Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-04-30@16:55:02 GMT

اهدای نماد یک شهر به شهاب حسینی +عکس

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۳۸۱۳۸

اهدای نماد یک شهر به شهاب حسینی +عکس

نماد شهر شاهرود، عنوان شهروند افتخاری و نشان «گلبانگ سربلندی» به شهاب حسینی اهدا شد.به گزارش بلاغ،پایگاه خبری ریشه: در مراسم اختتامییه همایش سالانه انجمن‌های دوست‌داران حافظ سراسر کشور که در تالار پورسینای دانشگاه علوم پزشکی شهرستان شاهرود برگزار شد؛ نماد شهر شاهرود، عنوان شهروند افتخاری و نشان «گلبانگ سربلندی» به شهاب حسینی اهدا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

         

 مجید پازوکی (مدیر دفتر انجمن ملی دوستداران حافظ دفتر شاهرود و دبیر همایش سالانه انجمن‌های دوست‌داران حافظ در شاهرود) در مورد نماد شهر شاهرود گفت: نماد شهر شاهرود، یک نماد ملی است و حتی در سازمان ملل به عنوان نماد گفت‌وگوی تمدن‌ها و نماد ملی ایران به ثبت رسیده است. در سال 1361 در کوههای بلوار شاهرود در شمال شرق این شهر؛ آثاری از یک تمدن 3500 تا 4 هزار ساله پیدا شد که از این مجموعه آثار، بخشی از آن کوزه‌های گِلی و در واقع پیسوزهایی بود که مردم از آنها در آن زمان، به عنوان چراغ استفاده می‌کردند.

وی همچنین گفت: به دستور رئیس جمهور وقت آقای خاتمی، با همان مواد استاد رضا نوری از سفالگران توانا و مطرح شاهرود، از همین کوزه‌ها و پیسوزها تعداد 60 عدد را ساختند که توسط آقای خاتمی در سازمان ملل به رؤسای جمهور، سران کشورهای دنیا و دبیر کل سازمان ملل تقدیم شد و از آن به عنوان نماد ملی ایران و نماد گفت‌وگوی تمدن‌ها نام بردند. این اثر ارزشمند تاریخی قرار است در شاهرود به وسعت 25 متر که توسط استاد رضا نوری ساخته شده است؛ در کوه بلوار شاهرود نصب شود.

پازوکی در پایان سخنانش اظهار داشت: یکی از این 60 کوزه یا پیسوز که توسط آقای خاتمی به موزه شاهرود برگردانده شد؛ به عنوان نماد شهر شاهرود و نماد ملی ایران به آقای شهاب حسینی به عنوان شهروند افتخاری شاهرود اهدا شد و همچنین برای نخستین بار، از سوی انجمن دوستداران حافظ سراسر کشور و توسط استاد منصور پایمرد، مهران محمدی و دکتر بهادر باقری؛ نشان سفیران «حافظ» یا «گلبانگ سربلندی» تعدادی از هنرمندها به پاس قدردانی از زحمات آنها برای توسعه، پیشبرد و پاسداشت فرهنگ و هنر ایرانی از جمله؛ شهاب حسینی، کیوان ساکت، اسرافیل شیرچی، حسین پرنیا، داوود میرباقری، سهیل محمودی، مهدی بهزادپور، سعدالله نصیری و علاء‌الدین یاسینی تقدیم شد.

در این مراسم همچنین آثار سفالی از ساخته‌های استاد رضا نوری و استاد مهدی پازوکی از سفالگران توانا و مطرح شاهرود و از طرف شورای شهر شاهرود آینه هخامنش به شهاب حسینی اهدا شد و از سوی شورای شهر بسطام نیز نشان سفال «چهار علی» به این بازیگر سینمای ایران تقدیم شد.

در این مراسم، کیوان ساکت با ساز سه‌تار با صدای مهدی بهزادپور و بهنام ابوالقاسم با پیانو، حسین پرنیا با ساز سنتور با صدای محمد معتمدی، سعدالله نصیری نوازنده دیوان و خواننده کُرد و گروه «سماع» از مشهد به هنرنمایی پرداختند.

سیدشهاب‌ حسینی بعد از دریافت نماد شهر شاهرود، عنوان شهروند افتخاری و گلبانگ سربلندی در آیین اختتامیه همایش سالانه انجمن دوستداران حافظ گفت: باید به سمت ساخت فیلم براساس داستان، مفاهیم و مبانی ارزشمند موجود در آثار شاعران و عارفان بزرگ مانند حافظ حرکت کنیم، پیش‌قدم شدن ژانر عاشقانه عارفانه در سینما می‌تواند آثار جاودانه‌ای را خلق کند. افرادی که دست‌به‌قلم دارند؛ با تشکیل گروه‌هایی برای استخراج مبانی عارفانه و خداجویانه‌ای که در فرهنگ و ادبیات ایران وجود دارد می‌توانند به بارورشدن عرفان در سینما کمک کنند.

وی همچنین گفت: بیش از هر چیزی باید بر اصالت فرهنگ، هنر و هویت سرزمین تأکید شود، امروزه مناسبات سیاسی جهان به نحوی پیش می‌رود که بسیاری مسائل پنهان می‌ماند و یکی از آن‌ها هویت سرزمین است که برای حفظ این داشته‌های ارزشمند باید کوشا باشیم.

برنده جایزه نخل طلای بهترین بازیگری جشنواره بین‌المللی فیلم کن در ادامه سخنانش اظهار داشت: در شرایطی که اکثریت فیلم‌های ساخت ایران، متمرکز بر پایتخت است؛ شهرهای متفاوتی مملو از استعداد و پتانسیل‌های عالی برای آثار سینمایی براساس داستان‌های منطقه‌ای وجود دارد که این ظرفیت تا به امروز مغفول مانده و این مهم می‌طلبد تا به‌سوی خلق آثار سینمایی در شهرستان‌هایی مانند شاهرود نیز گامی به جلو برداریم.

شهاب حسینی در پایان سخنانش تأکید کرد: خلق آثار سینمایی بر اساس عرفان، فرهنگ و هنر ملیتی برگرفته از عرفای نامدار همچون؛ بایزید بسطامی و ابوالحسن خرقانی می‌تواند هویت سینمای ایران را به‌عنوان یک سفیر به جهان بیش ‌از پیش معرفی کند؛ لذا با دانستن این امر باید به سمت تقویت پایه‌های عرفان در سینما حرکت کنیم.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۳۸۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عنوان قدیمی‌ترین نماد نهاد‌های علم جهان یونسکو به دانشگاه تهران اعطا شد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا،  سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در آستانه سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم در جمع اساتید و دانشجویان دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، با اشاره به قرارگیری در آستانه نودمین سالگرد تأسیس دانشگاه تهران، گفت: ویژگی متفاوتی که آئین نود سالگی دانشگاه تهران نسبت به برنامه‌های هفتاد و هشتاد سالگی دارد، این است که تلاش کردیم قدمت نهاد علم در ایران را به سابقه دانشگاه تهران ضمیمه کنیم.

رئیس دانشگاه تهران به سابقه سنت دانشگاهی در ایران از جندی‌شاپور تا دانشگاه تهران اشاره کرد و افزود: این سابقه حتی در بین دانشگاهیان هم مغفول مانده و کمتر به آن توجه می‌کنیم. از این رو در سال ۱۴۰۲ طی مکاتبه‌ای رسمی به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شد تا این سابقه به نوعی به تاریخ و قدمت دانشگاه تهران ضمیمه شود. جندی‌شاپور نماد نهاد‌های علم در ایران بوده و در سال ۲۰۱۷ میلادی از سوی یونسکو به‌عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه جهان با ۱۷۵۰ سال سابقه معرفی شده است که البته این رکورد پیش از آن متعلق به دانشگاه بولونیا در ایتالیا با نزدیک به ۱۲۰۰ سال قدمت بوده است.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: افتخار بزرگ تعلق گرفتن پایه‌گذاری سنت دانشگاهی به ایران، در حالی مورد اذعان جهانیان است که خودمان کمتر در خصوص این داشته‌ها و هویت ایرانی- اسلامی مطالعه کرده و کمتر بر روی آن تبلیغ و فعالیت‌های ترویجی انجام داده‌ایم و جوانان ما کمتر از این سرمایه‌های ملی شناخت دارند. از دانشگاه تهران انتظار می‌رود که به‌عنوان دانشگاه پیشگام و نوآور بیشتر به این موضوع توجه داشته باشد و به تقویت هویت ایرانی-اسلامی برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی از طریق دانشگاه تمدن ساز که در گام دوم انقلاب اسلامی مورد توجه ویژه قرار گرفته است، بپردازد؛ و بدون شک آثار ارزشمند علامه شهید مطهری منبع بسیار ارزشمندی برای حرکت در این مسیر است.

مقیمی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر تمدن سازی دانشگاه، فراز‌هایی از کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران اثر شهید مطهری درباره نقش تمدن سازی نهاد علم در ایران از جندی‌شاپور و اذعان ویل دورانت که جندی‌شاپور را محور تمدن ایران در دوره ساسانی می‌داند را یادآوری کرد و بیان داشت: اینکه بگوییم دانشگاه تهران با قدمت ۹۰ ساله، نماد آموزش عالی ایران است، با واقعیت خیلی فاصله دارد. درست است که ۹۰ سال از قدمت مجموعه ساختمان‌های فعلی نماد آموزش عالی کشور که در سال ۱۳۱۳ ساخته شده است می‌گذرد؛ ولی وقتی به سیر تکامل و زنجیره چرخه عمر دانشگاه تهران به‌عنوان نماد آموزش عالی ایران را بررسی می‌کنیم، در مرحله قبلی به دارالفنون می‌رسیم و هر چه که به گذشته برمی‌گردیم به نهاد‌های آموزش عالی همچون ربع رشیدی، نظامیه‌ها و در نهایت به جندی‌شاپور می‌رسیم.

وی افزود: بر اساس مصوبه اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۳ که با حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد، سابقه دانشگاه جندی‌شاپور به دانشگاه تهران منضم شد و شورای عالی انقلاب فرهنگی مأموریتی به دانشگاه تهران سپرد تا برای اینکه دانشگاه‌ها به‌ویژه دانشگاه تهران نقش محوری تمدن سازی را ایفا کنند، طرح جامعی ارائه شود و برای ارتقای فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی بر محور نهاد علم تلاش شود. اساتید، دانشجویان و پژوهشگران دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران می‌توانند نقش‌آفرینی ویژه‌ای در این زمینه داشته باشند.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: وقتی به سیره نظری و عملی شهید مطهری نگاه می‌کنیم، ملاحظه می‌شود که ایشان استاد و معلمی در تراز دانشگاه تمدن ساز است و شخصیتی است که نقش تمدن سازی را به اندازه چند نهاد علمی ایفا کرده است؛ لذا انتظار می‌رود اساتید دانشگاه همین نقش را ایفا کنند تا بتوانیم به اهداف تمدن سازی دانشگاه نائل شویم. آثار و نوشته‌های شهید مطهری همان چیزی است که نیاز امروز ما است و هیچ وقت کهنه نمی‌شود. یکی از مهم‌ترین منابع ما در زمینه مطالعه تمدن سازی دانشگاه، آثار شهید مطهری است که باید به سهم خودمان در تقویت این مجموعه تلاش کنیم.

مقیمی در پایان از برگزاری بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت دانشگاهی در ایران زمین هم‌زمان با نود سالگی دانشگاه تهران خبر داد و گفت: بر اساس آثار شهید مطهری، دانشگاه جندی‌شاپور نقطه عطفی است که وجوه مشترکی را برای تمدن اسلامی و ایرانی ایجاد کرد. امروز اگر می‌خواهیم به تمدن نوین اسلامی ایرانی دست یابیم، دانشگاه باید یکی از مهم‌ترین کانون‌های توجه ما باشد؛ لذا امروز به شدت به آثار شهید مطهری نیاز داریم تا با رویکرد دانشگاه تمدن ساز بتوانیم آثار مورد نیاز درباره قدمت نهاد علم در ایران را استخراج و نقشه راهی بر اساس اندیشه شهید مطهری تنظیم کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عنوان قدیمی‌ترین نماد نهاد‌های علم جهان به دانشگاه تهران اعطا شد
  • عنوان قدیمی‌ترین نماد نهاد‌های علم جهان یونسکو به دانشگاه تهران اعطا شد
  • روز خلیج فارس نماد استقلال، هویت ملی و استکبار ستیزی ملت ایران است
  • مشکلات اقتصاد ایران راه‌حل سیاسی دارد؟
  • فدراسیون فوتبال دوباره درخواست حواله خودرو داد
  • انعقاد تفاهم‌نامه تأمین ناوگان اتوبوسرانی مشهد
  • خاطره تلخ پیکان در قزوین با ردپای شهاب زاهدی
  • باشگاه گل‌گهر اولین سفیر و حامی اهدای عضو در فوتبال ایران
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • مراسم اهدای جام و جشن قهرمانی تیم ملی فوتسال ایران در جام ملت های آسیا 2024 / فیلم