Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-05-07@20:44:09 GMT

فواید چرت زدن برای سلامتی

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۰۶۸۵۲

چرت زدن در طول روز می‌تواند در الگوهای خواب شبانه‌تان اختلال ایجاد کند که این در نتیجه می‌تواند به سلامت کلی‌تان صدمه وارد کند اما در طول تاریخ افراد بزرگ و معروفی مثل ادیسون، انیشتن، چرچیل، ناپلئون و خیلی‌های دیگر بوده‌اند که تحت هیچ شرایطی از چرت روزانه‌شان نمی‌گذشتند. چطور می‌شود که چرت زدن در عین حال که چیز بدی است، توسط مشاهیر گوناگون هم به شدت انجام شود؟ خب باید گفت آنچه از چرت زدن عاید شما می‌شود به 2 عامل بستگی دارد: شما که هستید و چطور چرت می‌زنیدبه گزارش بلاغ، چرت زدن در طول روز می‌تواند در الگوهای خواب شبانه‌تان اختلال ایجاد کند که این در نتیجه می‌تواند به سلامت کلی‌تان صدمه وارد کند اما در طول تاریخ افراد بزرگ و معروفی مثل ادیسون، انیشتن، چرچیل، ناپلئون و خیلی‌های دیگر بوده‌اند که تحت هیچ شرایطی از چرت روزانه‌شان نمی‌گذشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


چرت زدن در طول روز می‌تواند در الگوهای خواب شبانه‌تان اختلال ایجاد کند که این در نتیجه می‌تواند به سلامت کلی‌تان صدمه وارد کند اما در طول تاریخ افراد بزرگ و معروفی مثل ادیسون، انیشتن، چرچیل، ناپلئون و خیلی‌های دیگر بوده‌اند که تحت هیچ شرایطی از چرت روزانه‌شان نمی‌گذشتند. چطور می‌شود که چرت زدن در عین حال که چیز بدی است، توسط مشاهیر گوناگون هم به شدت انجام شود؟ خب باید گفت آنچه از چرت زدن عاید شما می‌شود به 2 عامل بستگی دارد: شما که هستید و چطور چرت می‌زنید

اگر عمل چرت زدن به طور عاقلانه و صحیح انجام شود مزایایی را برای سلامتی شما در بر خواهد داشت:
انرژی:
همانطور که انتظار می‌رود چرت زدن باعث تقویت انرژی می‌شود. این موضوع اگر شما کاری دارید که به نهایت دقت و توجهتان در بازه‌های زمانی مختلف احتیاج دارد خیلی مهم است. شاید به همین دلیل باشد که خیلی از افرادی که نام بردیم هیچ جوره بیخیال چرت زدن نمی‌شوند اما با این حال اگر خیلی کوتاه و خیلی طولانی هم چرت بزنید، وقتی بیدار می‌شوید احساس خواب آلودگی و گیجی بیشتر می‌کنید، به همین دلیل باید روش مناسب را در پیش گرفته و تعادل ایجاد کنید.

استرس: وقتی اوضاع خیلی در هم و پریشان کننده می‌شود بد نیست که به مغزتان کمی استراحت بدهید؛ به همین دلیل است که وقتی صبح‌ها بیدار می‌شوید اوضاع به نظرتان کمی آرام‌تر می‌آید، چون شب که خوابیدید و در هوشیاری نبودید ذهنتان روی مشکلات کار کرده و در واقع نوعی پردازش روانی برایتان انجام داده تا وقتی بیدار شدید بتوانید با شرایط کنار بیایید.

خلاقیت: اگر یک چرت به اندازه‌ی کافی طولانی باشد که چرخه‌ی خواب REM کامل شود مغزتان پیوندهای جدیدی برقرار کرده و در نتیجه وقتی بیدار می‌شوید از خلاقیت بیشتری برخوردار هستید. متاسفانه چرت‌های خیلی کوتاه این ویژگی را ندارند چرا که شما برای تکمیل چرخه‌ی خواب REM به حدود 90 دقیقه زمان احتیاج دارید.

تقویت خلق و خو: اگر شما احساس خستگی کمتر، انگیزه‌های بیشتر و استرس کمتر می‌کنید، در حقیقت خلق و خویتان تقویت و بهتر شده است که این نه تنها برای خودتان، بلکه برای اطرافیانتان هم خوب است!

پس مشکل چیست؟

اگر چرت زدن این همه مزایا دارد پس مشکلش چیست؟ با اینکه چرت زدن خوب است اما اگر صحیح انجام نشود مشکلاتی که ایجاد می‌کند بیشتر از مشکلاتی که حل می‌کند، خواهد بود. بعضی از مردم برای چرت زدن طراحی نشده‌اند، اغلب به این دلیل که ساعت بدنشان آنقدر دقیق است که چرت زدن آن را به هم می‌زند؛ به علاوه چرت‌های بیش از حد طولانی یا بیش از حد کوتاه هم می‌توانند بر بی حسی و خواب ‌آلودگی فرد اضافه کنند. بنابراین برای دستیابی به مزایای چرت زدن بهتر است که آنرا بطور صحیح انجام دهیم.

چطور چرت زدن خود را بهینه‌سازی کنید؟
برای دستیابی به قدرت و اجتناب از مضرات چرت زدن، این مراحل ساده را دنبال کنید:
اگر مشکل بی‌خوابی دارید از چرت‌زدن اجتناب کنید- بهتر است تا زمانیکه الگوهای خوابتان را تحت کنترل در نیاورده‌اید چرت نزنید، فرقی نمی‌کند که چقدر خسته باشید.
به میزان درست چرت بزنید ـ 20 تا 30 دقیقه چرت برای تقویت سریع انرژی خوب است. 90 دقیقه برای یک شارژ کامل‌تر بهتر است. هر مقداری به غیر از اینها باشد معمولاً باعث می‌شود که بیشتر کسل و بی‌حال شوید.
در یک زمان مشخص چرت بزنید ـ وقتی سر ساعت‌های مختلف بخوابید یا چرت بزنید ریتم ساعت بدنتان بهم می‌خورد و منجر به بی‌خوابی‌تان می‌شود، اما اگر یک ساعت مشخص داشته باشید می‌توانید از مزایای هر 2 بهره ببرید.


 

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۰۶۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهار معیار مهم سلامتی در ساعت‌های هوشمند

ایتنا - ساعت‌های هوشمند یکی از ابزارهایی هستند که به‌ویژه در حوزه بهداشت و سلامت، شاهد پیشرفت‌های واضح و سریع فناوری هستند.
اشتیاق به گجت‌ها و لوازم جانبی تکنولوژیکی یا مد ممکن است دلیل اصلی تصمیم به داشتن ساعت هوشمند باشد، اما بدون اینکه بدانیم این ساعت واقعاً به غیر از شمارش گام‌ها، چه کاری انجام می‌دهد، در واقع قابلیت‌های یک ساعت هوشمند از ردیابی قدم‌های شما بسیار بیشتر است و زیرا مزایای منحصر برای ارائه دارد.

به گزارش ایتنا، این ساعت‌ها در تماس مستقیم با بدنه هستند، بنابراین برای ردیابی سلامت از طریق برخی پارامترها که برای بسیاری ناشناخته است ایده‌آل است.
  خواب
اگرچه بیشتر بزرگسالان سالم می‌توانند تا حدی از ردیابی خواب بهره‌مند شوند، اما بسیاری از کاربران نیز اطلاعات صحیح را ردیابی نمی‌کنند و در نهایت ممکن است تفسیر نادرستی از داده‌ها داشته باشند.

در این زمینه، کاربران باید چرخه خواب و بیداری خود را ردیابی کنند تا یک روال ثابت از خواب مفید داشته باشد، زیرا تحقیقات نشان داده است که خواب مفید می‌تواند منجر به بهبود تمرکز، افزایش بهره‌وری و به طور کلی احساس مثبت بیشتر شود.

    ضربان قلب
ردیابی ضربان قلب شما می‌تواند تصویر دقیق‌تری از سلامت قلب شما ارائه دهد.
اگر ورزش بیشتری انجام دهید، با گذشت زمان، ضربان قلب شما در حالت استراحت باید کاهش یابد و این نشانه سالم‌تر شدن قلب خواهد بود.
  تعداد تنفس
برخی از دستگاه‌ها می‌توانند بینشی در مورد شاخص‌های بالقوه کلیدی سلامت مانند تعداد تنفس، سطح فعالیت و موارد دیگر ارائه دهند.

برای برخی از کاربران، داده‌ها همچنین می‌توانند نشان دهند که بدن چگونه به استرس واکنش نشان می‌دهد، زیرا می‌دانند که میزان تنفس معیار مهمی است که ممکن است فرد را از وجود سایر مشکلات سلامتی نیز آگاه کند.
   اندازه گیری اشباع اکسیژن خون (SpO2)
این پارامتر در میان افرادی که درگیر ویروس کرونا هستند، آگاهی زیادی به دست آورده است و تخمینی از میزان اکسیژن خون است و اطلاع‌داشتن از آن برای کسانی که سبک زندگی فعال دارند یا برای افرادی که از آپنه خواب رنج می‌برند مفید است.

گجت‌های پوشیدنی، از جمله ساعت‌های هوشمند، مجهز به حسگرهای نوری SpO2 هستند که از حسگرهای نور قرمز و مادون قرمز برای تجزیه و تحلیل رنگ خون شما استفاده می‌کنند.

    داده‌ها چقدر دقیق هستند؟
بسیاری از پزشکان می‌گویند که دستگاه‌های ردیاب سلامت راه طولانی را طی کرده‌اند، اما برای دستیابی به دقت یا تشخیص ۱۰۰درصدی نباید به آن‌ها اعتماد کرد. سازمان غذا و داروی ایالات متحده به طور خاص در مورد هر دستگاهی که ادعا می‌کند مثلاً قند خون را بدون استفاده از تزریق، به‌طور دقیق اندازه‌گیری می‌کند، هشدار داد. زیرا عدم دقت کافی ممکن است منجر به عواقب جدی برای سلامتی شود.

علاوه بر این، کاربران مجبورند گاهی اوقات دستگاه را برای شارژ خارج کنند، که به این معنی است که داده‌ها 24/7 ضبط نمی‌شوند.

بنابراین، ردیاب‌ها و ساعت‌های هوشمند می‌توانند به کاربران برای تعیین و دستیابی به اهداف سلامت کمک کنند و به پزشکان در برخورد با بیماران خود کمک می‌کنند، اما جایگزینی برای تشخیص رسمی یا مراقبت‌های پزشکی حرفه‌ای نیستند.

دیگر خبرها

  • فواید فوق‌العاده این ویتامین‌ها را بدانید
  • فواید نوشیدن چای که باورتان نمی‌شود
  • چهار معیار مهم سلامتی در ساعت‌های هوشمند
  • معجزه آب سیب زمینی ؛ فواید و خواص آب سیب زمینی را بشناسید
  • حقایق مهم و جذاب درباره سلامتی بدن
  • (اینفوگرافیک) خواص بی‌نظیر انجیر برای سلامتی
  • چرا فوتبال هم برای سلامتی شما خوب است و هم بد؟ (زیرنویس فارسی)
  • ۷ خاصیت بی‌نظیر آب سیب زمینی برای سلامتی
  • اهمیت این ویتامین برای سلامتی قلب
  • برای سلامتی خودت فقط ۱۵ دقیقه وقت بگذار | ویدئو