Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@23:12:39 GMT

رابرت موگابه بر خلاف انتظارها استعفا نداد

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۰۴۵۳۴

رابرت موگابه بر خلاف انتظارها استعفا نداد

رابرت موگابه رئیس جمهور زیمبابوه در نطقی تلویزیونی که انتظار می‌رفت استعفای خود را اعلام کند سخنرانی بیست دقیقه‌ای خود را بدون اشاره به استعفا به پایان برد.

به گزارش ایمنا، موگابه در حالی که فرماندهان نظامی در کنارش بودند گفت ریاست کنفرانس حزب خود «زانوپی‌اف» را که ماه آینده برگزار می‌شود بر عهده خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این در حالی است که اعلام شده بود که حزب زانوپی‌اف او را از ریاست حزب برکنار کرده و تا ظهر روز  به او مهلت داده استعفایش را اعلام کند وگرنه او را استیضاح خواهد کرد.

سه شنبه گذشته ارتش زیمبابوه در اقدامی بسیار شبیه به یک «کودتا» قدرت را دست گرفت و پس از تسلط یافتن نظامیان بر زیمبابوه، فشارها برای کناره‌گیری رابرت موگابه، رئیس‌جمهور ۹۳ ساله این کشور از قدرت، افزایش یافت. پس از آن حزب حاکم زیمبابوه، زانو پی‌اف به عزل رابرت موگابه، رئیس جمهوری از رهبری حزب رأی داد و «امرسون منانگاگوا» را که هفته پیش بدست آقای موگابه از سمت معاونت رئیس جمهور عزل شده بود، به جای او به رهبری انتخاب کرد.

نمایندگان حاضر در کنگره حزب با خواندن آواز و رقص از این تصمیم استقبال کرده بودند. همسر آقای موگابه، گریس هم از عضویت حزب اخراج شده است. گفته می‌‎شد که آقای موگابه قصد دارد شرایط را برای جانشینی همسرش به عنوان رئیس جمهور بعد از خود فراهم کند. فرماندهان ارتش هم از روز چهارشنبه (۱۵ نوامبر) که عملا قدرت را در دست گرفتند، در پی راضی کردن آقای موگابه برای کناره‌گیری بوده‌اند.

به نظر می‌رسد آقای موگابه حداقل قصد دارد تا کنفرانس حزب زانوپی‌اف که ماه آینده میلادی برگزار می‌شود در قدرت بماند. در این کنفرانس است که موضع رسمی حزب مشخص می‌شود و آقای منانگاگوا رسما رهبری حزب را به دست می‌گیرد. یکی از نمایندگان حزب زانوپی‌اف گفته است که این حزب هفته آینده آقای موگابه را استیضاح و "این مرد کله‌شق" را برکنار خواهد کرد.

به گزارش ایمنا، جمهوری زیمبابوه در جنوب آفریقا واقع شده و پایتخت آن هراره است.این کشور در قرن نوزدهم میلادی مستعمرهٔ انگلیس شد. از سال ۱۹۶۵ کم‌کم تلاش‌ها برای استقلال در این کشور آفریقایی آغاز شد و سرانجام در سال 1980 رسماً جمهوری زیمبابوه اعلام موجودیت کرد.  رابرت موگابه از زمان استقلال زیمبابوه از انگلستان تا کنون قدرت را در دست داشته و همچنین رهبری حزب حاکم زانو پی اف را هم ر عهده دارد. 

البته در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ و پس از کناره گیری «مورگان چانگیرای» از دور دوم انتخابات، قدرت و جایگاه رابرت موگابه با چالش مواجه شد. پس از شکایت چانگیرای از موگابه در مجامع بین‌المللی و اعمال تحریم بر روی حزب حاکم، مذاکراتی برای تقسیم قدرت صورت گرفت. مورگان چانگیرای پس از تقسیم قدرت در زیمبابوه، عنوان نخست‌وزیر را به خود اختصاص داده و پست ریاست جمهوری تشریفاتی را هم به موگابه واگذار کرد. براساس این توافق، قرار بود موگابه تا پایان عمر در این سمت باقی بماند.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۰۴۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داور لیگ برتری استعفا داد

به گزارش " ورزش سه "، یکی از داوران لیگ برتری که اکنون در فوتبال در یک پست و مقام دیگر هم فعالیت می‌کند، سید علی اصغر مومنی است؛ داوری که این فصل دیدارهای حساسی را سوت زد و این هفته نیز در کوبل داوری دیدار تراکتور و استقلال حضور دارد.

سید علی اصغر مومنی که دو سال از شروع فعالیت او به عنوان رئیس هیات فوتبال شهرستان چالوس می‌گذرد، روز گذشته تصمیم گرفت از سمت خود استعفا دهد و پس از دو سال ریاست هیات را به شخص دیگری تحویل بدهد.

در دوران حضور او، کلاس‌های مختلف مربیگری فوتبال و فوتسال ایران و آسیا برگزار شد و همچنین در پایان نیم فصل شاهد این بودیم که برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر، یک شهرستان میزبان دوره دانش افزایی تمامی داوران لیگ برتر بود و این اتفاق به میزبانی هیات فوتبال شهرستان چالوس رقم خورد.

اسماعیل بابائی، دوست مدیر روابط عمومی هیات فوتبال شهرستان چالوس تایید کرد که سید علی اصغر مومنی رئیس هیئت فوتبال این شهرستان از سمت خود استعفا داده و تنها در امر قضاوت به فعالیت خود در فوتبال ادامه خواهد داد.

دیگر خبرها

  • دورتموند در وستفالن به پاری‌سن‌ژرمن باج نداد!
  • باشگاه آلومینیوم: مذاکره با بازیکنان خلاف اصول حرفه ای است
  • این گزارشگر تا آخر عمر گاف نداد!
  • رئال مادرید اجازه نداد آب خوش از گلوی بایرن مونیخ پایین برود
  • داور لیگ برتری استعفا داد
  • نخست‌وزیر اسپانیا: استعفا نداده و با قدرت ادامه می‌دهم
  • تمایل زیمبابوه به استفاده از صنعت تراکتورسازی ایران
  • وزیر اول اسکاتلند استعفا داد
  • نخست وزیر اسکاتلند قصد استعفا دارد
  • زیمبابوه به صنعت کشاورزی و دارویی ایران نیازمند است