Web Analytics Made Easy - Statcounter

برنامه ترویج کتابخوانی «با من بخوان» از سوی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان با هدف کتاب درمانی کودکان زلزله زده، در مناطق آسیب‌دیده کرمانشاه آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین گروه اعزامی «با من بخوان» از صبح روز شنبه ۲۷ آبان‌ماه ۱۳۹۶ برنامه کتاب درمانی خود را به روش بلندخوانی کتاب‌های باکیفیت و انجام فعالیت‌های گوناگون در پیوند با کتاب برای کودکان زلزله زده در مناطق آسیب‌دیده در کرمانشاه آغاز کرد تا با این روش، کودکان را در تحمل بار فشارهای روحی ناشی از وقوع بحران یاری رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روستای زرده در شهرستان کرند غرب، یکی از روستاهای آسیب‌دیده از زلزله ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان‌ماه ۱۳۹۶، نخستین منطقه‌ای است که برنامه بلندخوانی گروه «با من بخوان» در آن به‌اجرا درآمده است. به‌زودی کتاب درمانی و نشست‌های بلندخوانی روستای حسن‌سلیمان و دیگر روستاهای آسیب‌دیده کرمانشاه نیز از سوی گروه «با من بخوان» برگزار خواهد شد.

کتاب‌هایی که اعضای «با من بخوان» در جریان کتاب درمانی و برگزاری نشست‌های بلندخوانی با کودکان سهیم می‌شوند، کتاب‌های باکیفیتی است که با پشتیبانی مالی نیکوکاران و همچنین مشارکت انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، انتشارات فنی ایران، انتشارات هوپا و انتشارات دیبایه، همراه با ماهنامه‌هایی از داروگ و نبات تهیه و به برنامه «با من بخوان» اهدا شده است.

همچنین کارگروه کتابخانه‌های برنامه «با من بخوان» نیز در حال طراحی کتابخانه‌های کودک محور در کانکس‌های «با من بخوان» در مناطق زلزله زده هستند. برنامه «با من بخوان» ، دو کانکس به مناطق زلزله زده ارسال کرده است که یکی از آن‌ها در شهرستان سرپل ذهاب کنار ساختمان شهرداری و دیگری در روستای زرده واقع شده‌اند. به‌زودی این کانکس‌ها به شکل کتابخانه‌هایی کودک محور، فضاسازی و با کتاب‌های باکیفیت ویژه گروه‌های سنی گوناگون کودکان و نوجوانان تجهیز خواهند شد. کتابخانه‌های کودک محور «با من بخوان» افزون بر فراهم‌آوردن کتاب‌های باکیفیت، نشست‌های بلندخوانی و فعالیت‌های گوناگون در پیوند با کتابخوانی را برای کودکان در بحران با هدف کتاب درمانی برگزار خواهند کرد.

هم‌یارانی که علاقه‌مند به یاری رسانی در پروژه کتاب درمانی با کودکان در بحران و استمرار فعالیت‌های کتابخوانی در قالب برنامه «با من بخوان» در مناطق زلزله زده هستند، می‌توانند جهت واریز کمک‌های نقدی خود با هدف تهیه کتاب‌های باکیفیت برای کودکان و تجهیز کتابخانه‌های کودک محور به بخش پشتیبانی مالی سایت «با من بخوان» به آدرس www.khanak.org مراجعه کنند.

کتاب درمانی در مواردی توصیه شده‌ است که کودکان در فشارهای روحی ناشی از رخدادهای ناگوار قرار دارند. وقوع بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله، یکی از این رخدادها است. ادبیات می‌تواند کودکان را در درک عواطف خود، همذات‌پنداری با شخصیت‌هایی در داستان که احساس‌های مشابه را تجربه می‌کنند و نیز کسب بینشی نوین نسبت به چگونگی برخورد دیگران با همان مشکلات، یاری رساند. کتاب می‌تواند نقشی همچون آینه را برای کودکان بازی کند؛ به این معنا که بازتاب‌دهنده‌ی ویژگی‌های ظاهری، روابط، احساس‌ها، اندیشه‌های آن‌ها در پیرامونشان باشد. همچنین کتاب می‌تواند چون پنجره‌ای رو به جهان باشد که کودکان را به نگاه فراتری از خود و پیرامون‌شان دعوت کند تا با شخصیت‌ها و شرایط پیوند برقرار کنند.

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان پیش از این تجربه حضور در میان کودکان بحران دیده و کتاب درمانی با این گروه را در سال ۱۳۹۱ با وقوع زلزله‌ای در آذربایجان شرقی داشته است. در نخستین روزهای پس از زلزله آذربایجان، کارشناسان برنامه ترویج کتابخوانی «با من بخوان» از سوی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در روستاهای زلزله‌زده این استان حاضر شدند و همراه با اهدای کتاب و لوازم کمک آموزشی، اقدام به برگزاری کارگاه‌های بلندخوانی برای مربیان مهد در ۱۲ روستا کردند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۱۰۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

هشت اثر از ایران به عنوان نامزد فهرست کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه معرفی شدند. 

به گزارش ایسنا، گروه جوایز کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه شورای کتاب کودک در جلسه داوری اسفندماه ۱۴۰۲ از میان آثار رسیده، هشت اثر را برای معرفی به دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) انتخاب کرد. 

 در بخش کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه:  

«افسانه نمکی» (کتاب حسی – لمسی) طراحی و اجرای ستاره اقتداری. این کتاب براساس روایتی از روستای کبودر آهنگ همدان بازنویسی شده. برای فعال کردن کودکان نابینا و کم‌بینا درحین خواندن کتاب از المان‌های معماری ایرانی  و ابزارهای سنتی استفاده شده است. 

«خاله می‌بافه من می‌پوشم» (کتاب حسی – لمسی) طراحی و اجرای سودا آزادی، نویسنده خط بریل ناصر مرادی. از ویژگی‌های کتاب راویت داستان توسط ﮐودکی نابیناست. از بافت‌های متنوع و حجم‌های گوناگون در ساخت اثر استفاده شده است. ظرافت اجرا و تنوع در بافت‌ها برای کودک با آسیب بینایی جذاب است. 

«روباه و زاغ» (کتاب حسی – لمسی) طراحی و اجرای سمانه نادری. بازسازی یک روایت کلاسیک  به شکل حسی - لمسی. استفاده از بافت‌های متنوع برای نمایش شخصیت‌ها و فضای داستان. ابتکار عمل در ساخت کتاب برای حرکت شخصیت‌ها به وسیله مخاطب.

 «من مترسکم ولی می‌ترسم» نویسنده احمد اکبرپور، تصویرگر مریم طهماسبی، انتشارات فاطمی، کتاب‌های طوطی. (اثر صوتی گروه جیکو، وابسته به کمیته خدمات کتابداری برای کودکان با نیازهای ویژه) 

 «تو یک جهانگردی» نویسنده شهرزاد شهرجردی، تصویرگر غزل فتح الهی، انتشارات فاطمی، کتاب‌های طوطی. (اثر صوتی گروه جیکو، وابسته به کمیته خدمات کتابداری برای کودکان با نیازهای ویژه) 

 «موزی که می‌خندید» نویسنده حمیدرضا شاه‌آبادی، تصویرگر حسن موسوی، انتشارات افق.(اثر صوتی گروه جیکو، وابسته به کمیته خدمات کتابداری برای کودکان با نیازهای ویژه) 

در این سه اثر صوتی در کنار خواندن متن از موسیقی و جلوه‌های صوتی برای انتقال بهتر مفاهیم استفاده شده و برای شنونده‌ با آسیب بینایی فضایی ایجاد می‌کند که می‌تواند داستان و تصاویر کتاب را از طریق صدا در ذهن خود تصور کند. 

در بخش کتاب با شخصیت‌های معلول:   

 «جهان مال من است» نویسنده تهمینه حدادی، تصویرگر هاله قربانی، انتشارات فاطمی، کتاب‌های طوطی. داستان با روایتی ساده به جزئیاتی از تجربیات خیال‌انگیز کودکی می‌پردازد. شخصیت‌پردازی در متن پویاست و عدم آشکارسازی و عدم تمرکز بر معلولیت کودک دیده می‌شود. 

«ترسناک‌ترین کاری که تا حالا انجام دادی چه بوده؟» نویسنده سولماز خواجه‌وند، تصویرگر مرجان وفاییان، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. داستان با شخصیتی باورپذیر، به دور از کلیشه‌ها و با برانگیختن حس پذیرش معلولیت به موضوع ترس از دیدن و بینایی می‌پردازد. 
  
داوران گروه جوایز کودکان با نیازهای ویژه شورای کتاب کودک، مرضیه شاه کرمی، سوده کریمی، مرجان ریحانیان، ماندانا رضوی زاده، میترا مؤدب، فریبا کیهانی و طاهره بشیر هستند. مسعود طاهریان( عضو نابینای گروه‌ خدمات کتابداری برای کودکان با نیازهای ویژه) نیز به عنوان مشاور در گروه حضور دارد. 

دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان هر دو سال یک بار فهرستی از کتاب‌های مناسب برای کودکان ویژه را به منظور ایجاد فرصت لذت از کتاب برای کودکان ویژه، تشویق ناشران و توسعه این نوع محصولات منتشر می‌کند. داوری نهایی در تورنتو کانادا برگزار می‌شود و آثار برگزیده در فهرست دوسالانه‌ای تحت عنوان کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه منتشر و در نمایشگاه کتاب کودک بولونیا ۲۰۲۵ به نمایش گذاشته می‌شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد
  • ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند
  • «کودک شو» : تلاش بودجه‌سوز برای استمرار یک تجربه‌ی تمام‌شده
  • توسعه فضا‌های بهداشتی و درمانی اردبیل در اولویت قرار دارد
  • توسعه فضاهای بهداشتی و درمانی اردبیل در اولویت قرار دارد
  • شناسایی ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور
  • طرح «بوم»؛ شکوفایی خلاقیت‌ها یا باری روی دوش معلم؟
  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه