Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-29@09:08:20 GMT

قلعه 500 ساله ای که پرتغالی ها در خلیج فارس جا گذاشتند

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۲۲۲۹۹

قلعه 500 ساله ای که پرتغالی ها در خلیج فارس جا گذاشتند

رکنا: قلعه پرتغالی‌ها که در جزیره و در ساحل هرمز قرار دارد، مهم‌ترین مکان باقی مانده از روزگار تسلط پرتغالی‌ها در خلیج فارس است.

این قلعه به فرمان آلفونسو آلبرکرک دریانورد پرتغالی در سال 1507 میلادی، در محلی موسوم به مورنا احداث شد.قلعه به شکل چند ظلعی نامنظم است. ساختمان آن بسیار محکم است و دیوارهایی به قطر 5/3 متر با چند برج به ارتفاع 12متر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاسیسات قلعه شامل انبارهای تسلیحات، آب انبار و اتاق‌هایی با سقف هلالی است. در زمان شاه عباس که به استعمار پرتغالی‌ها در ایران خاتمه داده شد، این قلعه به دست امام قلی خان از سرداران شاه عباس فتح گردید.قلعه‌های پرتغالی‌ها تقریباً در بیشتر مناطق حاشیه خلیج فارس وجود دارد، در بندر قشم، کنگ، عمان، رأس الخیمه، جزیره هرمز و جاهای دیگر.این قلعه‌ها با پلان چهار ضلعی نامنظم، دیوارهایی به قطر حدود ۳/۵ متر و برج‌هایی به ارتفاع حدود ۱۲ متر در 4 گوشه قلعه ساخته شده‌‌اند.قلعه پرتغالی‌های هرمز شامل انبارهای اسلحه، آب انبار بزرگ، اتاق‌های سرباز خانه، زندان، کلیسا، مقر فرماندهی و تالار است. کلیسای بعضی از این قلعه‌ها، دارای دو ردیف ستون‌های سنگی دایره‌ای شکل با قوس‌های زیبایی از سنگ‌های مرجانی تراش خورده‌است. این قلعه یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان است.

منبع: رکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۲۲۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرآن، سندی برای اثبات «خلیج همیشه فارس» + فیلم

اسناد تاریخی فراوانی از سال‌های قبل از اسلام و مسیحیت وجود دارد تا به جهانیان بفماند که  خلیج فارس همیشه متعلق به ایران بوده و خواهد بود.

در تمام ادوار تاریخ این آبراه دریایی عناوین «خلیج فارس» یا «خلیج پارس» در نقشه‌ها و تاریخ‌ها ذکر شده است و در دوران اسلامی نیزبسیاری از مفسران قرآن از نام بردن این دریا در کلام الهی قرآن سخن گفته‌اند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

  

باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • رژه قایق‌ها در خلیج فارس
  • همایش روز ملی خلیج فارس روی عرشه ناو
  • ۱۰ اردیبهشت روز ملی خلیج فارس + فیلم
  • قرآن، سندی برای اثبات «خلیج همیشه فارس» + فیلم
  • همایش روز ملی خلیج فارس در بوشهر
  • خلیج فارس جای بیگانگان نیست
  • خلیجی همیشه فارس برای تنبیه تمام متجاوزان تاریخ
  • روایتی کوتاه از حماسه فتح هرمز و اخراج پرتغالی‌ها از خلیج‌فارس
  • گذری کوتاه بر تاریخ و زندگی اسطوره استعمارستیزی جزیره هرمز ایران
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه