Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با ارسال نامه ی به رهبر معظم انقلاب درخواست کرد با هدف حمایت از تولید داخل و اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی از واردات غیر ضرور برنج به کشور جلوگیری شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در پی آزاد شدن واردات برنج به کشور نامه‌ای را به مقام معظم رهبری ارسال کرد، متن نامه به شرح ذیل است:

محضر مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی)

سلام علیکم؛

احتراماً به استحضار می رساند براساس مصرف سرانه برنج (۳۸ کیلوگرم برای هر ایرانی) نیاز سالانه کشور حدود سه میلیون تن برآورد میگردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال جاری حدود دومیلیون و سیصد هزار تن برنج در داخل کشور تولید شده است و از ابتدای امسال تاکنون بیش از یک میلیون تن برنج وارد کشور شده است که با احتساب تولید داخل و واردات انجام شده در حال حاضر بیش از سه میلیون و سیصد هزار تن برنج در بازار داخلی کشور وجود دارد. علی‌رغم آنکه برنج موجود در کشور برای مصرف یک سال آینده مردم کافی می‌باشد، متأسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بخشنامه رسمی و با اعلام از رسانه ملی واردات برنج را به داخل کشور به یک‌باره از ابتدای آذرماه سال‌جاری آزاد اعلام نموده است.

این تصمیم ناگهانی دولت موجب شوک قیمتی در بازار داخلی شده و کمر کشاورزان را شکسته و موجب ورشکستگی کشاورزان عزیز و زحمتکش این مرز و بوم شده است.

بعد از اعلام آزادی واردات برنج به داخل کشور، پیگیری‌های متعدد از سوی کمیسیون کشاورزی مجلس برای متوقف نمودن این تصمیم به‌عمل آمد اما متأسفانه تاکنون هیچگونه تأثیری بر تصمیم دولت‌مردان نداشته است. لذا از محضر مبارک حضرت عالی استدعا داریم در صورت صلاح‌دید دستور فرمایید جهت حمایت از تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی و نجات کشاورزان عزیز، واردات غیرضروری برنج تا اطلاع ثانوی ممنوع و در صورت نیاز صرفاً در حد ضرورت و با تعرفه مناسب و کنترل لازم و با تشخیص وزارت جهاد کشاورزی تصمیم مقتضی اتخاذ شود.      علی‌محمد شاعری

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۲۳۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ کالای اساسی برنج و روغن مشمول ارز ترجیجی شد

بر اساس مصوبه هیئت وزیران برنج و روغن خام در فهرست کالاهای مشمول ارز ۲۸۵۰۰ تومانی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس اصلاحیه مصوبه هیئت وزیران برنج و روغن به فهرست کالاهای مشمول دریافت ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی در سال ۱۴۰۳ اضافه شد.

در فهرست قبلی انواع گوشت تازه یا سرد کرده گوساله و گوسفند، گندم معمولی، جو، ذرت دامی، دانه سویا، دانه کلز، دانه پنبه، دانه آفتابگردان برای روغن کشی، دانه گلرنک، شکر تصفیه شده، کنجاله سویا، کنجاله پنبه، کنجاله آفتابگردان، کنجاله کلزا، کنجاله گلرنگ، کود سوپرفسفات، کود کلریدو پتاسیم، کود سولفات پتاسیم، فسفات دی آمینیوم، مولدهای دام و طیور آبزیان و مواد ژنتیکی مشمول دریافت ارز ترجیحی برای سال ۱۴۰۳ اعلام شد.

در فهرست قبلی برنج و روغن از فهرست کالاهای مشمول ارز ترجیحی حذف شده بود که با پیگیری مسئولان وزارتخانه جهاد کشاورزی دوباره مشمول ارز ۲۸۵۰۰ تومانی شد.

بنا بر آمار گمرک جمهوری اسلامی سالانه ۱۴ تا ۱۶ میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی اختصاص می‌یابد.

کارشناس کشاورزی ابراهیم مرادزاده می‌گوید که واردات این دو محصول با ارز ارزان باعث تعادل قیمت آنها در بازار می‌شود که اختصاص ارز گران‌تر امکان داشت قیمت‌ها را در بازار بالاتر ببرد.

کشور سالانه حدود یک میلیون تن برنج وارد می‌کند و ۹۰ درصد نیاز روغن را از طریق واردات تأمین می‌کند.

کد خبر 751015

دیگر خبرها

  • افزایش واردات محصولات دارای تولید داخل خبر خوبی نیست
  • برنج و روغن شامل ارز ترجیجی شد
  • ۲ کالای اساسی برنج و روغن مشمول ارز ترجیجی شد
  • صادرات ۲۷۰ هزار تن محصولات کشاورزی از کردستان
  • آغاز نشاء ارگانیک برنج در مازندران
  • واردات میوه های گرمسیری زمینه رشد تجارت خارجی را فراهم می کند
  • برنامه دولت برای تخصیص ارز برنج اعلام شود
  • واردات ۱۳۴ میلیون دلار برنج هندی در ۲ ماه
  • آب سد سفیدرود رهاسازی شد
  • تعیین تکلیف هزار حلقه چاه در بزرگ‌ترین دشت برنج کشور