Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-26@02:27:34 GMT

شعر حافظ آئینه انسان و اجتماع است

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۵۷۴۶۶

شعر حافظ آئینه انسان و اجتماع است

کارشناس ادبیات و حافظ شناس راز ماندگاری غزلیات حافظ را ناظر بر مفهوم رندی در این اشعار دانست و گفت: رند؛ همان شخصیت حضرت حافظ است که در اشعار او جلوه کرده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سیما عباسی با حضور در استودیوی برنامه «صورت ماه» رادیو گفت و گو، افزود: برخی اندیشمندان، بزرگان و شعرای ما چهره‌ای جهانی هستند و حافظ نیز بی شک دارای چهره‌ای جهانی است که در طول زمان حرف‌هایی برای گفتن دارد و با توجه به شرایط روزگار بسیاری آموزه‌ها را از این بزرگان دریافت می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها در حوزه حافظ شناسی را توفیق این شاعر بزرگ برشمرد و گفت: خواص و عوام معتقد به بی نظیری شعر حافظ هستند و در میان تمام مخاطبان به این ویژگی خوانده می‌شود و یکی از اصلی‌ترین راز‌های ماندگاری حافظ، جهان نگری وی است که در هم تنیده با مقوله‌ی رندی است.

عباسی در رابطه با مفهوم رند در شعر حافظ افزود: رند به گونه‌ای شخصیت حضرت حافظ است که در اشعار ایشان جلوه کرده است و گویی با خودِ واقعی حافظ مواجه هستیم، این اندیشه پایدار و تجلی یافته در دل است و یکی از عوامل در راستای مقبولیت دیوان حافظ است.

در ادامه مریم مرادی، کارشناس ادب فارسی و حافظ شناس یکی از وجوه امتیاز شعر حضرت حافظ را، علاوه بر همدمی و همنشینی با انسان، طنز پنهان موجود در غزلیات دانست و گفت: در عصر حافظ شرایط دشوار سیاسی و اجتماعی ایجاب می‌کرد که حافظ به چند پهلوگویی روی آورد تا از طریق طنز این مهم را تبیین کند.

وی افزود: هیچ شیوه هنری در برخورد با این تناقضات جز طنز وجود ندارد؛ از طرفی این طنازی نوعی مقابله با ریاکاری‌های عصر او است.

همچنین احمد محمدی، پژوهشگر ادبیات فارسی گفت: حافظ در کنار لطف سخن، درد‌های اجتماعی، سیاسی و شرعی را از یاد نمی‌برد و وقتی به عرفان می‌پردازد، با مولانا پهلو می‌زند و گاه تا حدی به انسان نزدیک می‌شود که گویی انسانی کامل است.

وی از تجمیع تناقضات و لطایف در شعر فارسی سخن گفت و افزود: وقتی حافظ در وادی هنر و ادبیات صحبت می‌کند، در اوج کلام والا و متعالی قرار دارد، ولی آنچه حافظ را جاودانه کرده است، جمع اضداد به صورتی ملایم و استادانه در شعر او است.

محمدی شعر حافظ را به آئینه‌ای در مقابل اجتماع تشبیه و تبیین کرد: حافظ همه خواست ها، آرزو‌ها و آرمان‌ها را یکجا جمع کرده است و همه این مفاهیم در اوج قرار دارد، یک فرد عامی خواسته خود را در شعر حافظ می‌بیند؛ در حوزه طریقت تنها یک صوفیِ کنج نشین نیست، ولی در حوزه سیر و سلوک نیز در پوسته نمی‌ماند.

در بخشی دیگر از میزگرد رادیویی «صورت ماه» حسینعلی رحیمی سخن گفتن از حافظ را ساده و در عین حال دشوار خواند و افزود: حافظ جزو شاعرانی است که مردم کشورمان و فارسی زبانان دنیا انس بسیاری با شعر ایشان دارند و سخن گفتن درباره کسی که ذهن مخاطب خالی از داوری درباره اوست، بسیار ساده‌تر از سخن گفتن از شاعری است که همگان درباره او داوری دارند!

این استاد ادبیات و حافظ شناس گفت: بزرگ‌ترین ادیبان و سخن سنجان درباره حافظ تحقیق و مطالعه کرده اند و کمتر زاویه‌ای از زندگی شعری و زبانی حافظ است که مورد توجه نقادان زبردست قرار نگرفته باشد.

رحیمی افزود: شعر حافظ مانند پارچه‌ای مخملین است که از هر زاویه‌ای بدان نگریسته شود، به گونه‌ای خاص دیده شده و منجر می‌شود با خوانش شعر‌هایی با رنگ و بوی عرفانی و عاشقانه و تجمیع آن ها، بسیاری شاعران و تحلیلگران شعری دچار چالش شوند.

در ادامه صدیقه موسوی، کارشناس ادبیات با اشاره به تفاوت ماهوی شخصیت حافظ و مولانا گفت: زبان شعری این دو شاعر بزرگ متفاوت است؛ حافظ حتی اگر سر به آسمان دارد، اما پای او در زمین است؛ در حالیکه مولانا در جهان ملکوت سیر می‌کند و از منِ آسمانی سخن می‌گوید.

وی افزود: حافظ از یک من سخن می‌گوید که بخشی از آن زمینی و بخشی دیگر آسمانی است؛ بخشی از این من سیاسی، مادی یا اجتماعی است و یکی از عللی که حافظ را آئینه انسان می‌دانند، مبنی بر شباهت وی به تک تک انسان هاست.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۵۷۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از فراجا

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از فراجا،مجریان طرح نور ( عفاف و حجاب) در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها (صحن امام رضا علیه السلام)با حضور سردار رادان فرماندهی کل انتظامی کشور برگزار می شود.

زمان برگزاری این اجتماع،پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ، ساعت ۱۶:۳۰ خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • (تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا
  • فال حافظ امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • (تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا
  • اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف
  • اشک های سردار رادان در اجتماع قمی ها در حمایت از فراجا
  • فال حافظ امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • یادداشت| پیمانه‌ای که پُر شد
  • برگزاری اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از فراجا
  • فال حافظ امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • فرشتگان کاتب؛ حافظ انسان در زمان حیات