Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: شرایط سختی بر نظام سلامت حاکم است. باید منابع مالی پایدار تعریف شود و جلوی هدررفتن منابع مالی در بیمه ها و نظام سلامت گرفته شود.

منوچهر جمالی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: وزارت بهداشت هم بدهکار است و هم طلبکار، البته میزان مطالبات بیشتر از بدهی است اما لازم است نگاه ویژه ای به اعتبارات حوزه سلامت داشته باشیم تا بودجه های مورد نیاز حوزه سلامت تامین شود و از طرفی باید جلوی هدر رفتن منابع مالی را در این حوزه بگیریم،
وی گفت: هدررفت منابع در حوزه سلامت قطعی است و باید جلوی آن گرفته شود به عنوان مثال یک دفترچه بیمه در دست مردم است که یک فرد می تواند با این دفترچه بیمه هر چقدر خواست به پزشک برود، هر چقدر خواست برای دارو ، آزمایش و تصویربرداری هزینه کند و هیچ کس نیست که بگوید این قدر کافی است یا ضروری نیست و این هزینه ها لازم نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: هدررفت منابع در نظام سلامت هم در بخش درمان، هم در بخش دارو و تجهیزات پزشکی و هم در بخش خدمات تشخیصی و پاراکلینیکی وجود دارد و باید جلوی هزینه های اضافه گرفته شود.
وی در پاسخ به پرسشی درباره میزان هدر رفت منابع مالی در نظام سلامت گفت: برآورد دقیقی از میزان هدررفتن منابع در حوزه سلامت نداریم و حتما مسئولان وزارت بهداشت و بیمه ها در این مورد آمارهای دقیقی دارند که باید اعلام کنند.
جمالی افزود: چندی پیش با حضور وزیر بهداشت و معاونان وی و نمایندگان کمیسیون بهداشت و کمیسیون بودجه مجلس در مورد منابع حوزه سلامت جلسه ای داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که منابع حوزه سلامت باید پایدار باشد، اکنون برخی منابع مالی حوزه سلامت پایداری لازم را ندارد و به موقع تخصیص پیدا نمی کند.
وی گفت: وزارت بهداشت تعهد داده است که طرح پزشک خانواده، نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت و راهنماهای بالینی را اجرا کند تا هدر رفتن منابع کم شود.
وی گفت: بیمه های درمانی نیز اعم از سازمان بیمه سلامت ایرانیان و سازمان تامین اجتماعی باید به نحوی برنامه ریزی داشته باشند که هدررفتن منابع نداشته باشند.
جمالی افزود: قرار شد، بیمه ها نیز در زمینه هزینه های حوزه سلامت بازنگری کنند و بر هزینه های دفترچه های بیمه نظارت بیشتری داشته باشند زیرا این نظارت دقیق باعث می شود، بدون اینکه بیماری نیاز داشته باشد برای او دستوری صادر نشود.
وی گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حدود 18 هزار میلیارد تومان بدهکار و حدود 19 هزار میلیارد تومان طلبکار است، وضعیت سخت و مشکلی است و هنوز مطالبات وزارت بهداشت حدود 900 میلیارد تومان از بدهی های آن بیشتر است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: مشکل این است که بخشی از منابع اعتباری مصوب وزارت بهداشت تخصیص پیدا نکرده است و البته سازمان های بیمه گر نیز ماه هاست که مطالبات خود را به وزارت بهداشت و بیمارستان ها پرداخت نکرده اند.
جمالی گفت: بسیاری از کارخانه های داروسازی از شرکت های پخش دارو طلبکار هستند، شرکت های پخش نیز از داروخانه ها طلبکارند، داروخانه ها نیز از بیمارستان ها و بیمارستان ها از بیمه ها طلب دارند، این چرخه بدهکاری باید شکسته شود، اگر بیمه ها به موقع بدهی داروخانه ها و بیمارستان ها را بدهند، این چرخه به جریان می افتد و مشکلات وزارت بهداشت و نظام سلامت کم می شود.
خبرنگار: افشین شاعری*
اجتمام(4)*3063
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۲۹۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن

زهرا سید معملی گفت: سلامت دهان ودندان به نوعی سرمنشاء سلامتی جسم، روح و روان است و حتی در سلامت اجتماعی نیز نقش آفرین بوده و می تواند در روابط اجتماعی افراد را تقویت یا در آن اختلال ایجاد کند.

وی افزود: امسال تمرکز ما این است که از تمام حوزه ها و رده های بهداشتی و درمانی برای بهبود سلامت دهان و دندان  مردم استفاده کنیم. از بهورز در روستاها تا مراقبان سلامت در شهرها، پزشکان و کارشناسان بهداشتی در تمام مراکز متعلق به حوزه سلامت می‌توانند به ما در این عرصه کمک کنند.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان این که عواملی که می توانند در ناحیه دهان و دندان بیماری ایجاد کنند می توانند در بقیه قسمت‌های بدن نیز ایجاد بیماری کنند، اظهار کرد: به عنوان مثال بین بیماری های شدید لثه و دیابت ارتباط وجود دارد. این دو بیماری بر یکدیگر اثرگذار هستند. همچنین بین بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های دهان و دندان و لثه ارتباط وجود دارد.

سیدمعلمی یادآور شد: مادر باردار نیز می‌تواند برای جنین و نوزادش از طریق بیماری‌های دهان و دندان مشکلاتی ایجاد کند. بنابراین سلامت دهان و دندان به سلامت سایر قسمت های بدن کمک شایانی می‌کند.

وی افزود: بنابراین نقش مشترک تمام افراد درگیر بهداشت و درمان در سلامت دهان و دندان مشهود است و این مساله تنها وظیفه بهداشت‌کاران دهان و دندان و دندانپزشکان نیست.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از اهداف مشخص ما در سال جاری این است که از دیدگاه عامل خطر مشترک، یعنی توجه به عواملی که هم بیماری‌های دهان را ایجاد می‌کنند و هم بیماری‌های دیگر را، به مساله بهداشت دهان و دندان بپردازیم.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی خاطرنشان کرد: البته در این راستا نقش ویژه متوجه بهداشت‌کاران و مراقبان سلامت دهان و دندان و دندانپزشکانی است که در بخش‌های دولتی و خصوصی کار می کنند.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اعلام این که 17 تا 19 اردیبهشت «پویش سلامت دهان و دندان» با هدف افزایش آگاهی عمومی در سلامت دهان و دندان در سطح کشور برگزار می شود، گفت: در این سه روز برنامه های مختلفی برای دانش آموزان، مدارس و جامعه برگزار خواهیم کرد که شناساندن عوامل سلامت و بیماری دهان و دندان از جمله مهم ترین برنامه‌های این پویش خواهد بود.

سیدمعلمی در پایان دندانپزشکان بخش خصوصی و دولتی را به همکاری در این پویش برای آموزش و ارتقای سلامت دهان و دندان مردم دعوت کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می شوند
  • اصلاحات اساسی در اقتصاد برق، راهکار برون رفت از مشکلات بخش توزیع
  • برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دهان و دندان
  • سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن می‌شود
  • سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن
  • نقاط حادثه خیز با احکام برنامه و منابع مالی مناسب رفع می شود
  • افزایش مراکز رایگان سلامت روان در کشور
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور