Web Analytics Made Easy - Statcounter

پکن- ایرنا- رییس انجمن دوستی ایران و چین گفت: با توجه به شرایط کنونی و جایگاه اقتصادی چین در جهان و ظرفیت های بی بدیل ایران در منطقه، تقویت همکاری های اقتصادی و فرهنگی ایران و چین از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

به گزارش ایرنا 'اسد محمدی' روز سه شنبه در هشتمین اجلاس سالانه مشترک انجمن های دوستی دو کشور ایران و چین در پکن با اشاره به اینکه رهبران دو کشور بارها و به خصوص در جریان آخرین سفر 'شی جین پینگ' رییس جمهوری چین به ایران، بر این نکته تاکید داشته اند، گفت: ایران و چین به عنوان دو کشور کهن و تاریخی که روابط دیرینه چند هزار ساله دوستی را تجربه کرده اند باید بیش از پیش در جهت احیای جاده تاریخی ابریشم و نیز در چارچوب طرح یک جاده یک کمربند در زمینه های اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و مناسبات مردمی نقش فعالی ایفاء نمایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وی، نام ایران با جاده کهن ابریشم در هم تنیده شده و ایران در دوران کهن مرکز ثقل حمل و نقل و تجارت و مهمترین کانال تجاری زمینی و دریایی میان چین با دنیای غرب و قاره آسیا و اروپا بوده است.
وی ادامه داد: ایران اکنون نیز با وجود ظرفیت و زیرساخت های مناسب توسعه، می تواند هم در مسیر جاده ابریشم زمینی و هم در جاده ابریشم دریایی نقش غیرقابل انکاری داشته باشد.
او گفت: اگرچه مناسبات ایران و چین در همه عرصه ها از روند رو به رشدی برخوردار است، ظرفیت های نهفته فراوانی به ویژه در روابط سازمان های مردمی ایران و چین وجود دارد که انجمن های دوستی دو کشور می توانند با تقویت مناسبات آنها را به مرحله عمل برساند.
به گفته وی، سال گذشته و در فاصله بین هفتمین تا هشتمین اجلاس مشترک را باید سالی پر رونق در مناسبات انجمن های دوستی ایران و چین دانست چون در این سال انجمن دوستی ایران پذیرای چندین هیات از استان های مختلف چین در ایران بود و هیات های سازمان مردم نهاد ایرانی بویژه جوانان به دعوت ارگانهای چینی به چین سفر کرده اند و در اصل فصل جدیدی از مناسبات مردمی را در روابط دو کشور گشودند.
رییس انجمن دوستی ایران و چین گفت: گرچه ایران از سال ٢٠٠٥ به عنوان مقصد گردشگری چین معرفی شد و سفر گردشگران چینی به ایران در سالهای گذشته افزایش داشته اما با توجه به امکاناتی که برای سفر گردشگران چینی و ایرانی از جمله پروازهای مستقیم متعدد از شهرهای چین به ایران برای سفر به دو کشور و نیز تسهیل روادید گردشگری ایران فراهم شده است، همچنان ظرفیت های بالایی برای توسعه گردشگری میان دو کشور وجود دارد.
محمدی گفت: در خصوص همکاری های فرهنگی نیز با توجه به نزدیکی و قرابت فرهنگی دو کشور، زمینه های گسترده ای بویژه در حوزه های هنری و فیلم میان ایران و چین برای همکاری وجود دارد.
وی در ارتباط با همکاری های اقتصادی و تجاری نیز گفت: دو کشور بصورت وسیع در چارچوب طرح یک کمربند و یک جاده بویژه در زمینه سرمایه گذاری شرکت های چینی در بخش های زیر ساختی انرژی، راهسازی، انرژی های نوین، حمل و نقل ریلی، شهرک های صنعتی قابلیت همکاری دارند.
وی ضمن تشکر از میزبانی انجمن دوستی چین با خارج، تاکید کرد: برگزاری منظم اجلاس سالانه انجمن های دوستی ایران و چین از مساعی مستمر سازمان های مردم نهاد دو کشور در جهت تقویت مناسبات دوستی میان مردم دو کشور تاریخی ایران و چین حکایت دارد.
او همچنین مراتب قدردانی خود را از مقامات دولتی و نیز رییس و مسئولین انجمن دوستی چین با خارج که با ارسال پیام با مردم زلزله زده اخیر ایران ابراز همدردی کردند، ابراز کرد.
انجمن دوستی ایران و چین به عنوان یک موسسه غیر دولتی در سال 1378 و با هدف کمک و تسهیل روابط دوستی میان دو کشور متمدن ایران و چین توسط جمعی از فرهیختگان و اندیشمندان ایرانی آشنا به روابط دو کشور تاسیس شد.
این انجمن در طی حدود 2 دهه فعالیت ضمن هماهنگی با نهادها و ارگان های ذیربط در ایران به ویژه وزارت خارجه و سفارت ایران در چین، به برقراری روابط دوستانه با نهادها و سازمان های غیر دولتی چین از جمله انجمن دوستی چین با خارج اقدام کرده است و نقش سازنده ای در تحکیم روابط میان 2 کشور داشته است.
به گزارش ایرنا؛ در این همایش که با عنوان همکاری چین و ایران و ایجاد مشترک جاده ابریشم برگزار شد 'علی اصغر خاجی' سفیر ایران در چین، ' احد محمدی' رییس انجمن دوستی ایران و چین ، 'علی مرادخانی' معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانم 'لین یی' معاون انجمن دوستی چین و کشورهای خارجی حضور داشتند.
انجمن دوستی ایران و چین به عنوان یک موسسه غیر دولتی در سال 1378 و با هدف کمک و تسهیل روابط دوستی میان دو کشور متمدن ایران و چین توسط جمعی از فرهیختگان و اندیشمندان ایرانی آشنا به روابط دو کشور تاسیس شد.
این انجمن در طی حدود 2 دهه فعالیت ضمن هماهنگی با نهادها و ارگان های ذیربط در ایران به ویژه وزارت خارجه و سفارت ایران در چین، به برقراری روابط دوستانه با نهادها و سازمان های غیر دولتی چین از جمله انجمن دوستی چین با خارج اقدام کرده است و نقش سازنده ای در تحکیم روابط میان 2 کشور داشته است.
انجمن دوستی چین و ایران نیز در سال 1387 از سوی چینی ها تاسیس شد.
آساق***1904*1144** انتشار دهنده: علیرضا جباری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۴۳۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محور تحولات و حذف دشمن مشترک

به گزارش قدس آنلاین، در این یادداشت آمده است: همکاری این کشورها فقط منحصر به نبرد روسیه و اوکراین نیست.

این فقط نوک کوه یخ است و عمق همکاری‌ها بسیار بیشتر است. جنگ اوکراین صرفاً به تعمیق روابط اقتصادی، نظامی، سیاسی و فناوری آن‌ها سرعت بخشیده است. در حال حاضر همگرایی در روابط این کشورها به ایجاد یک محور جدید تحولات منجر شده که می تواند چشم انداز ژئوپلتیکی جهان را تغییر دهد.

وقتی دولت‌های ناراضی کارشکنی می‌کنند
این اندیشکده آمریکایی تأکید می‌کند : همگرایی این گروه، به منزله ایجاد یک بلوک انحصاری و متحد نیست، بلکه به منزله شکل‌گیری مجموعه‌ای از دولت‌های ناراضی است که بر سر هدف مشترکی برای براندازی اصول فعلی، اتفاق‌نظر دارند. وقتی این چهار کشور همکاری می‌کنند، اقدامات آن‌ها هم‌افزایی پیدا می‌کند و اثربخشی ابزارهای سیاست خارجی ایالات متحده برای تحریم‌ها را کاهش می‌دهند. در حقیقت باید گفت هدف جمعی آن‌ها ایجاد جایگزینی برای نظم فعلی است که به نظر آن‌ها تحت سلطه ایالات متحده است. 

تشکیل باشگاه ضدغرب
این دو عضو ارشد برنامه‌های امنیتی ایالات متحده ادامه می‌دهند: همکاری میان اعضای این محور چیز جدیدی نیست. چین و روسیه شراکت خود را از پایان جنگ سرد تقویت کرده‌اند. ایران و روسیه نیز پس از شروع جنگ سوریه با یکدیگر همکاری کردند. چین با پیوستن به همکاری‌های روسیه و مشارکت در توافق‌نامه‌های انرژی با ایران، از تهران در برابر اثرات تحریم‌های ایالات متحده حمایت کرده است. مسکو در دو دهه گذشته یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان تسلیحات تهران بوده و اکنون بزرگ‌ترین منبع سرمایه‌گذاری خارجی آن است. صادرات روسیه به ایران در ۱۰ ماهه اول سال ۲۰۲۲، ۲۷ درصد افزایش یافته است. برای سه سال متوالی چین، ایران و روسیه مانورهای دریایی مشترکی را در خلیج عمان برگزار کرده‌اند که آخرین آن در مارس ۲۰۲۴ بود. 

مجله فارین افرز معتقد است: همکاری فزاینده میان چین، ایران، کره شمالی و روسیه ناشی از مخالفت مشترک آن‌ها با نظم جهانی تحت سلطه غرب است؛ رویکردی که ریشه در این باور دارد که این سیستم به آن‌ها موقعیت یا آزادی عملی را که شایسته آن هستند، نمی‌دهد. البته تاریخ نشان می‌دهد ممکن است برای گروهی از قدرت‌های ناراضی، آینده مثبت پیش‌رو نباشد. مانند پیمان سه‌جانبه ۱۹۴۰ که آلمان، ایتالیا و ژاپن را متحد کرد و آن‌ها موفق نشدند، اما جنگ جهانی دوم قطعاً تحولات جهانی را به همراه داشت.
 
تهدید چهار قدرت
آندریا کندال-تیلور و ریچارد فونتین ضمن بررسی همکاری رو به رشد میان چین، ایران، کره شمالی و روسیه معتقدند اختلافات جدی میان این کشورها وجود دارد؛ چرا که با روی آوردن مسکو به پکن، مسکو به پذیرش نقش شریک کوچک‌تر باید قانع باشد. البته در چنین تحلیلی شدت تهدید نادیده گرفته می‌شود. از سویی دیگر اقتصاد آمریکا بسیار بزرگ‌تر، ارتش آن به طور قابل توجهی قدرتمندتر و سیستم دموکراتیک آن پایدارتر است و واشنگتن هنوز هم می‌تواند از تحولات این محور جلوگیری کند.

زینب اصغریان

دیگر خبرها

  • افزایش حجم تجارت ایران و کوبا به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار می‌رسد
  • هدف گذاری برای تقویت مناسبات ترانزیت جاده ای بین ایران و ازبکستان
  • توسعه گردشگری ایران و عمان باعث تقویت روابط اجتماعی می‌شود
  • ساکا: نشان دادیم که از فصل گذشته درس گرفته‌ایم؛ منچسترسیتی بی نقص نیست
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور
  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار
  • محور تحولات و حذف دشمن مشترک
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست راهبرد برد- برد است
  • مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است