Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-26@22:54:01 GMT

چه تغذیه‌ای برای سلامت ناخن‌ مفید است؟

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۸۸۸۱۵

چه تغذیه‌ای برای سلامت ناخن‌ مفید است؟

پول‌نیوز - ناخن‌ها هم مانند سایر اندام‌ها به ویتامین‌ها و مواد مغذی نیاز دارند. مشکلات خاص ناخن ها می تواند نشانه ی یک بیماری، کمبود ویتامین یا مواد معدنی باشد. چرا که ناخن‌ها نسبت به تغذیه‌ی ضعیف بسیار حساس می‌باشند. عدم پیروی از هرم غذایی ممکن است باعث کمبودهای تغذیه‌ای شود. یک رژیم غذایی سالم به میزان متعادلی از میوه‌ها، سبزیجات، غلات، فرآورده های لبنی و گوشت نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در زمان استرس، بدن برخی از ویتامین‌های خاص از جمله ویتامین های گروه B را بیشتر از سایر ویتامین ها می سوزاند. بنابراین مکمل های غذایی ممکن است منابع خوبی برای دریافت این مواد مغذی باشند. همچنین یک رژیم غذایی متعادل با ویتامین‌های ضروری می‌تواند به تقویت استحکام و رشد ناخن‌ها کمک کند.

ناخن‌های سالم چه شکلی هستند؟
ناخن های سالم روشن، صاف، نرم و انعطاف پذیر می‌باشند. ناخن ها به علت جریان خون موجود در بستر آن‌ها، صورتی‌ رنگ است. همچنین تغییرات موجود در ظاهر ناخن ها می‌تواند نشانه‌ای از کمبودهای تغذیه ای باشد. پزشکان نیز با بررسی دقیق ناخن‌های بیماران می توانند به برخی از مشکلات پزشکی از جمله مشکلات مربوط به کبد و کلیه پی ببرند. رنگ، شکل، و بافت ناخن‌ها حتی می‌تواند نشانه ای از کمبودهای تغذیه ای باشد.

سلامت ناخن‌ها را بررسی کنید
برای اطمینان از سلامت ناخن ها، آن ها را هر هفته بررسی کنید. هر وضعیت غیر عادی می‌تواند مهم باشد. همچنین شکل ناخن‌ها نشانه ای از وضعیت سلامتی و تغذیه ای است. ناخن‌های مربع شکل ممکن است ناشی از مشکلات هورمونی باشد. سوء تغذیه عمومی می تواند باعث ایجاد تورفتگی در ناخن ها شده که خطوط بیو نامیده می شوند.

کمبود ویتامین C گاهی اوقات با ایجاد لکه های قرمز و قهوه ای در ارتباط است. در موارد خفیف تر، کمبود ویتامین C می تواند باعث ایجاد ریشه و تورم در کنار ناخن ها شود. در ناخن های زرد، سرعت رشد ناخن‌ها کندتر از حالت طبیعی است که با بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله دیابت در ارتباط است، اما این حالت اغلب به کمبود آهن و روی مربوط می‌شود. کمبود روی ممکن است باعث ایجاد لکه های سفید بر روی ناخن ها شود.

کمبود شدید آهن نیز می‌تواند موجب قاشقی شکل شدن ناخن ها شود. کمبود آهن همچنین فقدان انرژی را به دنبال دارد. ناخن های آبی همیشه نشانه ای از کمبود اکسیژن است. در صورت موقتی بودن این شرایط، می توان آن را به پریشانی فرد نسبت داد. همچنین مزمن بودن این شرایط با مشکلات ریه و خون در ارتباط است. از نظر تغذیه ای نیز می تواند ناشی از مقدار بسیار کم آهن یا ویتامین B12 باشد.

کمبود B12 به صورت های مختلفی بر روی ناخن ظاهر می شود. این کمبود می تواند به صورت کاهش لانولا (هلال سفید رنگ انتهای ناخن) باشد. ایجاد شیارهایی روی ناخن نیز از علائم کمبود ویتامین B12 است. داورها نیز می توانند باعث ایجاد مشکلاتی در ناخن ها شوند. دریافت داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NASID) می تواند موجب ضعیف شدن ناخن ها شود. سایر داروها نیز می توانند اثراتی بر روی ناخن ها داشته باشند.

ویتامین A
ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی بوده که در جلوگیری از شکنندگی و ترک خوردن ناخن ها موثر است. از منابع این ویتامین می توان به هویج، سیب زمینی شیرین و اسفناج اشاره کرد. بر اساس تحقیقات انجمن تغذیه و انستیتوی مواد غذایی و دارویی آمریکا، میزان توصیه شده روزانه ویتامین A برای بانوان بزرگسال ۷۰۰ میکروگرم و برای مردان بزرگسال ۹۰۰ میکروگرم است. همچنین طبق انتشارات سلامت دانشگاه هاروارد، دریافت بیشتر از ۳۰۰۰ میکروگرم از این ویتامین در روز می تواند خطرناک باشد.

بیوتین
براساس کلینیک مایو در ایالات متحده، بیوتین ممکن است به افزایش ضخامت ناخن کمک کند. براساس مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، بیوتین به بهبود نشانه های ضعیف سلامت ناخن ها از جمله تقسیم شدن، شکنندگی و همچنین به تقویت رشد سالم ناخن کمک می کند.
ناخن های ضخیم استحکام بیشتر و شکنندگی کمتری دارند.

بیوتین یک ویتامین B بوده که در موادغذایی از جمله تخم مرغ، ماهی و لوبیا سویا وجود دارد. این ویتامین همچنین از طریق مکمل غذایی قابل دریافت است. براساس انجمن تغذیه و انستیتوی موادغذایی دارویی امریکا، میزان توصیه شده روزانه بیوتین ۳۰ میکروگرم می باشد.



منبع:مجله اینترنتی تناسب اندام

منبع: پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۸۸۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باغچه‌های سلامت خانگی راهی برای ترویج فرهنگ تغذیه سالم

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست جهاد کشاورزی گلبهار باغچه‌های سلامت خانگی را راهی برای ترویج فرهنگ تغذیه سالم دانست.

محمد شجعی کلاتی در حاشیه ایجاد باغچه‌های سلامت خانگی در گفت‌وگو با ایسنا، از اجرای طرح ایجاد باغچه‌های سلامت خانگی در روستای اسجیل این شهرستان خبر داد.

وی بیان کرد: با اجرای این طرح تلاش می‌شود فرهنگ تغذیه سالم و بهبود وضعیت آن در بین زنان روستایی و گنجاندن سبزی و صیفی در برنامه غذایی را ترویج دهیم.

 سرپرست جهاد کشاورزی گلبهار تصریح کرد: در واقع باغچه‌های کوچک خانگی در منازل روستایی راهی برای دستیابی به غذای سالم است.

شجعی با بیان اینکه در برخی از سایت‌های آموزشی با اعطای بذر سالم از سوی جهاد کشاورزی شهرستان گلبهار، فراگیران مورد تشویق قرار می‌گیرند، افزود: توان‌افزایی زنان روستایی در توسعه پایدار منطقه یکی از دغدغه‌های جدی جهاد کشاورزی شهرستان گلبهار است.

سرپرست جهاد کشاورزی گلبهار در ادامه از هزینه‌بر بودن فرآیند دریافت گواهی استاندارد برای محصولات کشاورزی و غیراقتصادی بودن آن در سطوح کشت کوچک که امکان اجرا برای همه ذینفعان طرح میسر نیست، خبر داد.

وی در همین خصوص افزود: برای تحت پوشش قرار دادن تعداد بیشتری از دینفعان، فرهنگ‌سازی استفاده بهینه از نهاده‌های شیمیایی، آموزش و ترویج هر چه بیشتر فرایند مدیریت منابع پایه، بهبود تغذیه خانوار روستایی، حفاظت از محیط‌زیست و در نهایت دستیابی به محصولات سالم‌تر و بهبود کسب و کارهای سبز روستایی، طرح ایجاد باغچه‌های سلامت خانگی در دستور کار قرار گرفته است.

وی در ادامه به بازدید از مزارع گندم، جو، کلزا و گلخانه‌های سطح شهرستان گلبهار اشاره و اظهار کرد: با هدف بررسی روند فعالیت شبکه مراقبت و بررسی وضعیت گلخانه‌های شهرستان این بازدیدها انجام می‌شود.

وی گفت: سطح زیر کشت کلزا حدود ۱۵۰ هکتار، سطح زیر کشت غلات حدود ۱۰ هزار هکتار و سطح گلخانه‌های شهرستان حدود ۳۲ هکتار است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • این ویتامین از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند
  • بهترین ساعت برای مصرف ویتامین D صبح است یا شب؟
  • نوشیدنی‌های سرشار از آهن
  • شرط اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه
  • وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است
  • ۲ عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند
  • باغچه‌های سلامت خانگی راهی برای ترویج فرهنگ تغذیه سالم
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زرده تخم‌مرغ
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زده تخم‌مرغ