Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - به اعتقاد کارشناس مسائل غرب آسيا، عليرغم اينکه آمريکايي‌ها خواهان ثبات هيچيک از دولت‌هاي منطقه نيستند، اما در شرايط کنوني محمد بن سلمان را از همه پادشاهان منطقه نسبت به خود مطيع‌تر مي­‌دانند. «سيد رضا صدرالحسيني»، کارشناس و تحليلگر مسائل غرب آسيا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري تسنيم، در خصوص پيامدهاي تشکيل کميته ضد فساد عربستان براي حذف رقباي قدرتمند محمد بن‌ سلمان، با اشاره به اينکه واشنگتن عربستان را ستون ثبات ليبراليسم در منطقه مي­‌داند، بيان داشت: اخيراً در فرآيند تحولات داخلي عربستان با موضوعاتي برخورد مي‌کنيم که عليرغم اينکه در گذشته زمينه­‌هاي اوليه آن وجود داشت، اما سرعت آن­ها بسيار افزايش پيدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با توجه به تسويه حساب داخلي بين درباريان و مسئولان عالي‌رتبه عربستان از سوي محمد بن سلمان گفت: نبايد فراموش کرد از روزي که محمد بن سلمان به شکل کودتا گونه به مسئوليت وليعهدي و وزارت دفاعي در عربستان منصوب شد، حرکتي را آغاز کرد که تمام ناظران سياسي و آگاهان کشورهاي حوزه خليج‌فارس و عربستان اعتقاد داشتند اين‌گونه حرکات در طول نيم‌قرن گذشته در عربستان و هيچ‌يک از کشورهاي عربي سابقه نداشته است. اين اقدامات نشان‌دهنده اين است که محمد بن سلمان براي پادشاه شدن علاقه­‌اي به طي کردن روند معمولي ندارد.
تحليلگر مسائل غرب آسيا با تأکيد بر اينکه يک کودتاي خزنده در اقدامات محمد بن سلمان مشاهده مي‌شود، اشاره داشت: با تغييراتي که در سال گذشته صورت گرفت، احساس مي‌شد که در درياي پرتلاطم عربستان آرامشي ايجاد شده است، اما اقداماتي که در روزهاي نه‌ چندان دور صحنه سياسي عربستان مشاهده مي‌کنيم، نشان مي‌دهد که محمد بن سلمان هنوز به بسياري از اهداف خود نرسيده است. به نظر مي‌رسد محمد بن سلمان در طول وليعهدي با چند چالش بزرگ روبرو شده است که اقدامات اخير براي رفع اين چالش‌ها است.
وي با اشاره به چالش­‌هاي پيش روي محمد بن سلمان تأکيد کرد: چالش سياسي، اقتصادي و مذهبي از جمله آن‌ها است. وي براي برداشتن چالش مذهبي حدوداً چند ماه پيش تعدادي از علمايي که تصور مي‌کرد در مقابل زياده‌خواهي‌هاي او فتواهاي ديني صادر کنند کنار گذاشت و اختيارات هيئت علماي کبار عربستان را کاهش داد. اقدام بعدي که هم‌زمان با اقدام سوم شروع شد، برداشتن موانع سياسي و دستگيري تعدادي از سرمايه‌داران عربستان بود. محمد بن سلمان اموال آن‌ها را نيز بدون رأي محکمه مصادره کرده است؛ بنابراين فضاي داخلي عربستان به‌ شدت متلاطم شده و قطعاً اين موضوع پيامدهايي به دنبال خواهد داشت.
صدرالحسيني با توجه به پيامدهاي اقدامات محمد بن سلمان مطرح کرد: ناظران سياسي معتقدند ممکن است فروريزي دروني ساخت قدرت در عربستان تسريع شده و اين اتفاق در آينده نزديک روي دهد. آن­ها بر اين باور هستند که اين فروپاشي با توجه به شرايط موجود و تشديد اختلافات بين خاندان‌هاي سعودي و دربار سريعاً صورت گيرد و شرايطي به نام بي‌ثباتي سياسي حاکم شود؛ اما تعدادي ديگر از ناظران معتقدند که علي­رغم افزايش تلاطم در هيئت حاکمه عربستان، آمريکايي‌ها به ثبات سياسي در اين کشور کاملاً توجه دارند.
وي با بيان اينکه آمريکايي­‌ها به دنبال بي‌ثبات‌سازي داخلي در عربستان نيستند، افزود: آن‌ها از محمد بن سلمان که از سنين جواني در آمريکا تربيت يافته و نخستين سفر ترامپ را در منطقه مديريت کرد، کاملاً حمايت مي‎‌‌کنند و اجازه نخواهند داد شرايطي پديد آيد که اين ستون ثبات ليبراليسم در منطقه دچار فروپاشي شود. به نظر مي­‌رسد آمريکايي‌ها نسبت به ثبات سياسي عربستان حساسيت ويژه­‌اي دارند. آن‌ها اجازه نخواهند داد که حکومت مخالفان در عربستان پديد آيد؛ بنابراين عليرغم اينکه آمريکايي‌ها خواهان ثبات هيچ‌يک از دولت‌هاي منطقه نيستند، اما در شرايط کنوني محمد بن سلمان را از همه پادشاهان منطقه نسبت به خود مطيع‌تر مي­‌دانند و حمايت همه‌جانبه خود را نسبت به او نثار خواهند کرد.
کارشناس مسائل غرب آسيا با اشاره به اينکه نبايد تصور داشت بي‌ثباتي داخلي حاکم بر عربستان در شرايط کنوني به بي‌ثباتي حکومت بينجامد، گفت: چراکه آمريکايي‌ها در داخل عربستان به اين تحولات کاملاً نظارت دارند. حتي آن­ها بعضي از اين تغييرات از جمله تحولات فرهنگي را مديريت مي‌کنند.
وي با توجه به تلاش واشنگتن براي حفظ حکومت سعودي­‌ها مطرح کرد: به نظر مي‌رسد اقدامات اخير محمد بن سلمان در تسويه حساب خانوادگي و قبيله‌اي عربستان به منظور افزايش قدرت و رسيدن سريع‌تر او به پادشاهي تجزيه و تحليل مي‌شود. آمريکايي‌ها نيز از شرايط داخلي و خارجي عربستان براي تثبيت نفوذ خود در منطقه حداکثر استفاده را خواهند کرد. عليرغم اينکه مخالفت‌ها در درون حاکميت عربستان و خاندان آل سعود زيرپوستي خواهد شد، اما پيش‌بيني براندازي يا فروريختن حاکميت عربستان در يک دهه آينده کار بسيار دشوار و غيرقابل‌پيش‌بيني است.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۲۷۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام ویژه آمریکا خطاب به عربستان درباره سازش با اسرائیل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تارنمای خبری وکس، این سناتور جمهوری‌خواه که از حامیان سرسخت رژیم صهیونیستی و نیز از حامیان روابط قوی میان ایالات متحده و عربستان سعودی است، در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: اکنون زمان آن فرا رسیده است که درباره آنچه در سنای آمریکا در مورد توافقات احتمالی بین ایالات متحده و عربستان سعودی می‌تواند اتفاق بیفتد و نمی‌تواند اتفاق بیفتد شفاف باشیم.

گراهام در ادامه اظهار کرد: اگر توافقنامه امنیتی متقابل میان واشنگتن و ریاض در قالب یک معاهده دفاعی مذاکره شود، برای الزام‌آور شدن نیازمند ۶۷ رأی مثبت از سوی سناتورهای آمریکایی است و بدون عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو و تأمین نیازهای امنیتی (رژیم) اسرائیل در مورد مساله فلسطین این معاهده دفاعی از آرای (مثبت) کمی در سنای آمریکا برخوردار خواهد بود.

این سناتور جمهوری خواه افزود: انعقاد پیمان دفاعی میان واشنگتن و ریاض از همان ابتدا هم مشروط به عادی‌سازی روابط عربستان سعودی با (رژیم) اسرائیل بوده و تا به امروز نیز همین‌‎طور است.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه در اظهاراتی مدعی شد که واشنگتن به توافق با عربستان سعودی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بسیار نزدیک شده است.

میلر به خبرنگاران، افزود: ما به توافقی درباره ابعاد دو جانبه موافقتنامه عادی‌ سازی روابط بسیار نزدیک شده‌ایم.

وی گفت: بخشی از جزئیات توافق هنوز باقی مانده است اما فکر می‌کنم که به زودی می‌توانیم به توافق درباره این جزئیات دست پیدا کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، تاکید کرد: در مورد یک بخش جداگانه که به مسیر تشکیل دولت فلسطینی مربوط می‌شود، هنوز کار زیادی باقی مانده است.

میلر خاطرنشان کرد که موضع عربستان در مورد عادی‌سازی روابط با (رژیم) اسرائیل دو پیش‌ شرط دارد که شامل بازگشت آرامش به غزه و ایجاد مسیری برای تشکیل دولت مستقل فلسطین است.

وی اظهار کرد: این بسته توافقی شامل بخش‌هایی درباره روابط دو جانبه و همچنین مسیری برای تشکیل دو دولت است. ما در این باره صراحت داشته‌ایم و عربستان نیز مواضع بسیار روشنی داشته است.

کد خبر 849061 منبع: ایرنا برچسب‌ها اسرائیل خبر ویژه عربستان ایالات متحده آمریکا

دیگر خبرها

  • مردم گم شده در دعوای سیاسی بر سر تورم!/یک ضربه دیگر بر بار شیشه/بازی بن‌سلمان با کارت فلسطین
  • واشنگتن، جنگنده‌ها و پهپادهایش را به قطر منتقل کرد
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است/ عربستان نمی تواند از شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین بگذرد/ غنی سازی بومی اورانیوم در عربستان؛ خط قرمز قانونگذاران آمریکایی
  • پروژه جدید واشنگتن برای ادامه اشغالگری در خاک سوریه / حمایت ویژه از هسته‌های مخفی داعش برای توقف حملات نیروهای مقاومت علیه آمریکایی‌ها + نقشه میدانی و عکس
  • روزنامه‌آمریکایی: ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • واشنگتن پیشنهاد اخراج دفتر حماس از قطر را مطرح کرد
  • ویدیو/ تحلیلگر عرب: بیداری جوانان آمریکایی شوک بزرگی برای دولت واشنگتن بود
  • پیام ویژه آمریکا خطاب به عربستان درباره سازش با اسرائیل
  • الحوثی: آمریکا به دنبال ادامه نسل‌کشی در غزه است/ جنبش دانشجویی دست واشنگتن را رو کرد