Web Analytics Made Easy - Statcounter

آقای بعیدی‌نژاد مدعی است این پرونده پس از سه دهه و اندی به نتیجه نهایی رسیده، اما مردم باید بدانند چه شد که به ۴۵۰ میلیون پوند قناعت کرده‌اند و حکم دادگاه انگلیس را پذیرفته‌اند؟به گزارش بلاغ، در آستانه سفر بوریس جانسون به ایران اعلام شد لندن پذیرفته است حکم دادگاه در مورد بدهی‌اش به ایران مربوط به خرید تانک‌های چیفتن در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی را اجرا کند، بخشی از تانک‌هایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به تهران تحویل نشد و لندن قول و قرارهایش را فراموش کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تانک چیفتن در کنار همه حواشی که در زمان خرید و البته الان در بحث بازگرداندن سرمایه بلوکه شده به کشور دارد، در میدان رزم هم آنچنان تانک قابلی نبود. یک تانک به صورت معمول باید سه فاکتور قدرت آتش، حفاظت و تحرک را در اختیار داشته باشد و درباره این تانک باید اینگونه گفت که چیفتن تانکی بود که نه از نظر حفاظت و نه از نظر تحرک وضعیت جالبی نداشت.     

موتور این تانک مشکلات فراوانی را در سالهای جنگ برای ایران به وجود آورده و تجربه رزمی نیز نشان داد که در برابر بسیاری از تسلیحات ضد زره بعثی ها نیز شدیدا آسیب پذیر است؛ البته توپ تانک چیفتن سلاحی پرقدرت و دقیق بود. توپ خان دار L۱۱A۵ با کالیبر ۱۲۰ میلی متری این تانک شاید در زمان خود حداقل در جهان غرب بهترین توپ تانک بود ولی نبود دو مولفه دیگر در چیفتن باعث شد که یگان های زرهی ایران در طول جنگ ضربات سنگینی را بابت استفاده از آن دریافت کنند.     

در حقیقت علاوه بر مشکلات مهمی که در قرارداد خرید و تحویل این تانک وجود داشت، محصول ارائه شده نیز نه قابل اتکا و نه مزیتی برای نیروی زمینی ارتش کشورمان محسوب می شد.

گذشته از این افسوس‌ها، حالا بحث بر سر دو قرار داد دیگر است که می‌تواند مبلغ بدهی دولت بریتانیا را مشخص کند:

* یکی خرید ۱۲۵ تا ۱۸۷ تانک چیفتن که پول آن قطعاً پرداخت شده و به احتمال زیاد هیچ کدام از آنها پس از انقلاب تحویل نشد. این را حتی مؤسسه صلح استکهلم نیز که از مؤسسات معتبر بین‌المللی در زمینه آمار تسلیحات نظامی است، تأیید می‌کند.

* دومی هزینه تحقیق و توسعه تانک چلنجر که قرار بود به سفارش ایران ساخته شود (و ساخته هم شد اما به ایران تحویل داده نشد)؛ برخی اسناد نشان می‌دهد هزینه این قرارداد نیز پیش از انقلاب از سوی رژیم پهلوی پرداخت شده است.

خبر رویترز در همان سال‌ها نشان می‌دهد مبلغ قرارداد دوم برای بهسازی تانک چیفتن، ۸۷۵ میلیون پوند بوده است که مشخص نیست پرداخت شد یا نه

بنابر این در این دو مورد چند ابهام وجود دارد که لازم است برای مردم ایران، شفاف‌سازی شود:

۱- دقیقاً در آن سال‌ها چه میزان پولی در قرارداد اول به بریتانیا پرداخت شده است؟

۲- آیا برای قرارداد دوم پولی به بریتانیا پرداخت شده است یا خیر؟

۳- مبالغی که آقای بعیدی‌نژاد سفیر کشورمان در بریتانیا مطرح کرده است (بدهی ۱۰۰ میلیون پوندی که با احتساب سود آن مجموعاً به ۴۵۰ میلیون پوند رسیده است)، آیا فقط شامل قرارداد اول می‌شود؟ از آنجا که دادگاه لاهه بریتانیا را به تعیین رقم نهایی بدهی با سود و فرع آن کرده بود، آیا منظور ایشان از بدهی ۱۰۰ میلیونی اولیه همان حکم دادگاه لاهه در ۲۰۰۱ میلادی و منظورشان از ۴۵۰ میلیون، حکم دادگاه عالی بریتانیا است؟

۴- چرا مبلغی که بوریس‌جانسون اخیراً اعلام کرده است (بدهی ۳۰۰ میلیون پوندی به ایران) با آنچه آقای بعیدی‌نژاد از آن سخن می‌گوید متفاوت است؟ کدام یک قرار است به ایران تحویل شود؟ اگر قرار است ۴۵۰ میلیون پوند واریز شود، مابه‌التفاوت آن یعنی ۱۵۰ میلیون پوند به چه مسأله‌ای ارتباط دارد؟

۵- گفته می‌شود به جز این دعوای حقوقی، حدود یک میلیارد پوند دیگر از دارایی ایرانی‌ها در بریتانیا بلوکه است. آن مبلغ به چه پرونده‌هایی مرتبط است؟

منابع:

https://www.theguardian.com/politics/۲۰۱۷/nov/۱۶/uk-hopes-to-end-long-legal-dispute-with-iran-over-۱۹۷۶-arms-deal

http://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/the-mod-the-arms-deal-and-a-۳۰-year-old-bill-for-pound۴۰۰m-۱۹۵۲۹۷۲.html

https://www.sipri.org

http://www.tabnak.ir/fa/news/۷۴۸۲۳۶


منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۱۹۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مواظب مصرف داروهای خواب آور باشید

به گزارش صدای ایران از ایرنا،دکتر حبیب‌الله خزایی روز شنبه با بیان اینکه عموم مردم بعد از چند شب بی‌خوابی سراغ مصرف دارو‌های خواب آور می‌روند به ایرنا توضیح داد که مصرف خودسرانه دارو‌های خواب آور می‌تواند عواقب، پیامد‌ها و عوارضی را برای شخص مصرف کننده در پی داشته باشد.

این فوق تخصص طب خواب با اشاره به اینکه بی‌خوابی باید حداقل سه ماه و هفته‌ای سه شب ادامه داشته باشد افزود: اگر شخصی در این مدت بی خوابی را تجربه کرد، نیاز به پیگیری و دریافت خدمات تخصصی و در صورت نیاز و تشخیص پزشک، نیاز به مصرف دارو خواهد داشت.

دکتر خزایی با تاکید بر اینکه بی خوابی‌های زودگذر عموما بدون نیاز به مصرف دارو خود به خود از بین می‌روند گفت: کسانی که تجربه کوتاه مدتی از بی خوابی دارند نباید خودسرانه به مصرف دارو روی بیاورند چراکه این دارو‌های غیرنسخه ای، خطر وابستگی شدید را در فرد ایجاد می‌کند.

وی ضمن هشدار نسبت به مصرف دارو‌های خواب آور گفت: اغلب بی خوابی‌های اتفاق افتاده برای افراد نیاز به مصرف هیچ دارویی ندارند و بعد از مدتی این مشکل حل خواهد شد.

 یکی از مهمترین مباحث مطرح شده در حوزه سلامت جسم و روان انسان ها، خواب نرمال و طبیعی است چراکه بروز اختلال در روند آن، می‌تواند سلامت انسان‌ها را مورد تهدید قرار دهد و براساس آخرین اطلاعات از انجمن علمی روان پزشکان ایران، یک سوم مردم ایران از بی خوابی به عنوان شایع‌ترین اختلال خواب رنج می‌برند.

در سال ۲۰۱۰ یک مطالعه توسط محققان دانشگاه 'وارویک' نشان داد: افرادی که هر شب کمتر از ۶ ساعت می‌خوابند در قیاس با افرادی که در شب ۶ تا ۸ ساعت توصیه شده می‌خوابند، ۱۲ درصد بیشتر احتمال دارد که دچار مرگ زودهنگام (پیش از ۶۵ سال) شوند.

از سوی دیگر مطالعات نشان داده اند که خوابیدن بازیابی قطعاتی از اطلاعات را که ممکن است در گوشه‌ای از مغز ما فراموش شده باشند، آسانتر می‌کند و همچنین مطالعه دیگری از محققان دانشگاه اکستر نشان داد که در دو موقعیت که افراد اطلاعات را در طول دوره ۱۲ ساعته بیداری فراموش می‌کنند، احتمال بیاد آوردن این اطلاعات بعد از یک شب خوابیدن، حدود ۲ برابر می‌شود.



دیگر خبرها

  • شکست یک جنبش بزرگ با توطئه‌های رنگارنگ داخلی و خارجی
  • پیام لیبرمن به سیاستمداران اسرائیلی: ساکت باشید
  • اشتباه‌ترین تصور برای کسانی که به خودکشی فکر می‌کنند | این فیلم را حتما ببینید
  • حاجی بابایی: جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • عکس/ آقای دبیرکل، لطفاً درِ خروجی را نشانشان دهید!
  • مواظب مصرف داروهای خواب آور باشید
  • واکنش تند ایران به اقدام ۳کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم های جدید | انتقاد شدید از پارلمان اروپا | باید زمانی پاسخگو باشید!
  • (تصاویر) شاسی‌بلند چینی بازار ایران به بریتانیا می‌رود
  • تصاویر| شاسی‌بلند چینی بازار ایران به بریتانیا می‌رود / ورود چری به بازار خودروی اروپا
  • اجرای طرح جهادی پلیس پاسخگو در خرم آباد