Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-01@16:52:46 GMT

بازار نقره امسال با مازاد عرضه روبرو می شود

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۸۷۹۴۵

موسسه جی اف ام اس در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است که بازار جهانی نقره در سال 2017 میلادی با مازاد اندک عرضه روبرو خواهد شد.
به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو نیوز، در حالی که موسسه جی اف ام اس پیش از این اعلام کرده بود که بازار جهانی نقره برای چهار سال متوالی با کمبود عرضه روبرو می شود، این موسسه در تازه ترین گزارش خود پیش بینی کرده است که بازار نقره امسال با مازاد عرضه همراه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس این گزارش بازار نقره امسال با مازاد عرضه معادل 32.2 میلیون اونس روبرو می شود. در سال های اخیر کمبود عرضه با افت روبرو شده و از 136 میلیون اونس در سال 2013 میلادی به کمتر از 18.9 میلیون اونس در سال 2016 رسیده است.
این گزارش افزود: میانگین قیمت جهانی هر اونس نقره از ابتدای امسال تاکنون به 17.13 دلار رسیده است این رقم در مدت مشابه سال قبل به 17.23 دلار رسیده بود. پیش بینی می شود میانگین قیمت هر اونس نقره امسال به طور کلی به 17.13 دلار برسد ، این رقم سال گذشته نیز به 17.14 دلار رسیده بود.
پیش بینی می شود میزان کل عرضه نقره در سال 2017 به یک میلیارد اونس برسد. افزایش عرضه قراضه نقره تا حد زیادی کاهش تولید معادن نقره جهان را پوشش خواهد داد. میزان تولید نقره از معادن جهان امسال به 869 میلیون اونس می رسد که نسبت به سال قبل 2 درصد کاهش خواهد داشت. کاهش تولید شیلی و استرالیا در شش ماه نخست امسال تاثیر زیادی بر افت تولید نعادن نقره جهان داشته است.
پس از سه سال متوالی که عرضه قراضه نقره با کاهش روبرو شده، پیش بینی می شود عرضه قراضه امسال با رشد یک درصدی روبرو شده و به بیش از 141 میلیون اونس برسد.
تقاضای فیزیکی نقره نیز امسال با 5 درصد رشد به بیش از 976 میلیون اونس خواهد رسید. کاهش تقاضای سرمایه گذاری عامل اصلی افت تقاضای نقره به شمار می رود. تقاضای بخش صنعتی برای نقره نیز امسال با 3 درصد رشد به بیش از 581 میلیون اونس خواهد رسید.
تقاضای صنعت خورشیدی برای نقره امسال با 20 درصد افزایش روبرو می شود و به 92 میلیون اونس خواهد رسید. رشد فزاینده تولید برق از پنل های خورشیدی به خصوص در چین تاثیر زیادی بر افزایش تقاضای نقره خواهد داشت.
نصب پنل های خورشیدی در چین از سال 2016 میلادی تاکنون 50 درصد رشد داشته است. تقاضا برای شمش و سکه نقره نیز با افت 37 درصدی روبرو شده و به 130 میلیون اونس می رسد.
تقاضای جواهرات نقره نیز با یک درصد افزایش به 207 میلیون اونس خواهد رسید.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۸۷۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت «بازار دارو» یکی از اولویت‌های دولت است

به گزارش خبرنگار مهر، «محمدباقر قالیباف» در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جداول بودجه سال ۱۴۰۳، گفت: درباره جداول ۱۴ و ۲۱ که مربوط به نرخ ارز است، ابهام وجود دارد. ما همین بحث را در حوزه دارو هم داریم و باید مشخص شود که مبنای نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی یا ۴۲۰۰ تومانی چیست، چرا که در این صورت مبلغ ریالی متفاوت می‌شود.

وی بیان کرد: طبق توضیحات رئیس سازمان برنامه و بودجه، به جای ۷۴ همت در جدول هدفمندی باید ۱۸۰ همت با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان پیش‌بینی شود، مگر آنکه بخواهیم سطح خرید و پشتیبانی از دارو را کاهش دهیم که این به معنای گران‌ شدن دارو است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر دولت ۱۸۰ همت برای دارو پیش‌بینی نکند، وضعیت  مانند سال گذشته می‌شود که ارز تامین نشد یا یارانه تسعیر جبران ریالی نمی‌شود و نتیجه آن هم مشکل در بازار دارو است. دارو، کالاهای مصرفی پزشکی و شیرخشک مهم است که باید با سیاست‌های جبرانی ارز آن را تامین کنیم تا مشکلی به وجود نیاید.

«داوود منظور» رئیس سازمان برنامه و بودجه در این مورد، توضیح داد: دولت مابه‌التفاوت نرخ ارز دارو را به صورت یارانه‌ای تامین می‌کند که در قالب جدول هدفمندی آمده است. عددی که امسال پیش‌بینی شده نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی تاکید کرد: مبنای ما برای تامین ارز دارو، نرخ مصوب کالاهای اساسی است که تصویب شده دارو و کالاهای اساسی با نرخ ارز ترجیحی تخصیص پیدا کند که این نرخ توسط کارگروهی که در قانون آمده، تعیین می‌شود. باید بانک مرکزی مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی را به داروخانه و شرکت‌های پخش دارو و تولیدکنندگان دهد و قسمت دوم مربوط به مابه‌التفاوت نرخ ارز است، بر این اساس ما سازوکار سال گذشته را برای دارو امسال هم اجرا می‌کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: از نظر منابع پیش‌بینی شده حدود ۷۵ همت امسال آمده که نسبت به سال گذشته افزایش داشته که کفایت می‌کند و می‌توانیم بازار دارو را با همین رقم مدیریت کنیم. مدیریت یارانه دارو مانند بازار آرد و گندم از اولویت‌های اصلی دولت است. سال گذشته عملکرد ما در مدیریت دارو مثبت، موثر و قابل دفاع بود و امسال هم منابعی را پیش‌بینی کردیم که طبق آن پیش می‌رویم.

کد خبر 6092859 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار
  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • قهوه یا چای؟ همون همیشگی!
  • قیمت آپارتمان در محدوده «تهران قدیم»
  • قیمت جدید طلا امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / طلا سقوط کرد
  • کمبودی در عرضه چای نداریم
  • گوشی شیائومی 14 SE ماه آینده عرضه می‌شود
  • مدیریت «بازار دارو» یکی از اولویت‌های دولت است
  • نشر پویانما با «نخستینه های چاپ ایران؛ کتاب‌های چاپ سربی دوره اول» در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳
  • سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود