Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-04@23:49:32 GMT

۷ رکورد تاسف بار کلانتری در سازمان محیط زیست

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۱۲۱۵۱

در طول حدود ۱۰۰ روزی که از آمدنِ عیسی کلانتری به پردیسان میگذرد، شاهد رخدادهای شگفت‌آور، تاسف‌بار و ناامیدکننده‌ای بودیم که سبب شده برخی از رکوردها در تاریخ حیات شکل‌گیری این سازمان شکسته شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ واقعاً عیسی کلانتری چگونه در یگانه دولتی که خود را محیط زیستی می‌خواند، توانست به پردیسان راه یابد؟! مقامی که نه فقط به مواد 120، 121، 122، 123 و 127 از منشور حقوق شهروندی بی‌اعتنا نشان داده بلکه آشکارا عملکرد و سخنانش با بندهای 1، 2، 3، 4، 5، 7، 8، 12، 14 و 15 از سیاستهای کلی محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری زاویه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردی که می‌گوید: اشکالی ندارد اگر چند درخت در هیرکانی به بهانه احداث سد قطع شود؛ به جایش چند درخت دیگر می‌کاریم! مانعی ندارد اگر بخشی از یک زیستگاه حساس در قلمرو مناطق چهارگانه را واگذار کنیم؛ در عوض جای دیگر، زمینِ معوض می‌گیریم! طرح انتقال آب خزر به سمنان؛ زاب به ارومیه؛ ارس به مرند؛ کارون به کرمان و ... را اجرا می‌کنیم! آشوراده، یوزپلنگ، گرگ، زیست‌محوری، طرح تنفس، مدرسه طبیعت و NGO دیگر چیست؟ روبناها را فراموش کنید؛ فقط مسایل زیربنایی مثل آب، تیلاپیا و GMO!

راست آن است در طول حدود 100 روزی که از آمدنِ عیسی کلانتری به پردیسان میگذرد، شاهد رخدادهای شگفت‌آور، تاسف‌بار و ناامیدکننده‌ای بودیم که سبب شده برخی از رکوردها در تاریخ حیات  شکل‌گیری سازمان حفاظت محیط زیست از 12 بهمن 1350 تاکنون شکسته شود.

پاسخ مثبت به نامه وزیر نفت در ماجرای پتروشیمی‌های مازندران و موافقت با طرح انتقال آب ونک ـ رفسنجان از جمله تازه‌ترینِ این رخدادهای نامیمون است؛ رخدادهایی که سبب شده تا دهمین رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن کسب عنوان نامحبوب‌ترین رئیس، برخوردار از کلکسیونی از اولین‌ها هم شود!

جالب آنکه وی تنها رئیسی است که نزدیک‌ترین تحصیلات ممکن به حوزه محیط زیست را داشته و پیش از قبول این مسؤلیت به مدت 12 سال در مسندهایی نسبتاً مرتبط یعنی وزارت  کشاورزی و ستاد احیاء دریاچه ارومیه حضور داشته است؛ ویژگی مثبتی که امید فراوانی در دل دوستداران محیط زیست آفرید؛ اما عملاً نشان داد که تخصصِ وی از نبراسکا و آیوا نه تنها در خدمت به طبیعت ایران نیست بلکه آمده تا گزیده‌تر و موثرتر طبیعت را بخراشد!

وی تا این لحظه تنها رئیس سازمان محیط زیست است که گفته: موضوع حفاظت از یوزپلنگ یک موضوع جزیی است و اصولاً کار یوزپلنگ تمام است و کاری برای جلوگیری از انقراض آن نمی‌توان کرد!

وی نخستین رئیسی در سازمان حفاظت محیط زیست است که نه تنها آشکارا از محصولات دستکاری شده ژنتیکی ـ تراریخته ـ حمایت کرده بلکه مخالفانِ باورهایش را مشتی آدم احساساتی، نادان یا سیاسی خطاب کرده است.

او اولین رئیسی است که بعد از حدود 100 روز از حضورش در پردیسان، همچنان حاضر به ملاقات و گفتگو با نمایندگان تشکلهای مردمنهاد محیط زیستی نیست؛ رفتاری که با بند نخست از سیاستهای کلی 15 ماده‌ای مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست زاویه‌ای جدی دارد.

او اولین و شاید تنها رئیس محیط زیست در بین 237 کشور موجود در کره زمین باشد که اعتراف می‌کند: به 95 درصد حوزه محیط زیست اشراف ندارد و در عین حال با صراحت، دقت نظر و حساسیت در بررسی طرحهای توسعه برای تعیین درجه انطباق‌شان با موازین محیط زیستی را وقت تلف کردن ارزیابی کرده و می گوید: "کشور نباید معطل محیط زیست بماند!"

او تنها رییسی است که می‌گوید: سازمان حفاظت محیط زیست جایی برای آنهایی که به توسعه پایدار اعتقادی ندارند، نیست و بنابراین، از آنجا که خودش اعتراف می‌کند به 95 درصد مسایل محیط زیستی اشراف ندارد، یعنی: می‌پذیرد که اشتباهی به پردیسان آمده!

او یگانه رئیسی است که بدون هیچ ملاحظه‌ای، پرداختن به موضوع مدارس طبیعت، تغییر از خودرومحوری به زیست‌محوری در مبلمان شهری و ارتقای سرمایه اجتماعی را مسایلی روبنایی معرفی می‌کند که پرداختن به آنها دردی از بحرانهای محیط زیستی کشور نمی‌کاهد!

او یگانه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست است که پارک طبیعت پردیسان را مثل آب خوردن واگذار کرد با این بهانه که سازمان پول ندارد! و هرگز متوجه نشد که سازمانی که توانایی مدیریت نزدیکترین قلمرو به ستادش را ندارد، چگونه می‌خواهد میانجنگل، بهرام گور، باغ شادی، سبزکوه، گاندو، اشترانکوه و ... را حراست کند و آیا چنین رویکردی،  سناریوی انحلال سازمان حفاظت محیط زیست را کلید نمی‌زند؟

منبع: تسنیم

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۱۲۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور رئیسی برای برخورد قاطع با متخلفین در محیط زیست

شورای‌عالی حفاظت محیط زیست به ریاست رئیس جمهور تشکیل و مشکل تعارضات محیط زیستی در ۵ استان فارس، زنجان، خراسان شمالی، مازندران و اصفهان رفع و درباره ارتقای ۵ عرصه حفاظت شده و نیز اصلاح و بازنگری حدود و شمولیت ۵ منطقه دیگر تصمیم‌گیری شد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در جلسه شورای‌عالی حفاظت محیط زیست که عصر امروز پنجشنبه به ریاست سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور تشکیل شد، 6 دستور کار این جلسه، شامل رفع تعارضات محیط زیستی دستگاه‌های مختلف در استان‌های فارس، زنجان، خراسان شمالی، مازندران و اصفهان، ارتقای 5 عرصه حفاظت شده، اصلاح، بازنگری و انتزاع در حدود و شمولیت 5 منطقه حفاظت شده، تعدیل بهای مطالبه ضرر و زیان تلف شدن جانوران وحشی و تعیین تعرفه‌های آزمایشگاه‌های معتمد به تصویب رسید.

در این جلسه رئیس جمهور در سخنانی، مردمی کردن حفاظت از محیط زیست از طریق ایجاد حس مسئولیت و دغدغه‌مندی در عموم مردم نسبت به حفاظت از محیط زندگی خود را از مهمترین ماموریت‌های سازمان و شورای‌عالی حفاظت محیط زیست دانست و تصریح کرد: تحقق این هدف نیازمند تهیه و تدوین طرحی جامع شامل تعریف دقیق ملاحظات زیست محیطی همراه با زمانبندی مشخص است.

رئیسی تلاش برای تحقق عدالت محیط زیستی و بهره‌گیری از روش‌ها و دستاوردهای دانش‌بنیان در راستای ارتقای سیاست‌ها و راهکارهای حفاظتی از محیط زیست را از دیگر مسئولیت‌ها و مأموریت‌های مهم سازمان و شورای حفاظت محیط زیست برشمرد و سازمان محیط زیست را موظف کرد علاوه بر به کارگیری فناوری‌های روز، با تعریف دقیق شاخص‌های زیست محیطی برای بهره‌برداران صنعتی، کشاورزی و عمرانی از عرصه‌های طبیعی و همچنین کمک گرفتن از ظرفیت‌ دستگاه‌های مختلف مثل ظرفیت نیروهای نظامی و انتظامی که اشراف کاملی بر همه مناطق کشور دارند، ظرفیت و اثرگذاری اقدامات حفاظتی از محیط زیست کشور را ارتقا دهد.

وی از همه کارشناسان ادارات محیط زیست خواست که در تعیین سیاست‌ها، بررسی درخواست‌های بهره‌برداران صنعتی، معدنی و کشاورزی و اقدامات حفاظتی از محیط زیست بر مبنای شاخص‌ها و مبانی قابل دفاع و اقناع‌کننده و نه صرفا سوابق آن مناطق اعمال نظر کنند و اجازه ندهند بهره‌برداری و استفاده از ثروت‌های ملی و عمومی با دلایل غیرقابل دفاع متوقف شده یا با مشکل مواجه شود.

رئیس جمهور با اشاره به برخورداری کشور از بدنه کارشناسی ارزشمند، بر بهره‌گیری شایسته از نظرات کارشناسی و تخصصی در زمینه پاسخگویی به درخواست‌های بهره‌برداری از عرصه‌های طبیعی تاکید کرد و اظهار داشت: پس از اعمال دقیق قوانین و مقررات در ارائه مجوزها با رویکرد حل مسئله، قدم بعدی نظارت و پایش دقیق اجرای سیاست‌ها و چارچوب‌های حفاظتی از سوی بهره‌برداران و اعمال قاطع و جدی قانون علیه خاطیان و متخلفان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انحراف آب هیرمند توسط طالبان به شوره زارهای افغانستان | افغانستانی‌ها آب شیرین را تلخاب می کنند! | واکنش معاون رئیس‌جمهور به این اقدام عجیب طالبان
  • سلاجقه: از برقی کردن وسایل نقلیه در تهران حمایت می‌کنیم
  • تاکید رئیس جمهور بر مردمی‌سازی و به‌کارگیری فناوری‌های روز در حفاظت محیط زیست
  • تاکید رئیس جمهور بر مردمی‌سازی و به کارگیری فناوری‌های روز در حفاظت محیط زیست
  • دستور رئیسی برای برخورد قاطع با متخلفین در محیط زیست
  • حفاظت از محیط‌ زیست مردمی شود/ لزوم برخورد با بهره‌برداران خاطی
  • جمع آوری ۹۰ تن پسماند و نخاله ساختمانی در پویش مسیر سبز ایران پاک
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: 50 درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • ۹۰ تُن پسماند و نخاله ساختمانی در استان مرکزی جمع‌آوری شد
  • ساماندهی ۹۰ تن نخاله ساختمانی با اجرای یک پویش در استان مرکزی