Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه گیلان و دبیرکل هجدهمین نشست شورای سیاستگذاری ستاد هفته پژوهش و فناوری استان گیلان، گفت: نیاز امروز جامعه ما پژوهش‌های کاربردی و مساله محور است و پژوهش‌های ما باید معطوف به حل مسائل استان باشد.

دکتر احمد رضی در گفت‌و گو با ایسنا، با اشاره به برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در استان، گفت: پژوهش نقش مهمی در توسعه و پیشرفت هر کشوری دارد و تنها مدل پذیرفته شده برای توسعه مدلی بر مبنای دانایی محوری است که اساس آن بر پایه پژوهش و فناوری بنیان گذاشته شده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیرکل هجدهمین نشست شورای سیاستگذاری ستاد هفته پژوهش و فناوری استان گیلان در ادامه با اشاره به اینکه کار آموزش توزیع دانش و کار پژوهش تولید دانش و مسبب بهره‌وری است یادآور شد: ترکیب آموزش و پژوهش می‌تواند اثربخش باشد .

رئیس دانشگاه گیلان ادامه داد: نیاز امروز جامعه ما پژوهش‌های کاربردی و مساله محور است و پژوهش‌های ما باید معطوف به حل مسائل استان باشد .

رضی، به مزیت‌های استان گیلان اشاره و خاطرنشان کرد: استان گیلان با دارا بودن حدود ۲۰ مرکز تحقیقاتی صرفا دولتی، ۲هزار و ۱۵۰ عضو هیأت علمی و حدود ۱۲۳ هزار دانشجو یکی از استان‌های توانمند کشور است .

وی، به طراحی سامانه جامع دستاوردهای پژوهشی استان هم اشاره کرد و گفت: در صدد هستیم تا با طراحی این سامانه کلیه دستاوردهای پژوهشی استان در آن درج شود و هم تمامی دستگاه‌های استان نیازهای پژوهشی خود را در آن ثبت کنند .

دبیرکل هجدهمین نشست شورای سیاستگذاری ستاد هفته پژوهش و فناوری استان گیلان در پایان به برنامه‌های تجلیل از پژوهشگران و فناوران ( ۴ الی ۱۰ آذر ماه)، جشنواره شناسایی و توانمندسازی ایده های برگزیده (ایام دهه فجر انقلاب اسلامی)، نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار ( ۶ الی ۸ آذر ماه) و جشنواره دانش آموزی ( ۲۵ الی ۳۰ آذر ماه ) اشاره و تاکید کرد که با همت تمامی کمیته‌های مختلف بتوانیم هفته پژوهش در خور نام و شأن استان گیلان برگزار نمائیم .


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۶۶۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ به نیازهای کشاورزی مطالبه‌ای از دانش‌بنیان‌ها

مهدی قیصری، کارشناس بخش کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: بخش کشاورزی از نظر بهره‌وری و ایجاد ارزش‌افزوده مناسب فاصله زیادی تا وضعیت مطلوب دارد. به همین دلیل حتی ایجاد تغییرات ساده در تولید بخش کشاورزی می‌تواند نتایج موثری به دنبال داشته باشد.

در حوزه کشاورزی، کپی‌سازی یا انتقال تجربه از یک منطقه به منطقه دیگر ممکن نیست

وی گفت: یکی از مشکلات موجود درحوزه دانش‌بنیانی این است که اگر طرح، ایده یا نظری در این حوزه مطرح می‌شود دیگران باید به آن اشراف داشته باشند. به این معنا که از قبل دستورالعمل داشته و تدوین شده باشد که اگر اینچنین باشد یا کپی‌سازی و مشابه‌سازی در حال انجام است یا اقدامی در جهت رفع یک نیاز صورت گرفته است در صورتی که در حوزه کشاورزی، کپی‌سازی یا انتقال تجربه از یک منطقه به منطقه دیگر ممکن نیست.

قیصری بیان کرد: به طور مثال ممکن است نوعی فولاد ازیک کشور دیگر کپی‌برداری و در داخل کشور تولید شود، اما در مورد کشاورزی این شیوه از کار، امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: انتقال دانش در بخش کشاورزی تابع عوامل متعددی است به طور مثال نمی‌توان گفت اگر گیاهی در اقلیمی خاص خوب رشد کرده است در همه جا قابلیت رشد دارد. البته آب و هوا یکی از موضوعاتی است که این تفاوت را سبب شده است و نوع خاک، واریته گیاهی و عوامل متعدد دیگری نیز وجود دارد.

معیار سنجش برای شرکت‌های دانش‌بنیان اثربخشی و کارآیی آنها است

کارشناس بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: نگاه به دانش‌بنیان‌ها باید به گونه‌ای باشد که شاید علم به آن وجود ندارد و موضوع جدید در حال طرح است. معیاری که برای سنجش فناوری و دانش شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد اثربخشی و کارآیی آنها است.

دانش‌بنیانی بودن در حوزه کشاورزی لزوما به فناوری یا تکنولوژی بالا نیاز ندارد

قیصری تصریح کرد: اگر حرف‌ها و ایده‌های جدید پاسخی به نیاز‌ها نباشد و اثربخشی و کارآیی لازم را نداشته باشد، دانش‌بنیانی نخواهد بود. البته در بخش کشاورزی دانش یا ایده دانش‌بنیانی شاید نیاز به فناوری و تکنولوژی پیچیده نداشته باشد، اما می‌تواند بهره‌وری در این بخش را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: باید با یک سری اقدامات که دانش‌بنیان بوده و براساس نیاز‌های بومی و منطقه‌ای کشور طراحی شده است، اثربخشی و کارآیی را در بخش کشاورزی افزایش داد.

کارشناس بخش کشاورزی بیان کرد: دانش یا محصولات دانش‌بنیانی در بخش کشاورزی باید برای پاسخ به نیازی که تقاضا برای آن وجود دارد تولید شود که البته بتواند اثربخشی و کارآیی لازم را نیز داشته باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پاسخ به نیازهای کشاورزی مطالبه‌ای از دانش‌بنیان‌ها
  • امروزه غزه به مساله اول جهان اسلام تبدیل شده است
  • بهره‌مندی هرچه بیشتر از علم و پژوهش با برجسته‌سازی معنویت، نیاز پیش‌ِ روی ما به حساب می‌آید
  • شهید مطهری جوابگوی مسائل و نیاز‌های جامعه بود/ سیره شهید مطهری در برنامه‌های هفته معلم بازگو شود
  • شهید مطهری (ره) جوابگوی مسائل و نیاز‌های جامعه بود
  • کدام دستاوردهای دولت رئیسی را می توان در قالب فیلم و سریال به مردم نشان داد؟
  • جامعه امروز ما نیاز به تفکر معلمان شهید دارد
  • راه رسیدن به نوآوری، سرمایه‌گذاری بر انسان خلاق است
  • تفکرات شهید مطهری قابلیت پاسخگویی به شبهات جامعه امروز را دارد
  • مکتب «گل آقا» در بخش طنزپردازی امروز پیاده سازی شود