Web Analytics Made Easy - Statcounter

قرارداد‌ها با شرکت‌های رنو و پژو مساله‌ای است که می‌تواند صنعت خودروسازی کشور بیشتر به سمت مونتاژ سوق دهد. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ گزارش خودرویی گزارش دوم پیک بامدادی امروز رادیو ایران بود که در ادامه می‌آید:
ورود مجلس به نحوه اجرای قراردادهای خارجی موضوعی است که این قرارداد‌ها را بر سر زبان انداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی معتقدند قراردهای خارجی خودروسازان باعث پیشرفت صنعت خودرو شده و برخی دیگر این قرارداد‌ها را مونتاژکاری صرف و از بین بردن تولید ملی ارزیابی می‌کنند.

اما چرا باید این قرارداد‌ها مهر محرمانه بخورد و حتی نمایندگان مجلس نتوانند آن را خوانده و از مفاد آن مطلع باشند؟
معظمی معاون وزیر صنعت چند ماه پیش تاکید کرده بود هر زمان نمایندگان بخواهند این قرارداد‌ها در اختیارشان قرار خواهد گرفت، ولی این قرارداد نباید منتشر شود. یکی از نمایندگان مجلس در این باره گفت: ایدرو این قرارداد‌ها را به نمایندگان نشان نداده است.

مهمترین عاملی که مخالفان این قرارداد‌ها می‌گویند عملکرد سیاه شرکت‌های خودروساز رنو و پژو در سالهای اخیر است مانند صادراتی که در کاغذ ماند و محصولاتی که بعد از ۱۵ سال هنوز به روز نشده اند و سهم داخلی سازی خودرو در لابه لای واردات گسترده گم شده است.
  
کاکایی استاد دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت در این باره معتقد است: در قراردادی که به نام L۹۰ بود تبدیل به تندر شد رنو باید پلت فرم را به ایران تحویل داده و ایران سه مدل خودرو نظیر داستر و سیمبل را تولید کرده و این خودرو‌ها را صادر می‌کرد و تا این لحظه یک عدد خودرو به خارج صادر نکردیم و بیش از ۶۰ درصد هم این خودرو داخلی نشده است امروز شاهد هستیم که خودروهایی که باید باید ۱۵ سال پیش تولید می‌شدند الان به نام خودروی جدید به ایران می‌دهند.

معاون وزیر صنعت در این باره می‌گوید ۳۰ درصد محصول با مسئولیت رنو باید صادر شود این‌ها باید قطعه سازان داخلی را تقویت کنند که به بازار جهانی وصل شوند.

فرهاد بهنیا سخنگوی انجمن قطعه سازان در این باره گفت: متاسفانه قراردادهای رنو و پژو در حاشیه کم اطلاعی قرار دارد و تقاضای جلسه برای ارتباط با خودروسازان برای اطلاع از مفاد قرارداد را داده‌ایم که تاکنون جلسه‌ای برگزار نشده است.
مساله قراردادهای رنو و پژو نیست مساله مهم رویکرد صنعت کشور برای مونتاژکاری است که با اقتصاد مقاومتی نسبتی ندارد. چندین سال است تبدیل به واردکننده خط تولیدی شده‌ایم. به هیچ عنوان مرکز تحقیقات نداریم و پول‌های نفتی را می دهیم تا خطوط را وارد کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۱۱۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار رادان به پلیس: در توقیف خودروی بی حجاب ها زد و بندی برای یدک کشی و پارکینگ ایجاد نشود (فیلم)

 فرمانده فراجا خطاب به رؤسای پلیس گفت: «مراقب باشید به بهانه توقیف خودروها به‌دلیل بی‌حجابی، مراکزی برای اقدام‌های غیرقانونی ایجاد نشود.»   به گزارش عصر ایران؛ سردار رادان در جمع روسای پلیس که از شبکه خبر پخش شد، گفت: در توقیف خودرو بی حجاب ها وقتی راننده می تواند خودرو را به پارگینگ ببرد چه نیازی به یدکش است که هزینه ای هم متحمل شود. البته در مواردی که فرد مقاومت می کند یدکش باید بیاید و راننده تمام هزینه ها را بدهد.

وی افزود: ولی در توقیف خودروی بی حجاب ها این نباشد که یک عده ای به عنوان خودرو بر و یدک کش و پارکینگ دار باهم ببندند و کلونی نامیمونی ایجاد شود.   کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: سردار رادان : با حمایت مجلس ، دولت و قوه قضائیه، اجرای طرح عفاف و حجاب را با قوت ادامه خواهیم داد

دیگر خبرها

  • علیرضا بیگی : پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود / تا زمانی که شایعات در این باره وجود دارد نباید اصرار بر حضورش در نماز جمعه داشت
  • حمید رسایی: هیات رییسه مجلس باید امکانات ابتدایی مانند خانه و خودرو برای نمایندگان فراهم کند
  • خبر جدید وزیر صمت درباره واردات خودرو | مردم هم می توانند این خودروها را ثبت نام و خریداری کنند
  • گیر واردات خودروهای کارکرده کجاست؟
  • موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم
  • نظر دولت رئیسی درباره ریاست مجلس آینده از زبان معاون پارلمانی /کرسی های نمایندگی تهران اهمیت زیادی دارد
  • نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۲۴ آغاز شد
  • نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۲۴ آغاز شد+ عکس
  • هشدار رادان به پلیس: در توقیف خودروی بی حجاب ها زد و بندی برای یدک کشی و پارکینگ ایجاد نشود (فیلم)
  • افزایش 6500 میلیارد ریالی قراردادهاي فافق