Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-05@04:48:53 GMT

هشدار ولایتی به نخست وزیر فرانسه + فیلم

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۷۶۵۸۳

هشدار ولایتی به نخست وزیر فرانسه + فیلم

‍‍‍‍‍‍

علی اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل خطاب به ماکرون نخست وزیر فرانسه گفت: سعی کند مسیر ژنرال دوگل را دنبال کند و در امور دفاعی ایران دخالت نکند. به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، علی اکبر ولایتی در بخشی از یک گفت‌وگو با رد و تقبیح مواضع ضد ایرانی اخیر رئیس جمهور فرانسه افزود: به نفع آقای مکرون و فرانسه نیست که در موضوع موشکی و امور راهبردی جمهوری اسلامی ایران که در آن حساسیت بسیار داریم، دخالت کند؛ این دخالت‌ها جز کاستن از اعتبار دولت فرانسه نزد جمهوری اسلامی ایران خاصیت دیگری ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی گفت: به عنوان فردی ایرانی که با مسائل سیاست خارجی و تاریخ فرانسه آشنایی دارم به رئیس جمهور این کشور توصیه می‌کنم سعی کند مسیر ژنرال دوگل در دوران ریاستش در سیاست خارجی را طی کند یعنی حالت نیمه استقلال داشته باشد.

ولایتی افزود: ما که برای مسائل و برنامه دفاعی کشورمان از دیگران اجازه نمی‌گیریم که موشک داشته باشیم یا نداشته باشیم یا بگویند برد موشک هایمان چند کیلومتر باشد.

وی تصریح کرد: این موضوع به آقای مکرون چه ربطی دارد؟ وی اصلا چه کاره است که دخالت می‌کند؟ اگر می‌خواهد رابطه ایران و فرانسه، رابطه‌ای رو به رشد باشد سعی کند در این نوع امور دخالت نکند، زیرا این خلاف مصالح ملی فرانسه هم است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: معلوم است که پاسخ ما به او منفی است پس چرا این موضوع را مطرح می‌کند که وقتی پاسخ منفی گرفت بگویند آقای مکرون در سیاستش شکست خورده است؟ کاری کند که بگویند در سیاستش موفق بوده است.

ولایتی بار دیگر خطاب به مکرون تاکید کرد: آقای مکرون این جمله را از بنده به عنوان شهروندی ایرانی بشنود و بپذیرد که اگر به این امور وارد شود پاسخ ما حتما منفی است و حتی یک درصد هم احتمال ندارد که به خواستی که دخالت در امور داخلی ماست، پاسخ مثبت بدهیم؛ بنابراین گزارش، رئیس جمهور فرانسه در ادامه اظهارات مداخله آمیزش در امور داخلی کشورمان، دیروز در اجلاس اتحادیه اروپا در گوتنبرگ سوئد خواستار شفاف سازی در خصوص " راهبرد ایران در برنامه موشکی بالستیک " شد. مکرون همچنین مدعی شد که ایران باید " سیاستی کمتر تهاجمی " در منطقه اتخاذ کند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با رد توصیه برخی در داخل برای مذاکره موشکی با اروپا تاکید کرد: هیچ کشور مستقلی منافع و مصالح ملی خود را در معرض حراج قرار نمی‌دهد.

وی درباره انتشار مقاله یکی از استادان دانشگاه تهران در یکی از روزنامه‌های اصلاح طلب مبنی بر آغاز مذاکره موشکی با اروپا گفت: این یکی از خواص دموکراسی است که هر شخصی می‌تواند حرفش را بزند منتهی اگر سخن معقولی نباشد مردم از این گوش می‌شنوند و از آن گوش به در می‌کنند.

ولایتی تصریح کرد: آیا کسی می‌آید منافع و مصالح ملی اش را این طور در معرض حراج و تمامیت ارضی اش را در معرض یغمای دیگران قرار دهد؟ کدام کشور مستقل و قدرتمندی در دنیا مسائل دفاعی اش را در بازار مکاره دنیا به حراج گذاشته است؟

وی گفت: عیبی ندارد که او نظرش را گفته، اظهار نظر آزاد است، اما حتما بداند که میان عقلا شنونده‌ای نخواهد داشت.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به اینکه جاگزینی مذاکره با اروپا به جای آمریکا چه قدر مبتنی بر منافع ملی است؟ اظهار داشت: این موضوعی متقابل است، اروپایی‌ها هم از رابطه با ما نفع می‌برند و جزء آرزوهایشان است که با کشور ثروتمند، بزرگ و قابل اعتمادی مانند ایران که دارای ملتی کارآمد، مومن و مصمم است رابطه داشته باشند.

ولایتی افزود: من سال‌ها با اروپایی‌ها در موقعیت‌های رسمی و غیررسمی سر و کار داشته ام، آنان هم از داشتن رابطه با ایران استقبال می‌کنند مگر این که زیرفشار آمریکا باشند و نتوانند این کار را بکنند. اکنون می‌بینیم که به رغم فشارهای آمریکا، برخی کشورهای اروپایی، سرمایه گذاری در کشورمان را آغاز کرده اند.

وی گفت: البته چاره ما نیز صرفا منحصر به ارتباط با غرب نیست، آمریکا نباشد با اروپا کار می‌کنیم، اروپا نیز نه صرفا اروپای متحد که متشکل از ۲۷ کشور است بلکه با تک تک کشورهای اروپایی دارای روابط مجزا هستیم همچنان که با کلیت اتحادیه اروپا نیز رابطه داریم.

ولایتی افزود: در این چارچوب اگر بخواهیم کار کنیم اولویت بندی می‌کنیم که چه کشورهایی این ظرفیت را دارند که با آنان روابط جامع تری داشته باشیم بنابراین صرفا به سیاست کلی رابطه با اتحادیه اروپا بسنده نمی‌کنیم بلکه طبق محاسباتمان با تک تک کشورهای اروپایی نیز ارتباط داریم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: البته رابطه ما صرفا به غرب منحصر نمی‌شود بلکه با دیگر کشور‌ها اعم از روسیه، چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، آفریقای جنوبی و آمریکای لاتین که دارای ظرفیت‌های مختلف هستند روابط داریم.

وی افزود: دست ما در این زمینه از برخی کشورهای وابسته بازتر است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، ولایتی گفت: البته کشورهای وابسته به نفت چاره‌ای بجز فروش نفت به آمریکا و خرید سلاح از این کشور ندارند آن هم با شرایطی که قیمت نفت را واشنگتن در پشت پرده تعیین و پولش را نیز برای هرکاری که کاخ سفید مشخص کند، هزینه کنند.

وی اضافه کرد: نوع تسلیحات صادره به این کشور‌ها و قیمت آن را نیز آمریکا تعیین می‌کند و دست این کشور‌ها خیلی بسته‌تر از ماست، زیرا کاملا وابسته اند و روزی که واشنگتن اراده کند به راحتی می‌تواند آن‌ها را ساقط کند مانند حکومت پهلوی.

ولایتی تصریح کرد:، اما اکنون حکومت مستقلی در کشورمان برپاست که گرچه تحت فشار آمریکاست، اما ظرفیت هایی دارد که در کشورهای جهان سوم کمتر چنین ظرفیت هایی دیده می‌شود.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب استقلالش می‌تواند تصمیم بگیرد که با کشورهای مختلف اعم از روسیه، چین، ژاپن، هند، آفریقای جنوبی، آلمان، فرانسه و دیگر کشور‌ها رابطه داشته باشد و هیچ شاخصی بجز منافع ملی ما در این خصوص تعیین کننده نیست.  کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۷۶۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفتگوی بورل و امیرعبداللهیان در آستانه سفر گروسی؛ رئیس دیپلماسی اروپا به وزیر خارجه ایران چه گفت؟

به گزارش صدای ایران از یورونیوز،در آستانه سفر رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه یکم مه (۱۲ اردیبهشت) با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران تلفنی گفتگو کرد.

آنها درباره موضوعات مختلف از جمله برنامه هسته‌ای ایران صحبت کردند.

بورل در فرسته‌ای که در ایکس همرسان کرد درباره موضوع این گفتگوی تلفنی نوشت که مجددا بر اهمیت خویشتنداری و تنش‌زدایی در منطقه صحبت کرده و گفته «همچنین باید بر روی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای کار کرد».

او درباره تحریم‌های جدید اروپا نوشت: «درباره تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه پهپاد‌ها و موشک‌های ایران توضیح دادم.» و افزود: «من همچنین پرونده شهروندان اتحادیه اروپا را که خودسرانه در ایران بازداشت شده بودند مطرح کردم.»

وزارت امور خارجه ایران نیز در فرسته‌ای در ایکس نوشت که امیرعبداللهیان در این گفتگو «با یادآوری تلاش‌های صورت گرفته و گام‌های مثبت» ایران در دیپلماسی لغو تحریم‌ها، به «زیاده‌خواهی» برخی طرف‌های مقابل در مذاکرات اشاره کرده و گفته است: «همکاری آژانس و ایران در مسیر خوب قرار دارد و ما از سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران استقبال می‌کنیم.»

وزیر خارجه ایران همچنین از اروپا خواسته به نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی «احترام» بگذارد.

در حالی که غنی‌سازی اورانیوم در ایران تا یک درجه فراتر از میزان مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای و نیز موضوع محدودیت بازرسی‌های بین‌المللی بر فعالیت هسته‌ای ایران به نگرانی‌های جهانی دامن زده است، رافائل گروسی قرار است روز ۶ مه (۱۷ اردیبهشت) به ایران سفر و با مقامات جمهوری اسلامی دیدار کند.

سفر رافائل ماریانو گروسی همزمان با کنفرانس انرژی هسته‌ای ایران در اصفهان برگزار می‌شود، شهری که میزبان سایت‌های حساس غنی‌سازی است و در حمله آشکار اسرائیل در ۱۹ آوریل مورد هدف قرار گرفت. همچنین این سفر همزمان با تنش‌های منطقه‌ای گسترده‌تر در خاورمیانه از جمله جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه و حملات شورشیان حوثی مورد حمایت ایران به کشتی‌ها در یمن، انجام می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مقر آن در وین، پایتخت اتریش است، اعلام کرد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز‌های ۶ و ۷ مه به ایران سفر می‌کند، اما در مورد برنامه و جلسات او توضیحی نداد.

تلویزیون دولتی ایران روز چهارشنبه به نقل از محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که گروسی در «کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای» شرکت کرده و با او و دیگر مقامات دیدار خواهد کرد.

اسلامی گفت: «مطمئنم که ابهامات برطرف می‌شود و ما می‌توانیم روابط خود را با آژانس در چارچوب پادمان‌ها و معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی تقویت کنیم.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به ادامه تعامل تهران با آژانس همچنین گفته که در حال حاضر بیش از ۱۳۰ نفر از بازرسان آژانس مجازند برای بازرسی در ایران حضور داشته باشند.

دیگر خبرها

  • هشدار یک شرکت بیمه؛ در این شهر‌های اروپا مراقب جیب خود باشید!
  • نامه هشدار دهنده وزیر ورزش خطاب به تاج
  • آلمان درباره حملات سایبری به روسیه هشدار داد
  • ادامه اعتراضات در تفلیس و هشدار اتحادیه اروپا
  • گزارش چند سازمان حقوق بشری در مورد رابطه رهبران کشور‌ها با مطبوعات
  • گفتگوی بورل و امیرعبداللهیان در آستانه سفر گروسی؛ رئیس دیپلماسی اروپا به وزیر خارجه ایران چه گفت؟
  • مکرون: اعزام نیرو به اوکراین را منتفی نمی‌دانم
  • پشت پرده تصمیم رئیس جمهور چین برای ملاقات با وزیر خارجه آمریکا / توسعه و تقویت اقتصادی، راهکار چین برای مقابله با تحریکات آمریکا / چین بر جذب سرمایه گذاری خصوصی از آمریکا متمرکز است
  • رایزنی سفیر ایران با معاون نخست وزیر عمان در امور دفاعی
  • انگلیس پناهجویان را برای اخراج به رواندا دستگیر می‌کند