نقالی در قالب ویدئو، میکروتئاتر و نوستالژی دهه ۶۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۳۸۱۸۴
روش روایتگری پورغلامحسین قرار نیست آن لحن حماسی داشته باشد. این روایت یک دختربچه از دهه ۶۰ است؛ پس لازم است داستان از دریچه دخترانه چشم راوی نقل شود. نتیجه این اتفاق پررنگ بودن جنبه آنیمایی ماجراست.
باشگاه خبرنگاران پویا - احسان زیورعالم
«پرواز 745» از آثار موفق جشنواره شانزدهم عروسکی تهران مبارک بود که به واسطه بداعت در شیوه روایتگریش، در اختتامیه جشنواره، با توجه به اینکه فضا غیررقابتی بود، از طرف مرضیه برومند تقدیر شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مرجان پورغلامحسین «پرواز 745» خود را با یک وقفه یک ساله اجرا میکند و داستان دل دادن کودکان یک دختر به پسر همسایه و روشن بودن آن تا سی سال بعد مخاطبان را شیفته خود میکند. داستان نمایش با سپری شدن در دهه 60، شعله شمع نوستالژی بخش مهمی از تئاتربینها را روشن میکند و این وضعیت با تعریف و توصیف پورغلامحسین در نقش راوی و البته تنها بازیگر نمایش از وضعیت مراودات اهالی یک شهر، همسایهها، رابطه کودکان و مهمتر شرایطی که جنگ برای مردم پدید آورده بود، مخاطب از دنیای کنونیش کنده میشود و ناگهان خود را در حال یادآوری گذشته دستنیافتنی مییابد.
اما به نظر میرسد آنچه در نمایش پورغلامحسین واجد اهمیت است نه داستان؛ که شیوه داستانگویی است. شیوهای که در میان تئاتریها به میکروتئاتر مشهور است. یک ماکت از مکان مدنظر، تعدادی عروسک که با بازیدهندگان با حرکت دادنشان، کنشهای دراماتیک را خلق میکنند. در شیوه اتخاذی پورغلامحسین تصویر ماکت و عروسکها به واسطه فیلمبرداری زنده بر پرده سفید ظاهر میشود و مخاطب میتواند اکنون آنها را در ابعاد ماکرو مشاهده کند. در این روش عروسکگردانها بیشتر وقت خود را به جابهجایی المانهای صحنه هزینه میکنند و چندان شخصیتها را به حرکت وانمیدارند. در عوض این دوربین است که با حرکت سیال خود توهم پویا بودن ماکت و شخصیتهایش را فراهم میکند.
«پرواز 745» یک ساختار دو قسمتی دارد. یک ماکتی که به شکل مستقیم در پی فیلمبرداری روی پرده نمایش داده میشود و در سوی دیگر، مرجان پورغلامحسین در نقش راوی که به تصویر شکل گرفته بر پرده هویت میبخشد. اکنون ما با شکلی از نقالی روبهرو میشویم. نقال – روایتگر – در پس پرده ایستاده است. پرده شیئی حاوی تصویر است که روایت در دل به شکل بالقوه نقش بسته است و نقال بدان هویت میدهد و داستانش را بالفعل میکند. اگر تصویر ماکت و عروسکها بدون گفتار پورغلامحسین روی پرده نقش ببندد، میتواند هر داستانی در دلش جای بگیرد و دیگر آن تأثیر شگرف نوستالژی در مخاطب پدید نمیآید.
این نقالی مدرن که بیشباهت به Live-Action در سینما نیست بخش مهمی از شیوههای هنر نقالی را در خود دارد و البته قرار نیست این نقالی همان روش مرشدی سابق باشد. راوی همانند یک نقال بازی میکند. او از بدنش استفاده میکند تا مخاطب را به ادراکی از وضعیت خود نزدیک کند. علاوه بر این در تلاش است به فضای خالی اطرافش هویت مکانی ببخشد و این مهم نیز با بازی بدن و اشارات کلامی شکل میگیرد، دقیقاً همان کاری که نقال در قهوهخانه انجام میدهد و ناگهان تخت را به رخش رستم بدل میکند.
روش روایتگری پورغلامحسین قرار نیست آن لحن حماسی داشته باشد. این روایت یک دختربچه از دهه شصت است؛ پس لازم است داستان از دریچه دخترانه چشم راوی نقل شود. نتیجه این اتفاق پررنگ بودن جنبه آنیمایی ماجراست. خبری از آن مردانگی نقالی نیست. زنانگی داستان بر کلیت اثر قالب میشود و از همین روست که به جای حس رشادت در مخاطب آمیزهای از لطافت و حسرت پدید میآورد.
در این نقالی تصاویر مرده و ایستا بر پرده نقش نبستهاند. آنان زندهاند و حرکت میکنند. دیگر خبری از بلبشوی شخصیتها بر پرده نقالی نیستیم. کافی است فیلمبردار اراده کند تا تصویر مدنظر نقش بگیرد و راوی با کلامش بدان هویت روایی ببخشد. این حرکت به سوی بدعتی در هنر نقالی است، هنری که شاید به واسطه صلب بودنش و پافشاری به تغییرناپذیری در آستانه موزهای شدن است. «پرواز 745» شاید بتواند گامی برای ورود خلاقیت به عرصه نقالی باشد.
انتهای پیام/
R1369/P1397/S4,39/CT4منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۳۸۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دقیقی - اوزونیدیس: پرده دوم از یک درگیری
به گزارش "ورزش سه"، گل گهر در شرایطی امروز در سیرجان مقابل شمس آذر میزبانی خواهد کرد که دو تیم در قزوین به تساوی یک - یک رضایت دادند. گل گهر در دقایقی که نمایش برتری برابر حریف داشت توانست به گل دست یابد و در ادامه اما شاگردان سعید دقیقی توانستند با طراحی حملات پردامنه، گل تساوی را توسط رحمان جعفری که اکنون پیراهن تراکتور را بر تن کرده، به ثمر رسانده و به یک امتیاز بسنده کند.
در این بازی اما درگیری و تنش لفظی شدیدی میان کادرفنی دو تیم و خصوصا سعید دقیقی و اوزونیدیس شکل گرفت که حتی به نشست خبری دو سرمربی نیز رسید و هر کدام به دنبال احقاق حق خود در این زمینه بودند.
این دو مربی البته در جریان بازی نیز بارها با یکدیگر تنش داشتند و دقیقی نسبت به رفتار و کلمات به کار گرفته شده از سوی سرمربی یونانی حریف کاملا برآشفته بود. اکنون دو مربی بار دیگر روبروی یکدیگر قرار گرفتهاند و باید دید اینبار نتیجه تلاش دو مربی با چه اتفاقاتی همراه خواهد شد.
شمس آذر در این بازی با هدف دستیابی به جایگاه گل گهر سیرجان که تنها یک امتیاز بالاتر از آنها ایستاده در سیرجان حاضر شده و این در حالیست که همچنان امیدوار به بازگشت سه امتیاز کسر شده خود نیز هستند تا بتوانند در هفتههای کوتاه باقی مانده تا پایان فصل، جایگاه بهتری نیز از آن خود کنند.