Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@19:09:50 GMT

تبریز 2018؛ آزمون بین المللی صنعت گردشگری ایران

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۹۶۱۹۴

تبریز 2018؛ آزمون بین المللی صنعت گردشگری ایران

تبریز- ایرنا - رویداد مهم تبریز 2018 که این شهر تاریخی را به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام معرفی می کند، آزمونی بین المللی برای ظرفیت های صنعت گردشگری و فرصت های جذب توریست از چهار گوشه جهان به ایران اسلامی است.

به گزارش ایرنا، طی هفته های اخیر تحرکات خوبی از سوی مسئولان استانی و ملی در جهت هماهنگی برای اجرای برنامه های ویژه و شایسته رویداد تبریز 2018 صورت گرفته که نشست ستاد اجرایی با حضور معاون اول رئیس جمهوری در تهران و بلافاصله نشست استانی این ستاد با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تبریز، نشان دهنده حساسیت مقام های کشوری در این زمینه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هرچند در طول سال جاری و دو سال پس از انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی از سوی سازمان کنفرانس اسلامی در سال 1394، فرصت های زیادی از دست رفته است، اما باید طی روزها و هفته های آینده تحرکات و اقدامات لازم برای معرفی جاذبه ها، ظرفیت ها و ابعاد مختلف گردشگری تبریز در سطح منطقه ای و بین المللی به انجام برسد.

** تبریز 2018 فرصت ایده آل صنعت گردشگری است
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تائید اینکه فرصت ها در ماه های گذشته یکی پس از دیگری در باره معرفی و تبلیغات تبریز 2018 از دست رفته است، گفت: نباید در ماه های گذشته فرصت معرفی جهانی و تبلیغات برای تبریز 2018 که فرصتی ایده آل برای اقتصاد کشور و آذربایجان شرقی است، از دست می رفت.
علی اصغر مونسان توجه به امر تبلیغات برای این رویداد بین المللی را بسیار مهم و موثر دانست و با بیان اینکه در این رابطه فرصت های زیادی از دست رفته است، گفت: تبلیغات بین المللی در این زمینه را باید بیشتر از گذشته ادامه داد و در این مسیر بخش خصوصی باید وارد میدان شود.
وی، از رویداد تبریز 2018 به عنوان فرصتی بین المللی برای جمهوری اسلامی ایران در عرصه گردشگری و توسعه این صنعت پردرآمد یاد کرد و افزود: این مهم باید فتح بابی باشد برای رونق و رشد صنعت و اقتصاد گردشگری کشور و منطقه، زیرا که این صنعت جزو سه حوزه پردرآمد اقتصادی جهان به شمار می رود.
مونسان با بیان اینکه گردشگری در اشتغال زائی نقش تعیین کننده و بسیار مهمی دارد، یادآور شد: از هر 11شغل در جهان، یک مورد به اشتغال مستقیم صنعت گردشگری اختصاص دارد و با توجه به ظرفیت های بسیار برجسته ایران و آذربایجان در این زمینه، می توان با کوچکترین سرمایه گذاری ها و زحمات اندک در بازار نه چندان رقابتی وارد شد.
وی، گردشگری را زمینه ای لازم و مفید در توزیع عادلانه ثروت در کشور خواند.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه با بیان اینکه در ماه های گذشته کار چندان مفیدی برای رویداد بین المللی تبریز 2018 صورت نگرفته است، ادامه داد: در این رابطه نباید به اعتبارات و بودجه های ملی توجه شود زیرا به دلیل کمبودهای اعتباری دولت انتظار زیادی در این رابطه متصور نیست و باید مسئولان استانی به داشته های داخل استان معطوف شوند.

** سیاست های حمایتی هموارکننده توسعه گردشگری است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز با اشاره به سیاست های حمایتی و تشویقی برای فعالین حوزه گردشگری از هموارتر شدن مسیر حرکت عرصه گردشگری استان خبر داد و گفت: رویداد تبریز 2018 نقطه شروع در مسیر توسعه گردشگری استان است و باید سهم استان را در ورود گردشگران داخلی و خارجی افزایش دهیم.
مرتضی آبدار افزود: در این راستا پیگیر جذب اعتبارات و مشوق های مندرج در قانون به منظور حمایت از بخش خصوصی فعال در عرصه گردشگری هستیم.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای پیشبرد توسعه صنعت گردشگری استان، اظهار کرد: آنچه مهم است نقش پررنگ و اساسی حضور عموم مردم در این رویداد فراملی و در عرصه گردشگری است.
آبدار ادامه داد: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته، نگاه بخش دولتی معطوف به حمایت از بخش خصوصی در حوزه گردشگری است و تلاش برای کسب عناوین ملی و بین المللی در جهت معطوف شدن نگاه ها به تبریز صورت می پذیرد.
وی با اشاره به اینکه تبریز 2018 یک فرصت تاریخی برای تبریز، آذربایجان شرقی و کشور است، یادآور شد: نباید فراموش کرد که مسیر برای حرکت رو به‌ جلو در صنعت گردشگری باز شده و باید از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها استفاده کنیم.
آبدار گفت: با توجه به ظرفیت های بسیار وسیع و بی بدیل تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی و تبریز با تمام توان برای تقویت زیرساخت های گردشگری و جذب گردشگران داخلی و خارجی به استان اقدام خواهیم کرد.
وی افزود: در راستای هر چه بهتر برگزار شدن رویداد تبریز 2018، پنج مسیر گردشگری در منطقه تاریخی شهر تبریز و پنج مسیر گردشگری در سایر نقاط استان تعریف شده است.
آبدار اضافه کرد: وظیفه و رویکرد دولت، روان سازی امور و تسهیل گری در حوزه گردشگری است و بخش خصوصی باید برای استفاده حداکثری از فرصت مغتنم به دست آمده به خاطر تبریز 2018 ، در سایه کسب عناوین جهانی برنامه ریزی کند.

** جوشش مردمی، تبریز 2018 را رونق می دهد
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اهمیت رویداد تبریز ۲۰۱۸ برای رونق گردشگری تبریز و کل کشور، گفت: در بین مردم جوشش بسیار دیدنی برای انجام کارهای مرتبط با این رویداد دیده می‌ شود، چون آنها در قبال حفظ و معرفی هویت خود احساس مسئولیت دارند.
احمد علیرضابیگی با بیان اینکه برای رویداد تبریز ۲۰۱۸ بودجه ای خاص در نظر گرفته نشده است، افزود: در این رابطه به دستگاه‌های اجرایی اختیار داده شده تا ۱۰درصد از بودجه خود را به این مهم اختصاص دهند، نه آنکه موظف و مکلف باشند.
وی ادامه داد: در شرایطی که دستگاه‌های دولتی در تنگنای بودجه‌ ای به سر می‌ برند، درخواست تخصیص درصدی از بودجه آنها به این مهم منصفانه نیست و با توجه به این که هنوز این مهم به دستگاه‌ها تکلیف نشده است، بعید است چنین اقدامی از سوی آنها صورت بگیرد، مگر آنکه به طور رسمی مکلف و موظف به آن شوند.
علیرضابیگی، به برنامه ‌ریزی و آگاهی رسانی به مردم و تبلیغات برای رویداد تبریز 2018 تاکید و اظهار کرد: اگر به مردم فراخوان و آگاهی داده نشود و وظایف و تکلیف آنها در قبال این رویداد مشخص نشود، نمی ‌توان مشارکت آنها را در این رخداد بزرگ همراه داشت.
وی با بیان اینکه در صورت موفقیت در اجرای رویداد تبریز ۲۰۱۸ حضور چند برابری گردشگر به این شهر را شاهد خواهیم بود، گفت: در این صورت آحاد مردم می ‌توانند از عواید اقتصادی آن بهره ‌مند شوند.
این نماینده مجلس دهم اضافه کرد: شهر تاریخی و زیبای تبریز مرکزیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در جغرافیای شمال غرب کشور دارد که این ظرفیت نیازمند بالفعل شدن، است.

** تبریز 2018 سرآغاز تحولات حوزه گردشگری است
شهردار تبریز نیز به ایرنا گفت: رویداد تبریز 2018 یک آرمان نهایی نیست، بلکه این رویداد سرآغازی برای ایجاد تحولات در حوزه‌‌های مختلف به ویژه گردشگری است.
ایرج شهین‌باهر با بیان اینکه برای این رویداد مهم ایجاد فضای مشارکت لازم است که نیازمند جلب رضایت و اعتماد شهروندان است، افزود: در آستانه رویداد تبریز 2018 باید فضایی ایجاد کنیم تا شعار هر شهروند، یک میزبان به صورت واقعی در شهر نمود یابد.
وی، تبریز 2018 را سرآغازی برای ایجاد تحول در اقتصاد پایدار شهری دانست.

** فعالان بخش خصوصی: دولت فقط نگرانی ها را رفع کند
اما بخش خصوصی و فعالان غیردولتی صنعت گردشگری نقطه نظرات متفاوت درباره رویداد تبریز 2018 دارند که توجه به آنها و رفع نگرانی های موجود از سوی دستگاه های اجرایی و ارگان های نظارتی لازم و ضروری است.
رئیس جامعه هتل داران آذربایجان شرقی با بیان اینکه در حوزه گردشگری و جذب مسافر از داخل و خارج کشور مشکلات زیادی وجود دارد، به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر ما با دوگانگی و در پاره ای از موارد شاهد تناقض در رفتارها و برخوردها از سوی نهادهای اجرایی و نظارتی هستیم.
کریم رسول زاده اظهار کرد: برای نمونه برای کسب پروانه فعالیت و بهره برداری در بخش اقامتی باید به ادارات کل صنایع، معادن و تجارت نیز مراجعه کرده و روال اداری آن را طی کنیم، در حالی که جامعه هتل داران و مراکز اقامتی تحت نظر و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و باید با این سازمان تعامل داشته باشد نه ادارات دیگر.
وی، اخذ مالیات ارزش افزوده را از دیگر مشکلات جامعه هتل داران کشور و استان خواند و اظهار کرد: باید توجه داشت که هتل ها و مراکز اقامتی کارخانه نیستند و تمامی قیمت ها و نوع خدمات آنها به طور کامل شفاف است و نیازی به اخذ چنین هزینه های اضافی نیست، چون در هر حال ما این هزینه ها را از مسافر می گیریم که باعث رنجش خاطر آنها و شاید رویگردانی از سفر مجدد به تبریز شود.
رسول زاده، بحث بازسازی و مرمت هتل ها و مراکز اقامتی را از موضوعات مهم بخش گردشگری آذربایجان شرقی و تبریز برشمرد و گفت: متاسفانه در این خصوص تاکنون هیچ قانون و مقررات حمایتی از سوی نهادهای مسئول اجرایی نشده است، در حالی که با توجه به تاریخ ساخت این اماکن در استان نیاز به بازسازی و مرمت ضروری است.
وی افزود: مرمت و بازسازی هتل ها با توجه به سلایق متفاوت و متغیر مسافران و گردشگران داخلی و خارجی نیازمند هزینه های هنگفت است که بدون اعطای تسهیلات ویژه از سوی دولت امکان پذیر نخواهد بود.
یکی از فعالان بخش خصوصی در حوزه رستوران داری تبریز نیز به ایرنا، گفت: یکی از مهمترین و بهترین جاذبه های گردشگری این شهر غذای آن است که در طول تاریخ در سراسر جهان از شهرت خاصی برخوردار بوده است.
علی علاقمندان اظهار کرد: هر گردشگر داخلی و خارجی که وارد تبریز شود اگر از هر مساله ای ناراحت و ناراضی باشد، به طور قطع تنها چیزی که آنها را راضی به موطن خود خواهد فرستاد، غذاهای متنوع، متعدد و خوشمزه تبریز است.
وی، اجرای موسیقی زنده به ویژه موسیقی اصیل آذربایجان شرقی در رستوران ها را یکی از جاذبه های مهم گردشگری تبریز خواند و با ابراز تاسف از اینکه 14 سال است این مساله در رستوران ها ممنوع شده است، خواستار تجدید نظر نهادهای مسئول در این زمینه شد.
علاقمندان نیز خواستار حذف مالیات بر ارزش افزوده در رستوران ها از سوی سازمان امور مالیاتی شد.
رئیس اتحادیه آژانس های مسافرتی آذربایجان شرقی هم با انتقاد از دخالت های بی مورد نهادهای دولتی در رویداد تبریز 2018، گفت: ما معتقدیم دولت باید دست از سر این رویداد بین المللی بردارد، چون هر جا دولت پا گذشته است، نتیجه ای حاصل نشده که این مورد در حوزه گردشگری نمود وسیع و فراوانی دارد.
ستار تبریزی گفت: نقش دولت در این زمینه باید جاده صاف کن و هموار کننده باشد نه اینکه حود راسا وارد عرصه شده و کار را برای بخش خصوصی سخت تر کند.
وی ادامه داد: تاکنون که دولت در این حوزه مهم اقتصادی و اجتماعی وارد شده و برنامه هایی را اجرا کرده است و قصد دارد برای رویداد تبریز 2018 نیز آن را ادامه دهد، آیا کارساز بوده است؟ و اگر نتیجه بخش بوده چرا توفیقی در ورود گردشگران خارجی به ایران حاصل نشده است؟
وی ادامه داد: تبریزی ها این پرسش را دارند که آیا اگر اصفهان به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شده بود، سیاست های مرکز و نهادهای مسئول همچون تبریز بود؟ آیا تبلیغات آن مثل تبریز بود؟
وی، رویداد تبریز 2018 را فرصتی بسیار ایده آل برای رونق گردشگری این شهر دانست و در عین حال گفت: لازمه موفقیت در این زمینه هموارسازی حضور ایرلاین ها از شهرهای مهم جهان به تبریز و باز گذاشتن دست بخش خصوصی برای افزایش تورهای ورودی است که تاکنون تصمیمی مهم و تاثیرگذار اتخاذ نشده است.
کلان شهر تبریز در سال 2018 میلادی به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای جهان اسلام انتخاب شده است.
گزارش : سیدیحیی مرتضائی ** انتشار: رستگار
3038/6183

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۹۶۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو محصول ایرانی به جمع فینالیست‌های جشنواره صنعت بازی منا پیوست

به گزارش خبرنگار مهر، با اعلام اسامی فینالیست‌های بخش‌های مختلف فستیوال MENA Games Industry Awards ۲۰۲۴، دو محصول گیم آپ (GameUp) و ریمیت (Reymit) از استودیو «سورنا گیمز» نیز نامزد دریافت جایزه از این فستیوال شده‌اند.

این جایزه برای شرکت‌هایی است که از اکوسیستم MENA از طریق ابزارهای توسعه اختصاصی - موتور بازی، هوش مصنوعی، میان‌افزار و غیره - یا امکان کسب درآمد از طریق تبلیغات (یا ابزارهای دیگر) پشتیبانی می‌کنند.

سرویس ریمیت (Reymit) سرویس دریافت حمایت مالی آنلاین از استریمرها است و به گفته حسن مهدی اصل مدیرعامل سورنا گیمز این سرویس در حال حاضر با ۱۱۰ هزار نفر استریمرها و تولید کنندگان محتوا در حال همکاری است.

گیم آپ (GameUp) دیگر محصول این استودیو نیز پلتفرم دانلود بهترین بازی‌های آنلاین و کامپیوتر است. این پلتفرم به‌عنوان مرجع مخصوص بازی‌های کامپیوتر در ایران در حال حاضر بیش از ۵۰۰ هزار نفر کاربر دارد و سرویس‌های مختلفی را به بازی سازان و گیمرهای ایرانی ارائه می‌دهد.

حسن مهدی اصل مدیرعامل سورنا گیمز در پاسخ به این پرسش که چقدر با رقبای این بخش آشنایی دارد، گفت: رقبای بزرگ و غربی هستند و نمی‌دانم چرا در منطقه منا شرکت داده شدند. مخصوصاً Xsolla که یکی از سرویس دهندگان بزرگ آمریکایی است که اخیراً در منطقه منا هم حضور پیدا کرده است. البته حضورشان در منطقه منا نبوده و فقط انتشارشان در منطقه منا بوده است. یا شرکت Tamatem که یک شرکت اردنی است ولی آنها هم یک پلتفرم انتشار به اسم Tamatem Plus راه‌اندازی کرده‌اند. بقیه استارتاپ‌هایی که در دسته‌بندی ما هستند، خیلی شرکت‌های بزرگی نیستند و جز استارتاپ‌های تازه تأسیس به شمار می‌آیند.

مدیرعامل سورنا گیمز درباره اعتبار و جایگاه برگزاری این رویداد و جوایز گفت: جدا از بحث جایزه مالی، اعتبار خود رویداد اهمیت دارد. در منطقه منا مدت زیادی بود که جشنواره و رویداد بزرگی برگزار نشده بود. این رویداد می‌تواند یکی از آن رویدادهای مهم باشد که در منطقه منا در حال برگزاری است. این رویداد می‌تواند کل اکوسیستم گیمینگ منطقه را تحت‌الشعاع خودش قرار دهد. مثلاً در ترکیه رویدادهای زیادی برگزار می‌شود ولی مقیاس آنها این قدر بزرگ نیست و بیشتر تیم‌های ترکیه‌ای شرکت می‌کنند. ولی رویدادهایی که در دبی برگزار می‌شود هم خود آسیا را درگیر می‌کند و هم خاورمیانه را. من خیلی می‌بینم که تیم‌های آسیایی و جنوب شرق آسیا مثل هند، پاکستان، مالزی، سنگاپور، چین و ژاپن در این رویداد شرکت می‌کنند. از این جهت وزن آن به نسبت رویدادهای ترکیه که فقط تیم‌های ترکیه و کشورهای اطراف ترکیه در آن شرکت می‌کنند، اهمیت بالاتری دارد. از نظر اعتباری هم رویدادهای بهتر و بزرگ‌تری است.

فهرست نهایی منتخبان این فستیوال توسط هیئت داوری متشکل از بیش از ۸۰ متخصص صنعت بازی در حال رأی‌گیری است و برگزیدگان پنج‌شنبه ۲ می (۱۳ اردیبهشت)، به عنوان بخشی از اجلاس گیم اکسپو دبی ۲۰۲۴ معرفی خواهند شد. علاوه بر این دو محصول استودیو سورنا گیمز، دو بازی «امپراتورهای قلابی» از استودیو «پرشالند» و «پسرخوانده» از استودیو «پاییزان» نیز نامزد دریافت جایزه از این فستیوال هستند.

کد خبر 6090584 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • دو محصول ایرانی به جمع فینالیست‌های جشنواره صنعت بازی منا پیوست
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • برگزاری نشست‌های تخصصی برای تبادل تجربه بین شرکت‌های ایرانی و خارجی در نمایشگاه نفت
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • حضور بازرگانان محصولات کشاورزی و شیلات در نمایشگاه ایران اکسپو
  • میمند شهر ملی شیشه گری
  • حضور استان اردبیل در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی (ایران اکسپو ۲۰۲۴)
  • (تصویر) هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن: نمایش به روز‌ترین محصولات خودرویی جهان در چین
  • جشنواره نوآوری و فناوری دانش آموزی در تبریز برگزار می شود