Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید عباس صالحی در این پیام که عصر پنجشنبه در مراسم اختتامیه همایش قرائت شد ، نوشت تاریخ ادب و اندیشه ایران زمین، همواره ادیبان و دانشوران بی شماری را به خود دیده که هر یک سهم بسیار ارزنده ای در غنای فرهنگ و هنر این سرزمین داشته اند.
وی با تاکید بر این که در این میان نقش ممتاز فرهیختگان دیار علویان تجلی ویژه ای پیدا کرده و اثرگذاری آنها بر کسی پوشیده نیست ، افزود : گوهران تابنده ای؛ چون مرحوم ملاعلی و شیخ آقاحسن فاخری از جمله این شایستگان هستند که علیرغم گذشت دهه ها از رحلت شان، رشحات فکری و قلمی آنها همچنان تشنگان علم و جویندگان معرفت را سیراب می کند و بدیهی است که نکو داشت و تبیین شخصیت علمی و معنوی آن بزرگان، ضرورتی اجتناب ناپذیر و وظیفه ای سترگ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد : علامه ملاعلی فاخری (متخلص به فاخر) هم عصر و مصاحب آیه الله میرزا محمد مجتهد تنکابنی از علمای صدر مشروطه بودند . ایشان با حکمی از میرزا مهدی آل کاشف الغطاء در منطقه چالوس، مرزن آباد و کلاردشت مسئولیت هدایت عامه و رسیدگی به امور شرعیه را عهده دار شد و علاوه بر آن با بهره مندی از عطیه الهی شعر به سرودن اشعار آئینی پرداخته و دلدادگی خویش به ائمه طاهرین به ویژه حضرت اباعبدالله الحسین(ع)را با آثاری چون مرثیه، تعزیه و گزیده اشعار به یادگار گذارده است.
وی افزود : مرحوم شیخ آقا حسن فاخری (متخلص به زاده فاخر) نیز چون پدر بزرگوارشان، پس از کسب درجات عالیه دینی، با حکم آیت الله حائری یزدی، بنیانگذار حوزه علمیه قم به عنوان حاکم شرع کلارستاق منصوب گردید. وی شاعری عارف بود که علاوه بر رسیدگی به امورات شرعیه، بقیه عمرشریف را صرف سرودن اشعار آئینی نمود.
صالحی تاکید کرد : از مرحوم ملاعلی فاخر و شیخ آقاحسن فاخری 5 جلد کتاب منظوم به نام های کعبه مقصود،مرثیه فاخر،جنگ تعزیه فاخر،لطایف کلام و گزیده اشعار فاخر توسط موسسه فرهنگی،هنری ملاعلی و شیخ آقا حسن فاخری منتشر شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت : همایش ملی فاخر فرصتی است تا ضمن معرفی ویژگی ها،احوالات و آثار ملاعلی و شیخ آقاحسن فاخری،به تجلیل از زحمات و خدمات این فرزانگان پرداخته و به یمن این رخداد علمی ،آحاد معرفت جوی جامعه به ویژه نسل جوان با مبانی و بنیان های فکری این عالمان عارف و هادیان سخت کوش بیشتر آشنا شوند.
صالحی افزود : اینجانب با ابراز خرسندی از مساعی همکاران محترم در مازندران و بانیان همایش برای تکریم مقام والای ملاعلی و شیخ آقاحسن فاخری، به واسطه دلبستگی به مقام عالمان عامل و تعلق خاطر به این خطه عالم پرور، از بانیان، برگزارکنندگان و شرکت کنندگان این همایش صمیمانه تشکر و سپاسگزاری نموده و از خداوند متعال مزید توفیق همگان را خواستارم.
همایش ملی ملاعلی و شیخ آقاحسن فاخری صبح امروز با حضور جمعی از فرهیختگان ، اندیشمندان ، استادان دانشگاه و مسئولان در اردوگاه شهید رسولی نوشهر آغاز بکار کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، این همایش یک روزه در دو بخش علمی و عمومی صبح و عصر امروز برگزار شد.
این همایش با محورهای مدیحه، مرثیه و سوگ سرایی در اشعار فاخر، زمینه های فقهی، عرفان و کلام، جنبه های بلاغی و صنایع ادبی در اشعار فاخر، تعزیه و مجالس شبیه خوانی فاخر برگزارشد.
در بخش علمی که صبح امروز برگزار شد تعدادی از مقالات برگزیده ارائه شد و در بخش عمومی نیز علاوه بر اجرای تعزیه ، برنامه فرهنگی دیگر نیز اجرا شد.
برای این همایش 100 مقاله به دبیر خانه ارسال شده است که 77 مقاله مورد پذیرش هیات داوران قرار گرفت که از این تعداد 11 مقاله در قالب به صورت سخنرانی و بقیه نیز به صورت پوستر ارائه می شود.
خبرنگار : سیدمحمد اکبرموسوی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
1602/1295/1654

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۷۳۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهران و قم میزبان همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین شدند

کمال اکبری در نشست خبری همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین که در سالن جلسات دانشکده دین و رسانه قم برگزار شد از ارسال ۱۵۳ مقاله به دبیرخانه خبر داد و گفت: از این تعداد ۵۰ مقاله چاپ و در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.

رئیس دانشکده دین و رسانه افزود: استقبال مراکز علمی از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه قم، پژوهشگاه‌های وابسته به حوزه و دانشگاه و نیز مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه از همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین بسیار عالی بود. نیازمند استفاده از ظرفیت‌های حوزوی و دانشگاهی برای تولیدات صدا و سیما هستیم.

دبیر همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین، محور‌های این همایش را "دین، فرهنگ و نظامات رسانه‌ای"، "دین، جهانی شدن و رسانه‌های نوین"، "دین و زیبایی‌شناسی رسانه‌های نوین"، "زبان دین و زبان رسانه‌های نوین" و "دین دیجیتال و رسانه‌های نوین" اعلام و خاطرنشان کرد: "روش‌شناسی مطالعات دینی و رسانه‌های نوین"، "فرهنگ، حکمرانی و رسانه‌های نوین"، "رسانه، خرده‌فرهنگ‌ها و تفاهم فرهنگی"، "رسانه‌های نوین، خانواده و سبک زندگی"، "هویت دینی، عدالت‌طلبی و رسانه‌های نوین"، "دین و قالب‌های برنامه‌سازی در رسانه‌های نوین" از دیگر محور‌های این همایش است.

اکبری عنوان کرد: "استعاره و تمثیل در رسانه‌های نوین"، "فرصت‌ها و چالش‌های دین در رسانه‌های نوین"، "چالش‌های اخلاقی حضور دین در رسانه‌های نوین"، "چالش‌های حقوقی حضور دین در رسانه‌های نوین"، "هنر‌های رسانه‌ای و عرفی‌سازی دین"، "دین، رسانه‌های نوین و چالش‌های زیست‌محیطی"، "تنظیم‌گری رسانه‌های نوین و حکمرانی فضای مجازی"، "فرهنگ و آینده‌پژوهی رسانه‌های نوین"، "علوم شناختی، دین و رسانه‌های نوین"، "هوش مصنوعی، دین و رسانه‌های نوین"، "رسانه‌های نوین و بازآفرینی انقلاب اسلامی" و "دین و تنوع زیبایی‌شناسی‌های نوظهور" از دیگر محور‌های این همایش ملی است.

رئیس دانشکده دین و رسانه قم گفت: این همایش برای تولید ادبیات علمی و فرهنگی در مبحث رسانه‌های نوین است، بنا به تغییرات ساختاری سازمان صداوسیما در استفاده از فرصت رسانه‌ای و فضای مجازی، پژوهش علمی در این زمینه ضروری است. همایش «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» تلاشی از سوی همه اندیشمندان، اساتید حوزه و دانشگاه برای تولید ادبیات نظری در حوزه رسانه‌های جدید است.

دبیر این همایش تصریح کرد: اولین همایش «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» پس از برگزاری ۱۷ پیش نشست در طول ۶ ماه گذشته و برگزاری ۱۱ نشست علمی، هشتم و نهم خرداد در استان تهران و قم با معرفی مقالات برگزیده برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از روند آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران مطرح کرد؛باید فضای تبلیغی و محیطی تهران در قُرُق نمایشگاه بین‌المللی
  • همایش «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» برگزار می‌شود
  • تهران و قم میزبان همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین شدند
  • برگزاری همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین در قم و تهران
  • همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین
  • وزیر فرهنگ درگذشت یکی از بزرگان موسیقی کشور را تسلیت گفت
  • سینه‌ این هنرمند لبریز از اشعار و عرفان بود
  • پیام تسلیت وزیر ارشاد در پی درگذشت هنرمند موسیقی خراسان شمالی
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت حاج عیسی قلی‌پور
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت عیسی بخشی از بزرگان موسیقی