Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@12:33:02 GMT

آیا عربستان آبستن انتفاضه سیاسی و اقتصادی است؟

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۵۲۰۷۵

آیا عربستان آبستن انتفاضه سیاسی و اقتصادی است؟

یک روزنامه اسرائیلی با اشاره به احتمال کناره گیری پادشاه سعودی از قدرت به نفع پسرش، این سوال را مطرح کرد: آیا عربستان باید منتظر انتفاضه سیاسی و اقتصادی باشد؟

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه رای الیوم، روزنامه هاآرتص اسرائیل این سوال را مطرح کرد که آیا کناره گیری ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی از قدرت و تحویل رهبری سعودی به پسرش محمد ولیعهد کنونی عربستان، موجب بروز انتفاضه سیاسی و اقتصادی در این کشور می شود؟

آیا خاندان حاکم سعودی با کناره گیری پادشاه از قدرت موافقت می‌کنند؟

این روزنامه یادآور شد، روشن نیست آیا خاندان حاکم سعودی قبول خواهند کرد به جای منتظر ماندن تا زمان فوت پادشاه، قدرت در زمان حیات او به پسرش محمد بن سلمان واگذار شود یا خیر و چه بسا در قالب چیزی شبیه انتفاضه سیاسی و اقتصادی به مقابله با این تصمیم برخیزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهترین و بدترین احتمالات در صورت برکناری پادشاه

در این صورت باید گفت در بهترین حالت تصمیم پادشاه موجب توقف موروثی بودن قدرت می شود اما در بدترین حالت نیز تصمیم انتقال قدرت به محمد بن سلمان موجب برکناری برخی سران سعودی و آغاز مرحله بی ثباتی در این کشور خواهد شد.

به عقیده کارشناسان غربی، اطمینان نداشتن به این وضعیت موجب می شود سرمایه گذاران دست کم شش ماه برای سرمایه گذاری های جدید در عربستان منتظر بمانند این در حالی است که شرکت های فعال در کشورهای عربی و غربی که با آن دسته از شرکت های بزرگ سعودی تعامل دارند که روسای آن بازداشت شده اند، خیلی سریع به مشارکین خود اطمینان دادند که آنچه رخ داده است داخلی بوده و با تعامل این شرکت ها و فعالیت آنان ارتباطی نداشته و بر آن تاثیری ندارد.

وضعیت نامعلوم سرمایه گذاری در عربستان

با این حال این توضحیات مانع کاهش سهام ولید بن طلال میلیارد سعودی نشد؛ کسی که دو هفته پیش در کنفرانس سرمایه گذاران در ریاض سخنرانی کرده و از برنامه های آینده خود خبر داد زیرا کسی در آن زمان تصور نمی کرد او بازداشت شده و تلفن او مصادره شده و به تلویزیون نیز دسترسی نداشته باشد تا جایی که باید منتظر تصمیم دولت سعودی بماند.

نکته قابل توجه اینکه محمد بن سلمان به عنوان رئیس کمیته مبارزه با فساد که اندکی قبل از موج دستگیری شاهزادگان سعودی تشکیل شد، اختیارات بسیار گسترده ای برای مصادره دارایی ها و بازگرداندن آن دارد تا جایی که این کمیته سرگرم جمع آوری دلیل و مدرک مربوط به پولشویی و اختلاس بازداشت شدگان است؛ اقدامی که به تعداد زیادی از تاجران سعودی و نیز شرکت های خارجی را متضرر می سازد.

مشکل این است که برنامه عربستان برای توسعه و متقاعد کردن سرمایه گذاران خارجی نیازمند ثبات سیاسی است و بدون آن عربستان برای تغییر منابع درآمد خود با مشکل روبه رو خواهد شد و به این ترتیب حتی اگر فرض کنیم هدف از موج دستگیری ها ارسال پیامی با این مضمون بوده است که مبارزه علیه فساد کلید خورده است، با این حال وضعیت کنونی موجب نگرانی سرمایه گذاران می شود زیرا نمی دانند عربستان یک هفته و یا یک سال دیگر چه وضعتی خواهد داشت.

انتهای پیام/

R7891/P36446/S8,90/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۵۲۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی

آفتاب‌‌نیوز :

یک هواپیمای شخصی اسرائیلی که اخیرا تعدادی از مقامات اسرائیلی را به قطر و مصر برده بود، بعدازظهر امروز (شنبه)، در ریاض فرود آمد.

تلویزیون اسرائیل «کان» گزارش داد این هواپیما از فرودگاه بن گوریون در تل‌آویو برخاسته و بعد از توقف کوتاهی در عمان به عربستان سعودی رفته و آنجا فرود آمده است.

کان مدعی شد که احتمالا چند مقام اسرائیلی به منظور گفتگو درباره عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی با این هواپیما به ریاض رفته باشند.

این شبکه اسرائیلی در ادامه با اشاره به سفر قریب‌الوقوع «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه، خاطرنشان کرد مقامات موساد و شاباک (سرویس امنیت داخلی رژیم اسرائیل) چند روز پیش از همین هواپیما برای انجام سفر‌هایی در منطقه استفاده کرده‌اند.

در این گزارش اشاره شده است که از این هواپیما برای انتقال مقامات اسرائیلی در چارچوب مذاکرات تبادل اسرا در قطر و مصر استفاده شده است.

دیگر خبرها

  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • اکسپو ۲۰۲۴ قدرت چانه‌زنی همدان در روابط تجاری را به رخ کشید
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است
  • بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت
  • رونالدو مغلوب پرنده سعودی شد!
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی