Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-08@22:48:05 GMT

زنان و ديابت

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۰۳۲۸۳

زنان و ديابت

خبرگزاري آريا - روز جهاني ديابت که در روز 14 نوامبر (23 آبان) در سراسر جهان گرامي داشته مي‌شود، نقطه شروعي براي يک کارزار سالانه با هدف افزايش آگهي درباره خطرات فزاينده بهداشتي ناشي از اين بيماري است.
سازمان جهاني بهداشت ديابت را يکي از چهار بيماري غير واگيردار در اولويت به همراه بيماري‌هاي قلبي- عروقي (شامل حمله قلبي و سکته مغزي)، سرطان و بيماري مزمن ريوي مي‌شناسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ديابت يک بيمار مزمن مؤثر بر سوخت‌وساز است که با افزايش ميزان قند خون مشخص مي‌شود و در طول زمان مي‌تواند آسيب جدي به قلب، رگ‌هاي خوني، چشم‌ها، کليه‌ها و اعصاب ايجاد کند.
مضمون امسال روز جهاني ديابت «زنان و ديابت- حق ما براي آينده‌اي سالم» است.
کارزار امسال به هدف توجه دادن به اهميت دسترسي ارزان و برابر همه زنان در معرض خطر زندگي کردن با ديابت به داروهاي و تکنولوژي‌هاي اساسي لازم براي تشخيص و درمان ديابت، آموزش‌ها براي مراقبت از خود و اطلاعات مورد نياز براي رسيدن به پيامدهاي مطلوب و تقويت توانايي‌هايشان براي پيشگيري از ديابت است.
در حال حاضر 199 ميليون زن در سراسر جهان با ديابت زندگي مي‌کنند و پيش‌بيني مي‌شود رقم آنان تا سال 2040 به 313 ميليون نفر برسد. نقش جنسيتي افراد و ديناميسم قدرت بر آسيب‌پذيري در برابر ديابت تأثير مي‌گذارد، دسترسي به خدمات بهداشتي و رفتارهاي سلامت‌محور براي زنان را تحت تأثير قرار مي‌دهد و تأثير ديابت بر زنان را تشديد مي‌کند.
ديابت نهمين علت اصلي مرگ زنان در سراسر جهان است و باعث مرگ 2.1 ميليون زن در هر سال مي‌شود. دختران و زنان داراي ديابت در کشورهاي درحال‌توسعه درنتيجه شرايط اجتماعي- اقتصادي با موانعي در دسترسي به روش‌هاي پيشگيري مقرون‌به‌صرفه ديابت، شناسايي، تشخيص، درمان و مراقبت زودرس ديابت روبرو هستند. نابرابري‌هاي اجتماعي- اقتصادي زنان را در معرض عوامل خطرساز عمده براي ديابت مانند ٰرژيم غذايي ناسالم و تغذيه بد، نداشتن فعاليت جسمي و مصرف دخانيات و الکل قرار مي‌دهد.
از هر پنج زن در سن توليدمثل در سراسر جهان دو زن داراي ديابت هستند، يعني رقمي معادل 60 ميليون زن. زنان داراي ديابت هم در باردارشدن دچار مشکل هستند و هم ممکن است بارداري‌شان به نتيجه ناگواري ختم شود. در صورت نبود طرح‌ريزي قبلي براي باردارشدن، ديابت نوع 1 و 2 به خطر بسيار بالاتر رخ دادن مرگ‌ومير و عوارض مادر و نوزاد مي‌انجامد.
تقريباً از هر 7 بارداري در جهان در يک مورد ديابت بارداري رخ مي‌دهد که تهديدي بزرگ و ناديده گرفته‌ شده براي سلامت مادر و نوزاد است. بسياران از زنان داراي ديابت بارداري دچار عوارض مربوط به بارداري ازجمله فشارخون بالا، وزن زياد نوزاد هنگام تولد و سختي زايمان مي‌شوند. همچنين شمار قابل‌توجهي از زنان داراي ديابت بارداري ممکن است پس زايمان دچار ديابت نوع 2 شوند که عوارض و هزينه‌هاي بهداشتي بيشتري ايجاد مي‌کند.
انگ زني و تبعيض در مورد افراد داراي ديابت به‌خصوص در مورد دختران و زنان شدت دارد که بايد بار مضاعف تبعيض به خاطر وضعيت سلامتشان و نابرابري‌هاي موجود در جوامع را تحمل کنند. اين نابرابري‌ها ممکن است باعث شود دختران و زنان به دنبال تشخيص و درمان بيماري‌شان نروند و آنان را از دستيابي به پيامدهاي بهداشتي مثبت بازدارد.
منبع: WHO

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۰۳۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین «داروی رشد مجدد دندان» در جهان وارد فاز آزمایش بالینی می‌شود

پژوهشگران ژاپنی اعلام کردند که انجام آزمایش‌های بالینی اولین «داروی رشد مجدد دندان» در دنیا از ماه سپتامبر امسال در بیمارستان دانشگاه کیوتو این کشور آغاز می‌شود.
 
به گزارش یورونیوز؛ این دارو پس از دریافت تایید ایمنی، به بیمارانی که به طور مادرزادی فاقد مجموعه کامل دندان هستند داده خواهد شد تا اثربخشی آن بررسی شود. محققان امیدوارند فروش این دارو را در سال ۲۰۳۰ آغاز کنند.
 
هرچند تقریبا همه انسان‌ها به طور معمول ۳۲ دندان دارند، اعتقاد بر این است که حدود ۱ درصد از جمعیت جهان از یک بیماری مادرزادی به نام «آژنزی دندانی» رنج می‌برند که باعث عدم رشد یک یا چند دندان می‌شود.
 
این بیماری نه تنها غذا خوردن بلکه روند تکلم و بلع بیمار را نیز دچار مشکل می‌کند. در این میان فقدان شش دندان یا بیشتر، وضعیتی که به نام «الیگودونشیا» شناخته می شود، ارثی است و گفته می‌شود که حدود ۰.۱ درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار داه است.
 
به گفته بیمارستان کیتانو در بخش کیتا اوزاکای ژاپن، مرحله اول آزمایشات بالینی از سپتامبر امسال تا اوت ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت.
 
این دارو در ابتدا برای تایید اثربخشی به صورت وریدی به ۳۰ داوطلب سالم بین ۳۰ تا ۶۴ سال تزریق می‌شود. این افراد باید حداقل یک دندان پشتی نداشته باشند تا در صورت اثرگذاری دارو و شروع رشد دندان مشکلی برایشان پیش نیاید. هرچند در مطالعات حیوانی تا به امروز این دارو بی‌خطر بوده و هیچ عارضه جانبی عمده‌ای دیده نشده است.
 
در مرحله بعد، این دارو در بیمارستان کیتانو برای بیماران مبتلا به کمبود مادرزادی دندان تجویز می‌شود. محققان قصد دارند در این مرحله شرکت‌کنندگان را به افراد بین ۲ تا ۷ سال که حداقل ۴ دندان خود را از بدو تولد از دست داده‌اند، محدود کنند.
 
کاتسو تاکاهاشی، رئیس بخش دندانپزشکی و جراحی دهان در بیمارستان کیتانو و محقق اصلی این مطالعه، اظهار داشت: «ما می‌خواهیم کاری انجام دهیم تا به کسانی که از کمبود یا نداشتن دندان رنج می‌برند کمک کنیم، در حالی که تا به امروز هیچ دارویی برای درمان دائمی این نقص وجود نداشته است. ما احساس می‌کنیم که انتظارات مردم برای دارویی جهت رشد دندان بالاست.»
 
داروی رشد مجدد دندان، پروتئینی به نام «USAG-1» را غیرفعال می‌کند، پروتئینی که در اصل مانع از رشد دندان‌ها می‌شود.
 
در واقع هنگامی که همه چیز طبیعی باشد، روند رشد پس از جایگزینی دندان دائمی به جای دندان شیری متوقف می‌شود. بر این اساس دانشمندان با تمرکز بر روی این پروتئین، یک پادتن تولید کرده‌اند که می‌تواند به طور موقت از عملکرد این پروتئین جلوگیری کرده و به دندان‌های جدید اجازه رشد دوباره بدهد.
 
پیشتر تزریق این دارو به موش‌هایی که تعداد دندان‌هایشان به طور مادرزادی کم بود، باعث شده بود تا آن‌ها دوباره دندان دربیاورند.
 
تیم تحقیق می‌گوید داروی جدید در آینده می‌تواند نه تنها در افراد دارای بیماری‌های مادرزادی، بلکه برای کسانی که به هر دلیلی دندان‌های خود را از دست داده‌اند استفاده شود و کاری کند که آن‌ها بار دیگر دندان دربیاورند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • عوامل ابتلای افراد به بیماری لوپوس
  • اولین «داروی رشد مجدد دندان» در جهان وارد فاز آزمایش بالینی می‌شود
  • جهان با ایران دارای جنگ افزار هسته‌ای جای امن‌ تری است (فیلم)
  • جمهوری اسلامی دختران و زنان را محور خانواده و دارای نقش موثر اجتماعی می‌داند
  • از دیگر مزیت‌های آسپرین بیشتر بدانیم
  • علت ابتلا به لوپوس چیست؟/ عوامل خطر ابتلا به بیماری
  • مادران دارای ریسک بارداری بالا، در محیطی با هوای پاک سکونت کنند
  • اولین رنکینگ رسمی فوتسال جهان؛ مردان ایران چهارم، زنان هشتم
  • انسولین با کمک فناوری نانو خوراکی می‌شود
  • نبود کارشناس تغذیه در تنها کلینیک دیابت کرمانشاه