Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد > بازرگانی - در پی انتشار اخبار روزگذشته مبنی برکشف و توقیف تعداد 1128 دستگاه کانتینرکالای قاچاق درگمرک شهیدرجایی بندرعباس خبرنگار ایسنا به جزئیات بیشتری از این پرونده دست یافته است .

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از گمرک، براساس این جزئیات ؛ موضوع پرونده 1128 دستگاه کانتینرکه به پرونده برادران "ح" معروف است، در فاصله زمانی سال 1394 و ماقبل آن، این افراد تحت عنوان پنج شرکت تجاری در کشور فعالیت می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به حساسیت‌ها و اقدامات مجرمانه این افراد؛ تمامی فعالیت‌های برادران "ح" در پنج شرکت در طول مدت فعالیت‌هایشان در سال 1394 و ماقبل آن از طریق سامانه جامع امورگمرکی استخراج و پرونده‌ای از سوی حوزه نظارت گمرکات استان هرمزگان نزد مرجع  قضایی تشکیل می‌شود.

پس از استخراج اطلاعات مربوط به فعالیت این افراد در پنج شرکت یادشده در طول فعالیت‌هایشان مشخص می‌شود این افراد جمعاً تعداد 655 اظهارنامه و پروانه گمرکی درگمرک بندر شهیدرجایی داشته‌اندکه تشریفات گمرکی 1128 دستگاه کانتینر را با این تعداد اظهارنامه درگمرک شهیدرجایی انجام داده‌اندکه به این شرح است:

در تیر ماه 1394 به دنبال انتشار خبری مبنی برکشف تعداد 210 دستگاه کانتینرکالای قاچاق ازگمرک شهیدرجایی بندرعباس توسط نیروی انتظامی استان هرمزگان، حسب دستور رئیس کل وقت گمرک ایران تیمی متشکل از معاونین و کارشناسان ارشد حقوقی و فنی و امورگمرکی جهت بررسی ادعاهای مطروحه به استان هرمزگان عزیمت و در اول وقت اداری به پلیس آگاهی شهرستان بندرعباس مراجعه و خواستار بررسی کالاهای توقیفی می‌گردند، ولیکن مشخص گردیدکالا و کانتینرها اساساً وجود خارجی ندارند و عملاً کالایی قاچاق نشده بود. بر این پایه، اخبار منتشره بدون هماهنگی مراجع استانی ازجمله دادستانی محترم بندرعباس بوده و تذکر لازم از سوی مقامات محترم استانی به فرماندهی ناجا در هرمزگان داده شدکه از ذکر مطالب بدون مستندکه منتهی به تشویش اذهان جامعه و بیم تبانی متهمین می‌شود، خودداری نمایند.

 به دنبال ناکامی در مورد انتشار اخبارکذب و جهت سرپوش گذاشتن به عملکرد ناصواب فوق، مترصد جبران مافات شده، تا اینکه خبر می‌رسد حوزه نظارت گمرکات استان هرمزگان، محموله‌ای را به ظن قاچاق در سال 1395 توقیف و به جهت حصول اطمینان از قاچاق بودن کالا در اجرای قوانین و مقررات از جمله بخشنامه شماره 171734 مورخ 5/9/1392 موضوع را از دفاتر ستادی گمرک ایران (دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد، دفتر بررسی و تعیین ارزش و تعرفه و مرکز واردات) استعلام می‌نمایند.

به دنبال این اقدام، نیروی انتظامی استان هرمزگان با تهیه گزارشی و با اخذ دستور مرجع محترم قضایی وارد اماکن گمرکی شده و محموله‌های مذکور را بدون اینکه گمرک نظر نهایی خود را اعلام نماید، از گمرک خارج و برخلاف نص ماده 36 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدام می‌نمایند. نهایتاً گمرک شهیدرجایی بندرعباس پس از اخذ نظرات دفاتر ستادی به موجب نامه شماره 105655 مورخ 31/6/1395 درخصوص کالای تعداد پنج فقره اظهارنامه شامل ظروف شیشه‌ای که به گمرک اظهار شده بود، وفق قانون امور گمرکی اعلام وقوع جرم را به مرجع محترم قضایی منعکس می‌نماید.

مرجع قضایی نیز در راستای گزارش وقوع جرم گمرک شهیدرجایی، دستور تحقیقات مقدماتی متهمین پرونده را به اداره پلیس آگاهی استان هرمزگان صادر و پس از احضار متهمین و بازجویی از نامبردگان، تعدادی از کارمندان گمرک نیز به عنوان مطلع احضار و سپس بنا به دلایلی اواسط سال 1395 بازداشت و متعاقباً آزاد می‌گردندکه این موضوع نیز سال گذشته رسانه‌ای شد. پس از بازداشت و دستگیری متهم اصلی پرونده موصوف، اسناد و مدارکی مربوط به تعداد 86 دستگاه کانتینر متعلق به متهمین که در سنوات قبل کالا را به‌صورت قانونی ازگمرک خارج نموده بودند، حسب دستور مرجع رسیدگی‌کننده به گمرک ایران تحویل می‌گردد تا نسبت به مورد اظهارنظر نماید.

پس از بررسی‌های بعمل آمده مشخص گردید از محل تعداد 210 دستگاه کانتینر مورد ادعا، صرفاً تعداد 8 دستگاه کانتینرکه با جعل بیجک خارج شده بود، مشمول مقررات قاچاق گردیده و مراتب نیز طی نامه‌ای به مرجع  رسیدگی‌کننده و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز منعکس می‌گردد. در این رابطه تعداد سه نفر از متهمین که قوم و خویش نسبی نیز بودند، دستگیر و متعاقباً تعداد دو نفر از آنان با سپردن وثیقه آزاد می‌شوند.

در ادامه به موجب دستور بازپرس  رسیدگی کننده، پرونده امر جهت تکمیل ادامه تحقیقات به اداره کل اطلاعات استان هرمزگان ارجاع و پس از بررسی‌های بعمل آمده، تعدادی از اسناد و اظهارنامه‌های وارداتی مربوط به سنوات قبل و متعلق به سایر متهمان موضوع 1128 دستگاه کانتینر مورد بحث، توسط گمرک شهیدرجایی بندرعباس از سامانه جامع امورگمرکی جهت بررسی و اعلام نظر استخراج گردید لیکن هنوز بررسی همه ‌جانبه در مورد اسناد استخراجی از سامانه جامع امورگمرکی به انتهاء نرسیده بود و پرونده و اسناد مذکور در حال بررسی می‌باشندکه اعلام می‌گردد تعداد 21 نفر دستگیر، بازداشت وکالا نیز توقیف شده است و این در حالی است که اساساً کالایی وجود خارجی نداشته وکشف نگردیده است. 

 

35224

کلید واژه‌ها : تعرفه واردات-گمرک - گمرک -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۵۲۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۳ میلیون لیتر سوخت قاچاق در مرزهای هرمزگان

فرمانده مرزبانی استان هرمزگان گفت: ۳ میلیون و ۷۳۸ هزار لیتر گازوئیل قاچاق از ابتدای سال جاری در آب های این استان کشف شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، سردار بهادر اسماعیلی اظهار داشت: مرزبانان هرمزگان در نوار مرزی و پایگاه‌های دریابانی از ابتدای امسال، با اشراف کامل اطلاعاتی بر محورهای مواصلاتی و اجرای طرح های عملیاتی، 237 فروند شناور غیرمجاز و متخلف حامل گازوئیل قاچاق را شناسایی و توقیف کردند.

وی میزان کشفیات سوخت و توقیف شناورهای متخلف امسال را نسبت به زمان مشابه در سال قبل به ترتیب با افزایش 100 و 56 درصد اعلام کرد.

 فرمانده مرزبانی هرمزگان ادامه داد: در این مدت با تلاش مرزبانان پایگاه‌های دریابانی مستقر در نوار مرزی مقدار سه میلیون و 738 هزار لیتر سوخت قاچاق از نوع گازوییل کشف شد.

فرمانده مرزبانی هرمزگان در پایان گفت: مرزبانان غیور استان با اجرای طرح‌های مبارزه با قاچاق کالا با تمام توان با این پدیده شوم و قاچاقچیان به صورت قاطع ، قانونی و بدون اغماض برخورد می‌کنند.

انتهای/864/

دیگر خبرها

  • کشف ۲۵۰ میلیارد کالای قاچاق و سوخت در طرح ضربتی پلیس هرمزگان
  • کشف ۳ میلیون لیتر سوخت قاچاق در مرزهای هرمزگان
  • رئیس قوه قضاییه: برخی قضات گله می‌کنند که پرونده‌ها با ابهامات زیاد به اجرای احکام می‌روند
  • هفتمین تور نظارتی قوه قضاییه با حضور اصحاب رسانه در استان هرمزگان/ طراحی سامانه‌های الکترونیک قضایی در حوزه های اعسار، انحصار وراثت و.../ ابتکار جالب توجه در خصوص پرداخت دیه تصادفات بدون تشکیل پرونده قضایی/ تشریح آسیب‌های قاچاق سوخت در استان هرمزگان
  • استمرار جنایات سبعانه رژیم غاصب صهیونیستی در غزه
  • نجات راه‌سازی با اقدام به‌موقع دستگاه قضا
  • آغاز عملیات آبرسانی به روستای کم رضوان بندر لنگه
  • توقیف بیل مکانیکی میلیاردی در هرمزگان
  • بندر گوگسر آخرین بندرگاه هرمزگان در دریای عمان
  • تجمع اعتراض‌آمیز خانواده‌های قربانیان انفجار بیروت