Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-06@14:08:44 GMT

نیویورک تایمز: مصاحبه مشکوک حریری زیر ذره‌بین

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۹۳۳۱۴

روزنامه نیویورک تایمز نوشته است: سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان که اقامت مرموز او در عربستان، خاورمیانه را به تلاطم انداخته است، یکشنبه شب در مصاحبه‌ای تلویزیونی مدعی شد قادر است آزادانه حرکت کند و اینکه لبنان را ترک کرد تا از خودش حفاظت کند و ظرف "چند روز" به خانه باز می‌گردد.

این اظهارات اولین گفت‌وگوی او از زمان پرواز غیرمترقبه او به عربستان در سوم نوامبر و استعفای او یک روز پس از آن در آنجا محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما به نظر می‌رسد اظهارات او برای ابهام‌زدایی و کاهش تنش‌ها بر سر اینکه آیا او آزادانه عمل کرده است؛ آیا او گروگان سعودی‌هاست و یا اینکه آنها در بخشی از استراتژی گسترده‌تر خودشان او را مجاب به استعفا کردند تا به رقیب منطقه‌ای خودشان ایران فشار آورند، کافی نبوده باشد.

چنین سوالاتی را نمی‌توان تنها با مصاحبه‌ در یکی از شبکه‌های حزب سیاسی سعودی‌گرای حریری و با حضور پائولا یاکوبیان، مجری تلویزیونی که مطابق خط مشی سعودی‌ها حرکت می‌کند، پاسخ داد.

حریری پاسخ روشنی به چرایی اعلام استعفا از عربستان به جای لبنان، نداد. او همچنین هیچگونه جزئیات جدیدی از آنچه هشت روز پیش به عنوان توطئه علیه جانش توصیف کرده بود، ارائه نکرد. او رنگ‌پریده و خسته با چشمانی گودافتاده اغلب با سرعت به سمتی می‌نگریست و اینطور به نظر می‌رسید که به فرد دیگر حاضر در اتاق نگاه می‌کرد.

آن کسانی که نگرانند که حریری ممکن است تحت فشار قرار گرفته باشد و حتی از طرف عربستان بازداشت شده باشد، از جمله مقام‌های لبنانی، دیپلمات‌های غربی و برخی از متحدان سیاسی حریری، بعید است که به چیزی کمتر از بازگشت او به لبنان متقاعد شوند.

آنچه به ظن آنها می‌افزاید این است که استعفای حریری دقیقا همان روزی انجام شد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بر بازداشت صدها سعودی در طرحی نظارت کرد که خودش آن را سرکوب ضد فساد و منتقدان آن را پاکسازی توصیف کردند.

به اعلام استعفای حریری، عمدتا به چشم تلاش سعودی‌ها برای ساقط کردن دولت ائتلافی حریری با حضور نمایندگان حزب سیاسی شیعه حزب‌الله نگاه شد که متحد ایران هم هست.

دست‌کم پنج شبکه تلویزیونی لبنان از انتشار مصاحبه یکشنبه حریری خودداری کرده و می‌گویند هنوز مشخص نیست که حریری قادر بوده باشد آزادانه صحبت کند.

میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان پیشتر گفته بود که هر آنچه حریری از عربستان بگوید "بازتاب حقیقت نیست و نتیجه شرایط مرموز و مشکوکی است که در پادشاهی عربستان در جریان است و بنابراین نمی‌توان آن را جدی گرفت."

حریری به یاکوبیان گفت: "من آزادم، ممکن است فردا بروم." با این حال او افزود، زمانی که در ریاض بوده اطلاعاتی نمایان شده که او را متقاعد کرده تدابیر امنیتی‌اش را پیش از بازگشت مورد بازبینی قرار دهد. مقام‌های لبنانی می‌گوید اطلاعاتی درباره توطئه‌ای علیه او در دست ندارند.

حریری در سخنرانی استعفایش در چهارم نوامبر گفت تهدیداتی علیه زندگی‌اش وجود دارد که اشاره‌ای ضمنی به این مساله داشت که این تهدیدات از جانب حزب‌الله است. او همچنین به مداخله ایران در لبنان و سلطه حزب‌الله به عنوان دلیل دیگری برای تصمیم به کناره‌گیری اشاره کرد.

اما در مصاحبه حریری به این سوال که آیا استعفایش نهایی است، جواب روشنی نداد. او گفت طبق قانون اساسی به محض بازگشت به لبنان باید شخصا استعفایش را تقدیم کند اما به این نکته اشاره کرد که مذاکراتی را با میشل عون و سایرین خواهد داشت و اگر لبنان بتواند سیاست بی‌طرفتی در منطقه پیشه کند ممکن است او در قدرت بماند.

حریری شهروندی عربستان و لبنان را دارد، گفت همسر و فرزندانش در منزلشان در عربستان سکونت دارند و رابطه خوبی هم با ملک سلمان و ولیعهد دارد.

به نظر می‌رسد لحن او خطاب به حزب‌الله نسبت به زمان سخنرانی استعفا که متعهد شده بود تا "دست متحدان ایران را قطع کند" نرم‌تر شده باشد؛ در عوض در انتقادی ملایم‌تر به حزب‌الله گفت که آنها زمانی که حریری سازشی درون دولت ائتلافی انجام می‌داد، آن را جبران نکردند.

آن کسانی که در مصاحبه یکشنبه حریری به دنبال سرنخ‌هایی از نیات میزبان سعودی او می‌گشتند به این نکته اشاره کردند که حریری مشارکت حزب‌الله در یمن، جایی که ائتلاف تحت امر عربستان با نیروهای متحد با ایران می‌جنگند، را مشکل دانسته است.

این مصاحبه ساعاتی پس از آن انجام شد که شمار بی‌سابقه‌ای از لبنانی‌ها از ماراتن سالانه بیروت برای ارسال پیامشان علیه مداخله بین‌المللی در لبنان از سوی هر طرفی استفاده کردند.

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۹۳۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله موشکی حزب‌الله لبنان به «مرگلیوت»

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، حزب‌الله لبنان اعلام کرد که در واکنش به جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در «میس الجبل» یک شهرک صهیونیست‌نشین دیگر را در شمال سرزمین‌های اشغالی هدف قرار داده است.

اداره اطلاع‌رسانی جنگی حزب‌الله لبنان بیان کرد: در حمایت از ملت پایدار فلسطین در نوار غزه و مقاومت شجاع و شریف آنان و در واکنش به تعرض‌های دشمن اسرائیلی علیه روستاهای پایدار جنوبی و خانه‌های غیرنظامیان به ویژه شهادت غیرنظامیان در شهرک میس الجبل، رزمندگان مقاومت اسلامی امروز یکشنبه پنجم ماه مه ۲۰۲۴ شهرک مرگلیوت را با تسلیحات موشکی هدف قرار دادند.

به این ترتیب شمار عملیات‌های حزب‌الله لبنان علیه مواضع، نظامیان و شهرک‌های صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی در روز جاری به ۱۰ عملیات می‌رسد.

پیش از این نیز حزب‌الله لبنان اعلام کرد که در حمایت از ملت و مقاومت فلسطین و در واکنش به جنایت رژیم صهیونیستی در شهرک «میس الجبل»، رزمندگان مقاومت اسلامی شهرک‌های صهیونیست‌نشین «کفریوفال» و «کفر گلعادی» را با تسلیحات موشکی هدف قرار داده‌اند.

همچنین رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که ۴ شهرک‌نشین صهیونیست در حمله موشکی امروز به الجلیل و جولان اشغالی از سمت لبنان زخمی شده‌اند.

این رسانه‌ها اذعان کردند که از صبح امروز بیش از ۱۰۰ موشک به سوی الجلیل و جولان اشغالی شلیک شده است.

کد خبر 6097688

دیگر خبرها

  • حمله پهپادی حزب الله لبنان به پایگاه «المطله»
  • فیلم/ راکت باران کریات سوراخه توسط حزب‌الله لبنان
  • رسانه اسرائیل : حزب الله یک هزار و ۵۰۰ موشک به اسرائیل شلیک کرده است
  • حمله موشکی حزب‌الله لبنان به «مرگلیوت»
  • پیش‌بینی مشاور بایدن: اوکراین سال آینده به روسیه ضد حمله می‌زند
  • روایتی از سرگذشت عماد مغنیه + فیلم
  • روایتی از سرگذشت سید عباس موسوی + فیلم
  • نقشه نتانیاهو برای غزه پس از جنگ فاش شد/ نیویورک تایمز: طرح نخست وزیر اسرائیل به احتمال زیاد از سوی کشورهای عربی رد خواهد شد
  • طرح جدید نخست وزیر اسرائیل برای اداره غزه
  • نیویورک‌تایمز: نتانیاهو در حال بررسی اداره غزه توسط ائتلاف عربی-اسرائیلی است