Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@10:49:55 GMT

عرفان و اصلاح دین در اندیشه شریعتی

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۵۹۲۷۷

عرفان و اصلاح دین در اندیشه شریعتی

تهران - ایرنا - سمپوزیوم علمی دو روزه «اکنون ، ما و شریعتی » عصر امروز یکم آذرماه در دانشگاه تربیت مدرس میزبان دو پنل تخصصی با عنوان های «عرفان ، رهایی بخش » و «اصلاح دین در اندیشه شریعتی بود .

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، در پنل «عرفان رهایی بخش » حبیب الله پیمان، امیر رضایی و عباس منوچهری به ایراد نظرات خود پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«حبیب الله پیمان » نظریات شریعتی را تا حدی برگرفته و مشابه با الهیات آزادی بخش آمریکای لاتین دانست و گفت: در الهیات آزادی بخش آمریکای لاتین در چند مقوله، نجات و رستگاری، ترجیح فقرا بر ثروتمندان، تقدم عمل بر تئوری، مبارزه مبتنی بر شرایط بومی هر ناحیه، استفاده از مارکسیسم برای نقد نظام سلطه و الهیات امید استفاده شده است.
به گفته وی ، شریعتی به نقد سنت و مدرنیته به طور همزمان پرداخته اما هیچ یک از آن دو را کاملا نفی نکرده است. او بر مقابله با ستم استبداد و استعمار تاکید داشته و در نظریات خود بر رهبری که توسط عده ای انتخاب شود ولی ذاتا دارای شرایط خاص رهبری و فضائل اخلاقی لازم باشد تکیه کرده است. از نظر وی این خصائل تنها در یک نفر قابل جمع است.

**امیر رضایی : چند ویژگی برای پروژه نو شریعتی
امیر رضایی چند ویژگی پروژه 'نوشریعتی' را شامل درون زا و غیروابسته و اصیل بودن، خالق یک طیف روشنفکر قابل توجه بودن، موثر بودن در صورت بازسازی خود و نیمه تمام بودن این پروژه - تا وقتی که تبدیل به یک نهضت فراگیر شود- دانست .

** افکار شریعتی متاثر از اقبال لاهوری و سید جمال الدین اسدآبادی
به گفته وی ، بسیاری از افکار شریعتی متاثر از اقبال لاهوری و سیدجمال الدین اسدآبادی بوده ، تاثیراتی که شریعتی از اقبال گرفته شامل هبوط، نقد فلسفه یونان، تاکید بر دو منبع معرفتی دل و عقل، نگاه انتقادی به تصوف و ضرورت بازسازی فکر دینی است.
رضایی تصریح کرد: تاثیرپذیری شریعتی از سید جمال الدین اسدآبادی شامل هفت موضوع؛ ابتدا ایده نجات اسلام و سپس نجات مسلمانان، ابتدا تحول فرهنگی سپس تحول ساختاری، تفکیک استعمار فرهنگی از تمدن غربی، نقد فلسفه یونان، گشودن باب اجتهاد، سازگاری دین و ملیت و خرافه زدایی از معارف دینی است.
شش مسئله بازگشت به خویشتن، اصلاح دینی، عقلانیت و روشنگری، بازسازی فکر دینی، عرفان برابری و آزادی و ضدیت با استعمار، استبداد و استحمار نقاط مشترک این سه متفکر است .
«عباس منوچهری» سخنران آخر این پنل نیز گفت: سیاست در دنیای امروز به معنای بازی قدرت، اعمال قدرت و رقابت اقتصادی و سیاسی به کار می رود که معنای تحریف شده سیاست است چرا که سیاست به آن معنایی که در کتب فلسفه سیاسی افلاطون و سایر متفکران فلسفه سیاسی به کار رفته، به معنای مدنی یعنی عرصه عمومی است. Politicionعرصه عمومی و عرصه زندگی جمعی است که امروزه به آن 'ان جی او' گفته می شود. عرفان سیاسی مد نظر شریعتی نیز به این معناست در تفکر مدنی نیازی نیست حتما یک دانشمند فلسفه سیاسی نظریه ای درباره نوع حکومت داشته باشد.
منوچهری افزود: محور افکار سیاسی شریعتی، زیست خوب است. شریعتی انسان را موجودی سیاسی به معنای مدنی می داند و سوالاتی چون چگونه می توان بود، چگونه می توان شد از چمله پرسش های اساسی شریعتی در این باره است. آنارشیسم نیز در افکار او به منزله بی حکومتی نیست بلکه او بر بی حکمرانی تاکید دارد به این معنا که خود مردم بر خود حکومت کنند.
به گزارش گروه تحلیل ، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا ، پنل «اصلاحِ دینی» نیز با سخنرانی «علی اکبر احمدی» استاد فلسفه و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و چند کارشناس دیگر برگزار شد.

**احمدی: شریعتی معتقد است بین خدا و انسان آشتی وجود دارد.
احمدی با اشاره براینکه یکی از مباحثی که از فلسفه یونان تاکنون مورد بحث بوده است آشتی بین خدا و انسان است که در دوره های مختلف تاریخ پاسخ هایی متفاوت به آن داده شده است. گفت : شریعتی در این زمینه ، دو نظر متفاوت قرون وسطایی اروپا را مورد بازخوانی قرار داد.
وی ادامه داد : براساس نظریه اول خدا و انسان هیچ ارتباطی با هم ندارند و خداوند به عنوان قاهر مطلق شناخته می شود. در این دوره حق انسان نادیده گرفته شده است. در نظر دوم بحث اومانیستی مطرح می شود که در آن انسان به عنوان موجودی صاحب عقل شناخته می شود.
به گفته احمدی ، شریعتی برای مساله آشتی خدا و انسان به راه حل های مدرن متوسل شده که هم از تفکر قرون وسطایی به دور است و هم با تفکر اومانیستی متفاوت می باشد.
وی با اشاره براینکه در راه حل شریعتی مهمترین راه شناخت آشتی بین انسان و خدا این است که درک خود را از خدا و انسان تغییر دهیم.تاکید کرد: به باورشریعتی این درک باید در پرتو آموزه های قرآنی و متون قدیمی اسلام باشد.
احمدی افزود: بخش دوم راه حل شریعتی شناخت و درک کامل انسان است. در این راه حل انسان باید به عنوان موجودی دیده شود که ماهیتش وجودش را تعیین می کند. باید انسان را به عنوان موجودی بپذیریم که دگرخواه، مهربان و آماده فداکاری برای همنوع است .

پژوهشم**2052**3081** خبرنگاران: غفارمیرزایی و ناصرغضنفری** انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۵۹۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجموعه ۹ جلدی بن‌مایه‌های فلسفه دین رونمایی می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، به همت گروه فلسفه خانه اندیشمندان علوم انسانی و انتشارات سروش، جلسه رونمایی و گفتگو پیرامون مجموعه ۹ جلدی بن‌مایه‌های فلسفه دین برگزار می‌شود.

سخنرانان این جلسه عبارتند از سید حسن حسینی، استاد گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف، مسعود طوسی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و علیرضا رحیمی مدیرعامل انتشارات سروش.

همچنین در این جلسه، گروه مترجمان این مجموعه ۹ جلدی زهرا زرگر، صبا فریدونی، جواد درویش، نیما نریمانی، محمد ابراهیم مقصودی و طه عبداللهی حضور دارند.

جلسه رونمایی و گفتگو پیرامون مجموعه ۹ جلدی بن‌مایه‌های فلسفه دین روز دوشنبه دهم اردیبهشت ماه ساعت ۱۷ در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

حضور برای عموم علاقمندان در این جلسه آزاد و رایگان است.

کد خبر 6090444

دیگر خبرها

  • غرق شدگی یک جوان در محدوده امامزاده ردان
  • شهید «مطهری» طراح اندیشه تمدن نوین اسلامی است
  • مجموعه ۹ جلدی بن‌مایه‌های فلسفه دین رونمایی می‌شود
  • شوم تار ؛ عرفان طهماسبی
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • شایعه عجیب درباره «شهریار»؛ با عالم غیب در ارتباط است!
  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
  • درگذشت پزشک زن بیمارستان شریعتی / آیا خودکشی کرد؟
  • آیا ادعای سید حسین نصر درباره‌ی همکاری شریعتی با ساواک حقیقت دارد؟
  • متخصص بیمارستان شریعتی تهران خودکشی کرد