Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاسی ـ سید مجتبی نعیمی*: جامعه امروز ایران، دو مدل تعامل با جهان خارج را پیش روی خود دارد. دو مدلی که چند سالی است دوش به دوش هم در کشور اجرایی شده و حالا، تاثیرات هر دو، پیش روی همه ماست. یک مدل، بر پایه خوش بینی نسبت به دنیای غرب شکل گرفته و اعتمادی به آنها دارد که حداقل در سابقه تاریخی آنها، خبری از این اعتماد نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدل دیگر، نه بر پایه بدبینی نسبت به دنیای غرب، که بر پایه واقع بینی نسبت به آنها و خوش بینی بر داشته های خودش و اعتماد به نفس ملی شکل گرفته است.

به گزارش بولتن نیوز، محصول یکی از این دو مدل، برجام شد و محصول دیگری، شکست داعش. این دو محصول، نتیجه دو روند متفاوت است که اگر چند سال پیش و تا وقتی که هنوز خروجی عملی آنها معلوم نبود، سخن گفتن در مورد آنها دشوار بود. چون با برچسب تحلیل های پیشینی، متهم به بدبینی یا خیال بافی می شدیم. اما امروز، ما در جایگاه تحلیل پسینی قرار داریم. یعنی این دو روند متفاوت، امروز با تمام فراز و فرودهای شان و نتیجه نهایی شان پیش روی ماست و این ما هستیم که باید برای ساخت آینده تاریخی خود، یکی از این دو روند را برگزینیم.

در روند اول که منتج به برجام شد، با وجود سابقه تاریخی اعتماد بی قاعده و مبتنی بر خوش بینی افراطی و دوری از واقع بینی به غرب، به دلیل حافظه تاریخی ضعیفی که در بخشی از جامعه و مسئولین بود، کشور به سمتی می رود که یکبار دیگر به دنیای غرب اعتماد کرده و با خوش بینی های افراطی که حتی غربی ها هم در تئوری های روابط بین الملل شان، دست به مذمت آن زده، وارد مذاکره با آنها می شود.

همان طور که در بالا آمد، ما امروز در نقطه ای که چهار سال پیش و قبل از تصویب برجام بودیم قرار نداریم. امروز، نتیجه برجام پیش پای ماست. حال باید پرسید آیا روندی که در این مدت، کشور برای رسیدن به برجام طی کرده می تواند مورد استفاده استراتژیک و ریل گذاری تاریخی آن قرار بگیرد یا خیر؟ آیا این روش مناسب است یا روش دیگر.

روش دیگر، همانی است که امروز، نتیجه آن هم پیش پای ماست. این نتیجه چیزی نیست جز شکست داعش. اما این نتیجه چگونه حاصل شد؟ آیا شکست داعش، همانطور که خیلی ها در دنیای غرب و عده ای هم در داخل ایران دنبالش بودند، محصول مذاکره طرف های درگیر است؟ یا اینکه روش دیگری برای حصول این نتیجه به کار گرفته شد؟

در مقابل روش سازش، روش مقاوت قرار دارد. در این روش، مبنا، اعتماد بر نیروها و توانایی های داخلی است. در این روش، راه مذاکره با دیگران بسته نیست. بلکه حتی از همکاری دیگران هم استفاده می شود. مثل همکاری روسیه با محور مقاومت در سوریه. اما نکته اینجاست که این مذاکره و همکاری، بر پایه خوش بینی ها و وعده وعیدها نیست. بلکه بر اساس عملکرد متقابل است. اما، در گفتمان مقاومت، تمرکز بر استعدادهای داخلی است. چیزی که در کشورهای جهان سوم به دلایل فرهنگی چندان بر روی آن حساب باز نمی شود. اما تجربه عملی چیز دیگری می گوید.

تجربه عملی به ما می گوید در روش مقاومت، که در یکی از نمونه های عملی آن، نتیجه شکست داعش پیش روی ماست، می توان بر استعداد داخلی تمرکز کرد و به موفقیت رسید. حال، این جامعه ایرانی است و دو روش تجربه شده پیش رو. شما کدام را انتخاب می کنید؟ روش سازش که خروجی اش برجام است با سرانجامی نامعلوم و پرداخت هزینه های زیاد. و روش دیگر، روش مقاومت که خروجی اش شکست داعش است. روشی که تصور می شود هزینه های زیادی دارد اما تجربه ثابت کرده هزینه این روش کمتر از هزینه سازش بوده و نتیجه آن مطلوب تر.

 

*سردبیر بولتن نیوز

منبع: بولتن نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۸۵۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشمک یوزهای ایرانی به قهرمانی شماره ۱۳

فینال رقابت‌های جام ملت‌های فوتسال ۲۰۲۴ آسیا ظهر امروز با تقابل ایران و تایلند برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دیدار فینال جام ملت‌های فوتسال ۲۰۲۵ آسیا ظهر امروز _یک‌شنبه نهم اردیبهشت_ از ساعت ۱۴:۳۰ به وقت ایران در سالن بانکوک آره‌نا تایلند میان تیم‌های ملی فوتسال ایران و تایلند دو فینالیست هفدهمین دوره رقابت‌های فوتسال قهرمانی قاره‌کهن پیگیری می‌شود و پس از ۴۰ دقیقه زمان بازی یا بلکه در وقت‌های اضافه و شاید هم ضربات‌پنالتی قهرمان هفتمین دوره جام ملت‌های آسیا مشخص خواهد شد.

تیم ملی فوتسال ایران برای پانزدهمین‌بار به فینال رقابت‌ها راه پیدا کرده که از این حیث دست نیافتنی به شمار می‌رود و می‌تواند به سیزدهمین قهرمانی‌اش در این مسابقات دست پیدا کند تا کماکان بدون رقیب در صدر فهرست بماند. همچنین تایلند درحالی برای سومین بار فینال آسیا را تجربه می‌کند که تاکنون سابقه قهرمانی در این رقابت‌ها را نداشته است و در خانه این به‌دنبال تحقق این رویا می‌گردد.

تیم ملی فوتسال تایلند تاکنون ۹ بار در جام ملت‌های فوتسال آسیا به مصاف ایران رفته که هفت برد برای ایران، یک برد برای تایلند و یک تساوی به ثبت رسیده است. تیم ملی فوتسال تایلند پیش از این در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۸ میزبانی این بازی‌ها را برعهده داشت که در سال ۲۰۰۰ در دیدار رده‌بندی موفق شد با نتیجه هشت بر شش ژاپن را شکست دهد و به عنوان سوم دست پیدا کند و حالا هدف قهرمانی در سر می‌پروراند.

در سال ۲۰۰۸ تایلند توانست به دیدار نهایی راه پیدا کند اما با نتیجه چهار بر صفر مغلوب همین ایران شد و به مقام نایب‌قهرمانی رسید. تایلندی‌ها علاوه‌بر سال ۲۰۰۸، یک‌بار هم در سال ۲۰۱۲ توانستند به فینال آسیا برسند که در برابر ژاپن با نتیجه شش بر یک مغلوب شدند و باز هم عنوان نایب‌قهرمانی را کسب کردند.

در جام ملت‌های ۲۰۲۲ و در مرحله نیمه‌نهایی ایران با نتیجه پنج بر صفر تایلند را شکست داد. در جام ملت‌های ۲۰۱۸ و در مرحله یک‌چهارم نهایی نیز ایران ۹ بر یک مقابل تایلند صاحب برتری شد. در جام ملت‌های ۲۰۱۲ و در مرحله نیمه‌نهایی این تایلند بود که با نتیجه پنج بر چهار ایران را شکست داد.

در بازی فینال جام ملت‌های ۲۰۰۸ تیم ملی فوتسال ایران با نتیجه چهار بر صفر موفق به شکست دادن تایلند شد. در مرحله گروهی جام ملت‌های ۲۰۰۶ مرحله گروهی نتیجه شش بر چهار به سود ایران به‌دست آمد. همچنین در مرحله گروهی جام ملت‌های ۲۰۰۵ دو تیم به تساوی سه بر سه رضایت دادند.

در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های ۲۰۰۴ تیم ملی فوتسال ایران با نتیجه چهار بر یک مقابل تایلند پیروز شد. در بازی نیمه‌نهایی جام ملت‌های ۲۰۰۰ برتری هشت بر دو به سود ایران ثبت شد و در نخستین بازی دو تیم هم در مرحله گروهی جام ملت‌های ۱۹۹۹، تیم ملی فوتسال ایران موفق شد مقابل تایلند به پیروزی پرگل ۱۰ بر یک دست پیدا کند.

تایلند با قبول میزبانی و سرمایه‌گذاری که در این سال‌ها داشته و با برگزاری تورنمنت‌های مختلف فوتسال در آسیا خود را به‌عنوان یک مدعی نشان داده است. آن‌ها با آوردن مربی به نامی همچون میگل رودریگو اسپانیایی رویایی فراتر از جام ملت‌ها در جام جهانی ۲۰۲۴ دارند.

این تیم را نمی‌توان حریف قدری برای تیم ملی کشورمان دانست، اما این تیم می‌تواند با توجه به میزبانی و هوادران خود که قرار است ۱۵۰۰۰ هزار نفر از نزدیک شاهد این مسابقه باشد می‌تواند برای تیم ملی کشورمان خطرناک و حریف سرسختی باشد.

ملی‌پوشان ما باید با تمرکز بیشتر به مصاف این تیم بروند و با توجه به بازی هجومی و خشن تایلندی‌ها باید مواظب باشند که پنج خطا نشوند و اجازه ضربه پنالتی از روی نقطه دوم را به این تیم ندهند.

لازم به‌ذکر است کیومرث هاشمی وزیر ورزش‌وجوانان کشورمان روز گذشته راهی کشور تایلند شد تا از نزدیک تماشاگر رقابت شاگردان وحید شمسایی در دیدار فینال مقابل میزبان این مسابقات باشد.

کد خبر 748602

دیگر خبرها

  • مرادی: برای انتخاب سرمربی تیم ملی یک ماراتن را پشت سر گذاشتیم
  • چشمک یوزهای ایرانی به قهرمانی شماره ۱۳
  • جهاد اسلامی: اسرائیل به این نتیجه رسیده که جنگ راهکار آزادی اسرا نیست
  • متولدین کدام ماه‌ها از همه آسیب‌پذیرترند!
  • کدام تیم قهرمان یورو 2024 می شود؟ نتیجه 10 هزار شبیه سازی با کامپیوتر!
  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟
  • معرفی بهترین مرکز کاشت ابروی طبیعی در تهران
  • آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز شنبه ۸ اردیبهشت / ترافیک در کدام محورها سنگین است؟
  • آسمان کدام مناطق کشور هفته آینده بارانی می‌شود؟
  • آمادگی کامل مقاومت برای مقابله با تجاوز اشغالگران به رفح