Web Analytics Made Easy - Statcounter

اولین گوساله نژاد "جرزی" حاصل از به کارگیری فناوری "تولید آزمایشگاهی جنین منجمد گاو با جنسیت دلخواه (ماده) در پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی متولد شد.

به گزارش ایسنا، به دنبال خرید تعدادی گوساله ممتاز نژاد جرزی در زمستان سال گذشته، استحصال تخمک به روش Ovum pick up و تولید آزمایشگاهی جنین با استفاده از اسپرم‌های ماده‌زای ممتاز از نژاد مورد نظر در مزرعه تحقیقاتی پژوهشگاه ابن سینا  انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این تحقیقات پژوهشگاه ابن سینا توانست اولین گوساله نژاد "جرزی" حاصل از به کارگیری فناوری "تولید آزمایشگاهی جنین منجمد گاو با جنسیت دلخواه (ماده) و با استفاده از روش Ovum pick up" را تولید کند.

این گوساله با نام "گندم" در 22 آبان ماه جاری به همت محققان و پژوهشگران پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی متولد شد.

پژوهشگاه ابن سینا با برخورداری از متخصصین مجربی که به عنوان، بنیانگذار تولید آزمایشگاهی جنین در حیوانات مزرعه‌ای از حدود 17 سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده است، در سال‌های اخیر فاز تجاری سازی پروژه را با هدف ارتقای شاخص‌های اصلاح نژادی در جمعیت گاوهای کشور با استفاده از آخرین دستاوردهای بیوتکنولوژیک تولید مثل دامی جهان آغاز کرده است.

فناوری تولید آزمایشگاهی جنین با جنسیت دلخواه از گاوهای ممتاز و تهیه بانک جنینی، به عنوان یک نیاز اساسی و نوین در متحول نمودن برنامه‌های اصلاح نژادی دام کشور، از طریق کوچک و یکدست کردن گله‌های برخوردار از دام‌های ممتاز به لحاظ ژنتیکی، مدیریت هدفمند جمعیت گله و افزایش سودآوری گله از طریق بهینه سازی بازده تولید، راهگشای مشکلات پیش روی دامداران جهت تولید اقتصادی و کم هزینه‌تر محصولات لبنی و گوشت محسوب می‌شود.

تسریع در حذف دام‌های کم بهره و جایگزینی آنها از طریق انتقال جنین‌های ژنومیک شده با جنسیت دلخواه به گاوهای گیرنده، و گسترش ژنوم برتر با استفاده از فناوری‌های یاد شده، جایگاه ارزشمند این فناوری بومی سازی شده را بیش از پیش نمایان می‌کند.

در حال حاضر فاز مقدماتی این پروژه با موفقیت سپری شده و محصول آن که شامل جنین منجمد با جنسیت دلخواه است، مجوزها و تأییدیه‌های لازم جهت ورود به بازار را کسب کرده است.

با توجه به برنامه زمان بندی شده و چشم انداز پیش‌رو، پژوهشگاه ابن سینا عنوان قطب علم و فناوری در زمینه بیوتکنولوژی تولید مثل دام کشور  را به دست آورده است.

در حال حاضر فاز توسعه پروژه جهت نگهداری تعداد بیشتری گاو ممتاز در حال اجرا است، تا در آینده نزدیک شاهد بهره برداری حداکثری از سرمایه گذاری های صورت گرفته در این زمینه باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۶۹۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی تولید ۱۶۰ هزار تن گندم در بیله‌سوار

صاحبعلی اصغری در حاشیه جلسه خرید تضمینی گندم و کلزا در شهرستان بیله‌سوار گفت: ۷۴ هزار هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت گندم رفته و پیش‌بینی می‌شود ۱۶۰ هزار تن گندم از اراضی این شهرستان برداشت و ۱۵۰ هزار تن با قیمت تضمینی تحویل مراکز خرید دولتی شود. 

او از راه‌اندازی ۲ مرکز خرید محصولات کلزا در شهر‌های بیله‌سوار و جعفر آباد خبر داد و افزود: میزان تولید و سطح زیر کشت کلزا در شهرستان بیله‌سوار نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

فرماندار بیله‌سوار اضافه کرد: سطح زیر کشت کلزا در این شهرستان چهار هزار و ۵۰۰ هکتار است و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۲ هزار تن کلزا در این اراضی تولید و با نرخ تضمینی ۳۵۰ هزار ریال تحویل مراکز خرید دولتی شود.

اصغری اضافه کرد: امسال سطح زیر کشت گندم بیله‌سوار هم ۷۴ هزار هکتار است و با توجه به شرایط پیش‌بینی می‌شود ۱۶۰ هزار تن گندم برداشت و ۱۵۰ هزار تن تحویل مراکز خرید دولتی شود.

او به زارعان منطقه توصیه کرد از برداشت زودهنگام محصول خودداری کنند تا هنگام تحویل به مراکز خرید از نظر میزان افت رطوبت مشکلی نداشته باشند.

فرماندار بیله سوار اضافه کرد: گندم تولیدی کشاورزان هم با قیمت تضمینی ۱۷۵ هزار ریال از کشاورزان و زارعان خریداری می‌شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تولید ۱۰۵ هزار تن تخم‌مرغ در قزوین
  • دست‌یابی به دانش فنی ساخت پلیمرهای نسوز در پژوهشگاه مواد و انرژی
  • ۱۳ استان در معرض تهدید سن و زنگ زرد هستند
  • پیش‌بینی تولید ۱۶۰ هزار تن گندم در بیله‌سوار
  • روند رو به رشد تولیدات کشاورزی لرستان
  • رشد تولید محصولات کشاورزی در لرستان
  • برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای نشان از بلوغ فناوری هسته‌ای ایران است
  • طارمی به جایگاه دلخواه برگشت
  • اولین پوست الکترونیکی قابل کشش در جهان
  • تجلیل از طلاب ممتاز و نمونه استان یزد