Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-04-30@22:45:08 GMT

کودتای رفقا علیه موگابه

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۴۹۴۰۵

اگر سه‌دهه ریاست‌جمهوری رابرت موگابه در زیمبابوه را موردی عجیب بدانیم، قطعا کودتای ناگهانی ارتش علیه او موردی عجیب‌تر است؛ نیروهای ارتش دیروز بدون خونریزی قدرت را در پایتخت به‌دست گرفتند.


به گزارش شریان نیوز،نیمه شب سه‌شنبه نیروهای نظامی به دستور ژنرال سیبوسیسو مویو، رئیس ستاد کل ارتش، ساختمان اصلی تلویزیون دولتی زیمبابوه، زد‌بی‌سی، را اشغال کردند و از کارکنان آن خواستند ساختمان را ترک کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از ساعاتی قبل تمام ساختمان‌های دولتی، دادگاه‌ها، ساختمان پارلمان و راه‌های منتهی به آنها تحت کنترل ارتش در آمده بودند.

یگان‌های پیاده و زرهی که عصر سه‌شنبه از پادگان‌های خارج از هراره به سمت پایتخت حرکت کرده بودند، کنترل ورودی‌ها و خروجی‌ها را به‌دست گرفتند. با روشن شدن هوا، ناگهان پخش برنامه‌های ضبط شده زد‌بی‌سی قطع شد و ژنرال مویو بر صفحه تلویزیون ظاهر شد. او به تأکید گفت که آنچه اتفاق افتاده «کودتا» نیست و «جست‌وجو برای دستگیری مجرمان» است. 
مویو گفت: «قبل از هر چیز به مردم اطمینان می‌دهم که فرمانده کل قوا رفیق موگابه و خانواده‌اش در سلامت کامل به‌سرمی‌برند و امنیت‌شان تأمین شده است. ما تنها به‌دنبال مجرمانی هستیم که اطرف او را گرفته‌اند.»

نسخه 30سال حکومت تمام‌عیار موگابه را هم‌قطارانش در کمتر از 7روز به‌هم پیچیدند. روز دوشنبه رئیس ستادکل ارتش در کنفرانسی خبری هشدار داده بود که اگر روند «پاکسازی» در حزب حاکم یعنی حزب «زانو» به‌همین صورت ادامه پیدا کند، نیروهای نظامی مجبور به دخالت خواهند شد. دو روز بعد ژنرال مویو تهدیدش را عملی کرد. او گفت که اقدام ارتش برای کنترل امور و با هدف جلوگیری از اقدامات اطرافیان رئیس‌جمهور علیه «مبارزان انقلابی» بوده است.

اشاره مویو به‌طور مشخص به برکناری «امرسون منانگاواوا» معاون رئیس‌جمهور بود. موگابه هفته گذشته او را که متحد و رفیق سال‌های دور مبارزه با استعمار بود، ناگهان به «خیانت» متهم و برکنار کرد. منانگاواوا هم ازترس جانش از زیمبابوه گریخت. با خروج منانگاواوا از کشور، آخرین مانع برای به قدرت رسیدن گریس موگابه، همسر ۵۲ ساله موگابه هم از سر راه برداشته شد. امرسون منانگاواوا یکی از معدود فرماندهان انقلابی و هم‌قطاران موگابه است که از دوره مبارزات ضداستعماری در دهه 1970و 1980در کنار او بوده است.

دستگیری‌های گسترده دیروز در زیمبابوه بسیاری از مقام‌های دولتی را شامل شد. بسیاری از افرادی که در حلقه موسوم به «جی-40» در حزب زانو قرار می‌گرفتند هم دستگیر شدند. رئیس ستاد کل ارتش اعلام کرد که افراد مرتبط با این بخش از حزب حاکم که فراری‌اند و هنوز دستگیر نشده‌اند هم به‌زودی دستگیر می‌شوند. او این افراد را کسانی خواند که در «انقلاب آزادیبخش زیمبابوه» مبارزه نکرده و نقشی نداشته‌اند.

این بخش از حزب زانو، تحت کنترل همسر موگابه است که گفته می‌شود برای جانشینی او پس از مرگ احتمالی موگابه 93ساله که این روزها لقب کهنسال‌ترین رهبر جهان را یدک می‌کشد برنامه‌ریزی می‌کرده است. در سوی دیگر حزب، حلقه انقلابیون قرار می‌گیرد. این افراد به منانگاواوا نزدیک هستند و معتقدند پس از موگابه، ریاست‌جمهوری باید به او برسد. 
در شرایطی که رئیس ستاد کل ارتش متحد نزدیک منانگاواوا به شمار می‌رود، برخی از تحلیلگران، کودتای زیمبابوه را نوعی تسویه‌حساب درون حزبی در زیمبابوه خوانده‌اند؛ تسویه‌حسابی که البته به سبک بسیاری از بحران‌ها در آفریقا با حضور تانک و نیروهای نظامی در خیابان‌ها در جریان است.

موگابه؛ از «رودزیا» تا «زیمبابوه»

زیمبابوه در جنوب آفریقا زمانی از مستعمرات بریتانیا بود و با نام رودزیا شناخته می‌شد. در دهه 1980، یعنی زمانی که شاکله استعمار در آفریقا فروریخت، رودزیا هم استقلال پیدا کرد. طی سال‌های پیش از آن، مبارزان سیاهپوست علیه اقلیت سفیدپوست این کشور مبارزه می‌کردند که قدرت اصلی سیاسی و نظامی را در دست داشتند.

رابرت موگابه از 15سال قبل از آن علیه سفیدپوستان مبارزه می‌کرد. او معلم بود و 7مدرک دانشگاهی داشت اما کلاس درس و دانشگاه را کنار گذاشت و علیه سفیدپوستان استعمارگر اسلحه به‌دست گرفت. شورش چریکی موگابه او را به قهرمان انقلابی رودزیایی‌ها تبدیل کرد. در نخستین انتخابات پارلمانی در زیمبابوه که کوتاه‌مدتی پس از کسب استقلال برگزار شد، حزب اتحاد ملی آفریقایی زیمبابوه (زانو) به رهبری رابرت موگابه توانست اکثریت قابل توجه آرا را به‌دست آورد و قدرت را در دست گیرد. موگابه 7سال نخست‌وزیر بود و سپس به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد. او طی 30سال گذشته همچنان رئیس‌جمهور مانده است.

 

همشهری آنلاین

دسته بندیآخرین عناوینبین الملل

منبع: شریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۴۹۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خباثت جدید صهیونیست‌ها علیه کودکان غزه/انفجار قوطی‌های شبیه کنسرو

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری الجزیره، دفتر رسانه‌ای دولت غزه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اساس ارزیابی‌ها و گزارش‌های بین‌المللی که ادارات دولتی غزه نیز آن را تایید می کنند، حدود ۱۰ درصد از پرتابه‌ها و موشک‌هایی که ارتش رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه استفاده کرده و مجموع آن بالغ بر ۷۵ میلیون تن ماده منفجره است، عمل نکرده است.

سلامه معروف رییس دفتر رسانه‌ای غزه در اظهاراتی مطبوعاتی با اعلام این موضوع تاکید کرد که به این ترتیب حدود ۷.۵ میلیون تن ماده منفجره عمل نکرده در خیابان‌ها و زمین‌ها و ساختمان‌های مسکونی و ویرانه‌های منازل در بخش‌های مختلف غزه وجود دارد که این میزان ماده منفجره خطر بسیار زیادی دارد که حتی با توقف جنگ در غزه نیز به پایان نمی‌رسد و باید این پرتابه‌ها منهدم شده یا خطر انفجار آن از بین برود.

این عضو دولت غزه از جامعه جهانی خواست تا تیم‌های تخصصی و مهندسی و کارشناسان مواد منفجره را برای بررسی این موضوع به غزه اعزام کند و تیم‌های فنی و تخصصی حاضر در غزه را نیز با امکانات لازم تجهیز کنند.

وی نسبت به انفجار بسیاری از مواد منفجره باقی مانده از ارتش اسرائیل در منازل فلسطینیان که به ویژه مانند قوطی‌های کنسرو غذا هستند، هشدار داد. به نظر می‌رسد ارتش اسراییل خباثت جدیدی را برای استمرار نسل کشی در غزه که ساکنان آن در نتیجه جنگ و محاصره شدید صهیونیست‌ها با گرسنگی شدید مواجه هستند، در پیش گرفته است.

اخیرا موارد متعددی از انفجار این قوطی‌های بمب گذاری شده در غزه مشاهده شده است که از جمله آنها جراحت شدید «محمد یاسر سمور» ۱۴ ساله است. او در ویرانه‌های منزل خود در الزنة در شهر خان یونس وقتی دنبال لوازم خود بود، به یک قوطی غذا از باقی مانده غذای ارتش اسراییل برخورد کرد و وقتی درب قوطی را باز کرد، قوطی منفجر شد. این انفجار باعث شد چند عضو بدن وی قطع شود و افراد دیگری که در کنار او بودند نیز زخمی شوند.

رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر تاکنون هجمه وحشیانه‌ای را به نوار غزه آغاز کرده که در نتیجه این حملات صدها هزار فلسطینی ساکن غزه شهید یا زخمی شده اند و بسیاری از زیر ساخت‌های غزه به کلی منهدم شده است. این رژیم همچنین سیاست گرسنه ‌نگه داشتن مردم غزه را در پیش گرفته که در نتیجه آن بسیاری از ساکنان غزه حتی به خورد علوفه حیوانات روی آورده اند.

کد خبر 6092746

دیگر خبرها

  • خباثت جدید صهیونیست‌ها علیه کودکان غزه/انفجار قوطی‌های شبیه کنسرو
  • آمریکا ۵ یگان ارتش اسرائیل را ناقض حقوق بشر اعلام کرد
  • عملیات ارتش یمن علیه چهار کشتی در دریای سرخ و اقیانوس هند
  • آمریکا ۵ یگان ارتش اسرائیل را «ناقض حقوق بشر» اعلام کرد
  • آمریکا ۵ یگان ارتش اسرائیل را «ناقض حقوق بشر» تشخیص داد
  • تمایل زیمبابوه به استفاده از صنعت تراکتورسازی ایران
  • زیمبابوه به صنعت کشاورزی و دارویی ایران نیازمند است
  • عملیات موفق ارتش سوریه علیه تروریست‌ها+فیلم
  • طرح ادامه جنگ علیه غزه در ارتش رژیم صهیونیستی تصویب شد
  • نافرمانی ده‌ها نظامی صهیونیست از مشارکت در عملیات علیه رفح