Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ژاپني ها نقش به سزايي در بازار خودرويي کشورمان ايفا کرده اند. نقشي که هنوز با برند ها مختلف ادامه دارد ، اما برندي که بيش از سايرين در ايران ناديده گرفته شده مزدا است که در حال حاضر تنها با نسل دو مدل 3 در ايران حضور دارد و البته همين نسل دو نيز تنها با نسخه سدان از خط توليد خارج مي شود و ديگر خبري از نسخه هاچ بک نيست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مزدا طيف خوبي از خودرو ها را در سگمنت هاي گوناگون دارد و هر سال در حال کسب جوايز گوناگون بين المللي است. به هر حال چند سال پيش که بازار ايران اين تنوع کنوني را نداشت، دو برند تويوتا و مزدا با مدل هاي کرولا و 3 در بخش سدان هاي ميان سايز خارجي يکه تازي مي کردند و هنوز هم با گذشت 10 سال از ساخت نخستين مزدا 3 نسل اول در خط توليد گروه بهمن ، مزدا 3 خودرويي محبوب است و از بازار دست دوم بسيار مناسبي بهره مي برد.

مطلبي که در ادامه خواهيد خواند تجربه اي کوتاه از خريد و سواري يک ساله و بيش از 14 هزار کيلومتري است که بايد پيش از خريد اين خودرو نگاهي به آن انداخت.
خريدمعمولا بازار خودرو هاي محبوب ، نوسانات قيمتي زيادي را تجربه مي کند و مزدا 3 نيز از اين قاعده مستثنا نيست. اگر نگاهي به سايت هاي خريد و فروش خودرو و يا آگهي هاي روزنامه بياندازيد، اين اختلاف قيمت ها را ميان دو خودروي کاملا يکسان خواهيد ديد و البته اين موضوع را در نظر بگيريد که خريد يک مزدا 3 بدون تصادف و رنگ شدني کاري سخت اما شدني است.
تنها کافي است چند ميليون بيش از ارزش خودرو بپردازيد تا صاحب يک دستگاه خودرو با اين مشخصات شويد و کمبود نسخه هاي بدون تصادف ، دليل واضحي بر اين افزايش قيمت است و چاره ديگري نداريد.

اما اگر بخواهيد قيد خودرو بدون تصادف را بزنيد ، بايد حواستان کاملا جمع نوع تصادف و ميزان آن باشد. دليل آن نيز به صورت واضح افت قيمت شديد پس از تصادف و صد البته قيمت سنگين قطعات اين خودرو است که در بخش فني تا درصد زيادي با نسل دو يکسان است.
تا جايي که هزينه يک تصادف مختصر که تنها به بخش زيرين گلگير آسيب رسيده تا 700 هزار تومان نيز مي رسد و اين براي يک خودرويي که ميانگين قيمتي 55 تا 65 ميليون تومان دارد، کمي زياد به نظر مي رسد.
پيشنهاد مي شود بررسي هاي پيش از خريد را در نمايندگي ها مجاز انجام داده تا از عدم مغايرت وضعيت خودرو با گفته هاي مالک مطمئن شويد.
 امکاناتمزدا 3 در سه تيپ مختلف ثبت سفارش مي شد. از ضبط کاست خور قديمي و صندلي هاي پارچه اي در تيپ يک تا سانروف، ضبط سي دي خور با چنجر شش تايي و صندلي هاي چرم و سنسور نور در تيپ سه باعث مي شد طيف کاملي از امکانات مخصوص آن سال ها در مزدا وجود داشته باشد.
البته موتور دو ليتري 148 اسب بخاري در هر سه نسخه يکسان بود و از نظر فني هيچ تفاوتي ميان آن ها نبود. اين موتور با گشتاور 187 نيوتون متري هيچ کم و کاستي براي راننده نمي گذارد و به دليل 4 سرعته بودن جعبه دنده ، اين گشتاور به خوبي در جاده هاي سرابالايي حس مي شود. جعبه دنده اي که بعدا در نسل دوم به پنج سرعته تغيير کرد و مشهود ترين تغيير فني در نسل دوم محسوب مي شد.

کابين از دو ماده چرم و پلاستيک فشرده تشکيل شده و کيفيت چرم مزدا پس از 10 سال نگه داري نسبتا مناسب است و ترک زيادي ندارد و برخلاف برخي کره اي هاي بازار هنوز ظاهر خود را حفظ کرده است.
دقت کنيد، در حين خريد يکي از عوامل مهمي که بايد بررسي شود، کيفيت نگه داري همين چرم صندلي است چراکه در صورت تعويض هزينه اي سنگين را بايد متقبل شويد و اگر نخواهيد آن را ترميم کنيد بايد با يک روکش اضافه آن را از ديد اطرافيان پنهان کنيد.

جاي خالي صندوق پران روي سوئيچ مزدا بسيار حس مي شود و براي هربار باز کردن بايد از اهرم زير پاي راننده استفاده کنيد. صندوق مزدا 3 در ظاهر کوچک به نظر مي رسد و دليل آن درب کوچک صندوق است که با دو جک کمکي کاملا به صورت عمودي قرار مي گيرد و آن جا مي توانيد عمق و فضاي مناسب صندوق را ببينيد که در مقايسه با خودرويي مانند 206 صندوق دار از فضاي نسبتا بهتري برخوردار است و البته در صورتي که بار شما بيش از اين ظرفيت باشد مي توانيد صندلي هاي رديف عقب را جمع کنيد و از تمام فضاي آن استفاده کنيد!
تجربه مالکيتبلافاصله پس از خريد به يک نکته پي خواهيد برد، نبود ورودي USB و ارتفاع کم خودرو. مشکل اول را با ورودي AUX مي توان تا حدي رفع کرد ، اما مشکل دوم در صورتي که خانواده پر جمعيتي باشيد کمي دردسر ساز خواهد بود.
در اصل ارتفاع مزدا 3 به هيچ عنوان مناسب کيفيت بد آسفالت هاي کشورمان نيست و اگر تعداد سرنشينان بيش از دو نفر باشد در دست انداز ها و چاله ها فشار بيشتري به سيستم تعليق و جلوبندي خودرو وارد خواهد شد و باز به موضوع گران بودن خدمات مزدا باز خواهيم گشت.

البته فراموش نکنيد که اين ارتفاع کمي که از آن نام برده شد برخلاف خودرو هاي کوپه اسپرت از راحتي آن نمي کاهد و رانندگي لذت بخشي را با آن تجربه خواهيد کرد و برخي مواقع اين ارتفاع کم ، عکس العمل و کنترل خوبي براي شما به ارمغان خواهد آورد و در مواقع اضطراري مي توانيد کاملا به آن اعتماد کنيد.
بحث اعتماد شد، بايد بگوييم که فرمان مزدا 3 از نوع ترکيبي برقي و هيدروليکي است که در هر سرعتي کاملا حس اطمينان را منتقل مي کند و مناسب جاده هاي پيچ دار و کمي شيطنت است. اما بايد حواستان به سرنشينان عقب نيز باشد. مخصوصا اگر نفر سومي در رديف عقب و صندلي وسط نشسته باشد، چراکه فقط در حين رانندگي آرام و يکنواخت لذت سفر را حس مي کند و آن هم به شرطي است که سفر کوتاهي در پيش داشته باشيد.
صندلي وسط در واقع تنها براي مسير هاي کوتاه در نظر گرفته شده و نداشتن گودي نشيمن گاه و سقف کوتاه خودرو باعث مي شود که سرنشين در مسير هاي بلند کمي آزرده خاطر باشد و احساس راحتي نکند.

اگر صندلي هاي رديف براي شما کاربردي ندارند و سفري دو نفره در پيش داريد ، مي توانيد با دستگيره هاي تعبيه شده ، آن ها را کامل بخوابانيد و حجم صندوق عقب را تا حد زيادي افزايش دهيد. البته در مواردي ديده شده که بار هاي عجيبي مانند بلوک هاي ساختماني با آن جا به جا شده که به هيچ عنوان توصيه نمي کنيم!
در طول دوراني که اين مزدا در مالکيت نگارنده بود، افرادي زيادي از مقايسه اين خودرو با رقيبان هم قيمت و يا هم رده آن مي پرسيدند. بايد اين مقايسه در شرايطي برابر برگزار شود تا بتوان نظري قطعي درباره برنده آن داد ، اما مزدا در نمونه هاي کارکرده قيمتي معقول تر از رقيباني مانند کرولا و سراتو دارد و تنها رقيبي که به صورت مستقيم با مزدا 3 وارد رقابت مي شود، رنو مگان ، رقيبي فرانسوي است که از سيبيل هاي کشيده (جلو پنجره) مي توان به مليت آن پي برد.
مگان از بدو ورود به دليل آشنايي ايراني ها با محصولات فرانسوي (به نوعي مي توان گفت عادت) مورد استقبال قرار گرفت و چنانچه در مقابل مزدا مستقيما قرار بگيرد، نمي توان به طور قطع برنده اين مقايسه را تعيين کرد.
به طور مثال ظاهر مزدا جذاب تر و قشر جوان را جذب خود مي کند ، گيربکس هوشمند و سريع آن نيز با وجود 4 سرعته بودن عکس العمل مناسبي دارد و گشتاور بالايي نيز از موتور دو ليتري آن خارج مي شود.
داشبورد آن نيز با کيفيت تر از مگان است و مگان مانند دو برادر ارزان تر خود يعني ال 90 و ساندرو از داشبورد نسبتا بي کيفيتي بهره مي برد. اما در عوض مگان از استهلاک کمتري (طبق گفته مالکين و تعميرگاه ها) سود مي برد و قطعات آن نيز در برخي موارد خاص کمتر از نصف قيمت قطعات مزدا است و در نسخه هاي فول نيز مگان استارت دکمه و به اصطلاح کي لس استارت را در ميانه داشبورد جا داده است.

شما نيز حتما در ميانه اين متن توجه خاصي به موضوع قيمت قطعات يدکي داشته ايد. تا اينجاي کار مزدا يک خودروي سدان با خاصيت هاي کمي اسپرت ، با کيفيت و با لذت رانندگي بيشتري نسبت به قيمت نمونه هاي کارکرده بوده و موضوعي که باقي مي ماند همين موضوع هزينه هاي نگه داري است.
کيفيت برند هاي ژاپني ثابت شده است و اين موضوع درباره مزدا نيز صدق مي کند و چنانچه از آن به درستي نگه داري کنيد و سرويس هاي آن را به موقع انجام دهيد تا مدتي از تعميرات و دردسر هاي آن به دور هستيد.
اما هميشه شما مقصر موضوع نخواهيد بود و تصادف نيز از اتفاق هاي اجتناب ناپذير در ايران است. يعني حتي اگر شما نيز به قوانين احترام بگذاريد و آن را رعايت کنيد باز هم هستند افرادي که باعث دردسر خود و ديگران باشند.
اگر سري به بازار قطعات مزدا 3 بزنيد ، متوجه قيمت بالاي قطعات آن خواهيد شد. تا جايي که يک چراغ جلو تا 600 و حتي 700 هزار تومان نيز قيمت دارد و اين در صورتي است که براي مگان اين قيمت در بهترين کيفيت موجود بازار 300 هزار تومان است و البته نمونه هاي ارزان تر 150 هزار توماني نيز ديده مي شود.
بعد از تصادف نکته جالبي که ديده شد، اين بود که خودرو چند ماهي با دسته موتور شکسته به کار خود ادامه مي داد و هيچکس تا ديدن آن توسط تعميرکار متوجه آن نشده بود و ما تصور مي کرديم که خشکي نسبي خودرو در رانندگي هاي روزمره مربوط به ارتفاع پايين خودرو مي شود و پس از تعويض آن تازه متوجه سواري بسيار نرم و لذت بخش مزدا شديم!

به هرحال نتيجه گيري با خود شما است و مي توانيد همه قطعات اين پازل را کنار هم بگذاريد و به نتيجه برسيد. البته قطعه آخر پازل هنوز لو داده نشده و فروش بسيار آسان و بي دردسر مزدا 3 يکي از عواملي است که خريداران را ترغيب به خرج کردن پول هايشان در اين راه خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۵۷۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت قریب الوقوع بیت کوین به ۳۰ هزار دلار

به گزارش خبرنگار مهر پیتر برَنت، تریدر حرفه‌ای و باسابقه معتقد است که بیت‌کوین (BTC) ممکن است در زمان رسیدن به بالاترین قیمت تاریخی (ATH) خود یعنی ۷۳۸۳۵ دلار، به اوج خود رسیده باشد. با این حال، برَنت گفت، این احتمال وجود دارد که رمزارز مذکور اکنون به محدوده ۳۰ هزار دلار یا حتی پایین‌تر سقوط کند. نکته جالب توجه آن است که برَنت معتقد است چنین کاهش قیمتی می‌تواند از دیدگاه بلندمدتی «بهترین گزینه» باشد.

پیتر برَنت، در پُست وبلاگ اخیر خود پیشنهاد می‌کند که بیت‌کوین ممکن است درحال‌حاضر به اوج خود در چرخه صعودی قیمت رسیده باشد.

وی گفت که اعتقاد دارد قیمت BTC به محدوده ۳۰ هزار دلار یا حتی به پایین‌ترین سطح قیمت در سال (۲۰۲۱) بازگردد.

برَنت این عقب‌نشینی مورد انتظار قیمت بیت‌کوین را به پدیده‌ای به‌نام «پوسیدگی‌نمایی» (الگوی تاریخی بازده نزولی در چرخه‌های صعودی) نسبت می‌دهد که معتقد است بر این دارایی دیجیتال که به‌تازگی به بالاترین قیمت تاریخی خود یعنی ۷۳۸۳۵ دلار رسیده است، تأثیر خواهد گذاشت.

کد خبر 6092016 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • مانیتور شیائومی ردمی G27Q 2025 با چه قیمتی عرضه می‌شود؟
  • اعمال سقف قیمتی برای نفت روسیه ناکارآمد است
  • بازار رمزارز‌ها / سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
  • ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن اقتصادی در تهران | این خانه ها در چه متراژ و قیمتی ساخته می شوند؟
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۱ ارديبهشت
  • نزول بیت‌کوین و اتریوم / قیمت روز ارزهای دیجیتال
  • ترکش‌های جنگ قیمتی در بزرگترین بازار خودروی جهان
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۰ ارديبهشت
  • بازگشت قریب الوقوع بیت کوین به ۳۰ هزار دلار
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۹ ارديبهشت