Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان با بیان اینکه کتاب، علاوه بر یک کالای فرهنگی، یک کالای گردشگری محسوب می‌شود، گفت: ما با طرح گفتمان «پایتخت کتاب»، گردشگران فرهنگی را به عنوان بازدید از یک شهر فرهنگی به کاشان دعوت می کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  کاشان اول؛ مصطفی جوادی مقدم امروز در نشست خبری با اهالی رسانه و خبرنگاران به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، با بیان اینکه سرانه میزان مطالعه در کشور، پنج دقیقه است، اظهار کرد: نرخ سرانه مطالعه کاشانی‌ها بیش از دو برابر سرانه ملی و بیش از 10 دقیقه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان، با اشاره به اینکه نام کاشان با فرهنگ گره خورده است، افزود: ما میراث‌دار نویسندگانی مانند فیض کاشانی هستیم که با توجه به سن نه چندان زیاد، بیش از 300 جلد کتاب تألیف کرده است.

به گفته وی، همان‌طور که با شنیدن نام بعضی شهرها، نام یک محصول به ذهن متبادر می‌شود، نام کاشان،  شاعر، نویسنده، … و یک شهر فرهنگی را در ذهن‌ها تداعی می‌کند و طبق آمار و ارزیابی‌ها، تعداد نویسندگان کاشان در میانه دوره قاجاریه از نویسندگان همه شهرها بیشتر بود است.

گردشکران فرهنگی، گردشگران کم حاشیه

جوادی مقدم، با بیان اینکه کتاب، علاوه بر یک کالای فرهنگی، یک کالای گردشگری و یک کالای کارآفرینی (در حوزه تألیف، نشر، توزیع و …) محسوب می‌شود، ابراز کرد: ما با طرح گفتمان کتاب و «پایتخت کتاب» در کاشان، گردشگران فرهنگی را به عنوان بازدید از یک شهر فرهنگی به کاشان می‌کشانیم.

به گفته وی، گردشگران فرهنگی، گردشگران کم‌حاشیه‌ای هستند که همخوانی هویتی بیشتری با فرهنگ کاشان دارند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان با اشاره به اینکه سال گذشته، کاشان یک پله با کسب عنوان «پایتخت کتاب» فاصله داشت، تصریح کرد: در این سال‌ها هر وقت نام کاشان می آید، همه اذعان کرده‌اند که این شهرستان استحقاق عنوان «پایتحت کتاب» را دارد.

وی بیان کرد: رویکرد ما در این اداره، استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه کتاب و کتابخوانی است و کتابفروشی‌ها، اقامتگاه‌های سنتی، فرهنگسرا و … می‌توانند با کاربرد دوگانه، به محلی برای کتابخوانی تبدیل شوند.

جوادی مقدم با اشاره به اینکه کتابحانه‌های سطح شهرستان به جز یکی دو مورد، توسط بخش خصوصی و خود مردم ایجاد شده است، گفت: کتابخانه آقابزرگ، مسجد چهل تن، مسجد آیت الله صبوری، آیت الله مدنی و … نمونه‌هایی از این اهتمام مردمی به کتاب و کتابخوانی است.

وی خاطرنشان کرد: اعتقاد من این است که کتابخوانی را باید از پایه شروع کنیم و به همین منظور، در سال گذشته صبحگاه کتاب را در 70 مدرسه، برگزار کردیم.

به گفته وی،مدرسه‌ها در طرح صبحگاه کتاب، یک روز را در هفته به کتاب اختصاص می‌دهند که باید مورد توجه ویژه آموزش و پرورش قرار گیرد.

برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی کاشان

بازدید مسئولان شهرستان از کتابحانه‌ها و کتابفرورشی‌ها، رونمایی از چند کتاب، برپایی نمایشگاه کتاب در کانون جوانه‌ها و در برخی مدارس، برگزاری جشن امضا نویسندگان کتاب، طرح 10 دقیقه سخنرانی درباره کتاب بین دو نماز با همکاری امور مساجد و تقدیر از کتاب‌یاوران، تعدادی از برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی کاشان بود که جوادی مقدم به آن اشاره کرد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان با بیان اینکه امروز کار جهادی در حوزه فرهنگ، ترویج کتابخوانی است، خاطرنشان کرد: با همه تلاش‌های صورت گرفته، باز هم سرانه مطالعه در کشور ما کم است.

وی با اشاره به برنامه وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارائه تخفیف‌های فصلی برای خرید کتاب، تصریح کرد: البته تخفیف کتاب نباید طوری باشد که مردم، کتاب را یک کالای بی‌ارزش بینگارند.

جوادی مقدم گفت: در طول دو سال و نیم گذشته بیش از پنج هزار جلد کتاب را از وزارت آورده و در مدارس و بین هنرمندان و .. توزیع کرده‌ایم.

ظرفیت هیئات مذهبی کاشان در ترویج کتاب و کتابخوانی

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان با تاکید بر ظرفیت هیئات مذهبی کاشان در ترویج کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: رونمایی کتاب، نذر کتاب، دیوار کتاب و نمایشگاه کتاب، از جمله طرح‌هایی است که امسال در حدود 10 هیئت مذهبی شهرستان اجرا شد.

وی با اشاره به اجرای «طرح تقریظ» در هیئت عشاق الحسن کاشان خاطرنشان کرد: امیدوارم در کنار غذای جسم، به کتاب به عنوان غذای روح هم اهمیت بیشتری داده شود.

جوادی مقدم با بیان اینکه نذر و وقف کتاب را کمتر از سایر نذورات و وقف‌ها ندانیم، اذعان کرد: با خیرین مدرسه‌ساز تفاهم کرده‌ایم که در کنار هر مدرسه، کتابحانه‌ای هم بسازند.

وی در پایان با ابراز تأسف از اینکه نوع نگارش، صفحه آرایی، طراحی جلد و توزیع کتاب، عمدتاً به شیوه‌های غیرجذاب و غیرامروزی انجام می‌شود، گفت: امیدواریم شهرداری کاشان، نام نویسندگان کاشان را بر خیابان‌های شهر بگذارد و انتظار داریم از نشانه‌ها و المان‌های مربوط به مطالعه و کتاب در فضای شهری استفاده کند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۴۵۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده

محمدطیب صحرایی، استاندار کرمانشاه در اولین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان در سال جاری، کتابخانه‌ها را نیاز ضروری برای داشتن یک جامعه زنده و پویا عنوان کرد و گفت : از هیچ تلاشی برای توسعه کتابخانه‌ها دریغ نمی‌کنیم.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و استان گفت: قطعا ساخت کتابخانه یک اولویت ضروری است، اما در شرایط فعلی وقتی در کنار سایر اولویت‌های دیگر قرار می‌گیرد شاید نتوانیم آنطور که باید به آن اعتبار اختصاص دهیم.

استاندار کرمانشاه با انتقاد از عملکرد دولت قبل در افتتاح نمایشی پروژه‌ها، گفت: متاسفانه اقداماتی در سال‌های گذشته صورت گرفته که بار مالی آن در حال حاضر به استان تحمیل می‌شود و همین امر موجب شده مجبور شویم این کار‌های برزمین مانده و مهم را اولویت قرار دهیم.

صحرایی گفت: بطور مثال در گذشته جشن «پایان بازسازی مناطق زلزله زده» را برگزار کردند، درحالیکه کلی پروژه نیمه کاره از زلزله باقی مانده بود. برپایی این جشن مقارن شد با حذف ردیف اعتباری بازسازی مناطق زلزله استان در بودجه کشور و همین امر موجب شده نتوانیم برای ادامه بازسازی اعتبار بگیریم.

صحرایی گفت: بر اساس برآورد صورت گرفته برای تکمیل ساختمان‌های دولتی نیمه کاره در این مناطق حداقل به ۲۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و این درحالیست که دستمان در این شرایط به جایی بند نیست.

استاندار کرمانشاه گفت: اقدام دیگر بحث تاخیر در بازسازی فرودگاه کرمانشاه بود. فرودگاهی که می‌توانست با ۸۰ میلیارد تومان بازسازی شود و محلی برای تردد مردم، گردشگران و تجار شود، به دلایل سیاسی و انتخاباتی، انجام کار را به تاخیر انداخته و یک باند مچاله شده برایمان به جا گذاشتند که با وجود اینکه تاکنون ده‌ها میلیارد تومان خرج آن کرده ایم، اما هنوز کار آن تمام نشده و بازهم اعتبار می‌خواهد.

صحرایی به راه آهن ملایر-کرمانشاه هم اشاره و تصریح کرد: این پروژه هم درحالی افتتاح شد که کلی نواقص در خط آن وجود داشت و قطار به دلیل جوش کاری‌های نهایی که انجام نشده نمی‌تواند در برخی قسمت‌های مسیر با سرعت بیشتر از ۶۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند و برای رفع این نواقص حداقل هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

استاندار کرمانشاه گفت: در این شرایط مجبور به اولویت بندی هستیم تا پروژه‌های ضروری را به سرانجام برسانیم، اما این به معنی نیست که کتابخانه‌ها را رها کنیم.

وی با اشاره به سفر دور دوم هیات دولت به استان، گفت: باید برای این سفر آماده شویم و به نظر می‌رسد یکی از پروژه‌های قابل طرح در این سفر، پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه باشد.

صحرایی از مسئولین نهاد کتابخانه‌های استان خواست تا پروژه کتابخانه‌های نیمه کاره در مناطق زلزله‌زده را هم در اولویت‌های بعدی برای طرح در این سفر قرار دهد.

استاندار کرمانشاه با تاکید بر لزوم پیگیری یک رویکرد ترکیبی در حوزه کتاب و کتابخوانی، گفت: در این رویکرد ترکیبی هم باید به مباحث فیزیکی و عمرانی در حوزه کتاب و کتابخوانی توجه شود و هم به مسائل نرم افزاری این حوزه پرداخت شود.

صحرایی گفت: در رویکرد ترکیبی، بخشی از کار پیگیری پروژه‌های عمرانی حوزه کتابخانه هاست. در این بخش می‌توان از ظرفیت سایر مراکز هم استفاده کرد، بطور مثال می‌توان در مناطق زلزله زده از ظرفیت مساجد در حوزه کتاب و کتابخوانی بهره گرفت.

استاندار کرمانشاه گفت: بخش دیگر کار در این حوزه باید در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی متمرکز شود. نباید معطل تکمیل زیرساخت‌ها باشیم و بعد از آن سراغ ترویج فرهنگ کتابخوانی برویم. باید از همین حالا اقدام کنیم و اگر تعداد مراجعان کتابخانه‌ها افزایش یابد قطعا مسیر برای ساخت کتابخانه‌های بیشتر هموار می‌شود.

صحرایی گفت: در این مسیر باید در و دیوار شهر هم فرهنگ کتابخوانی را تبلیغ کند و نیاز است که در این زمینه نهاد کتابخانه‌ها با شهرداری‌ها همکاری ویژه‌ای داشته باشد.

وی افزود: علاوه بر این اقدامات باید رویداد‌ها و مسابقات خاص در حوزه کتاب و کتابخوانی توسعه یابد. همچنین باید چندین کتاب خاص بطور شاخص و از طرق مختلف در طول سال در سطح جامعه معرفی شوند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • آیا اوضاع حجاب با اجرای طرح نور بهتر شده است؟
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه
  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • در سه سال اخیر سرانه خط فقر سه برابر شده است
  • هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند