Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، جشنواره یاد شده با هدف معرفی محصول زعفران ازان ، شناساندن ظرفیت‌های موجود ، توسعه صنعت گردشگری و بوم‌گردی محل و بیان تنگناهای منطقه به مدت یک روز برپا شد.
علیرضا بصیری فرماندار شهرستان شاهین شهر ومیمه در این جشنواره گفت: روستای زان دارای قابلیت های گردشگری و زیارتی است و کشت زعفران نیز در بخش کشاورزی با همت بالای مردم این منطقه انجام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: یکی از نیازهای امروز ما بحث اشتغال است که دولت تدبیر و امید بر روی آن توجه وِیژه ای دارند و در این راستا اعتبارات و تسهیلات خوبی در آینده نزدیک برای اشتغال به خصوص در روستا ها اختصاص داده می شود.
وی با تاکید بر سرمایه گذاری برای ایجاد اشتغال دراین روستا در بخش کشاورزی و گردشگری گفت: امیدوارم این موضوع با همت سرمایه گذاران و خود اهالی این روستا در سال تولید اشتغال محقق شود.
وی اظهار کرد: امروز اهالی این روستا با همتی که داشتند توانستند زعفران را با کیفیتی بالا در کشور معرفی کنند و با سرمایه گذاری و تلاشی که خواهند داشت بتوانند کل منطقه را پوشش دهند.
شهرام آذر پی بخشدار میمه نیز با اشاره به زحمات مردم این روستا در کشت محصول زعفران گفت: مردم این روستا شعار اقتصاد مقاومتی را که رهبر معظم انقلاب تکلیف کردند را در این منطقه به سرانجام رساندند.
وی اظهار کرد: مردم این روستا غیر از زعفران محصولاتی چون پسته، زرشک و زیتون را تولید می کنند و شهرستان میمه قطب دوم کاشت گل محمدی را در استان به دست آورده است در حالی که
در این منطقه محصولات استراتژیک که آب کمتری دارند کشت می شود
محمد رضا ابراهیمی رئیس شورای اسلامی روستای ازان نیز در این جشنواره با بیان اینکه شغل عمده مردم این روستا کشاورزی است، اظهار کرد: 70 درصد مردم این روستا زعفران می کارند و به این شغل مشغولند.
وی با بیان اینکه زعفران این روستا ازکیفیت بالایی برخورداراست گفت: خاک حاصل خیز و برداشت آب از قنوات برای آبیاری زعفران‌ کیفیت زعفران تولید شده در این روستا را افزایش داده و بر اساس آنالیزی که روی زعفران ازان انجام شده درصد خلوص آن بالای 86 درصد است.
وی گفت: سالانه حدود 350 کیلوگرم زعفران از سطح زیرکشت این محصول درروستای ازان برداشت می‌شود که امسال نسبت به سال قبل 30 درصد افزایش داشته است.
رئیس شورای اسلامی روستای ازان تصریح کرد: در این روستا علاوه بر زعفران محصولاتی همچون گل محمدی،جو، گندم، بادام و زرشک نیز کشت می‌شود اما بیشترین سطح زیر کشت متعلق به زعفران با فضایی معادل 80 هکتار است.
وی همچنین خواستار اخذ مجوز گردشگری برای کوه کهرود و احداث خانه های گردشگری برای این روستا شد.
همزمان با این جشنواره نمایشگاهی از محصولات کشاورزی و صنایع دستی این روستا برگزار شد.
روستای ازان از توابع بخش میمه شهرستان شاهین شهر ومیمه استان اصفهان است و در 100 کیلومتری شمال اصفهان و در چهار کیلومتری جنوب غربی شهر میمه ودرسه کیلومتری غرب شهر وزوان واقع شده است.
زبان مردم آن فارسی اصیل(زرتشتی) است و دین مردم شیعه دوازده امامی است ؛شغل اصلی مردم کشاورزی، دامداری و بافتن فرش دستباف است .
جمعیت روستا حدود سه هزار و 800 نفر است و از لحاظ زمین و مراتع جزء وسیعترین مناطق منطقه است.
ازجمله اماکن مذهبی روستا امامزاده سیده صالحه خاتون فرزند ارجمند امام موسی کاظم (ع) را می توان نام برد.
گ/8114/ 6022 خبرنگار: امیرحسین اکبری - انتشار دهنده : عمادی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۸۵۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد

محمد اسلامی گفت: در پاسخ به کسانی که می‌گویند میراث فرهنگی باعث خشک شدن درختان روستای تاریخی گیسک شده، باید بگویم که این یک ادعای گمراه‌کننده از سوی افرادی بود که آب این روستا را قبلا برای مصارف در اراضی دیگر انتقال داده بودند.

وی افزود: ما پیگیر موضوع برای بازگشت آب به روستا و زنده شدن محیط سبز و زیبای روستا هستیم و به هیچ عنوان اجازه انتقال باقیمانده آب را حتی به نزدیک‌ترین اراضی مجاور هم نمی‌دهیم.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان زرند با اشاره به تغییر مسیر آب روستا که اخیرا رخ داده، گفت: پس از گزارش مردمی، بلافاصله به روستای تاریخی گیسک رفتیم و با مشاهده جاری شدن آب در جوی وسط روستا که از بالاترین قسمت ساخت و ساز تا استخر محوطه جنب بود، خیلی خوشحال شدم، چون یکی از زیباترین حالات در این روستای گردشگری _تاریخی، جاری بودن آب در این جویبار است.

وی اظهار کرد:، اما مطلع شدیم قصد احتمالی کشاورزان انتقال این آب از طریق لوله به مناطق دیگر است لذا به اطلاع تمام دوستداران میراث فرهنگی خصوصا علاقمندان به روستای تاریخی گیسک می‌رسانم که حفظ بافت تاریخی و منظر فرهنگی و طبیعی روستا از وظایف میراث است و اجازه تغییر در ماهیت فیزیکی چه در بخش ساختمان‌ها چه در بخش محیط و کشاورزی را نخواهد داد.

اسلامی تاکید کرد: طبق قانون، زمانی که یک اثر به ثبت ملی می‌رسد هرچند هیچ تغییری در مالکیت آن بنا اتفاق نخواهد افتاد، اما تغییر در شکل و محتوای آن اثر و نیز عرصه و حرایم آن غیرقانونی خواهد بود و عامل یا عوامل دخیل در هر اتفاقی تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زرند افزود: به استناد قانون، تخریب بنا‌های تاریخی مجازات‌های بسیار سختی به همراه دارد و بعضا از آن بعنوان جرمی همسان با جرم‌های امنیتی یاد می‌شود.

 روستای گیسک شهرستان زرند بر اثر زمین‌لرزه سال ۱۳۵۶ ویران شد و بازماندگان زلزله با کمک دولت وقت در یک کیلومتری روستای ویران شده، خانه‌هایی بنا کردند (نام روستای جدید شهرک طالقانی است).

قرار گرفتن روستا در دامنه کوه و معماری طبقاتی آن، خانه‌های سرخ رنگ، وجود تالار‌ها و بازارچه‌های زیرزمینی، عدم آواربرداری موجب شد این روستا به اکوموزه تبدیل شود. 

میراث فرهنگی این روستای ویران شده را ثبت و به سایت گردشگری تبدیل کرده است.

روستای گیسک بزرگترین روستای خالی از سکنه ایران است و یکی از جاذبه‌های دیدنی در شمال کرمان است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • توسعه خط انتقال آب روستای آبخورده شهرستان پیرانشهر
  • روستایی که سهم لک‌لک‌ها شد
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • ارسال کمکهای مردمی از شاهین شهر و میمه به سیل زدگان جنوب شرق
  • از اشتغالزایی تا صادرات در روستای چهلخانه
  • مطالبات مردم روستاهای آبپخش پیگیری می‌شود
  • جاده پُر دست انداز یکی از روستا‌های فومن
  • تخلیه فضولات حیوانی رودخانه روستای همای علیا را آلوده کرد + فیلم و تصاویر
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری
  • دومین جشنواره بازی‌های بومی محلی میناب در روستای گورزانگ برگزار شد