Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروهی از محققان دانشگاه مونترال کانادا به روشی تازه برای جلوگیری از انتقال مقاومت آنتی‌بیوتیکی در میان باکتری‌ها دست یافتند.

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، اگر درباره باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک اقدامی صورت نگیرد، به تدریج تبدیل به یکی از مهمترین مسائل بهداشت جهانی طی دهه‌های آتی خواهد شد.

به گزارش نیواطلس، دانشمندان دانشگاه "مونترال" با جلوگیری از انتقال ژن‌ها بین باکتری‌ها که باعث مقاومت آنتی‌بیوتیکی در آن‌ها می‌شود، می‌توانند به راه حل مناسبی برای این مسئله دست یافته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارش‌های اخیر درباره این ارگانیسم مقاوم به آنتی‌بیوتیک، که ممکن است باعث مرگ 10 میلیون نفر تا سال 2050 شود، هشدار دادند و نشان می‌دهند آخرین اقدامات در این زمینه موفقیت آمیز نبوده است.

برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی، نیازمند روش‌ها و داروهایی است که به طور گسترده از آن جلوگیری کند. دانشمندان با انجام آزمایش‌ها، بررسی مولکول‌ها، مواد و سیستم‌های نوری و نیز استخراج داروهای طبیعی از عسل، شربت افرا، انواع توت‌ها و شیر مادر شروع به کار در این زمینه کرده‌اند.

تیم دانشگاه مونترال تمرکز خود را بر روی مسدود کردن پلاسمیدها قرار دادند. پلاسمیدها به قسمت‌هایی از DNA گفته می‌شود که میکروب‌ها برای انتقال ژن‌های مفید به هم از آن استفاده می‌کنند. مقاومت آنتی‌بیوتیکی معمولا از طریق این فرایند میان باکتری‌ها گسترش می‌یابد، بنابراین قطع این فرایند می‌تواند راهکار مناسبی در این زمینه باشد.

ابتدا محققان به بررسی مولکول‌های شیمیایی کوچک پرداختند تا مولکول‌های متصل به پروتئنی موسوم به " TraE" را که جزء اصلی این فرایند است، پیدا کنند. پس از یافتن این مولکول‌ها با استفاده از کریستالوگرافی اشعه ایکس محل اتصال دقیق این مولکول‌ها با پروتئین " TraE" مشخص شد. بنابراین می‌توانند مولکول‌های را تولید کنند که درآن نقطه مشخص به طور موثرتری نفوذ کنند.

محققان به کمک اطلاعات بدست آمده، توانستند مولکول‌های متصل قوی‌تری را طراحی کنند و میزان انتقال ژن‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک را کاهش دهند.

در مرحله بعد محققان به دنبال یافتن مولکول‌های مهارکننده بیشتری بوده و امیدوارند با استفاده از این روش به مبارزه با دیگر باکتری‌های بیماری‌زا بپردازند.

"کریستین بارون ( Christian Baron) دستیار این تحقیق گفت: حُسن کاری که ما در حال انجام هستیم این است که این پروتئین‌ها بسیار شبیه به پروتئین‌های عامل بیماری هستند. با توجه به آنچه درباره پروتئین " TraE" و نقطه نفوذ آن یافتیم، می‌توانیم از این رویکرد برای سایر باکتری‌های عامل بیماری استفاده کنیم. یکی از آن‌ها باکتری" Helicobacter pylori" است که عامل بیماری‌زا در معده است و عامل زخم معده و سرطان معده به شمار می‌رود. ما اکنون به طور ویژه بر روی این باکتری مطالعه می‌کنیم اما همچنان باکتری‌های زیادی وجود دارد که باید مورد مطالعه قرار گیرند.

نتایج این تحقیق در مجله Scientific Reports به چاپ رسید.

منبع: ایسنا

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۷۱۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هپاتیت و مننژیت در حال شیوع در میان فلسطینیان است

نابودی زیرساخت‌های نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی طی ۲۰۱ روزی که از جنگ می‌گذرد و در عین حال، آواره شدن بیش از ۲ میلیون فلسطینی در این باریکه، در کنار نبود کمترین امکانات بهداشتی سبب شده است بیماری‌های مختلف عفونی در میان مردم شیوع پیدا کند. 

به گزارش الجزیره، وزارت بهداشت غزه امروز (چهارشنبه) اعلام کرد اکنون هپاتیت و مننژیت در میان فلسطینیان شیوع پیدا کرده است. 

در بیانیه منتشر شده در این باره آمده است: بیماری‌های عفونی شدید به سرعت در حال گسترش در غزه است، زیرا شرایط غیربهداشتی از جمله آنها سرریز فاضلاب‌های انسانی به داخل خیابان‌ها و کوچه ها، و نیز نبود آب آشامیدنی کافی اصلی‌ترین دلایلی است که منجر به گسترش عفونت می‌شود.

این وزارتخانه به ویژه بر افزایش هشدار دهنده موارد هپاتیت و مننژیت تاکید کرده و خواستار حمایت فوری از همه نهاد‌های ملی، بین المللی، و بشردوستانه مرتبط با این موضوع شده است. 

پزشکان و امدادگران با توجه به فروپاشی سیستم بهداشت و درمان در غزه و نیز وضعیت وخیم انسانی به دلیل محاصره این باریکه از سوی رژیم صهیونیستی، نسبت به همه گیری‌های بیماری‌های عفونی هشدار می‌دهند. 

برآورد‌ها نشان می‌دهد بیش از یک میلیون نفر از ساکنان غزه به بیماری‌های عفونی مبتلا شده اند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • ملزم بودن رعایت پرهیز‌های دارویی آنتی بیوتیکی طیور زنده قبل از ارسال به کشتارگاه‌ها
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • (ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار
  • خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا
  • خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا (+عکس)
  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند؟
  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند
  • دلیل اصلی و علت لق شدن دندان ها در بزرگسالی + درمان آن
  • هپاتیت و مننژیت در حال شیوع در میان فلسطینیان است
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟