Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت ترامپ به فلسطینی‌ها هشدار داده که اگر وارد مذاکرات جدی سازش با اسرائیل نشوند، دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین در واشنگتن را تعطیل خواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از آسوشیتدپرس، مقام های آمریکایی تاکید کردند: دولت ترامپ به مقام های فلسطینی تذکر داده است که دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین در واشنگتن را خواهد بست مگر اینکه فلسطینی ها وارد مذاکرات جدی سازش با اسرائیل شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اقدام می تواند اهرم فشار قدرتمندتری را در اختیار ترامپ قرار دهد.

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده است که فلسطینی ها از یک بخش مبهم در قانون آمریکا سوء استفاده کرده اند که می گوید اگر فلسطینی ها سعی کنند از اسرائیل به خاطر جنایاتی که علیه فلسطینی ها مرتکب شده، در دادگاه بین المللی کیفری شکایت کنند، دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین در آمریکا باید تعطیل شود.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در ماه سپتامبر تاکید کرده بود که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با درخواست از دادگاه بین المللی کیفری برای تحقیق و محاکمه مقام های اسرائیلی، از این چارچوب تخطی کرده است. ولی این قانون تصمیم گیری نهایی درباره تعطیلی دفتر فلسطینی ها در واشنگتن را در اختیار رئیس جمهور آمریکا قرار داده است، بنابر این اظهارات تیلرسون لزوما به معنای تعطیلی این دفتر نبوده است.

ترامپ اکنون 90 روز فرصت دارد تا بررسی کند آیا فلسطینی ها در مذاکرات مستقیم و معنادار با اسرائیل قرار دارند یا نه. اگر ترامپ اعلام کند که فلسطینی ها در این مذاکرات هستند، دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین در واشنگتن حفظ خواهد شد. این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود: هنوز معلوم نیست آیا آمریکا دفتر فلسطینی ها را پیش از پایان مهلت 90 روزه تعطیل خواهد کرد یا نه ولی دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین فعلا در شرایط کنونی باز خواهد بود.

آمریکا اعلام کرده است که حتی اگر دفتر بسته شود، واشنگتن روابط خود را با فلسطینی ها قطع نخواهد کرد و همچنان به دنبال دستیابی به یک توافقنامه جامع صلح بین فلسطینی ها و اسرائیل است.

دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین و سفارت اسرائیل در واشنگتن حاضر به واکنش سریع در قبال این مساله نشده اند. گرچه اسرائیل و فلسطینی ها هم اکنون در یک مذاکرات مستقیم و فعال قرار ندارند، دولت ترامپ به تلاش های خود برای میانجیگری ادامه داده است. مقام های کاخ سفید به رهبری جارد کوشنر داماد و مشاور ارشد ترامپ، طرح سازشی را آماده کرده اند که هنوز زمان اعلام محتوای آن مشخص نیست. فلسطینی ها گرچه علنا حمایت خود را از تلاش های آمریکا اعلام کرده اند ولی به شدت مردد هستند چرا که روابط نزدیک ترامپ با اسرائیل نشان می دهد توافقی که ترامپ پیشنهاد می دهد، شاید برای فلسطینی ها خوشایند نباشد. تهدید از دست دادن دفتر در آمریکا نیز می تواند یک عامل فشار دیگر از سوی واشنگتن باشد، آن هم در شرایطی که دولت ترامپ به دنبال متقاعد کردن فلسطینی ها برای آمدن به میز مذاکره است.

آمریکا در سال 1994 میلادی به سازمان آزادیبخش فلسطین اجازه داد تا دفتر خود در واشنگتن را افتتاح کند. اقدامی که مستلزم آن شد تا بیل کلینتون رئیس جمهور وقت آمریکا در قانونی استثنا قائل شود که اعلام می کند فلسطینی ها اجازه داشتن دفتر در آمریکا را ندارند. در سال 2011 دولت اوباما به فلسطینی ها اجازه داد تا پرچم خود را بر فراز این دفتر به اهتزاز درآورند. اسرائیل با عضویت فلسطین در نهادهای مرتبط با سازمان ملل مخالفت کرده است، پیش از آنکه یک توافق سازش نهایی شود.

انتهای پیام/

R1036247/P36447/S8,90,1128/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۸۲۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عادی سازی روابط با اسرائیل، شرط امضای توافقنامه دفاعی آمریکا و عربستان

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، جک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، با بیان این که دولت بایدن بدون موافقت عربستان و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط، هرگز توافقنامه دفاعی میان ایالات متحده آمریکا و ریاض را امضا نخواهد کرد، گفت که این دو مسئله بخشی از یک نگاه جامع و جدایی‌ناپذیر است.

پیش از این نیز روزنامه نیویورک‌تایمز از شروط عربستان برای دستیابی به توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل خبرداده بود که یکی از آن شروط برپایی دولت فلسطین در کرانه باختری و غزه و متوقف کردن شهرک‌سازی‌ها است.

توماس فریدمن، روزنامه‌نگار آمریکایی در مطلبی تصریح کرد که عادی‌سازی روابط دیپلماتیک میان عربستان و اسرائیل مبتنی بر شروطی است و تنها در صورتی امکان‌پذیر است که اسرائیل با شروط ریاض مبنی بر خروج از غزه، توقف شهرک‌سازی در کرانه باختری و قدم گذاشتن در مسیری سه تا پنج ساله برای برپایی دولت فلسطین در سرزمین‌های اشغالی موافقت کند.

وی با اشاره به این که انتظار نمی‌رود، کابینه کنونی اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو با این شروط موافقت کند، تاکیدکرد: به این ترتیب چه بسا این توافقنامه منتفی و به زمانی موکول شود که اسرائیل آماده پذیرش شروط عربستان باشد.

در همین رابطه رسانه‌های عبری گزارش دادند که دفتر نتانیاهو، اقدامات و ابتکارات مطرح شده از سوی ایالات متحده و اروپا در خصوص صلح و عادی‌سازی روابط با عربستان (و اسرائیل) تشکیل دولت مستقل فلسطین بعد از پایان کامل جنگ با حماس را به سخره می‌گیرد.

دیگر خبرها

  • ترامپ بهترین دوست اسرائیل!
  • چرا اسرائیل دفتر شبکه الجزیره را تعطیل کرد؟
  • اوج گیری انتقادات از اسرائیل در واکنش به بسته شدن دفتر الجزیره
  • الجزیره: بستن دفتر ما برای سرپوش گذاشتن بر جنایات صهیونیست است/ ادامه می‌دهیم+ فیلم
  • وعده صادق، عبور از بازدارندگی خودساخته رژیم صهیونیستی بود
  • توضیح دفتر نتانیاهو درباره بستن شبکه الجزیره
  • عادی سازی روابط با اسرائیل، شرط امضای توافقنامه دفاعی آمریکا و عربستان
  • تاکید مقاومت فلسطین بر کارشکنی اشغالگران در مذاکرات/ الرشق رژیم صهیونیستی را تهدید کرد
  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • آیا « راه حل دو کشوری » میان فلسطین و اسرائیل ممکن است؟/ چالش های پیش روی کشور مستقل فلسطین چیست؟