Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-26@19:11:35 GMT

همایش آواها و نواهای مذهبی در شاهرود

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۹۱۷۴۵

نخستین همایش آواها و نواهای مذهبی استان سمنان در تکیه تاریخی بازار شاهرود برگزار شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، شعبانعلی آشوری، دبیر این همایش ، هدف از برگزاری این همایش را احیای آواها و نواهای سنتی در آئین های عزاداری و تجلیل از پیر غلامان و ذاکران اهل ‌بیت (ع) عنوان کرد . وی گفت: در این همایش 53 پیرغلام و ذاکر اهل بیت راه یافته از همایش آواها و نواهای شهرستانها آثار خود را در بخش های مرثیه خوانی، نوحه خوانی، چاوش خوانی، مصیبت خوانی، قرائت قرآن و اذان ارائه کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیما رجبی، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان هم در این مراسم گفت: مرثیه های سنتی استان سمنان جمع آوری و در قالب کتاب منتشر خواهد شد.  محمد رضا سوقندی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با بیان اینکه تاکنون پیرغلامان ، آواها و نواهای سنتی را حفظ کرده گفت: راه حفظ آیین های سنتی، شناسایی، آموزش و انتقال آنان به نسل جدید است. این همایش با تجلیل از پیرغلامان و ذاکران اهل بیت پایان یافت. برگزاری کارگاه های آموزشی، نمایشگاه نسخه های خطی 25 مجلس تعزیه با قدمت بیش از 200 سال و نمایشگاه عکسی با موضوع آیین ها و مراسم عزاداری محرم و صفر در در مناطق مختلف استان سمنان از برنامه های جنبی این همایش بود. بر اساس پژوهش میدانی،  150 پیرغلام و ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در استان سمنان شناسایی شده اند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۹۱۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین بزرگداشت روز هنر انقلاب اسلامی در شاهرود برگزار شد

رئیس حوزه هنری استان سمنان گفت: با توجه به جمعیت اندک استان در بخش هنرمندان وضعیت خوبی داریم و حضور هنرمندان استان سمنان در رویدادهای ملی هنری نشان دهنده این وضعیت مناسب و مطلوب است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شاهرود، در این آیین که با حضور رئیس حوزه هنری استان سمنان برگزار شد، هنرمندان این استان مسائل و مشکلات مربوط به حوزه فعالیتی خود را بیان کردند.

مشکلات معیشتی، کمبود اعتبار، لزوم برگزاری جشنواره‌ها و اهمیت حمایت از هنرمندان از موارد مطرح شده در این مراسم بود.

رئیس حوزه هنری استان سمنان در این آیین گفت: ما برای اینکه در هنر انقلاب اسلامی به وضعیت مطلوبی برسیم، به زیرساخت‌ها و منابع مالی مناسب و همچنین نیروی انسانی توانمند نیازمندیم.

محمد اصغر زاده اضافه کرد: در بخش هنرمندان با توجه به جمعیت اندک استان وضعیت خوبی داریم و حضور هنرمندان استان سمنان در رویدادهای ملی هنری نشان دهنده این وضعیت مناسب و مطلوب استان سمنان در این زمینه است.

وی گفت: اما استان سمنان در زمینه منبع مالی و زیرساخت‌ها با مشکلات زیادی مواجه است و در این زمینه در مقایسه با سایر استان‌های کشور ضعیف‌تر هستیم.

رئیس حوزه هنری استان سمنان حمایت ویژه مسؤلان این استان از فعالیت‌های حوزه هنری را خواستار شد.

انتهای پیام/363

دیگر خبرها

  • شهید مطهری الگو و نمونه معلم تراز انقلاب اسلامی است
  • اعزام ۱۷۰ نفر به حج عمره پس از ۹ سال
  • اولین کاروان حج عمره مفرده از استان سمنان راهی سرزمین وحی شد
  • نخستین کاروان حج عمره استان سمنان اعزام شد
  • آیین بزرگداشت روز هنر انقلاب اسلامی در شاهرود برگزار شد
  • شبکه ملی تسهیل‌گر جوانی جمعیت در سمنان ایجاد می‌شود
  • بارش سنگین برف بهاری در محور شاهرود-توسکستان-گرگان
  • تصاویر بارش برف بهاری در جاده شاهرود - توسکستان | میزبان بارش نسبتاً سنگین برف بود + ویدئو
  • گزارش خبرگزاری مهر رتبه دوم جشنواره آب و رسانه را کسب کرد
  • موضوع عفاف و حجاب از ارزش‌های ملی، مذهبی و سنتی ماست