Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ به‌منظور تبادل تجربیات و ارتقای سطح دانش تخصصی حصیربافان استان و نیز آشناسازی آنان با شیوه‎های نوین حصیربافی، کارگاه آموزش تخصصی بین المللی حصیربافی با همکاری شورای جهانی صنایع دستی(آسیا-اقیانوسیه) در خانه صنایع دستی لیالستان شهرستان لاهیجان برگزار شد.

در این دوره آموزشی چهار روزه علاقمندان از مرحله فرآوری مواد تا طراحی و ساخت و همچنین رفع عیب‌های ناشی از مواد اولیه،رنگرزی،فرم‎دهی،تکنیک‎های بافت در حوزه حصیر آشنا می شوند و در پایان گواهی بین‎المللی دریافت می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سلمان شاه محمدی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان؛صنایع دستی را رکنی اثرگذار در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی قلمداد کرد و گفت:در بسیاری از روستاهای گیلان تولید صنایع دستی مرسوم است و مواد اولیه آن بصورت طبیعی تامین می شود.

وی؛حصیر را نمونه ای از این ادعا خواند و اظهار داشت:از صنایع دستی مهم برخی روستاهای گیلان به ویژه در پاییز و زمستان حصیر بافی است که ماده اولیه آن نوعی گیاه جنگلی کوچک (در زمان محلی به نام لی) بوده که در حاشیه روستاها و شالیزارها می روید.

این مسئول اذعان کرد:ایران در کنار کشورهایی مانند ژاپن،کره و مکزیک یکی از شانزده کشور تولیدکننده‌ حصیر به شمار می‌رود و پیشینه‌ تاریخی تولیدات حصیری در ایران نشان می‌دهد که استفاده‌ ایرانیان قدیم از حصیر منحصر به زیرانداز نبوده و در ساخت ظروف نیز از حصیر استفاده می‌کردند.

وی با بیان اینکه امروزه ظروف حصیری بر خلاف کاربری اصلی حصیر یعنی زیراندازها با استقبال بیشتری بین علاقمندان به صنایع دستی مواجه شده است،بر لزوم توسعه فرهنگ پژوهش و توسعه علمی در میان هنرمندان بمنظور بالابردن ظرفیت های علمی حیطه صنایع دستی تاکید کرد و افزود:تولید پژوهش های کاربردی در مسیر توسعه جامع صنایع حصیری یک ضرورت تلقی می شود.

46

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۳۶۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأیید بیمه تأمین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد مقدس

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین امیر کلالی اظهار کرد: در راستای تکالیف مأموریتی و ایجاد انگیزه و حمایت از هنرمندان صنایع دستی مشهد مقدس، با پیگیری صورت پذیرفته و تنظیم لیست متقاضیان جدید بیمه تأمین اجتماعی در حوزه صنایع دستی، تعداد ۱۰۹ نفر متقاضی جدید از هنرمندان فعال صنایع دستی مشهد مقدس به افراد تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی اضافه شده و در مجموع بیش از ۱۳۰۰ هنرمند صنایع دستی در مشهد از بیمه تأمین اجتماعی برخوردار شدند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشهد ادامه داد: نظر به ابلاغ دستورالعمل وزارتخانه در سال ۱۴۰۲ و با عنایت به دستور ریاست جمهوری و موافقت سازمان برنامه و بودجه در خصوص بیمه کردن افراد جدید از شاغلان صنایع دستی شناسه دار و در اجرای قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی مصوب ۹۶/۱۱/۱۸، تعداد ۲۸۶ نفر متقاضی جدید در استان خراسان رضوی مورد تأیید وزارتخانه و سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفتند که از این تعداد ۱۰۹ نفر از هنرمندان مشهد مقدس هستند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با پیگیری و اطلاع رسانی خوبی که در مشهد مقدس انجام شد، شاهد افزایش تعداد هنرمندان بیمه شده در سطح شهرستان بودیم.

امیرکلالی یادآور شد: متقاضیان معرفی شده پس از تکمیل مدارک از جمله ارائه کارت مهارت فنی و حرفه‌ای، معتبر بودن پروانه فعالیت و سایر شرایط ابلاغ شده قانونی می‌توانند تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی در قالب بیمه قالیبافان و شاغلان صنایع دستی قرار گیرند.

کد خبر 6098187

دیگر خبرها

  • بیمه هنرمندان صنایع دستی ابلاغ شد
  • ۱۷۴ هنرمند صنایع‌دستی مازندران بیمه شدند
  • تأیید بیمه تأمین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد مقدس
  • سربازان مرزبانی سیستان و بلوچستان آموزش‌های صنایع‌ دستی را فرا می‌گیرند
  • ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی
  • مهاباد به موزه جدید و نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی نیاز دارد
  • صنایع‌دستی استان کردستان از دریچه دوربین
  • صنایع‌دستی استان کردستان از دریچه دوربین + تصاویر
  • لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های گیلان برای توسعه صنایع دریا محور
  • برگزاری سی‌امین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان