Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-05-05@00:22:59 GMT

اثرات کاهش قیمت لیر ترکیه بر درآمد ایران

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۱۳۴۷۲

اثرات کاهش قیمت لیر ترکیه بر درآمد ایران

تین‌نیوز | 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید دارد که افت قیمت لیر ترکیه آثار مثبت و منفی بر اقتصاد ایران دارد، اما مهمترین تاثیر آن کاهش درآمد کشور است.

به گزارش  خانه ملت، محمد حسینی با اشاره کاهش ارزش لیر ترکیه و تاثیر آن بر اقتصاد ایران، اظهارداشت: در دنیا کشورهایی که سهم خاصی در اقتصاد یکدیگر در زمینه های چون صادارت و واردات دارند، نقش موثری بر درآمدزایی دارند، بنابراین با تغییر و نوسان در ارز یک کشور، کشورهای مرتبط با آن نیز شاهد نوسانات مثبت و منفی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ایران، چین و ترکیه روابط اقتصادی دارند، بیان داشت: با این حساب با تغییر ارزش ارز دو کشور ترکیه و چین، در ایران نیز تغییرات مثبت و منفی ایجاد می شود و اقتصاد گردشگری و رونق تولید داخلی را تحت تاثیر قرار می دهد.

نماینده مردم تفرش در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به کاهش نرخ لیر در ترکیه، توضیح داد: با کاهش پول ترکیه، باعث می شود که اقتصاد گردشگری ترکیه تقویت و در مقابل اقتصاد گردشگری ایران کاهش پیدا می کند چرا که گردشگر ایرانی می تواند با همان هزینه ای که به کیش، مشهد با هر مکان گردشگری دیگری سفر کند، به کشور ترکیه برود، بنابراین درآمد کشور از صنعت گردشگری کاهش پیدا می کند.

وی با اشاره به تاثیرگذاری کاهش نرخ لیر بر تولید کشور، گفت: از سوی دیگر شاهد خواهیم بود که خرید و فروش در مراکز خرید در کشور از رونق می افتد و به نوعی تولید کشور تحت شعاع قرار می گیرد، با این حال بسیاری از افراد می توانند مواد اولیه خود را با هزینه کمتری از ترکیه تهیه کنند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: تغییر نرخ ارز کشورهای مرتبط آثار مثبت و منفی دارد که با ارزیابی و بررسی آن می توان برای اقتصاد کشور برنامه ریزی دقیق و درستی داشت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: با این حساب کاهش قیمت لیر ترکیه بر کاهش درآمد داخلی کشور اثر مستقیمی دارد و مشکلاتی برای تولید داخلی ایجاد می کند که باید با برنامه ریزی و مدیریت جلوی آثار منفی آن را گرفت.

 


 

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۱۳۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درآمد ۱۰۰۰ میلیاردی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از گردشگری سلامت در ۱۴۰۲

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در سال گذشته ۸۲ هزار و ۵۲۴ بیمار خارجی در مشهد ویزیت کرده‌ایم که بابت آنها حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته‌ایم.

داوود خوش‌شکن افزود: بیشترین بیماران را بیمارستان‌های رضوی، چشم‌بینا، امام رضا (ع)، خاتم و قائم ویزیت کرده‌اند. بیماری‌های ارتوپدی و تروما، زنان و زایمان، بیماری‌های چشمی، بیماری‌های قبلی، اورلوژی و جراحی‌های عمومی به ترتیب مورد اولویت گردشگران سلامت در مشهد بوده است.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: البته در مشهد بیماران افغانستانی زیادی داریم که مدرک تبعیت کشور را ندارند، از همین رو این بیماران را گردشگر سلامت محسوب می‌کنیم. به همین دلیل مراجعه به بخش ارتوپدی و تروما بالا است. البته تعرفه‌ای که از این نوع بیماران دریافت می‌کنیم، تعرفه گردشگری است.

خوش‌شکن افزود: در سال گذشته از ۹۵ ملیت در مشهد بیمار داشتیم که نسبت به سال ۱۴۰۱ پیشرفت بیشتری داشته است. بیشترین بیماران ما از کشور‌های افغانستان، عراق، ترکمنستان، بحرین، تاجیسکتان، کویت و عربستان سعودی بوده است. رشد بیماران ترکمنستان بسیار چشمگیر بوده است.

وی در خصوص جایگاه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در جذب گردشگران سلامت در کشور گفت: مشهد رتبه نخست جذب بیماران خارجی در کشور را دارد. پس از مشهد شهر‌های قم، کرمان، اصفهان و شیراز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

 

دیگر خبرها

  • خشکسالی در ۲۲ استان کشور؛ کاهش ۸.۹ درصدی بارش‌ها!
  • خشکسالی در 22 استان کشور! بارش‌ها 8.9 درصد کاهش یافت
  • کاهش ۹ درصدی بارش‌ها در کشور
  • کاهش ۹۳.۵ میلیمتری بارش‌ها در تهران
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • قیمت لیر ترکیه امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت لیر ترکیه امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • درآمد ۱۰۰۰ میلیاردی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از گردشگری سلامت در ۱۴۰۲
  • لزوم راه‌اندازی خط راه‌آهن جدید ایران و ترکیه از طریق تبریز