Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان:یک مشاور خانواده بر لزوم توجه مساجد، دانشگاه ها و حوزه های علمیه به درس اخلاق تاکید کرد و گفت: نبود الگوی اخلاقی مناسب به عنوان یکی از عوامل استرس‌زا در جامعه است.

علی محمدی، روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شبستان با اشاره به علل و عوامل استرس در جامعه گفت: یکی از اختلالاتی که امروزه به دلیل زندگی ماشینی و دوری انسان‌ها از معنویت، آنان را درگیر کرده مسئله استرس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی بیان کرد: امروزه درمان استرس بیشتر به وسیله روانشناسی  یا در صورت حاد بودن با دارو صورت می گیرد در حالی که ریشه برخی از استرس ها و اضطراب ها مسایل و امور مادی نیست به همین خاطر روش نوین دیگری به نام معنوی درمانی بهترین گزینه مکمل درمان خواهد بود.

 

محمدی با بیان اینکه امروزه استرس هم از وسواس فراگیرتر است و هم از افسردگی، اذعان کرد: یکی از فاکتورهای زجرآور در جامعه امروز ما استرس است، استرس هم به قدری گسترده است که در همه اقشار بلااستثنا وجود داشته و دیده می شود البته بعضی از استرس ها و اضطراب ها مانند نگرانی از آینده فرزند یا نگرانی از وضعیت خانواده، مثبت بوده و باعث دلواپسی افراد می شود ولی امروزه بیشتر استرس های جامعه ما منفی است.

 

استرس ها متخصص و کارشناس ندارند

این روانشناس با بیان اینکه استرس از ابعاد مختلف مانند بیماری های روحی و روانی قابل بحث است، تصریح کرد: با قرآن و نهج البلاغه می توان استرس ها و وسوسه ها را درمان کرد که هم روانپزشکان و هم روانشناسان نتوانستند آن را درمان کنند و این امر تنها موضوعی است که در حوزه و دانشگاه شناخته نشده است و نه متخصص و نه کارشناسی دارد؛ بنابراین اگر متخصص و کارشناسی در این زمینه وجود داشت ما با این همه افسرده و وسواس در جامعه روبرو نبودیم. پزشکان و متخصصان زیادی در امراض مختلف وجود دارند اما در بخش روحی و روانی مشکلات فراوانی داریم.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه یکی از مشکلاتی که استرس ایجاد می کند فشارهای قلبی است، خاطرنشان کرد: امروزه در جامعه ما هر کسی در شروع هر کاری استرس دارد، هر کار نویی که افراد بخواهند آغاز کنند با استرس مواجه هستند مانند (خرید خانه، سفر کردن، ثبت نام فرزندان، کارهای اداری، کارهای بانکی)؛ همه این موارد استرس‌زا هستند، تنها کسی در کار خود استرس ندارد که متخصص بوده و اطلاعاتش در زمینه کار خود بالا است، در واقع می توان گفت هر فردی در جامعه ما به نوعی درگیر استرس است.

 

وی با اشاره به پیامدهای استرس در جامعه تصریح کرد: استرس در تمام سلول های وجودی انسان اثر می گذارد به ویژه در سیستم قلب و حتی در روابط زناشویی، فشارهای روحی، روانی و عصبی. ریشه بسیاری از امراض در کشور استرس است.

نقش استرس در به تاخیر انداختن بهبود بیماری

این مشاور خانواده افزود: متأسفانه یکی از عواملی که درمان بیماری را به تاخیر می اندازد، استرس است. کسی که استرس بالایی دارد، بهبودی اش دیرتر حاصل می شود. استرس همچنین در سلامتی روح و روان و در کاهش شادی افراد تاثیرگذار است و هورمون هایی را که وظیفه تولید شادی دارند را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

 

وی با بیان اینکه بیشتر مردم ما شاد نیستند، اظهار کرد: برنامه هایی مانند خندوانه موجب خنده های تصنعی می شود، تمام حضاری که در آنجا حضور داشته و می خندیدند خنده هایشان ظاهری و به اجبار بود، بنابراین نباید به زور کسی را خنداند، خنده باید از ته دل برآید.

 

محمدی با بیان اینکه جامعه ای که با این همه استرس مواجه است ،نمی تواند جامعه سالمی باشد، افزود: این جامعه، جامعه بیمار محسوب می شود. مشکلات موجود در بیمارستان ها، ترافیک شهرها، گرانی و تورم، کم کاری ادارات همه در افزایش استرس جامعه تاثیرگذار هستند.

 

عوامل استرس ریشه روحی، اعتقادی، دینی و قرآنی دارد

این روانشناس با بیان اینکه عوامل استرس ریشه روحی، اعتقادی، دینی و قرآنی دارد، اذعان کرد: در اصول کافی بحثی به نام باغ عقل و جهل وجود دارد، 75 خصلت است که مرحوم کلینی اسم آنها را لشکریان جهل نامیده است و همچنین 75 خصلت نیز وجود دارد که اسمش لشکریان عقل است که 75 لشکر جهل همه شیطانی و استرس‌زا هستند و با توجه به اینکه شیطان از آتش خلق شده است و کار آتش سوزاندن و نابود کردن است لذا هر خصلتی که از شیطان صادر شود، استرس‌زا است و هر چیزی که در مقابل آن یعنی عقل قرار دارد، آرامبخش است. شما هر راهی را که از طریق عقل انجام دهید برایتان آرامش‌بخش است .

 

دلایل بسیاری از فروپاشی خانواده ها لقمه حرام است

این مشاور خانواده در ادامه افزود:لذا قرآن می فرماید: هر عمل مثبتی یک عمل منفی را خنثی می کند و هر عمل منفی یک عمل شیطانی ایجاد می کند که موجب سلب آرامش از انسان می شود. همچنین خداوند در قرآن کریم می فرماید: هر کجا عقل را برداشتند ظلم پشت سر آن قرار گرفت و هر کجا حرام وارد شد حلال از بین رفت. می توان چنین نتیجه گرفت ،وقتی لقمه حلال به حرام تبدیل می شود، فرزند هم نامشروع می شود لذا امروزه دلایل بسیاری از فروپاشی خانواده ها لقمه حرام است.

 

محمدی با اشاره به سخنان امیرالمومنین علی (ع) در نهج البلاغه اظهار کرد: حضرت علی (ع) در نهج البلاغه می فرمایند: زمانی می رسد که گویا دروغ واجب است و راست حرام که شرایط امروز جامعه ما تا حدودی دال بر این فرمایش امیر است، بنابراین هر کسی در خط خدای تعالی قرار بگیرد و به جای دروغ راست بگوید، آرامش بر او مستولی می شود و دروغ بگوید دچار استرس می شود. قرآن و خداوند با کسی تعارف ندارند، مسیرهای مثبت و منفی را به انسان نشان داده لذا او مختار است که هر کدام را انتخاب کند.

 

وی با بیان اینکه در صورت وضع قوانین خوب در جامعه آرامش بر مردم نیز حاکم می شود، تصریح کرد: عکس آن نیز حاکم است، عدم نظارت بر قوانین و ترجیح دادن مسایل فردی بر مسایل جمعی از عوامل استرس‌زا در جامعه هستند.

 

نبود الگوی اخلاقی مناسب در جامعه

وی با ابراز تأسف از نبود الگوی اخلاقی مناسب در جامعه به عنوان یکی از عوامل استرس‌زا اظهار کرد: خداوند به پیامبر اکرم (ص) فرمودند اگر اخلاق شما نبود همه افراد از اطراف‌تان پراکنده می‌شدند. جامعه امروز ما فاقد الگوی اخلاقی مناسب است، اخلاقی که از روی تظاهر نباشد بلکه اخلاقی که دل گواهی دهد و بدون ریاکاری و تظاهر باشد.

 

این روانشناس در ادامه افزود: در گذشته حوزه‌ها نخستین و مهم‌ترین درس‌شان اخلاق بود ولی اکنون این موضوع کمرنگ شده است. اخلاق از حوزه باید به جامعه تزریق شود؛ اخلاق لفظ نیست، اخلاق عمل است، اخلاق توصیه و سخنرانی نیست، اخلاق عمل است و بهترین آرامش‌دهنده به انسان اخلاق می باشد.

مسئولان ریشه‌های استرس را در دین جستجو کنند

وی با بیان اینکه مسئولان باید ریشه‌های استرس را در دین جستجو کنند، تصریح کرد: نه در برنامه های خندوانه، من قصد نقد این برنامه را ندارم ولی سوال اینجاست ریشه استرس کجاست؟ پاسخ این است «درس اخلاق» وقتی درس اخلاق در مراکز آموزشی ما جایی نداشته باشد چه اتفاقی رخ می دهد؟ اخلاق اقتصادی، اخلاق سیاسی، اخلاق پزشکی (اول پول واریز کنید بعد بیمار را بستری کنید)، اخلاق ورزشی، اخلاق رانندگی، اخلاق هنری همه کمرنگ می شوند.

 

وی ادامه داد: اگر انبیا و اولیای ما هنوز در میان ما جایگاه دارند و قابل استناد هستند بیایید از اخلاق شان پیروی کنیم نه از اقتصاد، سیاست و فرهنگ آنها. سوال اینجاست چه چیز انبیا را برای ما جذاب کردند، پاسخ این است اخلاق، رفتار و کردارشان.

 

محمدی با بیان اینکه ما باید اخلاق را به جامعه برگردانیم تا مشکلات حل شود، تصریح کرد: اقتصاد بی اخلاق، هنر بی اخلاق، سیاست بی اخلاق و پزشکی بی اخلاق نمی تواند نجات دهنده کشور ما باشند چون امام راحل با دین و اخلاق ،مملکت را از دست شاه گرفتند نه با توپ و تفنگ.

 

لزوم توجه مساجد، دانشگاه ها و حوزه های علمیه به درس اخلاق

وی بر لزوم توجه مساجد، دانشگاه ها و حوزه ها ی علمیه به درس اخلاق تاکید کرد و گفت: امیرالمومنین (ع) 1400 سال پیش مشکلاتی را مورد بررسی و توجه قرار داده است که دامنگیر امروز جامعه ما نیز می باشد. در خطبه 229 نهج البلاغه در خصوص مدیریت، اخلاق الگویی بزرگان و صاحب منصبان صحبت کرده است و فرمودند آگاه باشید، پدر و مادر من فدای آن پیشوایان و بزرگانی که درراهنمایی مردم به قدری درست و مخلصانه عمل می کنند که در آسمان ها مشهور و در زندگی مجهول اند (افراد گمنام).

 

 محمدی ادامه داد: همچنین هشدار می دهند، منتظر باشید، اتفاقی برای شما خواهد افتاد مانند کلاف سردرگمی کارهایتان پیچیده، مشکلاتشان فراوان  می شود (ازهم گسیسختگی و بهم ریختگی)که مقام معظم رهبری نیز نام این مساله را ولنگاری گذاشتند  که در این  شرایط رابطه شما با خدا، دین، اخلاق و معنویات قطع می شود، یعنی خداوند در جامعه شما کمرنگ و حضور شیطان پررنگ می شود  در چنین شرایطی درآمد حلال از جنگیدن در راه خدا سخت تر می شود، مردم مست می شوند و کفران نعمت می کنند لذا امیرالمومنین (ع) می فرمایند تا زمانی که به خداوند برنگردید و پروردگار را جایگزین شیطان نکنید وضع همین طور خواهد بود.

 

وی ادامه داد: مگر اینکه یک انقلاب فرهنگی و تحول قرآنی جدید رخ دهد، حضرت علی (ع) فرمودند مثل نهج البلاغه من بر شما مثل چراغی در تاریکی هاست بنابراین نهج البلاغه نه تنها راه نجات کشور ما بلکه تمام دنیا است.

پایان پیام/35

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۳۷۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارشاد مدیران در جلسه درس اخلاق

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ امام جمعه اراک و نماینده ولی فقیه در استان مرکزی امروز در جلسه درس اخلاق مدیران استان مرکزی، گفت: دفاع از حقوق عمومی در چارچوب مقررات موجب تحقق نظم، امنیت، جلب اعتماد عمومی و تقویت دلگرمی مردم به نظام اسلامی است که باید مورد توجه مدیران دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

او ادامه داد: نظارت بر امور، برنامه‌محوری، حرکت در راستای مناسب وظایف، اخلاص و ایمان از اموری است که باید همواره در دستور کار مدیران قرار داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در قسمت دیگری از سخنان خود سعادت، رستگاری و پیروزی را در سایه پاکی نفس، تقوا و اجتناب از معصیت عنوان کرد و گفت: تزکیه نفس، به معنای پاکی و طهارت نفس از تمام رذائل اخلاقی و آراستگی بشر به فضائل اخلاقی بوده و خداوند متعال در آیات بسیاری به اهمیت و ضرورت آن برای رسیدن به کمال اشاره کرده است.

دیگر خبرها

  • در جلسه رادان با اعضای جامعه مدرسین چه گذشت؟
  • مأموریت ویژه جامعه قرآنی ارتقای ظرفیت‌های معنوی کشور است
  • پورمحمدی: مس رفسنجان الگوی ادب و اخلاق در فوتبال ایران است
  • حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد
  • حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا
  • حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب
  • لزوم توجه به باورهای فرهنگی جامعه
  • حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا
  • مدیران به مسائل شرعی و اخلاقی در دستگاه خود توجه داشته باشند
  • ارشاد مدیران در جلسه درس اخلاق