Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-03@00:25:59 GMT

واقعیت ویروسی بودن تحریم‌های کاتسا

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۶۰۱۴۶

واقعیت ویروسی بودن تحریم‌های کاتسا

اساسا H.R.3364 یا «قانون مقابله با مخالفان/دشمنان آمریکا با تحریم (کاتسا)» که در قبال 3 کشور ایران، روسیه و کره‌شمالی وضع شد، برای ایران شامل 5 دسته‌بندی مجزاست.

به گزارش مشرق، روزنامه جوان در یادداشتی از امید رامز نوشت:

روزنامه دنیای اقتصاد در شماره 4195 پنجشنبه 25 آبان ماه 96 در مقاله‌ای با عنوان «به دشمن گرا ندهید» ویژگی مهم تحریم‌های جدید موسوم به کاتسا در قبال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یعنی «ویروسی بودن» و قابلیت انتقال به سایر بخش‌های اقتصاد ایران را که پیش‌تر بارها در روزنامه «وطن امروز» تشریح شده، غیرواقعی و نادرست خوانده و مدعی شده هیچ سند و مبنایی برای این ویژگی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه نیز طرح چنین ادعایی را مصداق گرا دادن و راهنمایی دشمن برای وضع تحریم جدید و ایران‌هراسی دانسته و با توهم دانستن قابلیت «خودتحریمی» نهادها و موسسات ایرانی، طرح چنین ادعایی را خطای محاسباتی درباره قدرت ایالات متحده محسوب کرده است.


  به کدام موارد استناد می‌کنیم؟


1- اساسا H.R.3364 یا «قانون مقابله با مخالفان/دشمنان آمریکا با تحریم (کاتسا)» که در قبال 3 کشور ایران، روسیه و کره‌شمالی وضع شد، برای ایران شامل 5 دسته‌بندی مجزاست که مکانیزم تاثیرگذاری بر هر یک از آنها از دیگری متفاوت است. این 5 دسته شامل استراتژی منطقه‌ای برای مقابله با اقدامات نامتقارن ایران در منطقه، وضع تحریم درباره برنامه موشک‌های بالستیک ایران، وضع تحریم درباره مسائل حقوق بشر، اعمال تحریم‌های اسلحه‌ای و در نهایت وضع تحریم‌های تروریستی(!) درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که بندهای 103 تا 107 کاتسا را در بر می‌گیرد. آن تحریمی که مدعی هستیم «ویروسی» است و هدف اصلی از وضع آن «خودتحریمی» اشخاص و نهادهای ایران است، صرفا مربوط به دسته پنجم یعنی تحریم‌های مرتبط با سپاه است. بنابراین استناد مکرر نویسنده مقاله مذکور به بند 104 کاتسا که مربوط به برنامه موشکی ایران است و تعمیم نحوه اثرگذاری آن به بند 105 که مخصوص سپاه است، کاری از اساس اشتباه است.


2- صرف استناد به خود قانون کاتسا و بندهای خلاصه این قانون، قطعا برای شناسایی نحوه مواجهه ایالات متحده با سپاه کفایت نخواهد کرد. با مراجعه به سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا و کمی جست‌وجو می‌توان براحتی فهمید اخیرا 2 لیست تروریستی به‌روز شده است. اولا اوفک در تاریخ 13 اکتبر 2017/ 21 مهر 96 مجموعه سپاه پاسداران را به لیست مشمول دستور اجرایی 13224 (مربوط به مبارزه با تروریسم (Relating to Counterterrorism= که قبلا فقط سپاه قدس را شامل می‌شد اضافه کرده است و ثانیا این دفتر در تاریخ 31 اکتبر 2017/ 9‌آبان 96 سپاه پاسداران را به همراه زیرمجموعه‌های آن، ضمن زدن برچسب (tag) تروریستی SDGT(Specially Designated Global Terrorist) مشمول مقررات تحریم تروریسم جهانی (Global Terrorism Sanction Regulations) کرده است. این البته علاوه بر قرار داشتن در SDN لیست است. ضمن اینکه این برچسب، متفاوت از برچسب FTO (Foreign Terrorist Organization) است که سازمانی را رسما یک سازمان تروریستی معرفی می‌کند و همین تفاوت باعث خطای محاسباتی برخی در ایران شده است. در ادامه خواهم گفت این برچسب‌ها چه کاربردی دارد.


3- سوالی که قبل از ادامه توضیحات باید پاسخ دهیم این است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش از این مشمول کدام تحریم‌ها بود؟ با مراجعه به بخش پرسش‌های متداول راجع به قانون کاتسا در رابطه با سپاه می‌توان پی برد قبل از 13 اکتبر 2017، این نهاد مشمول دستورهای اجرایی 13382 (مرتبط با سلاح‌های کشتار جمعی)، دستور اجرایی 13553 (مرتبط با تضییع حقوق بشر ایرانیان) و دستور اجرایی 13606 (مرتبط با تضییع حقوق بشر ایرانیان و سوری‌ها با IT) بوده است.


4- اوفک نحوه اثرپذیری سوژه‌های مختلف از تحریم‌های تحمیلی آمریکا را با زدن برچسب (Tag) دسته‌بندی و برای هر برچسب دستورالعمل ویژه‌ای را تعیین کرده است. این دسته‌بندی در صفحه «Program Tag Definition For OFAC Sanction Lists » آورده شده است. دستورالعمل مربوط به برچسب SDGT که به سپاه زده شده، در بخش 31 C.F.R Part  594 قابل‌دسترس است. در این بخش، تمام جزئیات از جمله جریمه‌ها(Penalties) ذکر شده است.


5- در بخش جریمه‌ها، اوفک با ارجاع به قانون اقدام اضطراری بین‌المللی (International Emergency Economic Power Act) تصریح کرده است هر تخطی از مجوزها، قوانین، مقررات و دستورالعمل‌هایی که وزیر خزانه‌داری وضع می‌کند، منجر به این خواهد شد که فرد/ نهاد متخطی خودش مشمول این قانون شود. به این مجازات در بخش سوالات متداول نیز به صورت ضمنی اشاره شده است.

به عنوان نکته تکمیلی بد نیست به شرایطی که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا از 2 هفته گذشته درگیر آن است اشاره کنیم. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد برخی شرکت‌های تامین‌کننده قطعات و تجهیزات داخلی صراحتا دیگر حاضر نیستند با این مجموعه هیچ‌گونه مراوده‌ای داشته باشند؛ در شرایطی که تنها 2 هفته از وضع تحریم‌های جدید گذشته است.

با توجه به این توضیحات لازم است سوالی را که قبلا از مسؤولان و به اصطلاح کارشناسان پرسیده‌ایم دوباره تکرار کنیم: آیا واقعا کنگره، سنا و دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری (OFAC) که مسؤول وضع تحریم‌ها علیه دولت‌ها، سازمان‌ها و افراد غیرآمریکایی است، همچنین کاخ سفید، آنقدر بیکارند که چند ماه زمان صرف کرده و در نهایت تحریم‌های تکراری با مکانیزم تاثیرگذاری تکراری علیه ایران وضع کنند؟

آیا منتقدان با واقع‌بینی و نگاه راهبردی به مسائل و تذکر به مسؤولان خطا می‌کنند و به قول نویسنده این مقاله، به دنبال ایران‌هراسی در فضای بین‌المللی هستند یا ساده‌لوحانی که چشم خود را روی وقایع بسته‌اند و به دولت آدرس اشتباه می‌دهند؟ طبیعی است تا شناخت درست از شرایط نداشته باشیم نخواهیم توانست راهبرد مناسبی را در پیش بگیریم.

ارسال به تلگرام

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۶۰۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم ۱۳ فرد و شرکت آمریکایی توسط ایران

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه اعلام کرد که ۱۳ فرد و شرکت آمریکایی به دلیل به دلیل حمایت و تامین مالی رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات تروریستی و ترویج و حمایت از تروریسیم و نقض فاحش حقوق بشر توسط ایران تحریم شدند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی ایالات متحده آمریکا در منطقه»، به ویژه به استناد مواد 4 و 5 قانون فوق الذکر، اشخاص و نهادهای آمریکایی زیر را به دلیل حمایت و تامین مالی رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات تروریستی و ترویج و حمایت از تروریسیم و نقض فاحش حقوق بشری در جنگ علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه، تحت تحریم قرار می‌دهد: 

اشخاص حقوقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می‌گیرند: 

1. شرکت تسلیحاتی لاکهید مارتین (The Lockheed Martin Corporation) به دلیل تهیه و تامین تجهیزات نظامی برای رژیم اسرائیل در طول جنگ غزه؛ 

2. شرکت جنرال داینامیک (General Dynamics Corporation) به دلیل تهیه گلوله های 155 میلی متری برای رژیم اسرائیل در جنگ علیه غزه؛ 

3. شرکت اسکایدیو (Skydio) به دلیل ارسال پهپاد به رژیم اسرائیل در جنگ غزه؛ 

4. شرکت شورون (Chevron Corporation) به دلیل همکاری با اسرائیل در استخراج چاه های گاز واقع در شرق مدیترانه و بهره برداری رژیم اسرائیل از منابع مالی حاصل از آن در حمله به غزه؛ 

5. شرکت اطلاعاتی خارون (Kharon Company) به دلیل نقش آن در تحریم وزارت خزانه داری آمریکا علیه حماس، کوشش جهت قطع دسترسی حماس و جهاد اسلامی به شبکه انتقال ارز کریپتو به بهانه پولشویی؛ 

اشخاص حقیقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار  غزه تحت تحریم قرار می گیرند:

1. جیسون گرینبلات (Jason Greenblatt): مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا به دلیل حمایت از نابودی حماس و اولویت دادن حذف این گروه به هر گونه اقدام اصلاحی در فلسطین؛

2. مایکل روبین (Michael Rubin): از اندیشکده امریکن اینترپرایز به دلیل حمایت از تداوم حمله به حماس تا نابودی کامل این گروه و حذف آن در نوار غزه؛

3. جیسون برادسکی :(Jason Brodsky) مدیر اجرایی گروه اتحاد علیه ایران هسته ای به دلیل طرح ایده های ضد فلسطینی و انتشار گزارش غیر واقعی در مورد جمهوری اسلامی ایران در عملیات طوفان الاقصی؛

4. کلیفورد می (Clifford D. May): رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

5. ژنرال برایان فنتون (Bryan P. Fenton): فرمانده نیروهای عملیات ویژه ارتش آمریکا به دلیل کمک اطلاعاتی و امنیتی به رژیم صهیونیستی اسراییل؛

6. براد کوپر(Brad Cooper) : فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

7. گرگ هایز (Gregory J. Hayes) :مدیرعامل شرکت تسلیحاتی RTX به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛ 

جمهوری اسلامی ایران در راستای تعهدات بین المللی خود در حوزه حقوق بشر و نیز در مبارزه با تروریسم و تامین مالی تروریسم، به ویژه مبارزه با تروریسم دولتی ایالات متحده آمریکا ، تحریم های یادشده را علیه اشخاص و نهادهای فوق اعمال می‌نماید.

کلیه نهادهای جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را جهت اجرای این تحریم ها معمول خواهند داشت.

درخواست کمیته وزرای کشورهای عربی و اسلامی برای تحریم اسرائیلکنعانی: توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فروش نان بدون برچسب تولید و قیمت جریمه به دنبال دارد
  • تحریم ۱۳ فرد و شرکت آمریکایی توسط ایران
  • جمهوری اسلامی با جنگ‌ها و تحریم‌ها قوی‌تر می‌شود | حمله به اسرائیل همه جهان را آرام کرد | در عملیات وعده صادق هیچ ایرانی از واکنش دشمن نترسید
  • کارگران در خنثی‌سازی تحریم‌ها مشارکت داشته‌اند
  • با ارزانترین لیبل ایران آشنا شوید
  • نصب برچسب و چراغ زنون : ممنوع
  • مخالفت وزیر خارجه انگلیس با اقدام علیه سپاه
  • راهنمای خرید، چاپ لیبل فوری ارزان 1 روزه از کجا ؟
  • کارگران مقابل جنگ، تحریم، فتنه، تکفیر و ترور، شرافتمندانه ایستاده‌اند
  • تحریم سپاه توسط غربیان گویای سلامت کار پاسداران است