Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-26@17:58:00 GMT

زلزله کرمانشاه؛ هشداری برای تهران

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۷۳۰۹۰

به گزارش پارس نیوز، کشور ما با وسعتی بالغ بر ۱,۶۴۸,۱۹۵ کیلومتر مربع بر روی نوار زلزله خیز آلپ- هیمالیا واقع شده است و از حدود 300 شهر کشور تقریباً ۷۷% آنها روی پهنه های زلزله و گسل ها واقع شده اند به طوری که از سال 1280 تا ۱۳۸۳(طی یک سده) پانزده زلزله با بزرگی بیش از 7 ریشتر در ایران رخ داده است و از سال 1336 تا 1383 بیش از 200 هزار نفر، جان خود را از دست داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



کلانشهر تهران با 22 منطقه، 144 ناحیه و در حدود 1500 محله یکی از کلانشهرهایی است که در صورت وقوع بحرانی همچون زلزله و عدم آمادگی جهت مقابله با آن باید در انتظار فاجعه ای انسانی باشد. این در حالی است که بلایا و سوانح طبیعی همچون زلزله همواره به عنوان یکی از مخرب ترین عوامل آسیب رسان به جوامع و خصوصا شهرها به حساب می آیند و قدرت تخریبی چنین بحرانی زمانی افزایش می یابد، که شهر یا کشوری آمادگی مقابله با سوانح را نداشته باشد.

کلانشهر تهران با وجود اینکه به ظاهر در راه توسعه یافتگی قدم برمیدارد اما، توسعه بی رویه، غیر علمی و غیر استاندارد این کلانشهر سبب ایجاد بافت های غیر همگن در شطح شهر گردیده و در نهایت این شهر را تبدیل به یکی از آسیب پذیر ترین کلانشهرهای ایران نموده است.

از نظر بسیاری از افراد وظایف مدیریت شهری، تنها محدود به مواردی از قبیل برنامه ریزی، خدمت رسانی، مدیریت فرهنگی محلات، انجام پروزه های شهری و مواردی مشابه اینها میباشد، در صورتی که یکی از وظایف مهم مدیریت شهری که دستیابی به توسعه پایدار شهری و شهری تا ب آور در برابر بلایای طبیعی و غیر طبیعی است، تقریباً به فراموشی سپرده شده است.

کلانشهر تهران با پنج نوع باف شهری شامل بافت قدیمی، فرسوده و با اسیب پذیری بالا ، بافت میان ساز بدون استحکام ، بافت نوساز بدون رعایت آیین نامه های مرتبط ،بافت نوساز با استحکام متوسط ، بافت نوساز با استحکام بالا کلانشهری است که از نازل ترین سطح تاب اوری برخوردار است و قدرت مقابله با بلایای طبیعی حتی با شدت پایین را ندارد.

حال با آگاهی از وضعیت فعلی کلانشهر تهران و چالش های موجود و حتی پیش بینی نشده این شهر باید به دنبال افزایش تاب آوری آن باشیم. چرا که رویکرد مقابله با بحران پس از وقوع آن در کلانشهری همچون تهران تقریباً امکان ناپذیر است. البته این نکته را باید بیان نمود که رویکرد مذکور در بسیاری از شهرهای جهان منسوخ شده است و اکثر شهرهای در معرض بحران در دنیای امروز ، سعی در ارتقاء تاب آوری خود دارند.
دبیر کمیته فرهنگ و رسانه شورای شهر تهران
 

منبع: پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۷۳۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه «خانه شهر» تاریخچه و گذشته تهران را به تصویر می‌کشد/ احیای بافت میدان امام‌خمینی

هادی حق‌بین، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا درخصوص پروژه خانه شهر مطرح کرد: همان‌طور که از اسم پروژه خانه شهر پیداست، این پروژه بیانگر سابقه و تاریخچه شهر تهران است. 

وی با بیان اینکه پروژه خانه شهر تاریخچه و گذشته تهران به تصویر می‌کشد، افزود: سعی کردیم با اجرای این طرح علاوه برتداعی گذشته شهر، آنچه برای آینده آن متصور هستیم را نیز در این ساختمان به تصویر بکشیم.

وی با تاکید بر اینکه به کارکردهای پیرامونی و جنبی این پروژه توجه ویژه شده است، عنوان کرد: تمامی مراجعه کنندگان از شهروندان گرفته تا اعضای کلانشهرها پس از اتمام پروژه به محض اینکه وارد این ساختمان شوند سیر تاریخی که در این بنا به تصویر کشیده شده است را درک خواهند کرد.

به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نسبت به تمامی بخش‌های این پروژه توجه ویژه و خاصی شده است و از مواد با کیفیت و مدرن مورد استفاده قرارگرفته است.

حق بین ادامه داد: به عنوان مثال سقف این پروژه اکسپوز است که به عنوان سقف‌های باز یا پلنوم‌های باز نیز شناخته می‌شوند. در این نوع سقف تمامی سیستم‌های تاسیساتی ساختمان که از زیر سقف عبور کرده‌اند در معرض دید قرار می‌گیرند. در واقع این سقف‌ها نوعی سقف باز قلمداد شده و امروزه محبوبیت بسیاری پیدا کرده‌‎اند. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پوشش پروژه کاملا منطبق با ساختمان دوره قاجاریه و زمان قدیم در نظر گرفته شده است. داخل پروژه نیز کاملا مدرن است و با کارکرد امروز خدمات خواهیم داد.

حق‌بین همچنین در خصوص زمان افتتاح پروژه اظهار کرد: بنابر پیش بینی‌های صورت گرفته این پروژه تا شهریور ماه سال جاری افتتاح خواهد شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در پایان با تاکید بر اینکه این پروژه بزرگ‌ترین پروژه بازآفرینی در ابنیه شهر تهران است، افزود: نکته حائز اهمیت و قابل توجه این است که بافت میدان امام‌خمینی با احداث این پروژه احیا خواهد شد.

گفتنی است پروژه «خانه شهر» واقع در ضلع شمالی میدان امام خمینی (ره)، دارای امکانات فرهنگی و رفاهی شامل، سالن نمایش با ظرفیت 360 نفر، کافه رستوران حدود 100 نفر، عکاسخانه، شهر کتاب، کافه کتاب و گالری موزه است و با زیر بنای در حدود 18000 متر مربع توسط سازمان عمرانی مناطق شهرداری در دست ساخت است.این پروژه دقیقا در محل ساختمان قدیم بلدیه تهران واقع شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۶ درصدی متوفیان ناشی از تصادفات درون شهری
  • بافت تاریخی بوشهر یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری ایران است
  • بیش از ۹۵ درصد زیرساخت عمرانی در بافت بوشهر تکمیل شد
  • بازآفرینی بافت تاریخی بوشهر با مشارکت مردم
  • پیشتازی شهرداری تبریز در تخفیف۸۰ درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده
  • تبریز؛ فقیرترین کلانشهر کشور در حوزه هوشندسازی/ افزایش تلفات تصادفات درون شهری نگران کننده است
  • اجرای بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده شش شهرستان سیستان وبلوچستان
  • نوسازی ۲۵ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده کشور
  • توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است
  • پروژه «خانه شهر» تاریخچه و گذشته تهران را به تصویر می‌کشد/ احیای بافت میدان امام‌خمینی