Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد ادبیات با بیان اینکه داستان مولانا در حوزه خشک و مجلسی عقل انسان نمی‌گنجد، گفت: مولانا با اندیشه‌ای نافذ و تجارب عملی و شهودی و نیز ورود به حوزه موسیقی و شعر، بی شک سراینده آیات شگرف است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مریم مرادی در برنامه «صورت ماه» رادیو گفت وگو، داستان مولانا را تماما عاشقانه خواند و افزود: سخن گفتن درباره مولانا و دنیای ذهنی او و نیز مبانیِ جهان سوز این شاعر و عارف بزرگ، به حق کاری دشوار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: بیش از ۷۰۰ سال خورشید مثنوی معنوی از گریبان عرفان شرق سر بر آورده و بر کرانه قلب‌ها تابیدن گرفته و دریای جوشان معنوی هزاران دُر را بر صدف سینه عالم جلوه گر کرده است.

مرادی افزود: مولانا از حیث احاطه بر فلسفه و عرفان نظری، طلایه دار عصر خود است و به راحتی می‌توانست در این عالم داد سخن دهد و حتی از ارباب علم و نظر پیشی گیرد.

وی با بیان اینکه داستان مولانا در حوزه خشک و مجلسی عقل انسان نمی‌گنجد، وجوه شعر توام با عشق این فیلسوف را تشریح کرد و گفت: داستان مولانا عشق است و با داشتن اندیشه‌ای نافذ و تجارب عملی و شهودی و نیز قدرتمندی وی در حوزه موسیقی و شعر، بی شک [سراینده آیات شگرف] است.

در ادامه سلطان مراد جمشیدیان، پژوهشگر حوزه ادبی با اشاره به سفر مولانا از بلخ به بغداد، به عنوان شهری دانش گستر افزود: وی در بغداد به گسترش آموخته‌های خود پرداخت و بعد به شام، حجاز و حج مشرف شد و همگام با پدر مجالس وعظ برگزار کرد.

وی با ذکر بخشی دیگر از این زندگی نامه، با اشاره به روی آوردن مولانا به دیوان ثنایی و عطار و تبیین خُلقیات متواضعانه او در قبال مردم، گفت: مرگ پدر، مصادف با ۲۴ سالگی مولاناست؛ همچنین فرزند اول مولانا به گفته این شاعر، مولانا را به یاد دوران کودکی خودش می‌اندازد و در آن دوران از وعظ گفتن، هچون گذشته اظهار شادی نمی‌کند.

جمشیدیان افزود: مولانا باید از یک عالم دیگر و تدریس که حالتی روزمره به خود گرفته بود، به صورت موقت فاصله می‌گرفت و روند وعظ در میان مردم، وی را اقناع نمی‌کرد و رفتن به سمت عالمی دیگر و همنشینی با شمس، یک توفیق برای مولانا بود.

همچنین احمد محمدی، مولوی پژوه در آغاز سخنان اش به تبیین شرایط تولد انسان‌های بزرگ در تاریخ اشاره کرد و گفت: مولانا آن قدر وسیع و بزرگ است که اگر یک نماینده برای علوم انسانی امروز معرفی کنیم، نام مولانا در ترکیب دین مبین اسلام و فرهنگ غنی ایرانی، کافی است.

این مولوی پژوه افزود: امروز با ورود به دانشگاه علوم انسانی، رشته‌های ادبیات، تاریخ، فلسفه و منطق تا جامعه شناسی را شاهد هستیم و مولانا در اشعارش تمامی این رشته‌ها را در کنار یکدیگر تجمیع کرده و این ترکیب را به صورت جامع گردآورده است.

در بخشی دیگر از برنامه «صورت ماه» رادیو گفت وگو؛ امیرحسین حسنی نیا، مولوی پژوه و کارشناس موسیقی با اشاره به گردآوری آلبوم موسیقیایی در رابطه با آثار مولانا گفت: اولین قطعه این آلبوم مبنی بر ریتم‌های دوار و کهن ایرانی است و این آلبوم ۴ سال گذشته وارد بازار شده است.

وی ادامه داد: این آلبوم نخستین کار ما بود؛ مخاطب آن خاص هستند. هر کس سراغ اشعار مولانا می‌رود، به نوعی گرفتار می‌شود و ما نیز نتوانستیم از این حوزه خارج شویم.

حسنی نیا برخی اوزان شعری مولانا را سخت و برخی دیگر را سهل توصیف کرد و افزود: کسی که سراغ اشعار مولانا می‌رود، باید درآن محو شود و کوشش برای تولید ملودی برای اشعار مولانا، به تولید آلبومی می‌انجامد که همچون بسیاری آثار بازاری خواهد بود.

در ادامه دلارام آکار، مولوی پژوهش با اشاره به تعابیری از عالم زر، گفت:: عرفا بر این باور هستند که قبل از تولید جسم، تعدادی از ارواح با یکدیگر انس و الفت داشته اند و بنده دیدار شمس و مولانا را بر این باور می‌دانم.

وی به ابیاتی از شعر مولانا در همین رابطه اشاره کرد و افزود: این دو (شمس و مولانا) در سطحی قرار داشتند که یکدیگر را جذب کردند... و شمس تبریزی را فقط بر اساس اشعار مولانا می‌توان شناخت.

این استاد ادبیات خاطرنشان کرد: شمس تبریزی در حدی که از مولانا شناخت داریم، قابل شناسایی نیست و مقالات منسوب به وی]نیز توسط یاران مولانا در مجالسی که همراه شمس حضور داشته، گردآوری شده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۵۶۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشییع پیکر مطهر شهید مرتضی غلامی

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، شهید مرتضی غلامی (دشتی نظری) متولد روستای خواجه گیر شهرستان دیلم و از نیرو‌های ارتش جمهوری اسلامی در هوابرد شیراز بود که در ماه سال ۱۳۶۳ در منطقه شرق دجله به شهادت رسید.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان بوشهر با بیان این‌که پیکر مطهر این شهید والامقام در سال ۱۳۸۸ تفحص و به عنوان شهید جاوید‌الاثر و گمنام در نجف آباد اصفهان به خاک سپرده شده، افزود: در جریان شناسایی شهدا در آذر سال ۱۴۰۰، این شهید والامقام تعیین هویت شد و خانواده این شهید به دلیل همجواری با مزار شهید محسن حُجَجی، رضایت خود را مبنی بر باقی ماندن مزار در نجف آباد اعلام کردند.

نعمت‌الله غلامپور افزود: اکنون خانواده شهید مرتضی غلامی دشتی نظری تصمیم گرفتند پیکر این شهید در زادگاهش در گناوه و در کنار همرزمانش در گلزار شهدای این شهر به‌خاک سپرده شود.

دیگر خبرها

  • سینه‌ این هنرمند لبریز از اشعار و عرفان بود
  • تشییع پیکر مطهر شهید مرتضی غلامی
  • دغدغه مردم در حوزه اشتغال است
  • دانش‌آموزان ‌‌باید بدانند فلسفه مرگ بر آمریکا و اسرائیل چیست
  • کنایه معنادار نماینده زاهدان به مولانا عبدالحمید /مردم نگران هستند/علت حملات تروریستی چندماه اخیر چیست؟
  • مراسم تشییع شهید «مرتضی غلامی (دشتی نظری)» در روستای «خواجه گیر»
  • درخشش گنجی از لاهور
  • خبر‌های رسانه - ۱۳ اردیبهشت
  • داستانک‌هایی برای فلسفه‌ورزی کودکانه
  • فیلسوفان بزرگ دربارۀ «ورزش» چه می‌گویند؟