Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-28@05:52:01 GMT

چه کسانی در معرض خطر لخته شدن خون قرار دارند؟

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۵۶۱۶۶

به گزارش پارس نیوز،

لخته‌های خون خطرناک بسیار شایع هستند، گاهی اوقات لخته‌ها در قسمت‌هایی از بدن قرار می‌گیرند که خون نیاز به جریان دارد.

لخته ای که در پا شکل می‌گیرد یا همان ترومبوز ورید عمقی می‌تواند از محل شروع خود دور شده و به ریه‌های شما برسد. آمبولی ریوی در نتیجه این لخته‌ها اغلب جدی و حتی مرگبار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*آسیب پذیرترین افراد در معرض خطر لخته‌های خون

افرادی که اضافه وزن دارند: کارشناسان معتقدند که مبتلایان به اضافه وزن فشار روی سیاهرگ‌های موجود در لگن و پاها را افزایش می‌دهد. همچنین، افرادی که بیش از ۶۰ سال سن دارند در معرض خطر بیشتری برای تشکیل تومبوز ورید عمقی هستند. با این وجود، لخته‌های خون می‌توانند در هر سنی شکل بگیرند، به ویژه اگر تعدادی از عوامل خطر آفرین وجود داشته باشند.

سیگاری‌ها: اثر مخرب سیگار تنها روی ریه‌ها نیست بلکه بر رگ‌های خونی، نیز تاثیر می‌گذارد. سیگار کشیدن می‌تواند بر گردش خون و توانایی خون برای لخته شدن تاثیرگذار باشد. خطر ابتلا به بیماری قلبی، بیماری شریانی محیطی، حمله‌قلبی و سکته مغزی نیز در افراد سیگاری بیشتر است.

زنان باردار: در ماه‌های آخر بارداری، نوزاد می‌تواند بر روی رگ‌های خونی داخل شکم و لگن فشار وارد کرده و جریان خون را مستقیما مسدود کند. این وضعیت لخته شدن خون را به همراه دارد. خطر ابتلا به یک لخته خون شش ماه پس از زایمان نیز همچنان وجود دارد. این مساله به ویژه برای مادرانی که پس از زایمان کم تحرک هستند، بیشتر صادق است.

استفاده از قرص‌های ضد بارداری: خطر ابتلا به لخته شدن خون با مصرف این قرص‌ها، سه تا چهار برابر می‌شود. قرص‌های ضد بارداری و هرمون درمانی جایگزین، که شامل هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌شود، ممکن است عوامل لخته شدن خون را تشدید کنند.

افراد مبتلا به عفونت یا بیماری‌های التهابی: اگر در معرض بیماری جدی یا عفونت هستید، باید از علائم غیر طبیعی لخته خون مطلع شوید. برخی از انواع سرطان‌ها مانند سرطان مغز، تخمدان، پانکراس، روده بزرگ، معده، ریه و کلیه می‌تواند فرد را در معرض ابتلا به لخته شدن خون قرار دهند.

لخته شدن خون قبل از سرطان، خود یکی از علائم هشداردهنده ابتلا به سرطان است. شرایط دیگر که خطر ابتلا به لخته شدن خون را بالا می‌برند، بیماری‌های التهابی مانند دیابت، بیماری‌های التهابی روده مانند کرون یا کولیت هستند.

افرادی که برای مدت طولانی بی تحرک هستند: حدود نیمی از علل ابتلا به لخته خون و یا آمبولی ریه در بیمارانی که در بیمارستان بستری هستند، و یا اخیرا در بیمارستان بوده اند، بی تحرکی است. علاوه بر این، نشستن طولانی مدت در اتومبیل، اتوبوس یا هواپیما، خطر ابتلا به لخته خون را افزایش می‌دهد؛ بخصوص زمانی که شما به اندازه کافی مایعات نمی‌نوشید. در حقیقت هر گونه فعالیتی که شما را برای ساعت‌ها، بی تحرک نگه می‌دارد، شما را در معرض خطر لخته شدن خون قرار می‌دهد.

جراحی: هر گونه دوره طولانی مدت ایستایی مانند بستری شدن در بیمارستان می‌تواند به کاهش انقباض در عضلات پاها، کاهش گردش خون، و خطر بالاتر شکل گیری لخته خون منجر شود. بیماران فلج نیز در معرض خطر بالای این عارضه قرار دارند.

 

 

منبع: پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۵۶۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر آفت‌کش‌ها بر افزایش احتمال پارکینسون

ایتنا - مدت‌هاست که مشخص شده است که قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌های کشاورزی می‌تواند تا حد زیادی احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش دهد.
تحقیقات جدید ژنتیکی، اکنون افرادی را که ممکن است آسیب‌پذیرتر باشند را نشان می‌دهد. تیمی در دانشگاه کالیفرنیا، اطلاعات ژنتیکی 800 بیمار پارکینسونی را که در مرکز کشاورزی آن ایالت، زندگی و کار می‌کنند، بررسی کردند.

محققان در انتشار خبری خاطرنشان کردند که بسیاری از این افراد حداقل یک دهه قبل از ابتلا به این بیماری در معرض 10 آفت کش مورد استفاده در محصولات پنبه قرار داشتند و برخی از بیماران تا سال 1974 در معرض این بیماری قرار داشتند.

آن‌ها انواع ژن‌های مرتبط با لیزوزوم‌ها، بخش‌هایی از سلول‌ها که ضایعات سلولی را تجزیه می‌کنند، تقویت کردند. گروهی به سرپرستی دکتر برنت فوگل، استاد نورولوژی و ژنتیک انسانی توضیح دادند که اختلال در عملکرد لیزوزومی مدت‌هاست با پیدایش پارکینسون مرتبط است. این مطالعه نشان داد که انواع فرآیندهای لیزوزومی در بیمارانی که مدت طولانی در معرض آفت‌کش‌ها قرار داشتند "غنی" شد.

این یافته‌ها در 25 آوریل در مجله NPJ Parkinson’s Disease منتشر شد.

به نظر می‌رسد که این گونه‌های ژنی با عملکرد مناسب پروتئین تداخل داشته باشند. به گفته محققان، این نشان می‌دهد که دفع نابهنجار متابولیت‌ها در سلول می‌تواند یکی از دلایل زمینه‌ای پارکینسون باشد که در کنار قرار گرفتن در معرض مزمن با آفت‌کش‌ها رخ می‌دهد.

 
همانطور که ترکیبات سمی - از جمله پروتئینی به نام آلفا سینوکلئین، که مدت‌هاست با پارکینسون مرتبط است - در سلول‌های مغز ساخته می‌شوند و می‌توانند اجسام لویی در بافت‌ها را تشکیل دهند. محققان خاطرنشان کردند که تجمع اجسام لوی یکی از مشخصه‌های پارکینسون در مغز است.

فوگل گفت:« این مطالعه از این فرضیه حمایت می‌کند که استعداد ژنتیکی ناشی از تغییرات جزئی در ژن‌هایی است که با عملکرد لیزوزومی مرتبط هستند. به صورت روزانه، این گونه‌ها تاثیر زیادی ندارند. اما تحت استرس مناسب، مانند قرار گرفتن در معرض برخی آفت‌کش‌ها، ممکن است از بین بروند و به مرور زمان منجر به توسعه بیماری پارکینسون شود که به آن تعامل ژن-محیط می‌گویند.»

آیا می‌تواند گونه‌های ژنی دیگری وجود داشته باشد که افراد را مستعد خطر کند و در مسیرهای عصبی دیگر عمل کند؟ دکتر کیمبرلی پاول، سرپرست تیم تحقیق، گفت که این بسیار ممکن است. پاول، استادیار عصب شناسی در UCLA گفت: «این بیماران به نوعی مستعد بودند و اگر بتوانیم بفهمیم که چرا آنها مستعد هستند، شاید بتوانیم در این مسیرها عمل کنیم.»

فوگل گفت: «داده‌هایی برای بسیاری از اختلالات رایج وجود دارد که نشان می‌دهد تأثیرات محیطی بر توسعه این بیماری‌ها تأثیر می‌گذارد، اما ما هنوز راه خوبی برای اندازه‌گیری این تأثیر یا تعیین اینکه چه کسی به‌طور خاص در معرض خطر است، نداریم. این یک گام رو به جلو در این مسیر است.»

دیگر خبرها

  • این دو عامل احتمال پارکینسون را افزایش می دهد
  • تاثیر آفت‌کش‌ها بر افزایش احتمال پارکینسون
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟ (فیلم)
  • (ویدئو) چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • درباره بیماری مرموز ترانه علیدوستی؛ چه کسانی در معرض آن هستند؟ | فیلم
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام
  • کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن