ازدواج موقت در اسلام چه شرایطی دارد؟
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۰۲۹۹۵
به گزارش جهان نيوز؛ وجود مشکلات بسیار زیاد اقتصادی و فرهنگی در سالیان اخیر ازدواج دائم را به تاخیر انداخته است به طوریکه در موارد کمی شاهد این هستیم که فردی در سالهای اولیه جوانی ازدواج کرده و تشکیل خانواده دهد. همین امر باعث افزایش تمایل به ازدواج هایی از نوع دیگر همچون ازدواج به صورت موقت شده است اما خیلی از افراد بدون اینکه از شرایط و ضوابط این نوع ازدواج مطلع باشند به سمت آن میروند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ازدواج موقت چیست؟
نوعی از ازدواج در مذهب شیعه است که در آن عقد ازدواج برای مدت معین و محدودی با مهریهای معلوم، بین زن و مرد بسته میشود و با پایان آن رابطه زوجیت خودبهخود منقضی میشود. در میان مسلمانان در مورد جواز این ازدواج اختلاف نظر است. اهل سنت، اباضیه و زیدیان آن را حرام و شیعیان امامی آن را مشروع و صحیح میدانند. این نوع از ازدواج خاص مذهب شیعه است و فقهای امامیه آن را بر اساس آیه ۲۴ سوره نساء صحیح میدانند که در آن آمده است: «مهر و کابین آن زنان را که از آنان بهرهمند شدهاید به عنوان واجب بپردازید» اما فقهای عامه آن را نمیپذیرند و معتقدند این آیه در مورد استمتاع در ازدواج دائم است.
متاسفانه امروزه بسیاری با بیتوجهی به فلسفه اصلی این حكم به طرف آن كشیده میشوند وحلال خدا را برای خود مشمول میدانند و این در حالی است كه بسیاری از احكام در اسلام هستند كه حلال و جایز شمرده شدهاند ولی نمیتوان همیشه از آنان استفاده كرد و تا شرایط آن پیش نیاید مجاز نیست.
باید دانست كه استفاده نادرست از این حكم میتواند اثرات زیانباری همچون موارد زیر را به دنبال داشته باشد
تفاوت میان ازدواج موقت و دائم
ازدواج به صورت موقت در برابر عقد دائم قرار میگیرد و نقاط مشترکی نیز با آن دارد. تفاوت اصلی و جوهری این نوع ازدواج با ازدواج دائم در این است که ازدواج موقت از لحاظ قیود آزاد است یعنی وابسته به اراده و قرارداد طرفین است. حتی موقت بودن آن نیز در حقیقت نوعی آزادی به طرفین میبخشد و زمان را در اختیار آنها قرار میدهد. اشتراکات و اختلافات بین این دو نوع ازدواج به شرح زیر است:
زمانبندی
اولین اختلاف عقد موقت با عقد دائم، در زمانبندی آنهاست. در عقد موقت، زن و مرد برای مدت معینی بر یکدیگر حلال میشوند و پس از سررسیدن زمان مذکور در عقد، خودبهخود پیوند زناشویی آنان قطع میشود، مگر آنکه به تمدید آن اقدام کنند.
تمکین همسر
تمکین و اطاعت زن در مقابل مرد در عقد موقت، محدود به مقداری است که قرارداد بستهاند اما در ازدواج دائم، زن موظف به پیروی از همسر خود در حدود مصالح خانوادگی است.
ارثبری
در ازدواج دائم زن و مرد به طور طبیعی از یکدیگر ارث میبرند اما در زناشویی کوتاه مدت این گونه نیست.
مسئولیتپذیری
در عقد موقت، مسئولیتهای کمتری نسبت به یکدیگر دارند و بالطبع هر دو از آزادیهای بیشتری برخوردارند. در ازدواج دائم مرد در مقابل خوراک، پوشاک، رفاه، درمان، مسکن، مخارج روزانه و... تعهد دارد اما در عقد کوتاه یا موقت، مرد جز آن مقدار که پیمان بسته و عقد را به آن مشروط کردهاند، وظیفهای ندارد. همچنین همسرانی که براساس عقد دائم با هم زندگی میکنند، در جلوگیری از بچهدار شدن نیاز به اجازه یکدیگر دارند اما در عقد موقت جلب رضایت طرف مقابل ضرورت ندارد، مگر آنکه در ضمن عقد شرط کرده باشند.
فرزندان
فرزندی که از ازدواج موقت متولد میشود، هیچ گونه تفاوتی با فرزند عقد دائم ندارد؛ هم به لحاظ مشروعیت و هم به جهت حقوق و...
نگهداشتن عده
بر اساس نظر مشهور مدت عده ازدواج موقت، دو بار پاک شدن از قاعدگی پس از پایان متعه است. برای اشخاصی که با وجود یائسه نبودن قاعده نمیشوند، این مدت ۴۵ روز است. اما اگر شوهر در اثنای ازدواج موقت بمیرد، بر اساس نظر مشهور عده همانند ازدواج دائم چهار ماه و ده روز است.
مهریه
پرداخت مهر به زن در هر دو نوع ازدواج، واجب است؛ اگر چه ذکر و تعیین مقدار آن، در عقد دائم ضروری نیست. اگر مهر در عقد منقطع ذکر و تعیین نگردد، موجب بطلان آن میشود اما عدم ذکر و تعیین مهر، عقد دائم را باطل نمیکند.
شرایط ازدواج موقت
ازدواج موقت موافقان و مخالفان خاص خود را دارد. عدهای بر این عقیدهاند که این نوع ازدواج در زمان پیامبر عملی ، منطقی و صحیح بوده است اما با شرایط امروز و عصر حاضر این نوع ازدواج عملی و منطقی نیست و نه تنها مفید نیست بلکه مخرب نیز هست. عدهای هم بر این عقیدهاند که ازدواج موقت به کل نادرست و وسیله تبعیض و بردگی زنان است و دیدگاههای دیگری که به نحوی با این نوع از ازدواج مخالفاند. برای درک بهتر و آگاهی بیشتز درباره این نوع ازدواج بهتر است با شرایط آن آشنا شوید. عقد موقت یا صیغه، دارای شرایط زیر است:
1. ازدواج به صورت موقت مانند ازدواج دائم، نیاز به خواندن عقد و الفاظ مخصوص دارد و با صرف رضایت قلبی درست نمیشود.
2. فرق عمده در ازدواج موقت با دائم، این است كه در عقد موقت باید مدت ذكر شود كه آیا مثلاً یک ساعت است یا ده سال.
3. مقدار مهریه هم باید در عقد موقّت، مشخص شود و هنگام خواندن عقد، ذكر گردد.
4. اگر دختر باكره بخواهد صیغه شود، باید با اذن پدر یا جد پدری باشد؛ همانگونه كه در ازدواج دائم نیز این طور است.
5. در عقد ازدواج به صورت موقت، بعد از تمام شدن مدت، زن باید از مرد جدا شود و عده نگه دارد؛ مگر اینكه عقد، دوباره تجدید شود. اگر قبل از تمام شدن مدت، مرد بقیه آن را ببخشد، ازدواج موقت تمام میشود اما ازدواج دائم، فقط با طلاق یا فسخ عقد باطل میشود.
با کمی تامل در مورد ازدواج موقت و دائم در مییابیم که این نوع ازدواج یک راهکار و یک استراتژی برای مواقع بحرانی و ضروری است. درواقع ازدواج به صورت موقت جایگزینی برای ازدواج دائم نیست و نباید باشد. ازدواج موقت یک راهکار برای مواقع اضطراری است. وضع این نوع خاص از ازدواج ، نشانه دقت و ظرافت دین اسلام است که برای تمامی موارد و حالتهای ممکن ، راهکار و حکمی کامل و دقیق ارائه داده است و به روشنی این مطلب را بیان میکند که در دین اسلام بنبست وجود ندارد. درواقع اسلام برای جلوگیری از روابط آزاد زن و مرد ، جلوگیری از هوس بازی و تنوعطلبی ، جلوگیری از فرار مردان و زنان از تعهد ، این نوع ازدواج را مطرح کرده است.
ستاره
منبع: جهان نيوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۰۲۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اتفاق باورنکردنی که باعث شد مورایس مسلمان شود | او گفت میخواهم مسلمان شوم، باید از کجا شروع کنم؟ | ماجرای مشاور مذهبی با آشنایی کامل به زبان انگلیسی
به گزارش همشهری آنلاین، به نقل از ورزش سه، مربی پرتغالی سپاهان، به لحاظ اخلاقی بیتردید یکی از متفاوتترین مربیان خارجی است که در سالهای اخیر به فوتبال ایران آمده است. فارغ از آرامش و ادبیات مودبانهای که او در برابر سوالات غالباً چالشی، یکی از ویژگیهای قابل تحسین او، علاقهای است که نسبت به فرهنگ، هنر و موسیقی ایرانی بروز میدهد. این طرز تفکر، دقیقاً نقطه مقابل برخی مربیان اروپایی است که حتی با وجود سالها حضور در ایران، نگاه بالا به پایین و اظهارنظرهای توأم با نیش و کنایه را حفظ میکنند.
حادثهای که زندگی مورایس را تغییر دادبه گفته برخی نزدیکان این مربی، ماجرای عجیبی زندگی او را تحت تاثیر قرار داده است. ماجرایی که کمتر درباره آن صحبت شده است.
او پیش از اینکه پیشنهاد سپاهان را بپذیرد و به ایران سفر کند، در یک سانحه رانندگی دچار وضعیتی شبیه بیهوشی و کما میشود و پس از بهبودی، نوع نگاه وی به زندگی به کلی متفاوت شده است.
میخواهم مسلمان شوماما آنچه مدیران باشگاه سپاهان را شگفت زده کرد، این بود که مورایس چندی پیش به باشگاه مراجعه کرده و میگوید: «من میخواهم مسلمان شوم. باید از کجا شروع کنم؟»
به منظور راهنمایی این مربی پرتغالی، ابتدا از طریق بخش فرهنگی باشگاه سپاهان، مسائلی در خصوص عرف، شرع و قانون در ایران و دین اسلام برای وی توضیح داده شده و بلافاصله مقدمات شرعی تشرف مورایس به دین مبین اسلام انجام شده است. وی همچنین در محضر یکی از علما، شهادتین را به زبان جاری ساخته و شرعا مشرف به دین اسلام شد و شیعه گردیده است.
نکته دیگر اینکه به موازات این اقدامات، یک مشاور مذهبی با آشنایی کامل به زبان انگلیسی در کنار وی، فرایند آشنایی و آموزش مبانی اعتقادی و نیز پاسخگویی به سوالات مورایس را برعهده داشته است.
از مدتها قبل زمزمههایی مبنی بر ازدواج قریب الوقوع ژوزه مورایس با یک بانوی ایرانی در جریان بود. موضوعی که همراه با خبر تشرف او به دین اسلام، پررنگتر شد و رسانهها نیز درباره آن صحبت کردند.
در این خصوص گفته میشود مسائل شرعی ازدواج مورایس با همسر ایرانیاش اتفاق افتاده و طی چند روز آینده این مراسم به صورت رسمی برگزار میشود.