Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-04@07:10:20 GMT

برگزاری بزرگداشت معلم پیشکسوت و چهره ماندگار

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۲۶۵۵۳

برگزاری بزرگداشت معلم پیشکسوت و چهره ماندگار

به گزارش ایسکانیوز از ستاد خبری این کنگره؛ آیین بزرگداشت و تبیین اندیشه های استاد حیدر عباسی با حضور اساتید حوزه فرهنگ و هنر، قصد دارد استاد حیدر عباسی را به عنوان یک چهره فرهنگی میان جامعه فرهنگیان و هنرمندان معرفی کند.

پیش کنگره باریشماز با هدف تجلیل از استاد آموزش و پرورش و اجرای همایشی برای تجلیل از مقام ایشان به دنبال معرفی جایگاه معرفت شناسی و عرفان حیدر عباسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از دیگر اهداف این همایش می توان به توسعه فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی بر مبنای فولکلور آذربایجان اشاره کرد.

حیدر عباسی در سال ۱۳۲۲ در شهر مراغه متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مراغه و تحصیلات عالی را در دانشگاه آذرآبادگان با اخذ لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی به پایان رساند.

استاد حیدر عباسی شاعر توانای شهر مراغه که در اشعار خود باریشماز تخلص می کند به 6 زبان انگلیسی، فرانسه، روسی، عربی، ترکی و فارسی مسلط است و در زمینه هنر نقاشی و خوشنویسی نیز جزو اساتید به شمار می رود و خالق آثار ارزشمندی چون ترجمه مثنوی معنوی و نهج البلاغه به زبان ترکی است.

وی همچنین بیش از 10 کتاب نفیس شعر و نمایشنامه ترکی نوشته است. باریشماز شاعر (نفرت) نام دارد و در تمام آثارش به این نکته اشاره کرده است در هر حال آثار باریشماز سرشار از فولکولور غنی آذربایجان است و استاد یحیی شیدا آثار وی را دایره المعارف ترکی میداند.

کتاب هایی از جمله نغمه داغی، چاغیریلمامیش قوناقلار، ادوملودیره ک، کعبه و قانلی اذان – یار و نار، دارتیلمامیش دنلر، دووارلار، سس، والعصر، شرح انور (ترجمه و تفسیر مثنوی) در چهار جلد، ترجمه ترکی نهج البلاغه، تبت یدا...، گولنده هر زامان، اونودولماز خاطیره لر، قوشمالار و غزللر، دؤردلوک لر و ... را به نگارش درآورده است.

کتاب مثنوی در جمهوری آذربایجان به زبان آذری، کتاب کعبه وقانلی اذان ویارونار به زبان آلمانی و بسیاری از اشعارش در مجلات امریکا وکانادا ترجمه و چاپ شده است.

آیین بزرگداشت و تبیین اندیشه های استاد حیدر عباسی به همت معاونت اداره کل آموزش پرورش مراغه، هنرمندان و سازمان های مردم نهاد روز پنجشنبه دوم آذرماه در تالار شهید بهشتی شهر مراغه برگزار می شود.

502

حیدر عباسی جامعه فرهنگیان باریشماز فولکلور آذربایجان شاعر مراغه

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۲۶۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغازمسابقات والیبال ساحلی در مراغه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی به مناسبت روز مراغه با حضور ۱۹ تیم در رده سنی آزاد به میزبانی زمین ساحلی شهرداری مراغه، مسابقات والیبال ساحلی قهرمانی آذربایجان شرقی در این شهرستان در حال برگزاری است.

در این مسابقات ۵۰ ورزشکار حضور دارند و عصر فردا با معرفی تیم‌های برتر به کار خود پایان خواهد داد.

مسابقات والیبال ساحلی استان به مدت دو روز در ساحل زیبای رودخانه صوفی چای شهرستان مراغه برگزار می شود.

دیگر خبرها

  • پیشکسوت موسیقی مقامی در خراسان شمالی درگذشت
  • بزرگداشت روز معلم در مدرسه علمیه خواهران ماکو
  • آغازمسابقات والیبال ساحلی در مراغه
  • برگزاری مسابقات والیبال ساحلی در مراغه
  • خاموشی صدایی ماندگار
  • گرامیداشت سالروز استاد مرتضی مطهری و روز معلم در دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه
  • پیام تبریک رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی به مناسبت روز معلم
  • یادی از اسکوییِ فقید؛ صدای ماندگار ورزش
  • رونمایی از ترجمه کتاب جنبش علوی، هجرت رضوی به زبان پشتو
  • کارگاه آموزشی شعر رضوی به زبان ترکی آذری در شهرستان خوی برگزار شد