Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا، این سازمان در گزارش خود اعلام کرد: حدود یک دهم داروها در کشورهای فقیر تقلبی هستند و احتمالا همین داروهای نامرغوب عامل مرگ ده‌ها هزار کودک بر اثر ابتلا به بیماری‌هایی از قبیل مالاریا و ذات الریه در سال هستند.

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت در اولین اقدام برای ارزیابی این مشکل به بازبینی ۱۰۰ مطالعه که روی بیش از ۴۸ هزار دارو انجام گرفته پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داروهای مالاریا و عفونت‌های باکتریایی ۶۵ درصد داروهای تقلبی را شامل می‌شوند.

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در این باره اظهار داشته است که این مشکل به طور غالب روی کشورهای فقیر تاثیر می‌گذارد. هر سال بین ۷۲ هزار تا ۱۶۹ هزار کودک پس از دریافت داروهای تقلبی و نامرغوب ممکن است بر اثر ذات الریه جان خود را از دست بدهند.

همچنین داروهای تقلبی می‌توانند عامل ۱۱۶ هزار مرگ و میر بیشتر بر اثر ابتلا به مالاریا و عمدتا در آفریقای سیاه باشند.

به گزارش گاردین، داروهای تقلبی شامل محصولاتی می‌شوند که مورد تایید کارشناسان و متخصصان نیستند و استانداردهای کیفیت در آنها اتفاقی یا عمدی رعایت نمی‌شود.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۶۳۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

به گزارش خبرگزاری مهر، راضیه کشاورز، در تشریح خطرات و تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه، گفت: هزینه بالای ویزیت پزشکان، اطلاعات اشتباه در فضای مجازی، عدم اعتماد به پزشک، ترجیح نظرات و سلایق بیمار بر پزشک معالج، ترجیح توصیه‌های غیراصولی افراد به یکدیگر به جای مسائل تجربی آنها، از دلایل مؤثر در مصرف بالای داروهایی است که بدون نسخه هم بفروش می‌رسد.

وی افزود: این تصور که مصرف داروی بیشتر تضمین کننده تأثیر بیشتر و بهبودی سریع‌تر است، یک باور غلط است و هیچوقت نباید داروهای OTC را با مصرف طولانی‌تر یا با دوزهای بالاتر از چیزی که در بروشور آن قید شده استفاده کرد.

کشاورز ادامه داد: اگر پس از مصرف دارو طبق نظر پزشک بهبودی حاصل نشود باید دوباره به پزشک مراجعه کرد اگر به این علائم توجه نشود و مصرف خودسرانه، داروهای OTC ادامه پیدا کند حتماً عوارض دارویی اتفاق می‌افتد.

کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت، همچنین توجه به فرهنگ سازی را در جلوگیری از مصرف خودسرانه دارو بسیار مهم دانست و گفت: عواملی از جمله مصرف بیش از مقدار توصیه شده، طولانی‌تر از زمان توصیه شده و بدون توجه به هشدارها و موارد درج شده روی برچسب دارو، همچنین مصرف این داروها بدون تجویز پزشک و داروساز، مصرف خود سرانه است و باید در این باره آموزش‌های دقیق و فرهنگ‌سازی داشته باشیم. مردم نباید تصور کنند که این داروها خطرات و عوارض کمی دارند و مهم نحوه مصرف آنها است که بتواند نتیجه درست را برایشان به همراه داشته باشد.

کشاورز خاطر نشان کرد: مهم‌ترین توصیه، مصرف دارو بر اساس دستورالعمل‌های روی برچسب است که طبق دستور پزشک یا مشاوره با داروساز که در داروخانه حضور دارند.

کد خبر 6088899 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • خوزستان عاری از بیماری مالاریا
  • انگلیس رکورددار سوء مصرف الکل در کودکان و نوجوانان
  • مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟
  • خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند؟
  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند
  • حذف انتقال محلی مالاریا در خوزستان در ۱۰ سال اخیر
  • دستاوردهای ایران در کنترل مالاریا باوجود تحریم‌ها
  • زنگ خطر مالاریای وارداتی/ مالاریای بومی نداریم