Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@09:30:24 GMT

سالانه حدود 8000 تن گردو در خراسان رضوی تولید می‌شود

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۳۰۹۵۷

سالانه حدود 8000 تن گردو در خراسان رضوی تولید می‌شود

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: سالانه حدود 7800 تا 8000 تن گردو در استان تولید می‌شود.

سیدهاشم نقیبی در گفت‌و گو با ایسنا، اظهار کرد: سابقه کشت گردو از قدیم الایام در کشور وجود داشته و به نوعی گردو محصول بومی ایران بشمار می رود. ولی نوع «ارقامی» گردو در این خصوص به ثبت نرسیده و ممکن است در آینده کشورهای دیگر نوع ارقامی را به ثبت برسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال این محصول جزو گونه‌های قدیمی و بومی ایران است.

وی ادامه داد: اگر ما بخواهیم گردو را به نام خود ثبت کنیم، باید ژنوتیپ‌های خاصی را در نظر بگیریم و ارقامی را به نام خود ثبت کنیم تا به عنوان منشا اول این محصول در دنیا شناخته شویم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه گردو بیشتر محصول مناطق کوه‌پایه‌‌ای است و بیشتر در مناطق شمال غرب و غرب کشور دیده می‌شود، عنوان کرد: در استان خراسان رضوی نیز در مناطق شمالی استان و کوه‌پایه‌ای مانند شهرستان‌های قوچان، چناران، طرقبه، شاندیز، مشهد، نیشابور و جغتای و... این محصول دیده می‌شود.

نقیبی افزود: حدودا 5800 هکتار سطح زیرکشت گردو در استان ماست که از این مقدار 5000 هکتار آن بارور است. متوسط تولید در واحد سطح نیز یک تن و 580 هزار کیلوگرم است.

وی با اشاره به اینکه سالانه حدود 7800 تا 8000 تن گردو در استان تولید می‌شود، تصریح کرد: گردو در استان معمولا در مناطق کوه‌پایه‌ای و حاشیه رودخانه‌ها و یا در زمین‌هایی که دارای چاه عمیق است، کشت می‌شود چون باید آب کافی برای این محصول فراهم شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: متناسب با این شرایط و با استانداردهای آب و تغذیه‌ای، میزان عملکرد کیفیت گردو نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. معمولا از زمان گرده‌افشانی که از اواسط فروردین ماه شروع می‌شود، حدود 5 ماه فرصت برای اجرای عملیات تغذیه، آب و... وجود دارد.

نقیبی خاطرنشان کرد: این عملیات باید به نحو احسن انجام شود و هرچه کشاورزان و باغداران ما در این پروسه دقت کافی داشته باشند و با کودهای دامی و آبی گیاه را تغذیه کنند، قطعا میزان برداشت و نتیجه‌ای خوب را شاهد خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی ما برای تولید استان حدود 7800 تا 8 هزار تن گردو است، خاطرنشان کرد: با توجه به کیفیت گردو این محصول، قیمت خرید آن از 23 هزار تا 35 هزار تومان متغیر است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: هرچند ما معتقدیم گردو محصول بومی کشور است ولی اگر بخواهیم آن را به نام خود به ثبت رسانیم، باید ارقام خاصی را در نظر بگیریم. در سال‌های اخیر اتفافات خوبی افتاده که یکی از این توفیقات اقدامات صورت گرفته روی اصلاح و نوسازی باغات گردو بوده است.

نقیبی تاکید کرد: این عملیات شامل سرشاخه‌کاری گردو بوده که از سال گذشته عملیات آن را آغاز کردیم. مفهوم این عملیات این است که درختانی که پیر شده اند و بازدهی آن‌ها کاهش پیدا کرده سربرداری و با این عملیات درخت جوان می‌گردد.

وی ادامه داد: این امر را ما از سال‌های گذشته و همزمان با این، چند عملیات مهم دیگر را در شهرستان‌های جغتای، طرقبه، شاندیز، چناران، نیشابور و مشهد نیز آغاز کردیم. یکی از این اقدامات این است که ژنوتیپ‌های برتر منطقه را شناسایی کنیم. از این ژنوتیپ‌ها برای تهیه پیوند گردو و تهیه گردو پیوندی استفاده خواهیم کرد. این امر سبب می‌شود ژنوتیپ‌های منطقه نیز شناسایی شود.

نقیبی اظهار کرد: همچنین اقدام دیگری که صورت گرفته این است که ژنوتیپ‌های برتر خارجی که در سطح استان کشت می‌شود را وارد استان کرده‌ایم که آن‎ها ارقامی است که تقریبا نسبت به سرمای بهار می‌تواند مقاومت داشته باشد و از نظر کیفیت و عملکرد از توانمندی خوبی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه گردو به میزان کافی در کشور تولید می‌شود، امکان صادرات آن نیز فراهم است. ما با واردات گردو مخالف هستیم و مجوزی هم در این زمینه صادر نشده است. 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه میزان تولیدات ما در سال جاری نسبت به سال گذشته بیشتر بوده، اظهار کرد: دلیل این افزایش تولید این است که سال گذشته چند سرمازدگی در استان رخ داد اما امسال فقط در 9 اردیبهشت ماه یک سرمای شدید رخ داد.

نقیبی با اشاره به اینکه با توجه به کیفیتی که گردو در کشور در سال‌های اخیر داشته، توان صادرتی نیز دارد، تاکید کرد: در مناطق مختلف استان گردوی مرغوب تولید می‌شود، به عنوان نمونه در شهرستان جغتای در روستایی به نام زرقان گردو‌های با کیفیتی برداشت می‌شود. همچنین در شهر مشهد نیز در روستای زشک شاهد ثمردهی گردوهای خوب و مرغوبی هستیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشخصات گردوی باکیفیت، پوست کاغذی بودن آن است، گفت: گردوی پوست کاغذی به گردویی گفته می‌شود که مغز آن به راحتی از پوست جدا می‌شود و به دلیل مرغوب بودن و نوع کیفیت آن، گردوی گرانی به شمار می‌آید.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: قطعا گردو ایران سابقه تاریخی دارد و از نظر کیفیتی با کشورهای همسایه نیز قابل مقایسه نیست. منتهی بعضی از کشورها به نوسازی باغات گردو می‌پردازند. همچنین در استان ما درختان گردو به صورت پراکنده است و ما کمتر باغات متراکم گردو را ملاحضه می‌کنیم.

نقیبی خاطرنشان کرد: درختان گردو بیشتر در ناحیه رودخانه و کانال‌های آبیاری قرار دارند. اگر احداث باغات گردو به صورت تجاری انجام شود و به صورت متراکم صورت پذیرد، باردهی آن کاهش می‌یابد اما کیفیت بالا می رود، خواهش ما از باغداران این است که اگر می‌خواهند در حوزه تجاری‌سازی تولید گردو فعالیت کنند، باید به روش‌های نوین گردوکاری خصوصا احداث باغ‌ها به صورت یکجا و متراکم روی آورند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۳۰۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور در این همایش با اشاره به رکورد شکنی برداشت بیش از ۷ تن پنبه در هر هکتار گفت: سال‌های گذشته ۲ رقم پنبه داشتیم، اما اکنون ۱۴ رقم تجاری داریم که ارقام زودرس هستند و صرفه جویی در مصرف آب از جمله مزیت آنهاست.

قربانی افزود: کشورمان به سالانه حدود ۵۰۰ هزار تن وش پنبه برای صنایع مختلف نیاز دارد.

برزعلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم در این همایش از برنامه ریزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در استان خبر داد.

در این همایش از جدیدترین دستگاه کارنده پنبه که با توان تولیدکنندگان داخلی ساخته شده است رونمایی شد.

سالانه حدود ۲۰ هزار هکتار از مزارع گلستان زیر کشت پنبه می‌رود که یک پنجم تولید کشور از این سطح برداشت می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • تصویب نصب هزار پنل خورشیدی برای تولید برق سبز در خراسان رضوی
  • خشکسالی، کشت گل محمدی در خراسان رضوی را ۱۰ درصد کاهش داد
  • پیش‌بینی برداشت ۲۸۰۰ تُن گل محمدی در خراسان رضوی
  • تولید مرغ در داورزن خراسان رضوی ۵۰ درصد افزایش یافت
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب خراسان رضوی را تهدید می‌کند
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • انتشار دومین فراخوان حمایت از تولید فیلم ۱۰۰
  • اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو در زارچ
  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد