پنج نمایش ایرانی به بخش مسابقه بینالملل رسیدند
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۰۰۱۴۰
پنج نمایش از شهرهای اصفهان ، همدان و تهران در بخش مسابقه بینالملل بیست و چهارمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اجرا میشوند.
به گزارش گروه فرهنگی آنا به نقل از بیست و چهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان، پنج نمایش «خانهای وجود داشت»، «پنچه طلا»، «بچه های خاکستری»، «ماه پیشونی» و «من و در لجباز» در بخش مسابقه بینالملل جشنواره بیست و چهارم حضور مییابند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
طبق اعلام دبیرخانه نمایشهای :
«خانه ای وجود داشت» به کارگردانی مرضیه اشرفیان و مهدی فدایی از اصفهان
«پنجه طلا» به کارگردانی محسن پور قاسمی از همدان
«بچههای خاکستری» به کارگردانی امید نیاز از اصفهان
«ماه پیشونی» به کارگردانی آزاده انصاری از تهران
نمایش «من و در لجباز» به کارگردانی محمود تیموری از تهران
در کنار 4 نمایش خارجی بخش مسابقه بینالملل را تشکیل میدهند.
آموزش مهمترین عنصر نمایش خردسالان است
نمایش «دستمال من زیر درخت آلبالو گم شده» با طراحی، نویسندگی و کارگردانی حامد ترابی در بخش (خردسالان) بیست و چهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان اجرا میشود.
حامد ترابی این نمایش را حاصل فعالیت خود و خانوادهاش دانست و افزود: نمایش توسط خودم نوشته و کارگردانی شده است. پسرم آراد، که خردسال است در این اثر بازی میکند و با همراهی همسرم زهره جلیلیمعز به عنوان عروسکساز و طراح صحنه، نمایش را به مرحله اجرا رساندیم.
وی توضیح داد: طرح نمایش «دستمال من زیر درخت آلبالو گم شده» با ایدهگیری از قصههای فولکلور سعی در ایجاد آموزش درباره یادگیری نظم و انظباط در زندگی خردسالان دارد.
ترابی با این توضیح که آموزش مهمترین عنصر نمایش خردسالان است، ادامه داد: چند سال است با یک خردسال زندگی میکنم. از نزدیک با خصوصیات و علایق این سن آشنایی کامل دارم و از لحاظ عاطفی و همچنین روانشناسانه به دلیل مطالعاتی که برای فرزند خود در این زمینه داشتم تجربیات خوبی بدست آوردم. این قصه زندگی یک روز پسر بچهای را نشان میدهد که همیشه به خاطر بیانظباطی در اتاقش باید دنبال وسایلش بگردد و دچار مشکلاتی میشود.
وی با بیان این که تکنیک نمایش «دستمال من زیر درخت آلبالو گم شده» عروسکی (تاب تیبل) است، تصریح کرد: در ساخت این عروسکها از پارچه استفاده شده تا آن لطافت خاص برای این گروه سنی را داشته باشد. همچنین دیالوگها به صورت ریتمیک نوشته شده تا جذابیت شنیداری به همراه جذابیت دیداری برای خردسالان را داشته باشد.
ترابی با بیان این که موسیقی نمایش به صورت زنده اجرا میشود، افزود: برخی از نوازندگان گروه نیز خردسال و کودک هستند. از این سن استفاده کردیم تا اعتماد به نفس در کودکان بیشتر شود. همچنین موسیقی در دو فضای مختلف سنتی و فانتزی سازبندی شده که هم بحث نوستالژی قصه «دستمال من زیر درخت آلبالو گم شده» القا شود و هم بحث آموزش نظم و انظباط در خردسالان را بتوانیم بهتر به بچهها آموزش دهیم.
حامد ترابی در چندین دوره از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با نمایشهای «همبازی»، «مبارک و عروس باران» و «وقتی که زال کوچک بود» در بخش مسابقه تئاتر خیابانی شرکت داشته است. همچنین در چند دوره به عنوان بازیگر و عروسکگردان با آثاری چون «تیک تاک»، «گلپری» و«گلاب» به صحنه رفته است.
آهنگساز رضا عباسی، نوازندگان میلاد کوشش، بهراد شریفی، سبحان ترابی، رضا عباسی و مشاور متن و مشاور کارگردان محسن پورقاسمی محسوب میشوند.
بیست و چهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان 10 تا 15 آذر با دبیری مریم کاظمی در همدان برگزار خواهدشد.
منبع: آنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۰۰۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«ایساتیس» پرمخاطبترین فیلم هنر و تجربه شد
به گزارش قدس آنلاین، «ایساتیس» پیش از این در جشنواره سینماحقیقت و جشنواره بینالمللی فیلم شهر، جشنواره جهانی فیلم فجر و جشن مستقل سینمای مستند ایران به نمایش درآمده است و موفق به کسب جایزه ویژه دبیر جشنواره سینماحقیقت، تندیس بهترین مستند بلند در بخش بینالملل جشنواره شهر و تندیس موسیقی از جشن مستقل سینمای مستند شده است. این فیلم همچنین در جشنوارههای خارجی از جمله جشنواره فیلم مستند مسکو، جشنواره اوشن سیتی امریکا، کازان روسیه، جشنواره سبز مونتنگرو، جشنواره مستند ازمیر و... شرکت کرده و جوایزی از جمله جایزه بهترین فیلم جشنواره اوشن سیتی، جایزه بهترین فیلم جشنواره مونته نگرو را کسب کرده است.
موفقیت مهم و ارزشمند این فیلم اکران موفق و پرمخاطب در شهرستانهاست که بعد از موفقیت مستندهایی مانند «در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی، «کاپیتان من» به کارگردانی سیاوش صفاریانپور و همچنین فیلمهای سینمایی «مقیمان ناکجا» به کارگردانی شهاب حسینی، «پوست» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک و مجموعه فیلمهای کوتاه «اتاق فرار»، «یک سانس چند رویا» و «فیلم کوتاه ژانر وحشت» نوید موفقیت و گسترش سینمای متفکر ایران را در سراسر کشور و برای مخاطبان گستردهای در شهرهای مختلف به ارمغان میآورد.
داستان فیلم مستند «ایساتیس» به معرفی قناتها و تاریخچه آن در استان یزد است و به این بهانه قسمت مهمی از تاریخ این استان کهن ایران را بازگو میکند و صدایی است شاعرانه و قصهگو که تا به حال ناشنیده مانده است. تدوین این فیلم توسط «بهمن کیارستمی» و «پویا پارسامقام» صورت گرفته و فیلمبرداری آن به عهده «مهدی آزادی» از فیلمبرداران نام آشنا و برنده جایزه معتبر و مهم «قورباغه طلایی» جشنواره کمرایمیج بوده است. داستان فیلم با صدای روان و آشنای «ابوالحسن تهامینژاد»، «نصرالله مدقالچی»، «زهره شکوفنده» و «مریم شیرزاد» روایت میشود.
«مسعود فروتن» این فیلم را با فیلم «باد صبا» مقایسه کرد و کارگردانی این فیلم را ستود. «دکتر اصغر دادبه» چهره ماندگار ادبیات و فلسفه محتوای مطرح شده از فیلم را از جمله موارد مهم در لیست نجات فرهنگ ایران در طول تاریخ دانستند. «دکتر جوادیان» رییس مرکز بینالمللی قنات و سازههای تاریخی آبی به عنوان مرجع معتبر در موضوع روایت شده در فیلم از تحقیق این فیلم و مستندات آن اعلام رضایت کردند. «رضا صائمی» منتقد سینما و فعال فرهنگی در فصلنامه سینما حقیقت به بررسی نوع روایت فیلم پرداخته و به استفاده از المانهای آب، باد، خاک و آتش برای روایت داستان اشاره کرده است و تلاش فیلمساز را در معرفی یک شهر توسط این فیلم را پلی برای معرفی جهان دانسته است. مجله فیلم در یادداشتی به ترکیب تیم سازنده فیلم اشاره کرده است و نویسنده، اعتبار، سابقه و تبحر این گروه و انتخاب صحیح کارگردان و تهیهکننده فیلم را از نکات مهم و قابل توجه این مستند دانسته است.