Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-04@03:17:47 GMT

داوینچی همه رکوردها را شکست

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۵۴۲۲۹

داوینچی همه رکوردها را شکست

«سالواتور موندی» آخرین شاهکار هنری لئوناردو داوینچی که قرن‌ها گم شده بود، با فروش به قیمت ۴۵۰ میلیون دلار گران‌ترین اثر هنری فروخته‌شده تاریخ شد.

به گزارش مهر به نقل از گاردین، نقاشی «سالواتور موندی» یا «ناجی جهان»، شاهکار هنری لئوناردو داوینچی از مسیح مقدس که پادشاه لویی دوازدهم از فرانسه آن را بیش از ۵۰۰ سال پیش سفارش داده بود و سال‌ها بود که گم شده بود، دیشب (به وقت محلی) در حراجی کریستیز نیویورک به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار فروخته شد و تبدیل به گران‌قیمت‌ترین اثر هنری فروخته‌شده تاریخ در حراجی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نقاشی بعد از ۲۰ دقیقه پرتنش و هیجانی به فروش رفت که طی آن خریداران از طریق تلفن با نمایندگان خود در ارتباط بودند و پیشنهاد خرید می‌دادند. جوسی پیکانن که متصدی حراج بود در حالی که مزایده عقب و جلو می‌رفت و داشت با عبور از ۲۰۰ میلیون دلار رکورد حراجی را می‌شکست، گفت: لحظه‌ای تاریخی است، کمی صبر می‌کنیم.

اما قیمت همین طور بالا و بالاتر رفت. در یک وهله یکی از پیشنهاد دهنده‌های تلفنی ناگهان قیمت را از ۳۳۲ میلیون دلار به ۳۵۰ میلیون دلار افزایش داد. بعد مزایده ادامه پیدا کرد:‌ ۳۵۳ میلیون دلار، ۳۵۵ میلیون دلار. جهش به ۳۷۰ میلیون دلار. جهش به ۴۰۰ میلیون دلار.

در نهایت پیکلانن گفت «از همه شما به خاطر شرکت در مزایده ممنونم. اثر فروخته شد» و اتاق فروش یک صدا دست زد و تشویق کرد. این خانه حراجی، هویت خریدار یا حتی دین او را مشخص نکرد. جیولامه چروتی که مدیرعامل کریستیز است گفت نمی‌داند خریدار می‌خواهد هویت خود را در آینده به صورت عمومی فاش کند یا خیر.

در اوج مزایده، تا ۶ پیشنهاد دهنده در جمع کسانی بودند که شانس داشتند و چروتی تایید کرد که پرش‌های ۲۰ میلیون و ۳۰ میلیون دلاری مسلما غیرعادی بودند. او اضافه کرد: این پرش‌ها اهمیت این نقاشی و این را نشان می‌دادند که بعضی از پیشنهاد دهندگان می‌دانستند ارزش نقاشی بالاتر از پیشنهاد آن‌ها خواهد رفت. احتمالا می‌دانستند هنوز تا پایان رقابت جا باقی مانده است، می‌خواستند کار را زودتر تمام کنند، با این حال خیلی طول کشید.

این فروش باعث می‌شود «سالواتور موندی» گران‌قیمت‌ترین اثری بشود که تا به حال به صورت خصوصی یا در حراجی فروخته شده و این شامل نقاشی «زنان الجزیره» سال ۱۹۵۵ پابلو پیکاسو هم می‌شود که نزدیک به ۱۸۰ میلیون دلار به فروش رفته بود. گفته می‌شود رکورد فروش نقاشی‌ها به طور خصوصی چیزی در حدود ۲۵۰ میلیون دلار برای اثری از پل سزان و ۳۰۰ میلیون دلار برای اثری از پل گوگن باشد.

حراجی کریستیز این نقاشی را ماه گذشته پیش‌نمایش کرده بود و آن را «بزرگترین کشف قرن بیست‌ویکم» خوانده بود. این اثر مسیح را در حالی نشان می‌دهد که یک گوی کریستال در دست چپ خود دارد و دست راستش را به نشانه دعا بالا برده است.

«سالواتور موندی» حدود سال ۱۵۰۰ نقاشی شده و تا کمتر از دو دهه پیش فرض بر این بود که برای همیشه گم شده است. با این حال این نقاشی در یک فروش ایالتی در آمریکا به ارزش تنها ۱۰ هزار دلار توسط مردی به نام الکساندر پریش خریداری شد. او این نقاشی را ترمیم و تایید کرد و برای نخستین بار آن را در گالری ملی لندن در سال ۲۰۱۱ در معرض دید عموم قرار داد.

آلن وینترمیوت که متخصص ارشد در زمینه نقاشی‌های استادان قدیمی در کریستیز لندن است، این اثر را «جام مقدس» نقاشی‌های استادان عصر قدیم خواند و گفت هرگز شکی نداشت که داوینچی می‌تواند تمام رکوردها را با این نقاشی بشکند.

او گفت: این آخرین نقاشی کشیده شده توسط لئوناردو است، بزرگترینِ هنرمندان رنسانس و این نقاشی برای تمام کلکسیونرهای سراسر جهان جذاب بود. تک‌تک محققان داوینچی برای یک دهه گذشته قبول کرده‌اند که این اثر متعل به اوست. در وضعیت بی‌نقصی نیست چون ۵۰۰ سال قدمت دارد اما کاملا حضور و وضعیت یک اثر حقیقی لئوناردو را دارد.

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۵۴۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نمایشگاه آثار آندره سوروگیان درباره شاهنامه در ایروان

به گزارش خبرنگار مهر، موزه ماتناداران در شهر ایروان با نام کامل «ماتنادارانِ مسروپ ماشتوتس» از بنیادهای برجسته ارمنستان به شمار می‌رود که به نام ماشتوتس ابداع‌کننده الفبای زبان ارمنی، نامگذاری شده است.

«ماتناداران» در معنای لغوی به مجموعه‌ای گفته می‌شود که مکانی برای نگهداری اسناد، متون خطی و کتاب‌های دست‌نویس قدیمی یا چاپی است. این مجموعه، علاوه بر حفاظت از این متون، فعالیت‌های علمی دیگری از قبیل جمع‌آوری، ترمیم، طبقه‌بندی، تحقیق و نشر آن‌ها را نیز برعهده دارد.

مدیر ایرانی-ارمنی این موزه فعالیت‌های زیادی در راستای شناخت دو کشور ایران و ارمنستان انجام می‌دهد از جمله برگزاری چندین نمایشگاه و تبادل اطلاعات برای خوانش و مرمت نسخ خطی. یکی از این برنامه‌ها در راستای بزرگداشت نقاش ایرانی ارمنی بود پیش از این هم بارها نمایشگاه‌هایی برگزار کرد که هر کدام با استقبال خوبی مواجه شده است.

امروز نیز قرار است نمایشگاهی با عنوان شعر تندیس‌ها به مناسبت صد و سی سالگی آندره سوروگیان در موزه ماتناداران افتتاح شود. این موزه با همکاری مؤسسه علمی نسخه‌های خطی ماتنداران، موزه کلیسای اچمیادزین و مادر آتور آثار نقاشی «آندره سوروگیان» نقاش و هنرمند ایرانی-ارمنی از شاهنامه فردوسی را به نمایش می‌گذارد.

ایوت تجریان مدیر بخش موزه ماتناداران

آندره سوروگیان معروف به درویش‌خان، نقاش برجسته مینیاتور و یکی از بنیان‌گذاران شیوه مردمی در نقاشی ایرانی معروف به نقاشی قهوه‌خانه‌ای بوده است و در نقاشی ایرانی و سبک نقاشی مینیاتور صاحب سبک بود. این هنرمند ارتباط تنگاتنگی با مردم ارمنی و گذشته تاریخی آنها داشت.

پیش از این نیز همایشی برای این هنرمند ارمنی-ایرانی با همکاری با همکاری سفارت جمهوری ایران در جمهوری ارمنستان، مرکز فرهنگی سفارت جمهوری ایران در جمهوری ارمنستان و بنیاد سوروگیان برگزار شده بود.

در این راستا «ایوت تجریان» مدیر بخش موزه ماتناداران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این نمایشگاه با هدف یادبود این هنرمند ایرانی-ارمنی برپا شده است. پیش از این آمانوئل سوروگیان نوه آنتوان و فرزند آندره، که اکنون ۹۴ ساله ساکن آلمان هست، کلکسیون بزرگی از آثار پدر و عکس‌های پدربزرگش (آنتوان عکاس مشهور دوره ناصرالدین شاه) را اهدا کرده بود.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه به مدت ۶ ماه در موزه ماتناداران برپا خواهد بود گفت: ما در این موزه و در موزه اچمیادزین نیز آثاری از سوروگیان داریم که به نمایش می‌گذاریم. در مجموع حدود ۳۰ اثر به نمایش گذاشته می‌شود که وی از داستانهای شاهنامه کشیده است. آثاری که از آندره سوروگیان در موزه ماتناداران نگهداری می‌شود با آثار موجود در موزه کلیسای اچمیادزین تفاوت دارد. آثار آنجا از اسطوره‌های تاریخی ارمنی است، ولی آثار موزه ما بیشتر از خیام و باباطاهر و شاهنامه فردوسی است.

تجریان که موضوع پایانه نامه‌اش «زندگی و آثار آنتوان سوروگین، عکاس ایرانی» بوده است گفت: این موزه به انیستیتوی نسخه شناسی و موزه نسخه‌های دست خطی معروف است و کسی به عکس‌های آرشیوی آن توجه نکرده بود در حالی که نگاتیوهای شیشه‌ای و عکس‌های زیادی از نسل اول عکاسان ارمنی درباره ایران داریم. من سه سال روی آن کار کردم و نتیجه آن برگزاری چند همایش و نمایشگاه شد.

در حال حاضر هم می‌توان نمایشگاه موقتی از تصاویر عکاسان ارمنی که به ایران آمده و عکاسی کرده‌اند را مشاهده کرد. این نمایشگاه به مدت ۶ ماه باید برگزار می‌شد اما هر بار به دلیل استقبالی که از آن شد، تمدید کردیم.

آندره سوروگیان ۹ سال در انزوا به سر برد و غرق در آثار فردوسی شد و ۴۱۶ اثر از شاهنامه فردوسی را نقاشی کرد که با تاریخ فوت این شاعر همخوانی داشت

تجریان به برگزاری نمایشگاه قاجار نیز اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه هم به دلیل استقبال زیاد، بارها تمدید شد. منتها ما نمی‌توانستیم نسخه‌ها را خیلی طولانی به معرض نمایش بگذاریم به همین دلیل در طول سه سال، بارها آثار جا به جا می‌شد.

وی گفت: در این موزه بیش از ۴۵۰ نسخه ایرانی داریم و قسمتی از آن متعلق به دوره قاجار است. برخی از نسخه‌ها ناشناس هستند یا دیباچه ندارند بنابراین با توجه به سبک تهیه کاغذ و خط می‌توانستند قاجاری باشند. از این آثار هم در نمایشگاه استفاده کردیم. ایران برای ارمنیان بسیار مهم است و الهام بخش کارهای هنری آنها می‌شود. مانند آندره سوروگیان که عاشق ایران بود.

وی که پیش از این مدیر بخش هنری موزه بوده است گفت: بعد از اینکه من مدیر موزه مانتاداران شدم، ۹۰ درصد نمایشگاه‌ها و برنامه‌هایمان مرتبط با ایران است حتی نوروز امسال سفره هفت سین در موزه چیدیم. چون معتقد هستم کشورهای همسایه باید همدیگر را بشناسند. زمانی که ارمنستان جزو شوروی بود روابط بین دو کشور ایران و ارمنستان هم کم شد. اما الان زمانی است که باید روابط سیاسی و فرهنگی را احیا کنیم. چون هر کار بزرگی از کارهای فرهنگی نشأت می‌گیرد حتی سیاست.

یکی از نقاشی‌های آندره که به عنوان شاهکار او یاد می‌شود

وی ادامه داد: من در راستای همکاری‌های مشترک یک سفر به همراه همکارانم در موزه به شهرهای قم و تهران داشتیم و از کتابخانه مرعشی، مرکز میراث مکتوب، کتابخانه مرکزی و بنیاد ایرانشناسی دیدن کردیم. در کتابخانه مرعشی و کتابخانه های دیگر تعداد نسخ ارمنی وجود دارد که هیچ وقت روی آن کار نشده است.

تجریان گفت: همچنین همکاری زیادی با سفارت ایران و رایزنی فرهنگی ایران در ارمنستان می‌کنیم. در نظر داریم تا مرمت گران نسخ ایرانی و ارمنی هم با یکدیگر آشنا شوند. چند وقت پیش هم از یکی از مرمتگران مشهور ایرانی دعوت شد تا در دو هفته کارگاه عملی و تئوری برگزار کند. از ایروان هم قرار است چند نفری به ایران بیایند تا فعالیت‌های مشترک انجام شود.

کد خبر 6093804 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • کاهش فروش آیفون در چین همزمان با شدیدترین افت درآمد سالانه اپل
  • برپایی نمایشگاه طراحی و نقاشی درخوی
  • تک‌روی سکه‌های کوچکتر نسبت به سایر قطعات/ سکه‌های حراجی به بازار نیامده است
  • برگزاری نمایشگاه نقاشی در حمام تاریخی شیخ سلماس
  • برپایی نمایشگاه تذهیب «نقش و نگار» در برج آزادی
  • برپایی نمایشگاه نقاشی «افکار» در نقش جهان
  • تمایل بازار غیر رسمی به فروش ارز بیشتر است
  • جم رکورد فروش را شکست
  • برپایی نمایشگاه آثار آندره سوروگیان درباره شاهنامه در ایروان
  • یک «نقاشی» چگونه راز ساخت اهرام مصر را فاش کرد؟ (+عکس)