Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-04@17:14:39 GMT

موضع پاکستان در قبال تنش ایران و عربستان چیست؟

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۳۴۶۳۵

موضع پاکستان در قبال تنش ایران و عربستان چیست؟


فرارو- افزایش تنش بین ایران و عربستان، باعث توجه به مواضع متحدان این دو کشور شده است. در این میان، یک روزنامه هندی به موضع اسلام‌آباد در قبال تنش بین تهران و ریاض پرداخت.
به گزارش فرارو به نقل از روزنامه سیاست، سفر سه روزه قمر جواد بجوا، فرمانده ارتش پاکستان به تهران برای ارتقا دادن روابط نظامی دو جانبه ایران و پاکستان، مقامات عربستان را پریشان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسلام آباد با ریاض روابط سنتی نزدیک با ریاض دارد. 
منابع بلندپایه در ریاض سفر فرمانده ارتش پاکستان به ایران را یک تلاش واضح از سوی اسلام آباد برای گرم گرفتن با دشمن "چند دهه‌ای" عربستان می‌دانند. علاوه بر این، سفر مزبور به عنوان یک رویگردانی آشکار پاکستان از شراکت کنونی با عربستان تلقی می‌شود. 
آنچه که به طور ویژه عربستان را آزرده خاطر کرد، امضای توافق‌نامه میان ایران و پاکستان برای توسعه و تولید مشترک موشک‌های بالستیک است. 
منابع این روزنامه، امضای توافق‌نامه فوق‌الذکر را یک نشانه مطمئن از نگاه پاکستان به ایران به عنوان یک شریک استراتژیک در منطقه می‌دانند. 
ژنرال بجوا، علاوه بر سفر به تهران، به اصفهان و مشهد نیز سفر کرد. او با رهبران بلندپایه ایران از جمله، حسن روحانی و جواد ظریف تماس گرفت و با همتای ایرانی خود یعنی ژنرال محمد باقری دیدار کرد. 
این سفر به شکل عمومی به عنوان یک تلاش برای تقویت روابط دوجانبه نظامی و دفاعی ارائه شد. با این حال، طبق گفته منابع این روزنامه، ارزیابی تحلیلی این سفر، کارشناسان در ریاض و اسلام‌آباد را غافلگیر کرد. 
علاوه بر توسعه مشترک موشک‌های بالستیکی، تهران و اسلام‌آباد در خلال این سفر بر سر مسائل دیگری مانند نظارت مشترک بر مرز‌ها و گشت‌های نظامی، نظارت و استفاده از پهباد‌های جنگی، عملیات دریایی مشترک، مانور نظامی مشترک و آموزش افسران ایرانی در پاکستان به توافق رسیدند. 
گفت‌وگو بر سر مسائل استراتژیک متعدد بین ایران و پاکستان، به احتمال زیاد روابط دفاعی بین عربستان و پاکستان را تحت الشعاع قرار می‌دهد.
پیش‌تر ایران و پاکستان تاکید کردند که هر دوی آن‌ها موضع مشترکی درباره مسائل منطقه‌ای و بین المللی دارند علاوه بر این اعلام کردند که تقویت همکاری در زمینه‌های اقتصادی، امنیتی، پارلمانی، انرژی و مبارزه با تروریسم مورد تاکید دو طرف است. 
سیاست نوشت: تقویت روابط اقتصادی بین تهران و اسلام‌آباد عربستان را نگران کرده است. ایران نه تنها گفته که نگرانی‌های امنیتی پاکستان، نگرانی امنیتی خودش هم هست، بلکه در زمینه اهداف اقتصادی نیز چنین دیدگاهی بیان کرده است.

منبع: فرارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۳۴۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلام آباد موگویی رکوردار بارش‌های رگباری

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی اصفهان گفت: در شبانه روز گذشته در اسلام آباد موگویی بیش از ۲۴ وهفت دهم میلی متر، همچنین ۲۰ و پنج دهم میلی متر بارش باران در فریدونشهر، ۱۵ و ۵ دهم میلی متر در سمیرم، ۱۵ و چهار دهم میلی متر در پادنا، ۱۳.۲ دهم میلی متر در خوانسار، ۹.۴ دهم میلی متر در بویین میاندشت، ۸ میلی متر در داران، ۳ و هفت دهم میلی متر در گلپایگان، ۵ و چهار دهم میلی متر در میمه و ۲ و چهار دهم میلی متر در چادگان و بادرود به ثبت رسیده است.
مینا معتمدی با بیان اینکه در ایستگاه فرودگاه شهید بهشتی اصفهان نیز یک دهم میلی متر باران باریده است، افزود: بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر آن است که این سامانه امروز از استان خارج و بر این اساس آسمانی صاف تا قسمتی ابری همراه با ورزش باد شدید تا به نسبت شدید در پیش خواهیم داشت.
وی پیش بینی کرد: از روز دوشنبه این هفته سامانه جدیدی به شکل افزایش ابر و بارش‌های رگباری بهاری از نیمه غربی استان تا روز چهارشنبه در استان فعال خواهد شد.
معتمدی با بیان اینکه دمای هوا در شبانه روز گذشته تغییر محسوسی نداشته است، گفت: در این مدت خورو بیابانک با ۳۲ درجه سانتی گراد گرم‌ترین و بویین میاندشت با ۲ درجه سانتی گراد خنک‌ترین نقطه استان گزارش شده است.

دیگر خبرها

  • موضع‌گیری وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • موضع‌گیری وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه در نشست گامبیا
  • فضل الرحمان: برای بهبود روابط پاکستان و طالبان مجازات می‌شوم
  • اسلام آباد موگویی رکوردار بارش‌های رگباری
  • عربستان و آمریکا به توافق نزدیک شدند؟
  • قربانی بهبود روابط کابل اسلام آباد شده ایم
  • پیام عربستان به تل‌آویو درباره حمله به رفح
  • همکاری با ایران بهترین راه حل بحران انرژی پاکستان است
  • ساخت ۴۶ واحد مسکن محرومان در ۲ بخش سنگر و کوچصفهان
  • فلسطین، مسئله‌ای که عادی نمی‌شود!