Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -

رفتارهاي خواهر و برادرها زمينه بسيار مستعدي براي رشد حسادت است‎
حضور خواهر يا برادر در خانواده به معناي فرصتي کمتر براي ديگر فرزندان است؛ اين وضعيت مدام اين پيام را به کودک مي دهد که ارزش خود را اندازه گيري کند. وظيفه ما به عنوان پدر و مادر اين است که به فرزندمان کمک کنيم احساس خوبي درباره خودش داشته باشد، از موفقيت هايش احساس رضايت کند و در عين حال اين شهامت را داشته ‏باشد که از داشته ها و موفقيت هاي خواهر و برادرش هم خوشحال شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما چطور مي شود جلوي پرورش احساس حسادت خواهر و برادرها را به يکديگر گرفت؟
جمله هاي حسادت زاي والدين
به طور مثال حضور يک عضو جديد در خانواده، به معناي وجود رقيبي براي تمام امکانات و امتيازهاي مادي و معنوي گذشته است؛ بنابراين به فرزندتان حق بدهيد درباره جايگاهش احساس خطر کند و اين احساس خطر را با حسادت نشان دهد. از طرف ديگر با بزرگ تر شدن بچه ها، فرزند کوچک تر هم به جايگاه خواهر يا برادر بزرگ ترش، حسادت و پدر و مادر را به بي انصافي و تبعيض متهم مي کند. بعضي رفتارها و واکنش هاي والدين هم به چنين احساساتي دامن مي زند. در ادامه جمله هايي را که نبايد در ارتباط با فرزندان تان بگوييد، مي خوانيد:
نصيحت کردن: «نبايد ناراحت باشي، چون وقتي بچه بودي همين کارها رو براي تو هم انجام داديم» يا «تو ديگه بزرگ شدي و نبايد حسود باشي» .
فرزند را مسئول تولد عضو جديد دانستن: «خودت مي گفتي داداش کوچولو مي خوام، حالا که به دنيا اومده چرا اذيت مي کني؟»
مشروط کردن امتيازات به سن و سال يا جنسيت: «اون خواهر بزرگ ترته و حق داره» يا «... چون اون پسره» .
مقايسه کردن: «اتاق خواهرت هميشه تميز و مرتبه اما تو چي؟» يا «برادرت بدون نياز به يادآوري هميشه تکاليفش رو انجام ميده» .
همه مشکلات را گردن فرزند نورسيده انداختن: «نمي تونيم بريم پارک، بچه خوابيده» يا «بعد از اين که پوشک برادرت رو عوض کردم، به حرفت گوش ميدم» .

رفتارهايي وجود دارد که حس حسادت بچه ها را تعديل مي کند‎
رفتارهاي درست براي مديريت حسادت فرزندان
غير از نبايدها در ارتباط با فرزندتان، رفتارهايي هم وجود دارد که حس حسادت بچه ها را تعديل مي کند و به آن ها اجازه مي دهد بدون رقيب و دشمن دانستن يکديگر، با هم رابطه خوبي داشته باشند. در ادامه کارهايي را که بايد در ارتباط با فرزندان تان انجام دهيد، مي خوانيد:
تصديق حس حسادت فرزندتان:
او وقتي بداند احساسش را درک مي کنيد، مجبور نيست نظرش را به شما يا خودش ثابت کند. براي مثال به جاي سرزنش کردن فرزندتان به او بگوييد: «قول ميدم دلت مي خواست مي تونستي دوچرخه اي مثل دوچرخه خواهرت داشته باشي. فکر مي کني وقتي دوازده ساله شدي چه نوع دوچرخه اي خواهي داشت؟»
کمک براي مديريت نيازهايش:
به فرزندتان کمک کنيد بر نيازهايش متمرکز شود نه آن چه خواهر و برادرش دارند. اگر مي گويد: «چرا او بايد يک ساندويچ کامل بخورد و من فقط نصف ساندويچ داشته باشم؟» مي توانيد پاسخ بدهيد: «هنوز گرسنه اي؟ باز هم ساندويچ مي خواي؟» . فرزندتان شايد فورا به اين نتيجه برسد که ساندويچ بيشتري نمي خواهد.
کمک براي ديدن نقاط قوت شان:
به فرزندتان کمک کنيد نقاط قوت خود را ببيند و تحسين کند. درباره کارهايي که به خوبي انجام مي دهد، نظر بدهيد و تشويقش کنيد. او را ترغيب کنيد مهارت هايش را گسترش دهد. اگر فرزندتان هميشه خود را در سايه برادر يا خواهر بزرگ ترش حس مي کند، او را به زمينه هاي متفاوتي هدايت کنيد. به طور مثال اگر برادر بزرگ تر مهارت زيادي در فوتبال دارد، پسر کوچک تان را البته به شرط علاقه در کلاس ورزشي ديگري ثبت نام کنيد تا بتواند بدون مقايسه خود با ديگري، توانايي هايش را رشد بدهد.
توجه به همه فرزندان:
طبيعي است که گاهي يک فرزند به دلايل مختلفي، وقت و انرژي بسياري را به خودش اختصاص بدهد اما بايد حواس تان باشد فرزند ديگرتان همچنان به توجه و محبت نياز دارد؛ او دلش مي خواهد با هم بازي کنيد، به حرف هايش گوش کنيد، در آغوشش بکشيد و.... بنابراين بين خودتان و همسرتان توافق کنيد تا هرکدام به نوبت و مستقل براي فرزند ديگرتان وقت بگذاريد.
آموزش کمک کردن خواهر و برادرها به يکديگر:
به خواهر و برادر بزرگ تر بياموزيد چطور به فرزند کوچک تر کمک کنند؛ مسئوليت دادن به بچه ها حس بدشان را از بين مي برد اما حواس تان باشد اين مسئوليت شبيه تحميل وظيفه و اجباري نشود. لالايي خواندن براي نوزاد تازه وارد يا ديکته گفتن به برادر کوچک تر، بعضي از کارهايي است که خواهر و برادرها مي توانند براي هم انجام بدهند.
منبع: سلامت نيوز

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۰۵۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم/ معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک

به گزارش خبرگزاری مهر، حلیا سادات حسینی، در چهارمین روز از هفته زمین پاک و در مراسم پیاده روی خانوادگی و پاکسازی، در تفرجگاه نرجس خاتون در منطقه ۱۵ در جمع فعالین محیط زیست به اهمیت و مشارکت مردم در قبال کاهش پلاستیک و نجات زمین و حفظ آن برای نسل‌های آینده اشاره کرد.

وی به معضلات محیط زیستی که منجر به عدم داشتن زمینی پاک می‌شود اشاره کرد و افزود: عواملی چون توسعه شهرها، افزایش جمعیت، توسعه نامتقارن و عدم رعایت عدالت محوری در توسعه شهرها، منجر به بروز معضلات متفاوت و گریبان گیر زمین می‌شود.

حسینی در ادامه گفت: آمارها حاکی از آن است که وقتی فرسایش خاک داریم معضلات بسیار زیاد را با از دست دادن اکوسیستم خاک به دست می‌آوریم. لذا می‌بایست حفاظت از خاک را به معنای واقعی جدی بگیریم و به مواردی چون نقاط انفصال فاضلاب‌ها، استفاده از گیاهان بومی، مصرف آب‌های زیرزمینی، کاشت گیاهان همسو و هم جهت با شرایط اقلیمی توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم خاک حاصلخیز و پویا را حفظ کنیم.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در ادامه به پاکسازی طبیعت اشاره کرد و گفت: در هفته زمین پاک و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، قصد داریم با انجام کارهای نمادین این هفته را مهم جلوه بدهیم و حساسیت را در بدنه شهروندان ایجاد کنیم تا نسبت به محیط زیست پیرامون خود و حفظ زمین پاک، دغدغه مند شوند.

وی در پایان به موضوع فرهنگ سازی و توانمند سازی شهروندان اشاره کرد و افزود: آمارها نشان می‌دهد که ۶ درصد از آلایندگی کره زمین مربوط به استفاده از صنایع شیمیایی و پلیمری است که منجر به تولید پلاستیک می‌شود.امیدواریم در آینده با فرهنگ سازی و دغدغه مند کردن شهروندان نسبت به کاهش مصرف پلاستیک و حفظ محیط زیست، شاهد هیچ نوع آلایندگی که حیات خاک را به خطر می‌اندازد نباشیم.

کد خبر 6089248

دیگر خبرها

  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • کوالالامپور؛ خواهر مدرن اما سنتی اصفهان
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ فرزندتان را به ربات آزمون دهنده تبدیل نکنید!
  • چطور یک روزه گواهینامه موتورسیکلت بگیریم؟
  • درخواست دیه اولیای دم از قاتل مجنون
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم/ معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ /خاطرات عروس بزرگ امام از فوت دو فرزندش و علت آن
  • جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد