Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-30@14:58:16 GMT

آخرین وضعیت برق رسانی به زلزله‌زدگان

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۳۱۹۲۱

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه از نظر تولید برق مشکلی در مناطق زلزله زده وجود ندارد،گفت: باید ساز‌های زیربنایی همچون تاسیسات آب و برق را بازبینی کنیم. ناطقان: هم‌زمان با سفر معاون اول رییس جمهوری به استان کرمانشاه، "رضا اردکانیان" امروز در حاشیه بازدید از روند بازسازی مناطق زلزله‌زده در شهر تازه آباد از توابع شهرستان ثلاث باباجانی با تاکید بر اینکه آب و برق نقاط غرب کشور دارای وضعیت پایداری است، اظهار کرد: امروز هیئتی با حضور وزرای آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، صنعت و معدن، راه و شهرسازی به سرپرستی معاون اول رئیس جمهور در منطقه حضور یافته‌اند تا هر چه سریعتر برنامه اسکان موقت زلزله زدگان سامان داده شود، مجموعه وزارت نیرو نیز منتظر است تا به محض تعیین محل استقرار اسکان موقت مسئله برق رسانی به این مناطق را نیز سازمان دهی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با تاکید بر اینکه از نظر تولید برق مشکلی در منطقه وجود ندارد، ادامه داد: در زمینه گرمایش چادر‌های نصب شده با بخاری‌های برقی نیز با توجه به استفاده از شبکه فشار ضعیف طبیعتا محدودیت‌های وجود دارد، ولی با اولویت سعی خواهیم کرد ضمن رعایت جنبه‌های ایمنی موضوع گرمایش چادر‌ها در این شرایط اضطراری نیز برطرف شود.

وزیر نیرو تصریح کرد: در زمینه موضوع آب نیز از ساعات ابتدایی زلزله تاکنون با همکاری تمامی شرکت‌های استان کرمانشاه و همچنین استان‌های معین شرایط خوبی در منطقه برقرار و آب نقاط زلزله زده دارای کیفیت مناسب و در دسترس است؛ در حال حاضر نیز آمادگی داریم تا مردم برای اسکان موقت نیز دغدغه و مشکلی نداشته باشند.

اردکانیان به خسارت‌های وارده به تاسیسات آب و برق بر اثر زلزله غرب کشور اشاره کرد و افزود: در فاصله ۱۲۵ کیلومتری کانون زلزله ۲۲ سد بزرگ وجود دارد که ۲۰ سد در دست بهره برداری و دو سد بزرگ نیز در دست ساخت است.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین دغدغه ما پس از نخستین لحظات وقوع زلزله مسئله ایمنی و پایداری سد‌ها بود که با بررسی‌های صورت گرفته توسط تیم‌های فنی وزارت نیرو در ساعت سه نیمه شب پس از بروز زلزله مشخص شد که هیچ جای نگرانی وجود ندارد و این مهم نقطه دلگرم کننده و روشنی در کارنامه مهندسی کشور بود چرا که این سد‌ها توسط مهندسان و مشاوران ایرانی و به همت پیمانکاران داخلی طراحی و ساخته شده است.

وزیر نیرو در تکمیل این بخش از سخنان خود، گفت: به هر حال کشور ما خشک و کم آب است و مسئله آب جزو مهم‌ترین چالش‌های اصلی کشور است، ولی بنده به عنوان وزیر نیرو عرض می‌کنم مهم‌تر از مسئله آب و بزرگترین تهدید جدی برای کشور موضوع زلزله است.

اردکانیان افزود: با توجه و تکیه بر دانش روز، استفاده از تجربیات داخلی و خارجی، همکاری و مفاهمه بین دستگاه‌های مسئول و پشتیبانی مردم و مصرف کنندگان می‌توان در جهت غلبه بر چالش کم آبی حرکت کرد، اما بحث زلزله موضوع جدی است. زلزله یعنی تکان و خسارت و تکان به معنای هوشیاری است بنابراین ما باید پس از هر زلزله برای زلزله بعدی آماده شویم.

وی تصریح کرد: بنابراین باید سیستم‌های خود را ایمن‌تر، ساختمان‌ها را مقاومت‌تر و ساز‌های زیربنایی همچون تاسیسات آب و برق را بازبینی کنیم و این مهم عملی نیست مگر اینکه ما درس‌های گران قیمتی که از زلزله می‌گیریم را فراموش نکنیم.

وزیر نیرو دستیابی به این مهم را مستلزم مستندسازی و بررسی دقیق فنی دانست و گفت: باید همکاران ما نیز در وزارت نیرو و سایر دستگاه‌ها به این مسئله توجه کنند و به سمتی برویم که زلزله مسئله خسارت بار جدی برای کشور ما نباشد. منبع: میزان برچسب ها: برق رسانی ، مناطق زلزله زده ، زلزله زدگان

منبع: ناطقان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۳۱۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«بمب‌های شهری» را برای کاهش ریسک زلزله شناسایی کنیم

دانشیار پژوهشکده مهندسی سازه پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه برای کاهش ریسک باید از آموزش تا استفاده از فناوری را مورد توجه قرار دهیم، اولین گام در این زمینه را شناسایی ساختمان‌های بحرانی عنوان کرد.

دکتر عبدالرضا سروقد مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری نهمین کنفرانس بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، گفت: این رویداد از سه‌شنبه ۱۸ تا پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه جاری در برج میلاد از سوی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله برگزار می‌شود. اولین دوره این رویداد در سال ۱۳۹۰ برگزار شد.

وی تمرکز این کنفرانس را بر زلزله‌های کلانشهرها با تاکید بر تهران عنوان کرد و ادامه داد: دلیل اینکه در این کنفرانس بر موضوع زلزله تهران متمرکز شده، این است که زلزله‌های اخیر بزرگ در دنیا واقعیاتی را نمایان کرده است و اگر چنین زلزله‌هایی در تهران رخ دهد، از آن جایی که رخداد زلزله بزرگ در تهران نیز با تاخیر مواجه شده است، ما نیز به همان موارد دچار خواهیم شد.

سروقد مقدم گفت: از این رو از روز اول این کنفرانس یک سالن به مسائل مربوط به زلزله‌های تهران مرتبط می‌شود. ساخت و ساز بر روی پهنه گسلی از جمله مسائلی است که بر روی آن با حضور متخصصان و کارشناساس بحث و بررسی می‌شود.

دبیر علمی نهمین کنفرانس بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به حضور سخنرانان کلیدی، اظهار کرد: یکی از سخنرانان از کشور چین بوده که قرار است در این کنفرانس اعلام کند چگونه کشور ترکیه قانع شده است برای بیمارستان‌هایی با ۱۰۰ تخت خواب حتما باید از فناوری‌های نوین لرزه‌ای استفاده کنند. چنین اقدامی در این کشور تبدیل به قانون شده و بر اساس آن بیمارستان‌های دارای بیش از ۱۰۰ تخت موظف هستند تا از فناوری‌هایی چون جداسازهای لرزه‌ای استفاده کنند.

سروقد مقدم با تاکید بر اینکه ما در کشور هنوز نتوانسته‌ایم این امر را تبدیل به قانون کنیم، افزود: ما هنوز وزارت بهداشت را نتوانسته‌ایم قانع کنیم که برای بیمارستان‌ها از این فناوری بهره‌مند شوند و ما می‌توانیم از تجارب این محققان استفاده کنیم که چگونه این کشورها توانسته‌اند قانونگذاران را مجاب به سیاستگذاری مناسب کنند.

این محقق حوزه زلزله خاطر نشان کرد: در کنار آن محققانی از کشور سوییس، سیستم‌ها و فناوری‌های نوین لرزه‌ای را مطرح خواهند کرد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه در این کنفرانس ۳ روزه فضایی برای ارائه نظرات در خصوص مسائل مربوط به زلزله فراهم می‌شود، اظهار کرد: در حوزه کاهش ریسک و مدیریت بحران سعی می‌شود همه مسائل از آموزش افراد تا ارتقای ساختمان‌های موجود و برنامه‌ریزی برای مقاوم‌سازی زیر ساخت‌های شهری دیده شود تا در زمان وقوع زلزله، به آسیب‌پذیرتر شدن شهرها کمک نکنند.

این استاد پژوهشگاه زلزله خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهم در این زمینه شناسایی سازه‌های بحرانی است. ما مشاهده می‌کنیم که برخی از ساختمان‌ها قبل از وقوع زلزله فرو می‌ریزند، نمونه آن پلاسکو و متروپل است. این ساختمان‌های بحرانی که به عنوان «بمب‌های شهری» هستند، در گام اول باید شناسایی شوند.

سروقد مقدم، شناسایی این سازه‌های بحرانی را یک اقدام اورژانسی دانست و گفت: مسائل کشور در حوزه مخاطرات بسیار زیاد است، ولی مهمترین اقدامات ما برای کاهش ریسک، شناسایی این سازه‌ها است.

به گزارش ایسنا، نهمین کنفرانس بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله از ۱۸ تا ۲۰ اردیبهشت ماه جاری در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار خواهد شد و تاکنون بیش از ۴۵۰ مقاله ارسالی به این کنفرانس مورد داوری قرار گرفته است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • چالش کمبود معلم و نیرو در مازندران رفع شده است
  • «بمب‌های شهری» را برای کاهش ریسک زلزله شناسایی کنیم
  • تا رفع مشکل سیل‌زدگان، خدمات‌رسانی نیروی دریایی ارتش انجام می‌شود
  • وضعیت اطلاع‌رسانی در کاشان مطلوب نیست
  • وضعیت ترافیک شهرستان همدان بهتر شده است
  • تا رفع مشکل سیل‌زدگان، خدمات‌رسانی نیروی دریایی ارتش انجام می شود
  • امدادرسانی به سیل‌زدگان در شرق و جنوب کشور
  • ثبت ۱۶ هزار زلزله در سال گذشته
  • وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور
  • وضعیت میدان جنگ در اوکراین بدتر می‌شود